Sleuf frezen, welke freesjes nodig?

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Misschien een hele stomme vraag, maar als ik een sleuf/groef wil frezen midden in een stuk hout, kan ik dan een gewone houtfrees gebruiken?
Volgens wat ik heb gevonden van instructies positioneer ik de frees boven het startpunt, laat de frees op toeren komen, laat ze zakken tot de gewenste diepte en dan gewoon het hout uitfrezen. Ik vroeg me wel af of ik zoiets met een gewone zijsnijdende frees kan, of dat ik hiervoor een bodemsnijdende frees nodig heb.
Zo ja, kan iemand dan goede sites (of adressen in België) suggereren waar ik dergelijke bodemsnijdende frezen kan kopen (heb er nodig met diameter van 5, 6 en 9 mm).
Alvast bedankt!
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Wat van belang is bij een sleuvenfreesje, of eigenlijk elke frees, is de diameter van de spantang. Standaard heb je 8 en 12 mm. Dat bepaalt iig de basis. De spantang is dat gaatje waar je je frees in de machine stopt.

De meeste sleuvenfrezen snijden zowel aan de zijkant als de bodem, althans dat is wat ik tegenkom.

Je kunt vervolgens kiezen voor een frees met verwisselbare snijvlakken. Die zijn in aanschaf duurder maar die kosten haal je wel terug doordat je lekker makkelijk de messen vervangt voor weinig en dan weer een nieuwe frees hebt. Slijpen van sommige frezen kan ook maar dan zijn ze niet meer exact de diameter natuurlijk.
Verder heb je ook nog spiraalfreezen. Die hebben het voordeel dat ze het zaagsel uit de sleuf gooien, moet je wel de goede nemen want ze zijn er in 2 richtingen. Mooie van spiraalsleuvenfrezen is ook dat ze strakker werk afleveren, ze snijden meer terwijl de rechte frees meer hakt. Daarnaast hebben ze ook een nadeel ,ze wat kwetsbaarder zijn

Je zult ook een keus moeten maken over de hardheid van de frees, het materiaal waarvan de frees gemaakt is. HSS etc.

Wat betreft het frezen zelf, je kunt niet eenvoudig de frees in het hout laten zakken tot de gewenste diepte, dat is vragen om problemen. Moet je bijvoorbeeld 15mm diep frezen dan doe ik dat in stapjes van 5mm afhankelijk van het soort hout. In vuren kun je eenvoudiger frezen dan in eiken bijvoorbeeld. Er is meen ik een vuistregel dat je per freesgang de helft van de diameter neemt als diepte neemt, maar dat is een vuistregel, je gevoel zegt wel of het kan of niet.

Als laatste moet je ook even denken aan de frees richting. Je maakt de sleuf altijd tegen de draairichting van de frees in. Doe je dat niet en frees je met de draairichting mee dan kunnen er ongelukken gebeuren. Zeker als je op een freestafel werkt is dat gevaarlijk! Het hout kan dan uit je handen worden getrokken en als je pech hebt en het niet verwacht duiken je vingers er achteraan...
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Er is meen ik een vuistregel dat je per freesgang de helft van de diameter neemt als diepte neemt, maar dat is een vuistregel, je gevoel zegt wel of het kan of niet./
De theorieboeken zeggen 1/3 van de frees diameter. Maar inderdaad, bij vuren, balsa of mdf kan je prima tot de helft van je freesdiameter. Hardhout zou ik dat niet zo snel doen. Zo is het ook als je een 3mm frees hebt durf ik prima in een keer 3 a 4 mm diep te gaan. Heb je er een van 22mm dan zou ik sowieso (bij elke houtsoort) niet dieper dan 10/11 gaan. Meerdere gangen frezen is dan dus aangeraden.

Ik weet niet of ecotools ook naar belgie verzendt maar je kan er een kijkje nemen; www.ecotools.nl
 
Laatst bewerkt:

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Ik weet niet of ecotools ook naar belgie verzendt maar je kan er een kijkje nemen; www.ecotools.nl

Ik was al van plan m'n freesjes daar te bestellen, maar ze maken daar een expliciet onderscheid tussen groeffreesjes met en zonder ondersnijder (en die met ondersnijder zijn niet beschikbaar in de diameters die ik nodig heb).
Vandaar dat ik dus twijfelde of ik die nu echt nodig heb of niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.