To combiné or not to combiné

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Hallo,

Wij zijn 4 vrouwen die samen een meubel-atelier willen inrichten. We hebben ervaring, plaats en wat handgereedschap, maar zijn nu op zoek naar uitbreiding in vaste toestellen. Dit weekend zijn we toevallig gaan kijken bij een schrijnwerker die ermee stopt en die had een Vertongen-Kalfort combiné staan (50 jaar oud). Hij vraagt er 1500 euro voor. Omdat wij ons momenteel alles kunnen laten wijsmaken op dit vlak, roepen we even jullie hulp in :)

Lijkt jullie dat een goeie optie? Het is natuurlijk een erg oude machine (en zwaar!) ... is dat per se slecht? Is zo'n machine nog nauwkeurig genoeg (volgens de eigenaar was er nog niets iets aan kapot gegaan en moet ie enkel zijn zagen en boren af en toe vervangen/laten bijslijpen), of kijken we beter naar een recenter model? En welke merken zijn dan betrouwbaar als we op tweedehands sites zoeken? Ik zie veel Roblands passeren. Is dat een optie?

Wat vooral leuk zou zijn om te hebben is: een vlak & vandikte bank, langgatboor, frees, ... (paneelzaag hebben we mss niet direct plaats voor en zien we ons voorlopig nog wel vervangen met andere zagen en verlengstukken)

al jullie tips zijn welkom!

v.
 

tuoh

Oud hout
Hallo, welkom op het forum.

Wat jullie vraag betreft, nee, zo een oude machine is niet per sé slecht. Integendeel zelfs, die oudjes zijn zwaar gebouwd, heel degelijk en betrouwbaar. Keerzijde van de medaille evenwel is het ontbreken van veiligheden, bij sommige types een potentieel gevaarlijke schaafas, en meestal zwaar om bedienen. Die oude combinatiemachines zijn niet te vergelijken met de nieuwe typen zoals die van Robland, Hammer, Felder, etc. Hier werkt alles veel vlotter en lichter, maar deze machines vragen dan weer wat meer zorg van de gebruiker, het is allemaal niet zo stevig als bij die oude garde:D

Zoek je enkel een schaaf- of boormachine dan is een "aangepaste" oude machine evenwaardig of soms zelfs superieur aan de nieuwe machines. Voor gecombineerde machines evenwel zou ik altijd opteren voor een "nieuwe machine". Meer mogelijkheden en makkelijker om mee te werken.
Als instapper is een Robland een heel goede machine, niet duur, en regelmatig te koop op 2e hands sites voor schappelijke prijzen.

Mvg,

André
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
De vraag is ook of er nog reserveonderdelen beschikbaar zijn voor zo'n oude machine. Het is een hoop geld voor een old timer die misschien voor houtbewerkers die niet thuis zijn in machines veel kosten kan op gaan leveren.
Maar daar hadden jullie vast wel zelf al over na gedacht. Op afstand is het lastig beoordelen hoe de staat van een machine is , de meubelmaker van wie die machine is kan er wasrschijnlijk mee lezen en schrijven en is niets anders gewend.
Zwaar is altijd goed, bij machines tenminste :), oud hoeft niet slecht te zijn, maar daar kan eigenlijk weinig over gezegd worden, er is alleen het woord van de meubelmaker en jouw tekst. Voor een beoordeling moet het apparaat toch in levende lijve gezien worden.
Dat is vooral mijn tip, ga kijken en neem iemand mee die er verstand van heeft zeker bij tweedehands machines en neem de tijd om te zoeken.
 

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Bedankt André en meneer Katan voor jullie reactie. Helpt enorm!

We zijn nog steeds aan het overwegen, maar neigen nu toch mss al een beetje meer naar een iets recentere Robland (het model met ook een frees). Bij de oude machine is het ook wel zo dat alle motoren tegelijk draaien, ik ga ervan uit dat je bij de meer recente combinees elke optie apart kan aanzetten, of draaien die altijd allemaal samen?
 

tuoh

Oud hout
Bij de nieuwere machines draait er altijd maar één motor, te selecteren met een schakelaar, dit is ook zo bij Robland. Mocht je voor een Robland gaan, zoek er dan eentje met een lange rolwagen ( 2500mm) heb je ineens een quasi volwaardige paneelzaag voor een prikje.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Vesper,
Hebben jullie ondertussen al een lokatie waar je de toestellen gaat plaatsen? Ik vraag het maar omdat ik een combine heel goed vind voor het hobby matig of af en toe professioneel gebruik, maar niet echt voor dagelijks met 4 op te werken. Het ombouwen kost tijd, soms wil je even een stap terug (vlakken en vandikte), maar heb je het toestel al omgebouwd etc... Daarom zou ik eerder aanraden om aparte machines te kopen, zeker aparte vlak en vandikte banken en desnoods de paneelzaag en frees in 1 toestel. Heb zelf een combine en vloek nu al regelmatig als ik niet alles goed doordacht heb en de volgorde soms verkeerd zit. (en voor mij is het enkel hobby).
Dit is wel iets duurder in aanschaf maar zeker ook als je al met vier bent kan je dan het werk opsplitsen. En zoals tuoh ook aanhaalt, zien dat je roltafel 250 is en niet zoals bij vele combine's 220, net niet genoeg om een mdf plaat overlangs te zagen...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Die oude combiné zou ik links laten, het waren degelijke machines gemaakt om een leven lang mee te gaan. Maar er zijn sindsdien reuzenstappen gezet op vlak van veiligheid en gezondheid.
Je hebt daar waarschijnlijk te maken met niet afgedekte riemen, geen spauwmes op de zaag, archaïsche afzuiging, niet standaard freesas, ongeremde assen enz...
Vergelijk het met rondrijden in een auto van de jaren '60, dat is wat stroever maar het lukt nog wel. Maar bij een ongeval kom je er met zware letsels uit waar je bij een moderne veel minder risico loopt.

Een modernere combiné is wel een goede keuze, ik zou nieuw vermijden want je weet nooit bij je eerste aankoop wat je werkelijk nodig hebt. Als je even met een occasie gewerkt hebt dan zal je snel merken wat je wel of niet bevalt om dan later eventueel iets nieuws te kopen op maat van jullie nodigheden.
Aparte machines zijn altijd beter, maar er valt best wel te werken met een combiné. Als je kan neem dan zaag-frees en vandikte-vlakbank apart, met een vlak-vandikte in één werken vind ik geen probleem, maar de zaag-frees was wel niet zo handig want ombouwen neemt tijd in en als je de ene wil gebruiken moet de andere af en verlies je de instellingen.
 
A

Athanor

Guest
Hier vind je nog een topic met veel info over combinatiemachines.

Succes, Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.