Houten ring

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Cadeautje gemaakt, geinspireerd door dit filmpje. Houtsoorten: Ebben en Esdoorn, van onze huisleverancier.

Met Zaagtafel, kolomboor, figuurzaag, dremel, vijltjes, schuurpapier (tot 600) en polijstmiddel. Een uur of vijf over gedaan.

Foto's zijn lastig te maken van het ding. De middelste, lichte ring is iets hol gemaakt. Zal ik hem nog in de olie zetten?

DSCF4836.jpg

DSCF4831.jpg

DSCF4828.jpg

DSCF4827.jpg

Hopelijk valt ie in de smaak en past ie :)
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Dat oude filmpje doet me nog steeds huiveren :D Ik kan door de donkere kleur van het hout niet zien hoe netjes je het hebt gemaakt maar gezien je methode zowiezo knap gedaan! Je vriendin? zal het vast leuk vinden.

Ik heb enkele jaren geleden toen ik net m'n elektrische figuurzaag had ook een paar simpele ringen gemaakt voor mezelf. Mijn truuk voor de buitenkant was het glad 'draaien' door de ring op m'n dremel te zetten met een 3mm staafje. Voor de binnenkant had ik geen echte oplossing, schuren en schuren tot het paste. Omdat ik me realiseerde dat houtdraaiers het veel mooier en sneller kunnen was ik er ook weer snel mee gestopt.

Matthias Wandel liet wel laatst een aardige methode zien (zonder gebruik van een draaibank). Dus wie weet ga ik ook weer 's een poging wagen :)

 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Dank je. Ik ga hem nog even olien dan. Hij glimt nu na het polijsten (met polijstmiddel). Zal eerst even hem met aceton (?) schoonmaken.

Zal nog eens proberen betere foto's te maken. Met statief en beter licht. Er zit een klein beetje bruine vlam in één kant, dat is wel mooi. Hij is niet helemaal regelmatig en er zitten nog wat krasjes in. Ach, de meeste mensen zal dat niet opvallen, en ik vind het best goed gelukt voor de eerste keer.
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
wauw, als ik zo'n resultaat haal met de mijne, ga ik heeeeel blij zijn, chique!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.