Natslijpmachine van Scheppach

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een natslijpmachine
Nu is de tormtek wel een mooi apparaat maar ook wel erg duur (ruim 500 euro voor de T7)

Zoekend naar wat alternatieven kwam ik een slijpmachine van Scheppach tegen

Te weten de NSM 200, Tiger 3.0 en Tiger 5.0

Kan iemand wat nuttigs (ervaring) vertellen over deze machine
Waarom bijv. een 5.0 ipv een 3.0 waar uit zich de grotere diameter zich in uit (Beter slijpwerk ?)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb geen ervaring mat deze machines, maar ik beheer wel twee grote Tormecs die intensief gebruikt worden. De stenen vervang ik pas als ze werkelijk een heel stuk kleiner zijn geworden. De kwaliteit van het slijpwerk op de klein geworden stenen is naar mijn ervaring / mening evenwaardig. Ik vind niet dat dat op zichzelf een criterium is.

De Tormec T7 heeft als enige verbetering die telt een as in roestvast staal, en hoewel die gecontamineerd wordt door de roest van de slijpdeeltje, is het duidelijk een vooruitgang tegenover de as van zijn voorganger de T5. Op de T5 heb ik een aantal keer een nieuwe as moeten bestellen bij het wisselen van de stenen. Ook de nylon bussen heb ik aal eens moeten vervangen.

Voor het intensieve gebruik kochten we steeds enkel het grootste model. De motoren van kleine T3 Tormecs( volgens de fabrikant zelf) waren niet gemaakt voor intensief gebruik. Hieri zit dus een kwaliteitsverschil. Dit zou ik bij Scheppach ook eens nakijken, evenals het materiaal waaruit de as is gemaakt.

Verder is de kwaliteit van de slijpsteen zelf uiterst belangrijk. Ik heb vroeger nog een "oerTormec met een oersteen erop" beheerd die een andere steen had dan de standaard Supergrid steen. Dit was een waardeloze configuratie, ging absoluut niet vooruit.

het zou fijn zijn indien er iemand op het forum is die met beide merken ervaring heeft. Ik volg het draadje.

groeten,
Ornament
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801