Natslijpmachine van Scheppach

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een natslijpmachine
Nu is de tormtek wel een mooi apparaat maar ook wel erg duur (ruim 500 euro voor de T7)

Zoekend naar wat alternatieven kwam ik een slijpmachine van Scheppach tegen

Te weten de NSM 200, Tiger 3.0 en Tiger 5.0

Kan iemand wat nuttigs (ervaring) vertellen over deze machine
Waarom bijv. een 5.0 ipv een 3.0 waar uit zich de grotere diameter zich in uit (Beter slijpwerk ?)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb geen ervaring mat deze machines, maar ik beheer wel twee grote Tormecs die intensief gebruikt worden. De stenen vervang ik pas als ze werkelijk een heel stuk kleiner zijn geworden. De kwaliteit van het slijpwerk op de klein geworden stenen is naar mijn ervaring / mening evenwaardig. Ik vind niet dat dat op zichzelf een criterium is.

De Tormec T7 heeft als enige verbetering die telt een as in roestvast staal, en hoewel die gecontamineerd wordt door de roest van de slijpdeeltje, is het duidelijk een vooruitgang tegenover de as van zijn voorganger de T5. Op de T5 heb ik een aantal keer een nieuwe as moeten bestellen bij het wisselen van de stenen. Ook de nylon bussen heb ik aal eens moeten vervangen.

Voor het intensieve gebruik kochten we steeds enkel het grootste model. De motoren van kleine T3 Tormecs( volgens de fabrikant zelf) waren niet gemaakt voor intensief gebruik. Hieri zit dus een kwaliteitsverschil. Dit zou ik bij Scheppach ook eens nakijken, evenals het materiaal waaruit de as is gemaakt.

Verder is de kwaliteit van de slijpsteen zelf uiterst belangrijk. Ik heb vroeger nog een "oerTormec met een oersteen erop" beheerd die een andere steen had dan de standaard Supergrid steen. Dit was een waardeloze configuratie, ging absoluut niet vooruit.

het zou fijn zijn indien er iemand op het forum is die met beide merken ervaring heeft. Ik volg het draadje.

groeten,
Ornament
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank voor je uitgebreide reactie, erg duidelijk
Hopelijk is er iemand die ervaring heeft met de scheppach machine
Anders ben ik misschien de eerste en ik ben niet technische genoeg om daar een goeie review over te schrijven
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Een tweetal jaren terug heb ik een tiger 2000 gekocht maar nauwelijks gebruikt. Slijp mijn beitels op waterstenen. De steen wiebelde nogal en toen met een diamant slijper gevlakt zodat het te slijpen materiaal l vlak over de steen gaat. Aan de andere kant zit een schijf bekleed met leer en daar ooit wat pasta opgesmeerd maar verder nooit wat mee gedaan.

Eerlijk gezegd durf ik mijn beitels er niet mee te slijpen maar dat heeft wellicht met onkunde te maken. Staat vanaf het begin er een beetje werkloos bij. Wat betreft de kwaliteit durf ik geen mening te geven. De beschermkap is van plastic maar doet wel degelijk aan. Had misschien het setje beitels bij de lidl moeten kopen om te oefenen :rolleyes:

tiger 2000s.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is in ieder geval geen positieve feedback ;) maargoed het kan exemplarisch geweest zijn die wiebelende steen
Waarop ben je er niet mee terug gegaan als ik vragen mag
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik heb een Woodstar. Dezelfde als de Sheppach, maar met een ander naampje.. In het kort: niet doen! Plastic behuizing is erg zwak, doe 1 ding verkeerd na schoonmaken of draai de boel iets te vast en de behuizing scheurt.. Hij doet het matig, investeer liever in een Jet of Tormek...
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
of een Sorby ProEdge, weliswaar niet nat maar zeer geschikt om alles mee scherp te maken. Tevens een keur aan hulpstukken en schuurbanden.
Ik ben er zeer content mee, zeker voor mijn houtdraaibeitels.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De Sorby ProEdge lijkt bij houtdraaiers populair te zijn, zijn efficientie wordt vaak geprezen. Voor mij is dit systeem niet handig . Ik heb holle vouwen nodig, voor mijn houtsnijgereedschappen, die ik dan even op een wetsteen afwet en daarna polijst. De reden is dat ik zeer precies de gutsen en beitels moet voeren, sturend op de vouw. Om deze geometrie te bekomen geef ik de voorkeur aan een sneldraaiende dubbele slijpmolen ( bankslijpmachine) of aan een Tormec - achtige natslijper.

Groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.