Tanden zaagblad, hoeveel hebben jullie graag?

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi forum,

Tijdje terug redelijk wat vuren en dik essen geschulpt op m'n tafelzaag. Het ging wel oké, maar soms lijkt het wat zwaar te gaan en een enkele keer een brandplekje.
Dus ik dacht ik heb teveel tanden..

In het vooruitzicht dat ik een flinke lading, nog dikker kozijnhout (meranti), ga krijgen heb ik alvast een grover zaagblad besteld. Nu zijn de kozijnen wat vroeger gekomen en heb ik al wat gezaagd. 72mm dik, en dit zoeft erdoorheen als een mes door boter, dat ik eigenlijk denk dat grove blad niet meer nodig te hebben...

Hoe is het te verklaren? Is 52mm essen gewoon veeleisender vs. 72mm meranti?

Blad nu, 225mm; 32tanden, zou dan nu denken aan 225mm; 24tands.
Hoe ziet jullie verzameling bladen eruit?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Volgens mij hangt het resultaat ook van de kwaliteit hout af. Zelf pak ik voor het schulpen eerder een 24 tands blad bij 250 mm dan fijner. Ik heb zelf bij het schulpen van zeer oud en vet grenen een 12 tands blad moeten aanschaffen. Het 24 t blad was na 4 meter zagen bot. Ik heb 4 verschillende bladen voor hout en twee voor trespa en alu.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.037
2.572
Ik zaag ook alle hout met een 24t op 250 mm. Ik heb inmiddels een behoorlijke collectie zaagbladen, maar ik heb niet de moeite genomen om ze opnieuw te laten slijpen. Nu werk ik vooral met massief hout. Plaatmateriaal gebruik ik vooral voor mallen, maar voor net kun je beter iets van 45 tanden gebruiken. Verder heb ik een 60 t zaagblad voor trespa, dit gebruik ik ook voor aluminium.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hmm dan laat ik dat 24t blad toch maar doorgaan.
Dat essen van een tijdje geleden ging toch echt niet "als vanzelf". Nu gebruik ik dat standaard 32t blad voor alles, wel jammer dat ik gebonden ben aan 225mm als max. dat maakt de keuze van zaagbladen flink kleiner.

Weet iemand of een 24t blad op 225mm überhaupt wel bestaat bij Mafell? Ik zie nu dat alleen toolnation deze heeft, andere mafell verkopers op inet bieden dat blad niet aan oid. Mijn dealer keek ook al raar op en kon het niet vinden in z'n catalogus.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Vorig jaar diep in de buidel getast voor 2 leitz zaagbladen, waren zo'n 125 euro p/s
een voor hardhout schulpen, en een voor plaatmateriaal. tanden en specs moet ik ff na kijken
Het zagen van beukenhout ging als een warm mes door boter, meranti ook geen probleem.
na een jaartje beuk zagen wordt ie nu al wel wat botter.

let wel op dat het erg gevaarlijk zagen is met een botte zaag!
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Leitz, daar heb ik een reclame tasje van gekregen op een beurs laatst, mooi spul maken ze. Zelfs dat tasje is van goede kwaliteit, er zat helaas geen blad in.
Zo over het algemeen ben ik tevreden met mn standaard mafell blad kost los ongeveer 60 euro per stuk. Heb er vanalles mee gezaagd van 3mm triplex (zonder uitbreeksels :O) tot het schulpen van meranti het is meer snijden dan zagen lijkt het wel. Enkel het essen van een paar weken geleden ging soort van stroef.

Gebruiken veel mensen verschillende bladen voor massief en plaat?
Ik neem aan om het blad voor massief langer scherp te houden, door die gelijmde platen te mijden.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Bedenk wel als je met een liniaal zaagt je antisplinterstrip niet meer is wat het zijn moet als je steeds wisselt van dikke naar dunne bladen. Die van Mafell zijn erg dun!
Ik heb een Ecotools geprobeerd in mijn Mafell, maar prefereer toch die vanMafell, ondanks het prijsverschil.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Bedenk wel als je met een liniaal zaagt je antisplinterstrip niet meer is wat het zijn moet als je steeds wisselt van dikke naar dunne bladen. Die van Mafell zijn erg dun!
Ik heb een Ecotools geprobeerd in mijn Mafell, maar prefereer toch die vanMafell, ondanks het prijsverschil.

Als de tandbreedte minus het bladdikte hetzelfde blijft heb je daar geen last van:confused:
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Doe het bescheiden met een 160mm zaagblad in de invalzaag en vaak ingebouwd in de cms tafel. Doorgaans het universeel blad met 28 tanden voor de meeste houtsoorten. Voor schulpen van vet hout het panther blad met 12 tanden die ik ook voor vuren, larix ed gebruik. Voor fijne plaatwerk het fijn getand zaagblad 48 tanden. Voor trespa enzo het speciaal blad 48 tanden. Een kwestie van het zaagblad aanpassen aan het te verwerken materiaal. Soms is het zelfs nodig bij een zelfde houtsoort om je zaagblad aan te passen.

Ecotools bladen gebruik ik alleen als de zaag in de cms module zit omdat die breder zijn dan de festool bladen en dat is niet goed voor je rails.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Als ik het goed heb gezien, heeft Robert een Mafell Erika 70 zaagtafel. De Mafell zaagbladen zijn inderdaad dunner dan standaard zaagbladen. Op een zaagtafel heb je natuurlijk geen last van de dikte van je zaagblad, de rails is voor hand cirkelzagen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Als ik het goed heb gezien, heeft Robert een Mafell Erika 70 zaagtafel. De Mafell zaagbladen zijn inderdaad dunner dan standaard zaagbladen. Op een zaagtafel heb je natuurlijk geen last van de dikte van je zaagblad, de rails is voor hand cirkelzagen.

Klopt het betreft idd een tafel, maar dat is niet erg. Dan weet ik dat alvast tegen de tijd dat ik ook met een losse zaag en rails ga zagen :p

Zat er geen spanning in dat essenhout waardoor het zaagblad een beetje klem kwam te zitten?

Goede vraag, geen idee. Dit is zo'n beetje mijn eerste project waarbij ik met zulke afmetingen massief essen werk. De draad was wel flink gekronkeld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.