Dik houten raamwerk strak houden

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Voor een klant moet ik massief houten raamwerken ("kasten") maken met een buitenmaat van 800 x 800 mm, een diepte van 150mm en een randdikte van 60mm. Hij vraagt ze in massief beukenhout. Ze komen vrij op de muur te hangen, zonder achterwand.
Ik heb daar ernstige bedenkingen tegen: de dikte van het hout baart me zorgen en beuken al helemaal.
Ik geloof niet dat ik dat strak kan houden, ik heb voorgesteld om de wanden minder dik te maken en overweeg ook om ipv Beuken, Essen voor te stellen.
Natuurlijk zouden we ook kunnen gaan werken met gefineerd plaatmateriaal, maar massief is wel een sterke wens.
kast 800x800x60mm.jpg
Ben ik te angstig of zijn er oplossingen?
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Wat bedoel je met strak houden?
Dat de bovenligger en onderliggend gaan doorhangen?
Kan je dat niet oplossen met de manier hoe je ze ophangt? Bv een extra ophangpunt in het midden.

Grts, Raymondp
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zie niet echt een probleem, de breedte is misschien gevoelig in één stuk maar als je kan werken met kwartiers hout dat goed geacclimatiseerd is zoals Robert hierboven het zegt dan zou je hiermee geen problemen mogen hebben.
Doorbuigen in die dikte/lengte is onwaarschijnlijk bij beuk, de dikte is misschien wel vervelend als je het wil/moet maken uit één stuk. Dat vind je niet overal maar het bestaat, ik heb ooit eens een beuken werkblad moeten maken van 70mm dik, dat hout heeft mijn handelaar uit Nederland moeten laten overkomen.
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad, voldoende droog en indien mogelijk kwartiers of half kwartiers gezaagd hout, dan gaat het zeker lukken. Dunne Beuken delen zijn gevoeliger voor werken dan dikke, die 60mm dikte is dus een pré:p
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
De angst betreft niet het doorbuigen maar het werken van het hout.
Ik ben erg bang dat het raamwerk ergens zijn pootje gaat optillen van de muur omdat het hout gaat draaien.
De houtleveranciers (zowel Marius vd Berg in Woerden als PD-houtproducten in Aalten) die ik ernaar vroeg beaamden dat en raadden Beuken af.
Dat geld ook voor de leraar op het HMC.
Beuken werd als een "nerveuze"houtsoort afgeschilderd

Het bijzondere vind ik wel dat beuken toch veel in de meubelindustrie wordt gebruikt.
Jullie ervaringen onderschrijven dat.
Echt acclimatiseren is geen optie: het gaat om zorginstellingen die het vanuit mijn werkplaats geleverd gaan krijgen,
ik kan het hout daar niet eerst laten acclimatiseren voor ik het verwerk.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Gewoon kwartiers met een mooie tand verbinding of zo. De klant goed informeren over een eventueel risico.
Het is tenslotte de keus van de klant om voor beuken te gaan. Het is de vakman die er een geheel van maakt!

En gaat het daarbij om de kleur? Gestoomd of ongestoomd? Roze bruin of wit.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zolang je het bij jouw laat acclimatiseren en maakt in een werkplaats met vergelijkbare condities als in de meeste woningen dan is er geen probleem.
Het is een houtsoort die tijdens het drogen nogal freestyle kan gaan reageren, maar eens droog blijft het stabiel. Als het droog van de handel komt dan moet je het meteen bruut verzagen met 5-10 mm extra breedte en dikte, en dan minstens een week, en in die dikte misschien nog meer laten liggen binnen en droog. En daarna pas schaven.
Gestoomde beuk is stabieler (dat beweren ze toch) en heeft een uniforme roze tint. Bij gewone witte of rode beuk heb je nooit twee dezelfde bomen, bij mijn restafval kan ik zien aan de kleur van welke boom dat kwam! Fineer komt gewoonlijk van gestoomde en heeft dus een kleur die je enkel kan matchen met massief gestoomd, anders is het altijd te wit, te bruin of te rood. vermijd in ieder geval rode beuk, dat is vaak erg nerveus. Ik geloof dat dat gewone beuk is die te snel gegroeid is.
 

tuoh

Oud hout
Dat acclimatiseren is ook niet nodig als je met gedroogd hout werkt ( 8 à 10%) en zorgt voor een snelle doorstroming tussen (verwarmt) atelier en klant. Ovengedroogd hout moet deze periode geen weken ergens onverwarmd en vochtig opgeslagen worden alvorens te verwerken.
Beuk is een levendige houtsoort tijdens het drogen en bij schommelingen in luchtvochtigheid, maar in dit bedje zijn veel houtsoorten ziek.
Niet vergeten dat (Beuken)hout maar werkt als er wat veranderd aan de rv waarde, eens het werkstuk klaar en afgewerkt bij de klant staat gebeurt er niks meer mee.

Essen en Esdoorn bijvoorbeeld zijn heus niet beter dan Beuk op dit gebied, je moet enkel zorgen voor voldoende droog hout voor de klus, en mooi rechtdradig en kwartiers hout is ook een pré natuurlijk.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik wil de ramen in verstek maken en met lamello's verbinden, het gaat om 18 raamwerken en de prijs is erg scherp.
Dat is ook de reden van de opdrachtgever voor het relatief goedkope beuken als materiaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.