Beitelhouder voor slijpmachine voor een paar Euro

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik slijp mijn beitels op een Creusen slijpmachine. Dit geeft een wisselend resultaat, soms is de beitelhoek geen 90 graden, soms is de vouw wat afgerond. Dit komt omdat er geen extra aanslag is die de beitel exact horizontaal verplaatst, terwijl de beitel op 90 graden van de steen staat. Tormek heeft dit opgelost door een beitelhouder over een ronde stang te laten schuiven. De beitel zit dan vastgeklemd in de beitelhouder. De afstand tussen de beitelhouder en de steen bepaalt de hoek waarmee de beitel geslepen wordt.

Ik heb een tooltje gemaakt, dat er voor zorgt dat de beitelhoek exact 90 graden blijft, en waarmee je de beitelhoek kunt variëren, handig bij beitels.


Allereerst heb ik de aanslag van de Creusen aan de buitenkant gestabiliseerd met een stukje ijzer. De aanslag kan hierdoor niet meer omlaag buigen tijdens het slijpen. Dit is belangrijk omdat de onderkant van de aanslag als referentie gebruikt wordt voor het tooltje.
1 IMG_7634_resize.jpg

De truc is dat de beitelhouder aan de onderkant tegen de aanslag wordt geduwd, zodat de beitel horizontaal verschoven kan worden, zonder dat de beitelhoek veranderd. Het aantal millimeter dat de beitel uitsteekt buiten het tool, bepaalt de hoek. In mijn situatie is dat 41 mm.
Bij een schaafbeitel wil je een kleinere hoek, en zal de beitel verder moeten uitsteken.
2 IMG_7633 le_resize.jpg 2

3 IMG_7636_resize.jpg 3

4 IMG_7640_resize.jpg 4



Waaruit bestaat het tooltje: uit drie delen, allereerst de aanslag, onderkant, aan de buitenkant zit een stukje overblijvend hoekijzer geschroefd, iets ruime boring. Dit hoekijzer moet exact 90 graden op de aanslag staan. Laat je nu de beitel tegen het hoekijzer leunen, dan staat de beitel exact 90 graden op de aanslag.

5 IMG_7641_resize.jpg 5

6 IMG_7635_resize.jpg 6




Vervolgens moet de beitel vastgeklemd worden. Dit gebeurt met de tweede strip. Voor de zekerheid heb ik hierin een ruim gat geboord op de plek waar de bout uitsteekt die de hoek op 90 graden houdt.

7 IMG_7638_resize.jpg 7
De tweede strip, 16 cm lang, 3 cm breed, in mijn situatie, klemt met twee boutjes, en vleugelmoeren de beitel vast.

8 IMG_7631 cr le_resize.jpg 8

9 IMG_7630 cr le_resize.jpg 9

Zoals gezegd is de vouwhoek 30 graden, als in mijn situatie de beitel 41 mm uitsteekt boven het tool.
Ik leun nu de onderkant van het tool (dat haaks op de beitel staat), tegen de aanslag van de Creusen, en beweeg het geheel rustig heen en weer. De beitelhoek wordt nu mooi 30 graden, de vouw is mooi loodrecht.
Het leuke is dat je dit ook makkelijk kunt toepassen met schaafbeitels. De laatste foto laat een, geroeste, Franse schaafbeitel zien, 6.5 cm breed. De beitel steekt 44 mm uit boven het tool, dit resulteert in een vouw van 25 graden.
10 IMG_7642 le cr_resize.jpg 10

Enfin, een lang verhaal, de foto’s verduidelijken hopelijk het een en ander.
Met het tooltje slijp ik nu in een handomdraai je beitels, haaks, zonder ronding.

Maak het tooltje trouwens niet van hout, door de vonken verbrandt het hout.
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik heb zo zelfde machine. Heb nog nooit een mal hoeven gebruiken om een bijtel te slijpen. Wel een blokhaak om te controleren of hij haaks is. Zag ook op de foto's dat er een valse vouw in snede zit.

Zal morgen wel een filmpje plaatsen hoe wij dat doen. Denk dat je er misschien van kan leren.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Lijkt me wel een handig tooltje voor de wat minder ervaren slijpers zoals ik.
Mijn slijpmachine is zo goedkoop dat de aanslag van blik er afgevallen is. Die moet ik nog eens vervangen voor een stevigere.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik snap nooit zo goed hoe je zoiets gebruikt. Als je slijpt haal je toch materiaal weg en moet je de beitel steeds iets omhoog schuiven?

Maar persoonlijk heb ik er geen behoefte aan. Vernuftig bedacht, daar niet van, maar als mijn beitels een tikje uit het lood geslepen zijn dan boeit me dat niet echt. Een andere techniek is eerst de beitel op 90 graden tegen de steen te slijpen, dan krijg je vanzelf een mooi recht randje. Daarna de vouw slijpen tot hij weer scherp is. Dat doe je natuurlijk alleen als je een beitel restaureert, niet elke keer!

Maar goed, je uitvinding ziet er goed uit, simpel en goedkoop, ideaal!
 
A

Athanor

Guest
Ik heb zo zelfde machine. Heb nog nooit een mal hoeven gebruiken om een bijtel te slijpen. Wel een blokhaak om te controleren of hij haaks is. Zag ook op de foto's dat er een valse vouw in snede zit

Sommige mensen maken bewust gebruik van de tweede vouw om snel weer scherpte te krijgen:)


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.