pennendoosjes

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Onlangs ben ik gevraagd om voor een bedrijf een aantal luxe pennendoosjes te maken met hun logo in het deksel.
Voor het doosje op zich heb ik massief essen gebruikt en voor het logo merantie.
Eerst heb ik het blokje hout aan alle kanten geschuurd. Vervolgens het logo in het blokje gefreesd.
Daarna de inlays van merantie uit laten frezen.
IMG_1379.jpg
Lijmen en klemmen
IMG_1380.jpg
Langs de zaagtafel het overtollige hout weghalen en weer schuren.
Daarna van het blokje hout 1 cm afzagen, de deksel met logo.
Toen had ik een probleem. Wat ga je gebruiken als scharnier? Ik vond het zonde om in dit strakke model een zichtbare scharnier te maken. In mijn beleving zou dat afbreuk doen aan dit pennendoosje. Bij baptist zag ik mooie inboorscharnieren, maar die waren te groot om te gebruiken en stevig aan de prijs. Heb uiteindelijk gekozen om het deksel weg te laten draaien ipv scharnieren.
IMG_1384.jpg

Al met al ben ik tevreden met het resultaat
IMG_1386.jpg

Jan.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
@Meron, Klopt, de logo's zijn cnc gefreesd. Ook de uitsparing waar de pen in komt is cnc gefreesd.
Met engelengeduld en heel veel vakmanschap zou het met een figuurzaag en guts misschien wel kunnen, maar dan zou een doosje onbetaalbaar zijn als je kijkt naar het aantal uur wat je ermee bezig bent.
De totale freestijd voor het logo, het contralogo en de uitsparing was ongeveer 45 minuten.
Het schuren van grof naar fijn ongeveer een uur per doosje. Dit dan wel weer met de hand. Schuurlinnen opgespannen en lange halen maken.
Mijn ervaring met dit soort doosjes en een schuurmachine is dat ik nooit zuiver vlak schuur. Niet met de rotex en niet met de delta.
En omdat ik alles zuiver vlak, strak en haaks wilde hebben voor het schuren met de hand gekozen.
Oke, dit heeft niets meer met de vraag te maken of het gefreesd was.

Groet,
Jan
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Een zoetschaaf geeft een nog crispier resultaat als schuurpapier, voor echt strakker doosje, schaven! In deze post staat een filmpje van Paul Sellers waar hij houten kerststerren maakt en de houten deeltjes in een houdertje vandikte schaaft met een handschaaf.
Een ervaren houtsnijder, steekt denk ik de logo's ook strak uit en als je ze dan vult met b.v. gekleurde epoxy en daarna schaaft heb je ook een mooi resultaat.
Maar dit is ook zeker zeer geslaagd, is dat duur dat CNC freeswerk? Ben benieuwd naar de foto's van het eindresultaat.

jaap
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Het eindresultaat is de laatste foto Jaap.
Of cnc freeswerk duur is. Ik weet het niet. Destijds heb ik zelf mijn machine gebouwd. Al met al heeft dat redelijk wat geld gekost.
Het enige wat het mij nog kost zijn regelmatig nieuwe freesjes kopen. Maar dat kost je de kop niet meer.
Het schaven is iets wat ik nog wil leren. Heb zelf slechts twee schaven. Eén kleintje om planken te verarmen en een stanley schaaf die niet doet wat ie zou moeten doen.
Het filmpje had ik al een keer gezien en is leerzaam en boeiend.
 

Snipper

Nieuw lid
1 dec 2014
10
0
Ziet er netjes uit. Leuk idee ook, pennendoosjes! Misschien leuk voor mij als volgend projectje. Die pennen slingeren hier altijd overal door huis :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.