ladder vs trap

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Tussen de begane grond en de bovenverdieping van mijn schuur heb ik 2 keuzes, buitenom een wandeling van zo'n 30 meter, maar ik kan ook binnendoor via een ladder. De laatste optie gebruik ik vooral als de loopbrug naar boven glad is en die 6 maanden liggen weer voor me.
Nu had ik het plan om die ladder te vervangen door een trap, want als je wat in je handen hebt is een ladder niet altijd even handig.
Maar de laatste weken ben ik heel veel op en neer geweest en krijg de indruk dat een ladder veel minder vermoeiend is dan een trap.

Iemand anders daar ervaring mee?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nou het is niet denken, het is voelen.
Ik heb gewoon het idee dat als ik 20 keer die ladder op en af ben geweest dat ik er minder moe van wordt als dat ik een trap zou lopen.
Vervelende is ik heb geen vergelijk want het is denkelijk een 10 jaar geleden dat ik geregeld een trap op en af holde. Maar in mijn herinnering werd ik daar moeier van.

Een andere optie kan natuurlijk zijn dat mijn conditie beter is dan 10 jaar geleden. Dat zou helemaal mooi zijn natuurlijk ;)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb ook jaren een ladder gebruikt om naar boven te gaan, maar dit jaar heb ik een trap gebouwd en het bevalt mij veel beter. Een ladder is gevaarlijker en mag in theorie niet dienen als permanente manier om ergens boven te gaan.
Naar boven gaan is niet echt vermoeiender, maar het lijkt zo omdat je in 5 seconden boven bent ipv 20 met de ladder.
Maar naar beneden gaan is dan weer veel makkelijker en veiliger dan een ladder.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
@houtenklaas: de clou is dat ik meestal zonder handen naar boven struin. Dat kan in mijn geval omdat ik bij trede 2 al met mijn hoofd in het gat zit waar de ladder insteekt. ( bij trede 3 zit ik dus zowat klem ) Iets meenemen is inderdaad een ramp zodra het afmetingen zijn van bv een emmer.
Dat moet dan half achter mij aan of voor me uit eerst boven neerzetten.

@benchworks: Nee de ladder is niet voor permanent gebruik, want ik kan over de loopbrug naar zolder. Ik gebruik de trap alleen als het een half jaartje winter is ;)
terzijde: moest van de week een paar grote dingen van zolder hebben. Heb ik mijn schoenen met spikes aangetrokken, die prikken wel in het hout van de brug, maar eng was het wel.
Maar ik wil (en zal) inderdaad een trap maken want ik merk dat ik steeds gekkere toeren uithaal op die ladder met dingen in mijn handen, en dat is niet goed.

@ toxiq: Breng me nou niet op luie ideeën, want anders bouw ik een paternoster.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.