2 snijplankjes en een wastafel, kleine klusjes

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Het kwam vanmorgen in deze post over de drumzander al even uitgebreid aan bod, dat we vrij zuinig op posts reageren en bijna geen tijd hebben om kleine of onbelangrijke werkstukken te posten. Maar ja, we zijn ook doeners, uit leergierigheid lezers maar niet altijd schrijvers. Dat posts wel veel gelezen worden is aan het tellertje natuurlijk goed te zien, dus niet getreurd postende forummers, jullie bijdragen worden zeer op prijs gesteld.

Dus zelf maar 2 kleine projectjes gefotografeerd om hier te tonen. Na een lange verbouwing en verhuizing had ik natuurlijk zin om deze zomer eindelijk weer wat te gaan maken en toen maakte ik brokken met de fiets. Maar na het nodige opruimwerk en wat werk aan de boot, nu eindelijk weer wat gemaakt, wel weer wennen, dat wel. Mijn vrouw moest zondag na een vriendin en wilde graag een snijplank meenemen in de vorm van een hart... En er bleef nog een stuk van de plank over, waar ik met het haalmes een wat rustiekere snij of presenteerplank van gemaakt heb. Helaas grrr, kreeg ik het hart op de punt niet helemaal dicht, of nou de lamello's die er tussen zitten te dik waren geworden of iets anders, er bleef onderin een heel klein nageldik spleetje over; opgelost met een beetje kneedbaar hout en beide afgewerkt met druivenpitolie. Voor de zekerheid wel er wel een schroef in gedraaid omdat ik de lijmverbinding niet helemaal vertrouwde. De schroef (zo'n bijna koploze rvs schroef) ook weggesmeerd met kneedbaar hout.

Voordat ik brokken maakte kregen we logee's en ik moest met spoed het badkamertje in onze nieuwe slaapkamer afmaken. Onderstel van vuren en de wastafel moest van hout. Ik heb een tijdje naar een dik stuk eiken gezocht met de bast er nog aan, maar vond zo gauw niks passends. Er lag in werkplaats nog wel een merbau paneel in plastic, waarvan ik er ooit 2 kocht bij de Praxis in de aanbieding (zal in 2005 geweest zijn denk ik). Daar 2 stroken vanaf gezaagd als voor en achterkant en uit het middenstuk onder 45 graden een stuk gezaagd en aansluitend daarop van 12 mm multiplex de lange kanten van de bak en de bodem gemaakt. De zijkanten van de bak zijn ook van het merbau. En toen werd ik helemaal creatief (daar zijn de meningen sterk over verdeeld..:D) en heb het multiplex van de bak met witte en grijze grondverf een beetje steenlook gegeven en na het merbau fijn geschuurd te hebben (120) er met acryl goudverf wat vierkante vormen op geschilder, deel afgeplakt en deels verlopend. Alles geschuurd om het vlak te krijgen en toen viel ik van de fiets... Gisteren het project weer opgepakt, had de afgelopen week het onderstel al wit geschilderd, met zwarte grondverf als eerste laag, om eventueel het witte door te kunnen schuren tot dat het zwarte zichtbaar wordt, als een soort verouderde look. Maar gisteren het merbau deel in een dikke laag foto epoxy gezet. Dat is dik taai spul, heb het met de verfstripper nog wat opgewarmd (het is inmiddels 15 graden in de werkplaats) en het met een spatel aangebracht. De vlakke stukken gingen prima, maar de verticale in bak en de voorkant waren lastig ivm zakkers. Wat op de foto niet te zien is, zijn de verharde druppels epoxy die aan de voorkant er onder hangen. Die schaaf ik deze week nog weg.

jaap

2 eiken snijplanken.jpg

DSCF7953.jpg

DSCF7955.jpg

DSCF7954.jpg
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Mooie bak zo. Een houten wasbak wil ik ook nog wel een keer maken. Je moet eens paintings techniques googlen, en dan marbelling. Duurtff voor je het onder de knie hebt (spreek niet uit ervaring, maar dat zeggen ze) daarna kan je de meest prachtige dingen schilderen.
Hoe heb je de afvoer in de bak gemaakt?
 
A

Athanor

Guest
Nou Jaap die wasbak is toch niet bepaald een klein klusje..... Ik vind het een knap totaalbeeld, veel fraaier dan de treden met de losse waskommen op een blad, daar heb ik het niet zo op.

Heb je nog een detailfoto van de manier waarop je de wasbak verdiept hebt?

Fons
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
In eerste instantie dacht ik dat het een 3d tekening was! Zo strak.

Maar ik geloof je verhaal:) Ik vind het echt geweldig mooi!

De plankjes zijn natuurlijk ook leuk, die zou ik bijna vergeten door de wastafel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.