radiaal afkortzaag van HBM

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Ik zoek voor puur hobbymatig werken een afkortzaag.

Hebben hier mensen ervaring met het huismer van HBM Machines?

bijvoorbeeld deze:
https://www.hbm-machines.com/produc...x-310-mm-radiaal-afkort-en-verstekzaagmachine

Heb nog nooit met een afkortzaag gewertk, maar dit zijn mijn eisen.

haaks is haaks, en zeker onder verstek moet gewoon kloppen.
(goedkope machines, speling ?)

de trekfunctie lijkt mij handig, zeker als ik eens bijvoorbeeld 20-30cm planken wil afschuinen.

Wie kan mij helpen?

Is het blad bijvoorbeeld geschikt voor hout? (tot 40mm dik heb ik meestal)

Ze hebben ook grotere machines, is het die extra 30-405 waard?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Wat denk je dat je van een machine in deze prijsklasse kan verwachten? Dezelfde prestaties dan een 10 keer zo duur model?
Heb zelf geen ervaring met de HBM, maar heb wel een vergelijkbaar model. Machine is absoluut niet nauwkeurig en de zaagas slingert. Voor grof timmerwerk prima, maar voor als je nauwkeurigheid zoekt kun je beter sparen en verder zoeken.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik heb wel ervaring met iets soortgelijks.
Is prima mee te hobbyen. Je moet alleen zelf controleren of de instellingen zijn zoals ze moeten zijn.
Ik gebruik daar mijn blok cq winkelhaak voor. En voor verstek, mijn verstekhaak.
En ik weet niet wat men hier met nauwkerurig bedoeld, maar ik kan er zeer nauwkeurig mee werken.
Ik heb er alleen een zaagblad op wat bijna net zo duur is als de machine.
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Wat denk je dat je van een machine in deze prijsklasse kan verwachten? Dezelfde prestaties dan een 10 keer zo duur model?

Wat ik kan verwachten weet ik dus niet, vandaar de vraag.

Jij beweert (ondanks geen ervaring te hebben met model of merk) dat er dus niet mee te zagen valt.
Ik bedoel daarmee te zeggen dat ik met 4 planken op 45 graden geen net vierkant kan maken.
Is dat het geval, is hij waardeloos. Tolleranties liggen bij mij niet op 0,1mm dat wil ik wel vermelden.

Kun je aangeven welke machine dan WEL gewschikt is voor mijn doel ? (en ik ga geen 1000€ uitgeven, daar kan ik gewoon niet met mn kop bij)

Deze HBM Machines, iemand die weet waar ik die kan plaatsen? Is een FERM msm1036 bijvoorbeeld beter ? (of hetzelfde?)

Wat ik tot nog toe heb gezien is dat duurdere machines uit eenzelfde serie vaak een sterkere motor hebben, en een groter zaagblad.
Neem een machine van 100 en 300€.
Zit er er naast dat de PRECISIE van de modellen niet veel kan verschillen dan ?
Ik weet helaas nog niet waar ik op moet letten, dus ik ben toegewezen op adviezen.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
heb zelf een variatie op dit model namelijk de NSM 2050 van Einhel. Zouden het eigen Ein Hölle moetten noemen want erg bevallen doet het ding
niet. Heb het idee dat een deel ook wel uit de zaagbladen die ik van de bouwmarkt erbij heb komt. Zaagt nooit echt recht lijkt wel of hij scheef wegtrekt. Eerste versie was verkeerd geassembleerd de handvat assemblage zat een kabel tussen. toen vastgeschroefd dus alles kapot gebarsten(bij kwaliteit lijkt me dat de kabel kapot had moetten zijn) verder bij degene die ik nu heb is de beugel om de verstek op de tafel in te stellen afgebroken. en de verstek om heel de zaag te kantelen(langs de andere as dus) wil ik niet eens proberen.

zelf laat ik de machine nu maar staan heb er een keertje een tuinset mee gemaakt maar daar laat ik het even bij. heb hem sowieso niet veel nodig dan doe ik het maar met de hand of spaar voor een degelijke machine(ben ik nu niet aan het doen) Als lawaaiige brandhoutzaag zou je hem wel kunnen gebruiken op zich. Geloof dat afkortzagen niet heel makkelijke dingen om te kopen zijn m.b.t. dat ze ook echt nauwkeurig zagen
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik geloof dat meerdere merken dit model of een variante ervan verkopen met hun sticker erop, ik had er ook zo één als eerste zaag jaren geleden voor €99 bij Aldi toolcraft of zo.
Het is rommel maar het zaagt vlot en snel door dikke stukken. Er kwam wel een vieze geur uit de motor die liet denken dat de levensduur erg beperkt was.
Precies kan je ermee werken maar dan moet je bij iedere snit 4 testen doen met een winkelhaak... ook als je de spanhendel vastdraaide vooraan kwam het middenbed omhoog...

Ze heeft mij goed gediend als hobby zaag, maar toen het serieus werd heb ik ze meteen vervangen door een kapex.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb een ouder model van deze zaag. Geeft zeker geen kwaliteit die jij vraagt. Ik gebruik hem voor het afkorten van balken e.d. waarbij geen grote nauwkeurigheid is vereist. Met extra instelwerk krijg ik hem redelijk haaks. Ik heb hem vooral voor bouw en constructiewerk gebruikt zoals houtskeletbouwelementen e.d.

Fons
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Een zaagt van €100 zaagt als een zaag van €100.
Met die uitspraak kan je helemaal niets.
Het ligt aan je eigen vaardigheden hoe en wat je er precies mee wil zagen.
Ik kan heel precies met zo'n machine zagen itt sommige hier die het een andere titel geven.
Het vergt even wat aandacht om hem precies te krijgen en te houden.
Ik zou me ook niet gek laten maken door dit forum, waar je automatisch naar duurdere machines wordt bewogen.
Heb je €100 voor een zaag over, dan koop je een zaag van €100 en gaat er mee LEREN zagen.
Zo simpel is het.
Het is maar hobby!
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dat merk heb ik geen ervaring mee wel heb ik pas een afkortzaag gekocht ivm de bouw van mijn schuur een kapitaal wou ik er niet aan uitgeven en ben bij gamma, karwei en praxis geweest om te kijken en uiteindelijk met een 25% korting actie bij praxis thuis gekomen met een Evolution Fury 3, het ding zaagt hout, kunststof en metaal met het zelfde blad. 90 graden is in zover ik heb controleren haaks onder een hoek van 45 zit er wel wat in gereedschap om dit goed op te meten heb ik "nog" niet, dit is dan wel met de standen waar die in klikt stel je hem met de hand in moet dat ook goed zijn.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Toen ik zocht naar een radiaalzaag, heb ik destijds alle bekende merken getest en bekeken. Geen één was van zichzelf haaks. Makita, hitachi, Bosch, Dewalt enz enz; ze moesten allemaal afgesteld worden mbv een proefstukje. De enige die in een keer goed zaagde en waar de lijn van 0 en 45 graden ook echt 0 en 45 was, was de Kapex... En die is meer dan 1000. Ook als ik nu dergelijke machines zie in winkels probeer ik ze altijd te testen of te checken puur uit nieuwsgierigheid en ik ben nog geen goede tegengekomen naast de Kapex. Dit is geen reclame voor de Kapex, maar mijn ervaringen met die machines. Ik heb uiteindelijk een groene Bosch gekocht voor 450 euro en die zaagt net zo scheef als een einhell, Ferm of wat dan ook van 100 euro.

Dus met andere woorden; in het prijssegment dat je zoekt, is geen machine te vinden die de gevraagde nauwkeurigheid haalt.

Heb je al eens gedacht aan een goede Nobex verstekzaag? De types van boven de 100 zagen na 1 keer goed afstellen wel haaks en onder verstek.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik heb een tijdje een telescopische HBM afkortzaag gehad, en hier heel veel plezier van gehad.
Op dat moment had ik niet de kennis, er was nog geen forum, en het geld er voor over om betere en veel duurdere spullen de kopen.
Het kostte wel wat moeite om een en ander goed af te stellen, maar dat mag ook wel voor die prijzen.
Na verloop van tijd, weer wat wijzer, heb ik de afkortzaag verkocht tegen een goede prijs, en een flip-over zaag gekocht, ook van HBM. geen topkwaliteit, maar ik kon in ieder geval schulpen.

Er is niets mis mee om dit soort apparatuur te kopen en er ervaring mee op te doen. Ga je de apparatuur veel gebruiken, dan kan je altijd overwegen een stapje hoger te gaan, zowel wat kwaliteit, en zeker wat geld betreft.
Gebruik je de apparatuur hobbymatig, en niet al te frequent, dan zul je zeker tevreden zijn.
Ik wil HBM ook niet vergelijken met Einhell, die laatste kan ik je afraden.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Het beste kun je even door sparen. Met tweehonderd meer uitgeven bespaar je je driehonderd euro gedoe.

Was laatst bij een kameraad en die had net een dewalt afkortzaag dw770 216 mm binnen. Prijzen liggen tussen de 315 -330 voor zover ik weet. Natuurlijk wat hout bewerkt en gecontroleerd. Na wat kleine instellingen haaks is haaks, recht is recht. Een verdraaid zuivere afkortzaag voor een mooi prijsje.

Er zullen in deze prijsklassen ongetwijfeld meer spelers zijn maar deze heb ik life aan het werk gezien.

Foutje het is een dw777 en daar betaal je niet iets minder voor dan €400.
 
Laatst bewerkt:

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
qua de normale verstek instelling waar je het plateau van de zaag draait had ik nooit zoveel problemen. Was bij mij vooral dat de 2e verstek uit zichzelf nog wel eens verschoof en dat het zaagblad wat erbij kwam niet klopte. Altijd aan 1 en dezelfde kant brandplekken en de andere kant nooit vind ik toch vreemd.

Vraag is natuurlijk waar je een machine voor koopt. Hout afkorten kan iedereen hier ook prima zonder afkortzaag. Je koopt een afkortzaag om even gauw snel en precies een snede te maken of wellicht in 1 keer 40 snedes. Als je nou steeds voor iedere instelling proefjes moet zagen stellen herstellen en dingen proberen kan je beter gewoon een lijntje zetten en met de toffelzaag o.i.d. zagen. Voor 100 euro koop je wel een zaag die misschien goed genoeg is voor dingen met een hoge tolerantie. als je nou 1 keer ingewikkeld moet stellen en dat de zaag dan 100 snedes hetzelfde blijft staan valt het ook wel mee. Ik heb zelf het geld niet over voor een Kapex a.t.m. maar toch is mijn Einhell mij ook niet echt van nut. Overweeg dus goed wat je wilt en of je met een laag budget iets koopt wat je kunt gebruiken. Of dat je beter je geld in iets anders kan steken
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoewel ik best een fan ben van de machines van HBM ben ik niet enthousiast over de afkortzagen. Het rammelt en past allemaal net niet lekker. Ja, je kan er redelijk precies mee werken als je bereid bent om steeds weer aan de afstellingen te werken en continue na te meten en te controleren. Kortom, het schiet niet op. Ik heb ook een poos gewerkt met een Ferm afkortzaag, dat was ook zo'n drama. Voor steigerhout prima, maar verwacht geen nauwkeurig werk.

Mijn ervaring bij HBM is overigens dat ze alleszins eerlijk zijn over de kwaliteit van hun machines. Recent kocht ik er een freestafeltje, de medewerker adviseerde me het ding niet te kopen als ik het (semi) professioneel ging gebruiken, want "daar zijn ze niet voor gemaakt" Toch gekocht en eea aangepast naar mijn zin, en dan functioneert het prima. Zo uit de doos zeker niet. Vertel dus vooral hoe je de zaag wil gaan gebruiken, je krijgt denk ik wel een eerlijk antwoord.

Sinds een paar maanden heb ik de beschikking over zowel een Kapex als een Ryobi afkortzaag. Tot mijn verbazing merk ik eigenlijk weinig verschil, verbazend, zeker als je bedenkt dat je voor één Kapex drie Ryobi's kan kopen. Het enige wat ik heb moeten afstellen aan de Ryobi was de laser en dat was een klusje van vijf minuten. Zaagt prima, ook in verstek en zelfs met het meegeleverde zaagblad. De Ryobi wordt momenteel aangeboden voor rond de € 300,= Das duurder dan een HBM of Ferm maar zijn geld absoluut waard.

Mocht je overigens in de buurt van Zoetermeer wonen dan ben je welkom om bij mij in de werkplaats eens te kijken naar zowel Ryobi als Kapex.

Succes!

Groet, Rob.
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Sinds een paar maanden heb ik de beschikking over zowel een Kapex als een Ryobi afkortzaag.

Groet, Rob.

Allereerst allen, bedankt voor de antwoorden. Het is en blijft dus een zeer groot risico dergelijke machines te kopen 100-200€.
Hoe graag ik ook de fabrikanten wil geloven, ik lees hier meer nadelen dan voordelen.

Ryobi, een merk dat ik ken, alle schuurmachines heb ik van Ryobi, en ze zijn echt perfect!

Heb helemaal nog geen Ryobi afkortzagen bekeken. schaam... Maar ga dat zeker doen.

alhoewel ik mn brood niet verdien met houtbewerken wil ik ook echt geen zaag die ik ELKE keer moet afstellen.
Juist dat extra (hand)werk heeft er voor gezorgd dat ik naar een snelle precieze elektrische machine zoek.

Wat ik zaag, vuren, 20cm planken, soms breder, 20-40mm dik.
Als ik na 4 snedes geen net rechthoekig raamwerk kan maken, dan heb ik niks aan de zaag.
Ik ZOEK geen zaag voor lomp afhakwerk etc.

Ik ga me eens verdiepen in de Ryobi zagen dan, wellicht 2e hands, en misschien vind ik hier 2e hands wel iets.
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Vandaag bij de gamma ff de ferm msm1036 bekeken.
tafel en liggende delen zien er stevig uit. maar de rest... Elk palletje, verstelknopje of beugeltje is echt gammel plastic.
In de winkel zelf had de machine al speling op het zaagblad (duwde er tegen zacht) Wilt niet veel zeggen, maar toch.

Hoewel een ryobi het dubbele kost, denk ik er toch beter af mee te zijn.
Binnenkort eens een ryobi dealer zoeken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.