HBM 1100? voor uithollen boomstammetjes?

Royoyoyoyo

Nieuw lid
26 nov 2014
1
0
Betuwe
Beste allemaal,

Onlangs ben ik begonnen met het maken van lampen etc op houten blokken/boomstammen. Deze week schoot mij een nieuw idee te binnen waarvoor ik boomstammen moet uithollen. Na veel gepruts en 5 gebroken boren had ik in een boomstammetje van 30 bij 30 een gat met een diameter van ruim 15 cm en 20 cm diep. Kostte me 5 uur.....

Dat moet anders kunnen. Veel nagevraagd etc etc. Ik kom er echter niet uit. Is het een idee om hiervoor een houtdraaibank te gebruiken? In eerste instantie gaat het dus om het uithollen van de binnenkant van de stammetjes. Ik kwam (zoals zovelen) uit op de HBM 1100 die nu incl. BTW in de actie is voor 399 euro. Nette prijs lijkt me. Is deze hiervoor geschikt? Stammetjes wegen gemiddeld zo'n 5-7 KG.

Tevens wil ik de bank gebruiken voor het boren van gaten van boven naar beneden door stammetjes heen voor doorvoer elektra etc. Kan er een boor op de (rechterkant) van de HBM worden gezeten om er gecentreerd doorheen te boren?

En wat het ik extra nodig? De standaard beitel set van 59 euro? En een Chuck? Welke diameter? 100 mm?

Hopelijk kan iemand me iets meer info geven. Ik heb al contact gehad met Buitelaar maar helaas was dat antwoord nog niet helemaal duidelijk voor me. Zodra ik van jullie iets meer input heb gekregen ga ik op mijn gemak naar hun showroom maar dan ben ik (hopelijk) voorzien van wat belangrijke voorinformatie!

Dank alvast.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het zou moeten kunnen. Je moet dan wel ook nog investeren in een ZWARE chuck om die boomstammetjes op te spannen (of een grote opspanplaat natuurlijk), en zwaar gereedschap om de boomstam voor te bereiden en uit te hollen. Even heel grofweg ben je daarvoor nog eens zo'n bedrag kwijt. En dan moet je ook de techniek nog onder de knie krijgen. Diep uithollen op de draaibank is niet iets waar je te licht over moet denken - ik zou je zelfs aanraden om dat in eerste instantie onder begeleiding te oefenen.

Boren kan ook op de meeste draaibanken. Je kunt een boorkop met morseconus in de aandrijfkop zetten (wel fixeren met een draadeind door de as heen, die dus hol moet zijn, en er moet dan ook draad in de morseconus getapt zijn), maar meestal is een boorkop met conus in de pinole (in de losse kop oftewel het tegencenter), waarbij de boor stationair is en het werkstuk draait (ingespannen in een chuck) veel handiger.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Bedenk dat de HBM 1100 een minimaal toerental heeft van plm 500 omw/min.
Dat lijkt weinig, maar ik heb de ervaring dat grote, zware stukken, die niet in balans zijn, de draaibank aardig doen dansen, hij weegt nog geen 100 kg.
Verder is het een prima (beginners)draaibank,
Peter
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Inderdaad pme001 ook ik heb persoonlijke ervaring dat onbalans mijn draaibank van ongeveer 260 kilo kan laten dansen. Deze kunst beheers ik niet. Het diep uitrollen vereist best wat vaardigheden en zoals henk al aangaf kan je dit het beste onder begeleiding doen. Wil je diep draaien dan heb je echt speciaal gereedschap nodig.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik merkte dat mijn Killinger 1450 in 6 maanden inmiddels ook 10 cm opgeschoven is. Hoe hebben jullie dat heren draaiers? Zal ik 'm maar beter op de vloer vastzetten met keilbouten?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik begrijp uit de vraag niet helemaal hoe precies het gat moet worden, maar voor het snel verwijderen van grote hoeveelheden hout in een gat zou ik een grote ZoBo boor kopen. Dat is een Forstnerboor met een boortje in de punt waardoor je overlappen kunt boren. Voor de nauwkeurigheid eventueel het bovenste deel van het gat met een eenvoudig malletje en een bovenfrees met kopiëerring nabewerken. Zie het filmpje voor de ZoBo boor, er zijn ook verlengstukken voor te koop.

jaap

 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Volgens mij is dit uit het oude assortiment van protocol. Deze hadden een systeem waarmee je Tot andere halve meter, of misschien wel dieper, kan boren. De diameters zijn/waren behoorlijk groot. Zo ook de prijs.
 

tuoh

Oud hout
Dit is typisch een klus voor op de draaibank, maar niet op eender welke draaibank. Zo zou de machine al minimum moeten uitgerust zijn met een elektronische toerentalregeling en over een voldoende krachtige motor moeten beschikken. De machine moet ook constructief tegen een stootje kunnen. Genoemde machine gaat vermoedelijk (schromelijk) tekort schieten voor het beoogde doel vrees ik.

Diep uithollen vraagt om een degelijke beitel en de nodige skills om er mee om te gaan. Maar met de juiste kennis en tools is de klus een fluitje van een cent, dan kost één uitholling een kwartiertje in plaats van 5uur, en is het eindresultaat altijd mooi en strak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.