Hulp bij bestellen hout voor kistje?

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Hallo houtbewerkers,

Ik ben compleet nieuw in de wereld van de houtbewerking. Ik heb net een juwelenkistje/puzzeldoosje uitgedacht, maar ik zit nog met enkele vragen rond de afmetingen van het hout dat ik kan gebruiken. Is er iemand die me daar verder mee kan helpen?
Even enkel de zijkanten van het kistje in beschouwing genomen is (het zoals de meeste kistjes) balkvormig met de volgende afmetingen (LxBxH): 250 x 180 x 150 mm.
Daar bovenop komt nog een deksel van (LxBxH): 250 x 180 x 30 mm, en een bodemplaat van 250 x 180 * 15 mm;
De wanden worden allemaal verbonden met een tandverbinding, en de planken die ik in gedachte had zijn 15 mm dik.

Een groffe schets voor een idee van de afmetingen:

Crude sketch.jpg

Nu dacht ik grote planken te bestellen en hieruit zelf de nodige panelen te zagen en frezen. Naief als ik ben heb ik dus gewoon alle afmetingen willekeurig bij elkaar opgeteld (geen rekening houdend met de nerf of dergelijke), heb ik een RUIME marge gerekend en deze afmetingen doorgegeven aan Rick van Massave Hout (enkele planken waren zelfs 250 x 600 mm groot). Die zei me dat planken van dergelijke afmetingen mogelijks onderhevig zijn aan vervorming, en dat verlijmen van kleinere stukken in zo'n geval een betere oplossing is. Zu zou ik liefst vermijden dat ik nog dingen moet gaan verlijmen, dus heb ik de volgende vragen:

Hoe bestel ik het best het hout voor dit kistje? Zijn er maximumafmetingen voor de breedte van het hout waar ik best niet over ga?
Zijn planken van 150 mm breedte doorgaans verkrijgbaar?
Hoe laat ik de nerf van het hout lopen in zo'n kistje? Neem ik een marge bij het bestellen van het hout, of ga ik er van uit dat de randen mooi recht afgezaagd/geschaafd zijn? Nog andere pointers waar ik rekening mee moet houden?