Hulp bij bestellen hout voor kistje?

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Hallo houtbewerkers,

Ik ben compleet nieuw in de wereld van de houtbewerking. Ik heb net een juwelenkistje/puzzeldoosje uitgedacht, maar ik zit nog met enkele vragen rond de afmetingen van het hout dat ik kan gebruiken. Is er iemand die me daar verder mee kan helpen?
Even enkel de zijkanten van het kistje in beschouwing genomen is (het zoals de meeste kistjes) balkvormig met de volgende afmetingen (LxBxH): 250 x 180 x 150 mm.
Daar bovenop komt nog een deksel van (LxBxH): 250 x 180 x 30 mm, en een bodemplaat van 250 x 180 * 15 mm;
De wanden worden allemaal verbonden met een tandverbinding, en de planken die ik in gedachte had zijn 15 mm dik.

Een groffe schets voor een idee van de afmetingen:

Crude sketch.jpg

Nu dacht ik grote planken te bestellen en hieruit zelf de nodige panelen te zagen en frezen. Naief als ik ben heb ik dus gewoon alle afmetingen willekeurig bij elkaar opgeteld (geen rekening houdend met de nerf of dergelijke), heb ik een RUIME marge gerekend en deze afmetingen doorgegeven aan Rick van Massave Hout (enkele planken waren zelfs 250 x 600 mm groot). Die zei me dat planken van dergelijke afmetingen mogelijks onderhevig zijn aan vervorming, en dat verlijmen van kleinere stukken in zo'n geval een betere oplossing is. Zu zou ik liefst vermijden dat ik nog dingen moet gaan verlijmen, dus heb ik de volgende vragen:

Hoe bestel ik het best het hout voor dit kistje? Zijn er maximumafmetingen voor de breedte van het hout waar ik best niet over ga?
Zijn planken van 150 mm breedte doorgaans verkrijgbaar?
Hoe laat ik de nerf van het hout lopen in zo'n kistje? Neem ik een marge bij het bestellen van het hout, of ga ik er van uit dat de randen mooi recht afgezaagd/geschaafd zijn? Nog andere pointers waar ik rekening mee moet houden?

Ik weet het, het is een beetje een vage vragenset, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik best het hout voor dit kistje kan bestellen, dus ik stel iedere vorm van hulp op prijs.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik vind 15mm wel erg dik voor zo'n kistje. Dan wordt hij redelijk lomp. Je kunt je tekening wel aan rik laten zien en vragen of hij het hout ervoor wil zagen. Hij kan dan vast wel bedenken wat'ie ermee aanmoet.

Je kunt ook bij Rick een plank kopen die ruim groot genoeg is, en vervolgens eens nadenken welke stukken je voor je kist wil gebruiken. En die er vervolgens uitzagen.
 

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Ik vind 15mm wel erg dik voor zo'n kistje. Dan wordt hij redelijk lomp. Je kunt je tekening wel aan rik laten zien en vragen of hij het hout ervoor wil zagen. Hij kan dan vast wel bedenken wat'ie ermee aanmoet.

Je kunt ook bij Rick een plank kopen die ruim groot genoeg is, en vervolgens eens nadenken welke stukken je voor je kist wil gebruiken. En die er vervolgens uitzagen.

Tja, ik heb enkele scharniertjes bij Baptist gekocht, en die zijn 9 mm breed. Als ik daarvoor dus een sleuf wil uitfrezen heb ik maar een marge van 3mm aan weerskanten. Die 15 mm gaat het inderdaad misschien een beetje lomp maken, maar zoals ik al zei: Ik ben nog maar een beginner, dus ik geef mezelf liever ietsje meer hout om mee te werken. Mocht dit projectje goed gaan, dan kan ik nog altijd een keer kijken om een betere versie te maken die eventueel wat dunnere planken gebruikt.

Ik heb in principe alles al uitgetekend in Autodesk Inventor. Ik zal vanavond een keertje kijken of ik er een aantal deftige technische tekeningen uitkrijg, dan kan ik die inderdaad misschien het beste zo aan Rick laten zien.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mijn eerste kistje is een gedrocht uit een restant beuken meubel panelen uit de bouwmarkt. Ook met (erg slecht passende) tandverbinding :rolleyes:.
Ik heb er wel veel van geleerd. Het lijkt allemaal heel eenvoudig op de vele youtube filmpjes, maar de praktijk viel mij zonder enige ervaring of training toch vies tegen. Recht zagen lijkt simpel, maar is toch lastiger dan het lijkt...
Dus daar eerst maar eens aan gaan werken.
En het gedrocht?
Het gedrocht is nog altijd het sieradenkistje van mijn vriendin :eek:, ze verdient toch echt wat mooiers...

Google ook eens op Greene & Greene boxes, zij gebruikten ook veel tandverbindingen, maar dan net iets anders. Mijn inziens kom je met hun stijl beter weg met dikker hout. Wordt waarschijnlijk wel lastig om de gekochte scharnieren te gebruiken, maar ook daar zijn oplossingen voor te bedenken!
 

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Eén losse opmerking: ik zou wel de bodemplaat (uit dunner materiaal) in een groef (aan de binnenkant) laten vallen, en niet koud onderop monteren.

Normaal gezien zou ik dat ook hebben gedaan. Probleem is echter dat het een soortement Chinees puzzeldoosje moet worden. Dit houdt o.a. in dat er een soortement mechanisme onderin het kistje moet schuilgaan waarmee je via een aantal bewerkingen de sleutel van het kistje tevoorschijn kan toveren.
De zijkanten langs de onderkant zouden moeten ook kunnen wegschuiven, en dus moet ik een geleider in de bodemplaat kunnen voorzien waarlangs die paneeltjes kunnen schuiven. Als ik de bodemplaat aan de binnenkant laat vallen, rusten de zijkanten nergens meer op en kan ik dus ook geen geleiding voorzien. Ik had nog een aantal andere ideeen om de bodemplaat alsnog aan de binnenkant te laten vallen en toch die schuivende panelen te hebben, maar deze ontwerpen zorgen er ofwel voor dat alles aanzienlijk complexer wordt, dat de bruikbare inhoud van het kistje te klein wordt, of dat de verhouding hoogte vs. breedte van het kistje te hoog wordt, wat esthetisch ook niet echt zo interessant is. Zoals ik al aangaf, die tekening hierboven is echt maar een groffe schets. In het echt ga ik waarschijnlijk de bodemplaat aan iedere kant wat laten uitsteken, en ga ik de randen mooi afronden met een afrondfrees.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.