lintzaag : afstelling en restauratie

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
Beste,

Hier wat foto's van mijn lintzaag die niet zo fijn zaagt. Het grootste probleem is dat ze niet 100% recht wil zagen (ook met nieuwe zaag).
Enig idee welke punten ik prioriteit moet geven om in orde te zetten : zoals : vulkanisatie van de loopwielen - zaagblad geleiders ,...?

Erik




IMG_0023.jpgIMG_0024.jpgIMG_0025.jpgIMG_0033.jpgIMG_0031.jpgIMG_0028.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Eerst zou ik zien of de langsgeleider in lijn zetten met de zaaglijn niet help.
Dan de geleiding van het lint los doen en zien of het dan erger of beter is, is het erger of onveranderd dan komt het van de wielen, de lagers of rubber versleten.
Als het beter gaat zonder geleiding dan komt het daarvan.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
De fenomeen wordt meestal veroorzaakt door "blade drift" als je dit in typt bij youtube kom je veel videos en uitleg tegen.
Elke lintzaag heeft hier last van. meestal wordt het veroorzaakt door de zetting op de tanden. Als de tanden iets verder naar lings of naar rechts gezet zijn, zal de zaag het werk naar de kant willen trekken waar de zaag het meest agressief zaagt.
Andere oorzaken kunnen idd de een van de geleiders, (boven onder of langs) kunnen zijn.
Daarna komen zaagspanning, slijtage aan loopvlakken en lagers aan de beurt en als laatste kun je kijken naar de oriëntatie van de wielen ten opzicht van elkaar. (hier zou ik persoonlijk vanaf blijven tenzij het niet anders kan.)
succes!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Je moet er niet van uit gaan dat een nieuw zaaglint altijd recht zaagt. Het kan best iets te veel setting hebben aan 1 kant. Even een slijpsteen tegen het draaiende lint houden aan de zijde met te veel setting kan veel oplossen. Maar het onderstaande filmpje is ook een oplossing.

jaap


ps, iedereen is snel vandaag, met al deze antwoorden moet je wat kunnen.
 
Laatst bewerkt:

dribbel

Nieuw lid
13 dec 2012
4
0
Beste Erik,

W.s heb je inderdaad last van bladedrift en zoals in andere reacties is daar wat aan te doen (zie youtube). Hier staat echter ook een video over het afstellen van lintzagen waaruit blijkt dat het meestal aan de afstelling ligt. Zie https://www.youtube.com/watch?v=wGbZqWac0jU. (bandsawclinic with alex snodgrass)

succes ermee

Maarten
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De meeste antwoorden zijn al gegeven. Bij mij was de oplossing nieuw lint van tuffsaws. Gooi deze naam maar even in de zoekmachine.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Tuffsaws schelen inderdaad wel drie slokken op een borrel (kan ik uit eigen ervaring melden). Maar hou er ook rekening mee dat lintzagen bij het schulpen ook gewoon met de nerf van het hout mee willen lopen. Dus zelfs een goed afgestelde zaag met een perfect lint zal nooit precies strak recht zagen.
 

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
Wederom bedankt voor de snelle en bruikbare reacties,

Ik denk dat ik ga beginnen met de zetting van de zaag en mogelijk Tuffsaws uitproberen. De blokjes in de boven en ondergeleiding zijn verre van vlak te noemen. Kan ik deze op een bandschuurmachine vlakken ?

Erik
 

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
In één van de filmpjes wordt gezegd dat de tanden van de zaag volledig door het (bovenste) wiel ondersteund moeten worden. Mij is verteld dat ze er net moeten uit steken om de vulkanisatie niet te beschadigen. Wie heeft gelijk ?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Bij wielen die een vlak rubberen loopvlak hebben moeten de tanden er buiten staan en bij wielen met een bol loopvlak moet het lint in het midden lopen; de tanden raken het rubber dan toch niet. Stalen geleidestiften kun je slijpen op een bandschuurmachine of werkbankslijper.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.