PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe werkplaats

BenchWorks
23-11-14, 23:15
Het staat vast, ik zit te klein. De onverwarmde loods waarin ik een hoekje had ingericht tot verwarmde hobby werkruimte heb ik dit jaar van mijn ouders overgekocht.
De ruimte waarin ik assemblage werk doe is amper 16m2 al is de loods 600m2, die ruimte is veel te klein voor mijn activiteit, vooral nu in de winter wanneer ik geen meubels buiten dat hok mag zetten ivm vocht. Ook de machines staan hierbuiten en dat wil ik allemaal veranderen.
In het uiteinde van de loods wil ik de laatste 11m isoleren en alles daarin verhuizen.

Ik heb al een idee van hoe ik de wanden wil doen, houtskelet van 184mm sls bedekt met platen en gevuld met stro...
Maar waar ik op stuit is de structuur van het plafond, er zijn overkappingen van 5m en op het plafond komt nog een verdieping boven de assemblage ruimte en de rest is voor opslag van waarschijnlijk stro.
Iemand een idee voor de beste aanpak? liefst werk ik met hout maar hier is het misschien enkel haalbaar met staal? In de machine ruimte kan ik twee palen zetten in de helft.

22465

Ander suggesties of opmerkingen zijn ook welkom, ik houd graag de machine en assemblage ruimte gescheiden. Deels om het stof, maar ook om door de scheiding twee wanden te winnen aan elke zijde waartegen ik machines of kasten kan zetten.
Ook wil ik een apart afwerkingsruimte waarin ik de atmosfeer kan controleren en om verder te kunnen werken terwijl meubels staan te drogen, maan ook als opslag om ze te beschermen van stof en accidentele beschadigingen.

SamPonette
24-11-14, 00:13
Die overspanning is zeker haalbaar met hout, maar het kan zijn dat je draagbalken wat zwaarder uitgevoerd moeten worden, desnoods gelamineerd? De exacte berekeningen ken ik zelf niet, maar ik veronderstel dat er op het forum genoeg kennis aanwezig is.

edjebel
24-11-14, 00:54
Kijk eens naar een entresol vloer (eventueel gebruikt) voor als je weer eens moet wijzigen :rolleyes: het is makkelijk uitnemen of herplaatsen en zelfs als een compleet product weer te verkopen.Voordeel is dat je geen dragende muren hebt en kosten spaart en geen probleem hebt met je opstalverzekering (is inboedel)

Vraag is wat weegt dat stro per mtr2?

Ik denk dat je snel onderdak wilt voor de winter, je kan ook je net geplaatste vloer afbreken en herplaatsen.
Eea afhankelijk van je orderboek en budget.

Zelf altijd hoofdliggers van ipe profiel gebruikt werkt snel, hoofdliggers van hout heb ik geen ervaring mee.

Rhynix
24-11-14, 01:14
Balken van 75 x 225mm kunnen gemakkelijk 5 meter overspannen.
Ik heb zelfs verbouwingen waarbij de overspanning 6 meter bedroeg, en de ingenieur hier geen bezwaar in ziet.

Emilio
24-11-14, 06:30
De overspanning is geen probleem, maar vooral de vloerbelasting is hierin bepalend. Vraag is dus; wat komt er op die vloer te staan?
Hoe gaat de gevelopbouw er trouwens uitzien? Zijn de brede SLS-en hier voor draagkracht of om het stro afdoende dik te krijgen?

BenchWorks
24-11-14, 13:41
Een entre-sol vloer is misschien wel een optie, tenminste voor de dragende structuur van het machine gedeelte. Mijn grootste zorg is dat ik later niet bang moet zijn om de bovenkant te laden.
let wel dat er vroeger hier al een tussenvloer was die ruste op twee rijen IPE liggers met 5 en 6m tussen waarop houten liggers lagen van 65x175mm! Die bogen makkelijk 10cm door in het midden maar daarop lag wel minimum 500kg stro/m2. Die IPE liggers heb ik nog liggen dus kan ik mogelijk hergebruiken.

Voor het gedeelte assemblage ruimte zal ik ws gaan voor gewoon liggers van 75x225 hart op hart 600 of 400? Daarboven zal een bureau achtige ruimte komen die de eerste jaren zal dienen als tijdelijke woning. Dus een vloerbelasting voor gewoon gebruik.

De sls van 184 zijn voor de extra isolatie ruimte, de optimale bekleding weet ik nog niet, aan de binnenkant wil ik gipsplaat ivm brandveiligheid, en het stro heeft nogal druk dus een 18-15mm osb ertussen is mogelijk nodig. Maar gezien de oppervlaktes (ongeveer 500m2 wand) moet ik wel letten op de kosten. Zeker ook omdat ik formaldehyde vrije osb wil nemen.

Rhynix
24-11-14, 14:12
Balken: hart op hart tussen 40 en 45cm nemen.

de balken van 75 x 225mm zullen zeker voldoen voor de tijdelijke woning.
Maar ik zou wel een ligger plaatsen boven de wand tussen de assemblage en de machines.

Het woongedeelte zal toch wat belasting moeten kunnen verdragen: gewicht van bad of douche, lavabo, toilet, vaatwas, wasmachine, boiler, verwarmingselementen, oven, ... zij allemaal toestellen waarvan je het totaalgewicht niet mag onderschotten. De afstand van de balken onder het woongedeelte zo kort mogelijk houden en voldoende stempeling voorzien.

In principe zou je ook gewone FJI-liggers kunnen gebruiken (samengestelde liggers) waarbij je gemakkelijk tot 12 meter kan overspannen, op voorwaarde dat hier niet teveel gewicht meer op komt.

Ik zou geen risico nemen, en je ruimte opdelen in 3 delen (zoals je plan) met staalstructuur met
deel 1: zone assemblage en afwerking,
deel 2: linkerhelft zone machines
deel 3: rechterhelft zone machines

Tussen de liggers de balken leggen (van links naar rechts)

Emilio
24-11-14, 14:17
Paar dingen:
Wat is de isolatiewaarde van 18cm stro ongeveer? Wat ik tot nu toe van stro heb zien bouwen was aanzienlijk dikker.
Zit er een woonfunctie op je stal? Kan anders vervelende problemen geven.
De genoemde balkmaat zal aardig in de richting zijn, denk wel dat hoh 400mm rekentechnisch minimaal nodig is. Je zou ook nog 246mm hoogte kunnen overwegen.

JOHN LAMERS
24-11-14, 14:26
Leuk idee, ik denk idd ook dat de isolatiewaarde van stro te gering is.
Misschien is het een idee om met strobalen te bouwen, en dan de binnen zijde met leem afwerken.
Ik heb wel es gezien dat ze op deze manier woningen bouwen.
Nadeel is wel dat er 1m in de lengte en breedte niet meer te gebriuken is.
Ik zou ook even informeren wat je verzekering vind van het isoleren met een brandbaar materiaal.

groet john

Rhynix
24-11-14, 14:43
Gezien het hier om een werkplaats gaat (en geen woonfunctie), is het niet nodig om te voldoen aan EPB-eisen. Dus of je isolatie steekt of niet, maakt voor de gemeente weinig uit. Dat doe je enkel voor jezelf.

Maar of 18cm stro kan opwegen tegen 18cm isolatie, dat betwijfel ik toch ook. Dan kan je beter gewone isomo plaatsen.

Emilio
24-11-14, 15:43
Gaat mij niet of het voldoet aan de eisen, maar of het überhaupt zin heeft om een dergelijke dikke constructie te kiezen terwijl je ook met bijv. een dunnere steenwoldeken kunt volstaan. Als dat ook nog een extra laag beplating uitspaart, zie ik ook geen financieel voordeel. En dan hebben we het nog niet eens over brandrisico e.d., dus misschien betere vraag; wat is de motivatie om voor stro te kiezen?

Voor welke tijdsduur is het woondeel bedacht? Niet om te zeuren, maar mocht iemand dit aankaarten bij de Gemeente en is er geen vergunning/bestemming, dan loop je gerede kans dat er wordt gehandhaafd. In sommige gevallen (precedentwerking) ligt dit nogal gevoelig. Daarbij is er altijd noodzaak te voldoen aan de constructieve regelgeving bij functiewijziging (ook al wordt dit niet getoetst), dus formeel moet je laten rekenen. Leuk hè die regeltjes....

de Haan
24-11-14, 16:55
Zoals ik gelezen heb, was/is het stro daar opgeslagen, dus niet als isolatie.

edjebel
24-11-14, 19:12
Mooi Tim, jou plannen zijn bijna identiek aan dezelfde aanpak als ik gedaan heb 30 jaar geleden ;) ik heb zelf toen een bouwunit gemaakt en 3 jaar in de werkplaats gewoond, later heb ik hem opgevijzeld en een wielstel er onder gemaakt en op een camping gezet er nog 2 jaar ingewoond met mijn vrouw ja die was erbij de volle vijf jaar, door de geboorte van mijn zoon naar een gewoon huis gegaan.

de unit / stacaravan later verkocht.

mijn aanpak was destijds 3 osb/underlayment platen breed en 5 platen lang dus 3,66 x 12,20 meter, verder niet belangrijk voor je.
de wanden waren vooraf gemaakt 2 platen osb 9 mm met regels en isolatie ertussen door de osb aan een kant over te steken schuif je ze bij opstellen zo in elkaar (mes en groef functie) de ramen op dezelfde 1,22 maat yep ging snel.

Nu zou ik denk ik kijken naar een bouw of woonunit en die in de loods plaatsen. Die kosten nog maar weinig.

Stro is anders een prima isolator , voor de leden die dat niet weten Google maar eens op strobalen huis er staan er genoeg online.
en het is aanwezig op de boerderij dus geen grote kosten.

tuoh
24-11-14, 20:27
Ik zou ook eens kijken naar de producten van 'Finnjoist" die FJI balken zijn eens stuk lichter in gewicht en kunnen meer dragen dan massieve exemplaren. Ook die stalen IPE liggers gebruiken als hoofdliggers is een mogelijkheid, die dingen zijn zeer simpel aan te passen zodat de draagkracht minimaal verdubbeld word:p Doorbuigen is er dan niet meer bij.

Twee IPE hoofdliggers en daartussen houten balken van 58 x 145mm h.o.h 400mm, en idem tussen hoofdliggers en buitenmuren.

Emilio
24-11-14, 20:41
Tuoh, op basis van welke richtlijn/uitgangspunt geef je dit advies?

BenchWorks
24-11-14, 20:41
Fijn verhaal Edjebel, op mijn terrein staat ook een huis maar dat gaan we afbreken. Vandaar de nood naar een tijdelijk woonplaats tijdens de heropbouw die een jaar of 3-4 kan duren.
Dat mag als je het aan de gemeente meldt.
Het plan was eerst om afgelopen lente een "tiny house" in de tuin te bouwen en in december een nieuwe assemblage ruimte, maar ik had gewoon te veel werk dat ik niet kon weigeren.
En nu is er helemaal niets gedaan.

Ik wil een zo gezond mogelijke werkomgeving want ik sta er 10-12 uur per dag in, gewone OSB, glas en steen wol geven dampen af in de ruimte die best ongezond zijn, vooral de eerste 5 jaren. En ander ecologisch isolatie materiaal is belachelijk duur, makkelijk €7-10.000 voor zo'n ruimte, en dan nog in amper 8cm dikte. De isolatie waarde van 18cm geperste stro ken ik niet en het kan mij ook niets schelen, maar het is voor mij gratis. In de nieuwbouw van mijn zuster zetten ze 4cm dikke isolatie platen met hier en daar kieren tussen de platen waardoor je je vingers of meer kan steken, niemand gaat mij doen geloven dat dat beter is.
Een verhoogd brand risico is er niet, als het in gesloten wanden zit kan het niet branden, en zelfs in open lucht is het zeeer moeilijk om stro te branden. Als ik je een baal geef en een gasbrander dan krijg je die gewoonweg niet in brand.
Op de franse tv was een paar maanden terug een experiment, ze hadden zo'n skeletbouw huisje gemaakt met stro isolatie, en het in brand gestoken met gasbranders. Binnen had je bijna 1000 graden door de meubels die waren aan het branden en in de helft van de wand had je 20 graden wat de omgevingstemperatuur was, en aan de buitenkant kon de thermische camera geen enkele bron van warmte vinden. Ze zijn na een tijdje gestopt want het brandde gewoon niet.

Het risico voor de verzekering kan toch niet hoger liggen, het is verzekerd als loods waar stro, diesel en machines opgeslagen zijn en waar gelast en geslepen wordt!

SamPonette
24-11-14, 21:03
spleten waar je je vingers tussen kan steken??? Dat is zelfs meer dan onaanvaardbaar. Toen ik nog architect was, was dat simpel: opnieuw.

Silvano
24-11-14, 21:09
Hoe ga je de verwarming voorzien?
Ik verwarm voorlopig nog met een kanon aan een gasfles maar ben van plan om tegen de winter een cv ketel te plaatsen met een warmeluchtblazer.

Ik heb een atelier in hsb van 140m2 met 14 cm cls. Hierin zit overal 14 cm zware steenwol achter een dampscherm (geen dampen naar binnen dus). Moet zeggen dat ik dit met een minimale verwarming op temperatuur kan houden. De steenwol werkt ook nog eens goed als geluidsisolatie.

Succes

S.

bobmartin
24-11-14, 22:29
Als je kostebesparend wilt werken zou ik gebruik maken van wat er al was en het eventueel aanpassen.

Tja verwarming, lijkt me lastig die gescheiden ruimtes als er geen cv is.

Een mooie Bullerjan of zo?

edjebel
24-11-14, 22:52
@Silvano kijk eens naar een houtvergasser die verbrand het hout op een temperatuur van circa 1200 graden, hoef je je houtresten niet meer af te voeren kleinere hoeveelheden lijmresten verbranden mee zonder de problematiek waar houtkachels last van hebben(te lage verbrandingstemperatuur) je hebt wat dagelijks onderhoud in de (koudere periode) maar je warmte is gratis.

Eventueel een aantal infrarood stralers op je belangrijkste werkplekken om de ochtendkou een 1/2 uurtje op te vangen.
Een andere interessante techniek is de elektrische verwarmingsmat die leg je op de vloer bij je werkplek of plekken (ideaal voor je knieën) ze worden aangeboden om spiegels vrij van condens te houden in de badkamer maar zijn er ook groter voor bij je werkplek.
Alternatief kan zijn 9mm antislip betonplex op de vloer.

Het gaat om de ervaringstemperatuur in de ochtend, de jas gaat om een uur of 10 toch uit.

BenchWorks
24-11-14, 23:04
@Bob, momenteel zij er enkel de buitenmuren en een beton vloer, dus er is niets dat gebruikt kan worden voor dit.

kwestie verwarming gebruik ik nu in mijn 16m2 een elektrische radiator, die ruimte is klein en goed geïsoleerd dus het verbruik is laag.
Maar in de nieuwe plaats weet ik nog niet, ik wil graag mijn afval hout gebruiken, dus misschien een kachel/allesbrander en een elektrische radiator die bijspringt en voor in de nacht.
De verwarming is er niet voor mijn comfort, het stoort mij niet echt om bij -10 te staan zagen en schaven, ben het stilaan gewoon geraakt. Maar als je met hout werkt is het noodzakelijk om altijd kamertemperatuur te hebben, ook in de nacht. Anders heb ik problemen met de stabiliteit van het hout en de afwerking.
Bedankt voor de FJI tip André, ik heb net gemerkt dat een handel hier "Biemar Bois" dit soort projecten voor je berekend en dan alles op maat kan leveren. ik ga daar eens horen wat ze zeggen.

bobmartin
25-11-14, 01:40
Ik bedoelde eigenlijk die IPE. Maar hout is natuurlijk mooier.

Ik begrijp dat er eventueel 2 pilaren geplaatst worden.
Idee misschien boomstammen met een diameter van zo'n 300 mm, waar je dan de liggers met een liplas of zoiets laat invallen.
Ik heb dat in mijn werkplaats ook als bergruimte boven mijn werkbanken langs de muur.

Het is wel veiliger om de belasting te laten berekenen, dus dat komt wel goed.

Silvano
25-11-14, 05:58
Een houtkachel heb ik ook overwogen. Maar ik wil m'n werkplaats vorstvrij houden ook als ik er langere tijd niet ben. Verzagen en kantenlijmen van beklede spaanderplaten gaat echt niet goed bij vriestemperaturen.

S

tuoh
25-11-14, 09:42
Tuoh, op basis van welke richtlijn/uitgangspunt geef je dit advies?

Voorspanning geven aan de IPE liggers:D

hurck
26-11-14, 15:04
Het staat vast, ik zit te klein. De onverwarmde loods waarin ik een hoekje had ingericht tot verwarmde hobby werkruimte heb ik dit jaar van mijn ouders overgekocht.
De ruimte waarin ik assemblage werk doe is amper 16m2 al is de loods 600m2, die ruimte is veel te klein voor mijn activiteit, vooral nu in de winter wanneer ik geen meubels buiten dat hok mag zetten ivm vocht. Ook de machines staan hierbuiten en dat wil ik allemaal veranderen.
In het uiteinde van de loods wil ik de laatste 11m isoleren en alles daarin verhuizen.

Ik heb al een idee van hoe ik de wanden wil doen, houtskelet van 184mm sls bedekt met platen en gevuld met stro...
Maar waar ik op stuit is de structuur van het plafond, er zijn overkappingen van 5m en op het plafond komt nog een verdieping boven de assemblage ruimte en de rest is voor opslag van waarschijnlijk stro.
Iemand een idee voor de beste aanpak? liefst werk ik met hout maar hier is het misschien enkel haalbaar met staal? In de machine ruimte kan ik twee palen zetten in de helft.

22465

Ander suggesties of opmerkingen zijn ook welkom, ik houd graag de machine en assemblage ruimte gescheiden. Deels om het stof, maar ook om door de scheiding twee wanden te winnen aan elke zijde waartegen ik machines of kasten kan zetten.
Ook wil ik een apart afwerkingsruimte waarin ik de atmosfeer kan controleren en om verder te kunnen werken terwijl meubels staan te drogen, maan ook als opslag om ze te beschermen van stof en accidentele beschadigingen.
Ik zou de platen (zeker naar buiten toe) wel in een dampopen materiaal nemen. (Makkelijker is om de binnenzijde te bezetten met leem, buitenzijde met trasskalk. Maar dan moet je wel weten waar je skelet zit indien je iets wil bevestigen aan de muren.) Voor de lambdawaarde van stro zit je ergens tussen de 0.045 W/mK en 0.06W/mK. Het belangrijkste is dat de balen goed geperst zijn (maar ik lees dat je ouders boer zijn dus dat loopt wel los)

Ps: mijn woning is een strobalenwoning, mocht je nog vragen hier rond hebben dan probeer ik die graag te beantwoorden

Edit: ah ja, brandverzekering is geen probleem. Bij ons is dit niet duurder dan voor een andere woning.

mathieu
27-11-14, 19:39
Voor de verwarming van je werkplaats zou ik uitkijken naar een massakachel (betonkachel). Deze zijn niet duur in constructie en gemakkelijk zelf te bouwen. Het grote voordeel is dat je maar kort moet stoken en dan lang een gelijkmatige warmte krijgt, dus 's nachts geen probleem. Op het ecologieforum.nl vindt je hier veel informatie en is er ook een bouwpakket verkrijgbaar door Peter Berg ontwikkeld.
Wat strobalen betreft is er een tijd geleden een studie uitgevoerd over de eigenschappen. Wat ik me er over herinner is dat het belangrijk is dat de balen hard genoeg worden geperst en de halmen in dezelfde richting liggen (dwars op de lengte). In Riemst zou er een boer zijn die hiervoor over een geschikte balenpers beschikt.

BenchWorks
28-11-14, 09:15
Bedankt allemaal, ik zal het eens nazien want ik kende die betonkachel niet.
Het stro heb ik zelf afgelopen zomer geperst, ik had ook geprobeerd balen te maken die maar 20cm lang waren ipv 60-70, dat lukt maar dan zijn ze veel te losjes.
Het was wel handig geweest om die dan in een sls sandwich te steken, nu ben ik van plan de balen open te doen en er schijven van 20cm uit te halen en die in de wanden duwen. Zo blijft het geperst.
Anderen gebruiken volledige balen van 40cm dik voor passieve huizen, maar dat is gewoon omdat dat de standaard maat is. Er bestaan geen persen om die dunner te maken voor zover ik weet. Zouden we die kunnen maken om in een sls van 18 te steken dan zouden we misschien goedkope ecologische isolatie kunnen maken op grote schaal.

Rhynix
28-11-14, 10:14
Ik hou wel van het idee van sandwichelementen met hooi of stro.

Wij hebben ook een 2-tal hectare grond die we gebruiken voor het hooi voor de schapen en pony's. Ik zal me deze week eens in mijn EPB-cursus duiken en enkele simulaties maken, es zien welke diktes de beste isolatiewaarde uitkomt ifv de stijlen.

bobmartin
28-11-14, 10:21
Of een leenkachel, geeft hetzelfde effect.
Die dingen pakken alleen veel ruimte weg.
Leem heeft als voordeel tov beton, dat het vocht opneemt en het weer afstaat. Dus iets 'gezonder'.

22726

hurck
28-11-14, 16:48
Bedankt allemaal, ik zal het eens nazien want ik kende die betonkachel niet.
Het stro heb ik zelf afgelopen zomer geperst, ik had ook geprobeerd balen te maken die maar 20cm lang waren ipv 60-70, dat lukt maar dan zijn ze veel te losjes.
Het was wel handig geweest om die dan in een sls sandwich te steken, nu ben ik van plan de balen open te doen en er schijven van 20cm uit te halen en die in de wanden duwen. Zo blijft het geperst.
Anderen gebruiken volledige balen van 40cm dik voor passieve huizen, maar dat is gewoon omdat dat de standaard maat is. Er bestaan geen persen om die dunner te maken voor zover ik weet. Zouden we die kunnen maken om in een sls van 18 te steken dan zouden we misschien goedkope ecologische isolatie kunnen maken op grote schaal.
Om balen te verkleinen: 2 sergeanten erin kloppen op de gewenste afstand, daar vlak naast een nieuw touw steken om de kleinere baal vast te binden (kan je aan beide uiteinden van de baal doen voor je de originele touwen losmaakt). Werkt redelijk goed en zo ben je zeker dat het stro goed bij mekaar blijft.

BenchWorks
28-11-14, 20:57
Om balen te verkleinen: 2 sergeanten erin kloppen op de gewenste afstand, daar vlak naast een nieuw touw steken om de kleinere baal vast te binden (kan je aan beide uiteinden van de baal doen voor je de originele touwen losmaakt). Werkt redelijk goed en zo ben je zeker dat het stro goed bij mekaar blijft.

Dat doen ze inderdaad bij huizen van stro waar de balen min of meer dienen als bouwblokken, en zo wil ik later mij huis ook bouwen.
maar in dit specifiek geval is dat veel te arbeidsintensief, en bij zulke korte stukken zal je dan een cilinder krijgen als je het touw aanspant.
Ik zal eens een test doen met met twee sls'en en een plexi wand om te zien hoe dat intern reageert, of er tussen de stukken of hoeken geen holtes ontstaan.
De balen zijn van geheugen 38cm hoog, als ik de sls hart op hart 40cm zet heb ik daartussen 36cm ongeveer, dus zouden ze goed geperst zitten

mathieu
28-11-14, 21:52
Of een leenkachel, geeft hetzelfde effect.
Die dingen pakken alleen veel ruimte weg.
Leem heeft als voordeel tov beton, dat het vocht opneemt en het weer afstaat. Dus iets 'gezonder'.

22726
Een vochtregulerende kachel in een een werkplaats voor hout is natuurlijk meegenomen!
Maar eigenlijk heb ik me met de 'betonkachel' slecht uitgedrukt. Beter is het om over een massakachel te spreken. Daar vallen zowel leem, beton, tegel, speksteen... kachels onder.
En iedere kachel heeft zijn voor en nadelen. Ik had een betonkachel aangehaald vanwege zijn eenvoudig en goedkope constructie. Maar leem is hier in de regio uiteraard ook ruim (en gratis) voorhanden en zeker ook een optie.
Het zijn inderdaad lompe dingen, maar dat geeft juist de voordelen tov een stalen kachel. Als ik 15 jaar geleden geweten had wat ik nu wist, had ik in mijn woning ook een massakachel geplaatst. Maar achteraf plaatsen was geen optie, dus staat hier ook een stalen kachel te branden.

tuoh
29-11-14, 15:02
Zo een betonnen massakachel lijkt mij inderdaad de geknipte verwarming voor oa een werkhuis, weinig tijdverlies met stoken en lang nagenieten van de opgeslagen warmte.

rudy
29-11-14, 15:46
Is een zelfbouw leemkachel geen optie ?

tuoh
30-11-14, 10:11
Rudy, er zijn talloze varianten zo blijkt na wat speurwerk, die werken allemaal. De betonnen variant spreekt mij wel aan door de snelle opbouwtijd en de no nonsense aanpak. Voor een werkhuis in aanbouw moet het vooruit gaan, geen tijd om drie maand aan een kachel te metselen en te pleisteren, tenminste zo voel ik het toch aan.

rudy
30-11-14, 12:26
André, ik moet je gelijk geven maar welke massakachel je ook wilt gebruiken, de warmte is heerlijke!

BenchWorks
15-01-15, 18:02
Het materiaal is er, twee vrachtwagens en alles is er nog niet eens bij!

SLS 184 voor de wanden en plafond, de overkappingen bedragen maximaal 3m50 waardoor een sls van 184 om de 400mm voldoende was.
buitenkant 15mm OSB, bovenvloer 18mm OSB allemaal formaldehyde vrij, die handel levert enkel dat type.
vloer 220 m2 parket Frans grenen, gemonteerd op een roosterwerk van 44x44 SLS behandeld.
binnenwanden "Ladura" 12,5mm gipsplaten, maar door en door met vezels waardoor die geen tussenwand nodig hebben en je kan 50kg per schroef hangen in deze platen.

24875

Er zitten rollen dampremmende folie bij "proclima DB+" voor aan de binnenkant tussen sls en gipsplaat, maar aan de buitenkant hoeft niets volgens hen omdat het "binnen" is klopt dit?

Ik ben er nog niet helemaal aan uit, volgende week komen ze een buitenmuur metselen met openingen voor de ramen en deur maar ik weet nog niet exact waar en hoe groot die moeten zijn! Het begint dus te dringen dat ik mijn definitieve plannen maak.

hurck
16-01-15, 11:19
Als ik het goed begrijp is het van binnen naar buiten: gipsplaat, proclima, stro isolatie, osb 15mm ? Dat is normaal niet de manier van werken. Buitenzijde moet meer dampopen zijn dan binnenkant, en osb lijkt me te dampdicht. Beter een stijve houtwolplaat genre celit, hofatex ud,...

Rhynix
16-01-15, 13:46
Timothy,

heb je al overwogen om aan de buitenzijde van de hangaar geisoleerde sandwichpanelen aan te brengen zodat de volledige loods is geisoleerd?

Nu werk je een kleine stappen, maar uiteindelijk zal je toch ooit eens het probleem van bij de wortels moeten aanpakken?

jvdmolen
16-01-15, 17:49
Dat is een beste lading aan hout.

Tussen het warme en het koude ontstaat condens, door aan de binnen zijde van de isolatie dichte folie te plaatsen en aan de buitenkant dampopen/dampremmende folie zal er geen vocht/condens naar binnen gaan maar naar buiten worden afgevoerd door je spouw. Mits deze goed ventileerd.
Denk er hierbij wel om dat je de dampremmende folie wel extra vast zet met verduurzaamde regels met natuurlijk rvs schroeven.

BenchWorks
16-01-15, 18:06
Timothy,

heb je al overwogen om aan de buitenzijde van de hangaar geisoleerde sandwichpanelen aan te brengen zodat de volledige loods is geisoleerd?

Nu werk je een kleine stappen, maar uiteindelijk zal je toch ooit eens het probleem van bij de wortels moeten aanpakken?

Niet echt neen, het volume is gewoon te groot, hier passen in theorie 10 semi-oplegger trucks in en met een nokhoogte van 8m.
Dan zou ik ook het dak, de ramen, de deuren en poorten moeten isoleren en dan nog eens dit volume verwarmen wat makkelijk €1000 per maand zou kosten.
Onhaalbaar, had ik een nieuw gebouw neergezet dan had ik het overwogen alhoewel de stockage ruimte isoleren en verwarmen toch wel echt luxe is en een pak geld kost.

BenchWorks
16-01-15, 18:32
Dat is een beste lading aan hout.

Tussen het warme en het koude ontstaat condens, door aan de binnen zijde van de isolatie dichte folie te plaatsen en aan de buitenkant dampopen/dampremmende folie zal er geen vocht/condens naar binnen gaan maar naar buiten worden afgevoerd door je spouw. Mits deze goed ventileerd.
Denk er hierbij wel om dat je de dampremmende folie wel extra vast zet met verduurzaamde regels met natuurlijk rvs schroeven.

Van hoe ik het begrijp moet de dampremmende folie aan de binnenkant zoals ze mij hadden aangeraden, dus tussen SLS en gipsplaten. Is een regelwerk tussen de folie en gipsplaten aangeraden?
Maar van wat ik begrijp is OSB III aan de buitenkant toch voldoende in mijn specifiek geval omdat er geen water tegen kan komen door de muur?

Meestal bij dit type constructie heb je op de buitenwand nog een regelwerk met beplanking. Dan moet je wel een regen-folie zetten daartussen omdat bij hevige wind enz de kans wel bestaat dat er water door komt. Of heb ik het mis?

Emilio
16-01-15, 18:47
Van hoe ik het begrijp moet de dampremmende folie aan de binnenkant zoals ze mij hadden aangeraden, dus tussen SLS en gipsplaten. Is een regelwerk tussen de folie en gipsplaten aangeraden?
Maar van wat ik begrijp is OSB III aan de buitenkant toch voldoende in mijn specifiek geval omdat er geen water tegen kan komen door de muur?

Meestal bij dit type constructie heb je op de buitenwand nog een regelwerk met beplanking. Dan moet je wel een regen-folie zetten daartussen omdat bij hevige wind enz de kans wel bestaat dat er water door komt. Of heb ik het mis?

Klopt, gewoon dampremmer aan de binnenzijde en geen regels achter het gips.

OSB is nogal dampdicht voor de buitenzijde, dus deze ventilerend aanbrengen op regels, vocht moet hier weg kunnen. Je kunt ook voor een meer dampopen materiaal kiezen, in principe is een folie om de isolatie te zekeren genoeg als het niet nat regent en/of mechanisch belast is.

jvdmolen
16-01-15, 18:55
De dampdichtefolie moet inderdaad tussen het gips en de sls, hier hoeft geen regelwerk tussen.
Ik zou hier eerder de osb platen toepassen, kun je makkelijk iets ophangen.

Bij mijn weten is het niet verstandig om osb aan de buiten(koude) zijde te doen. Het beste is om dampopen folie te doen.
Bij deze folie kan het vocht wel uit de wand maar er kan geen vocht of zelfs water in de wand komen.

BenchWorks
16-01-15, 20:26
De dampdichtefolie moet inderdaad tussen het gips en de sls, hier hoeft geen regelwerk tussen.
Ik zou hier eerder de osb platen toepassen, kun je makkelijk iets ophangen.

Ik wou eerst gaan voor Fermacell platen aan de binnenkant, maar ze raadden mij daar Ladura aan. Dat is een gipskartonplaat waar in de kern ook vezels zitten zoals de fermacell. Je kan in een 12.5mm plaat per schroef 50 kg hangen.
OSB aan de binnenkant ziet er niet echt keurig uit, en de gips biedt een hogere brandbescherming.

jvdmolen
16-01-15, 20:36
Als wij met prefab werken, beschieten we de frames met osb aan de binnenkant, dan worden de elementen geplaatst waarna het gips geplaatst wordt.

hurck
17-01-15, 08:54
Klopt, gewoon dampremmer aan de binnenzijde en geen regels achter het gips.

OSB is nogal dampdicht voor de buitenzijde, dus deze ventilerend aanbrengen op regels, vocht moet hier weg kunnen. Je kunt ook voor een meer dampopen materiaal kiezen, in principe is een folie om de isolatie te zekeren genoeg als het niet nat regent en/of mechanisch belast is.
Ik zou wel een regelwerk achter de gipsplaten doen. Hij heeft het over de mogelijkheid om schroeven in het gips te kunnen vastzetten. Als het dampscherm tegen de gipsplaten zit wordt dit dan iedere keer geperforeerd. Dan moet je de kosten niet doen om dat te hangen want heeft het geen zin.
En nogmaals, osb aan de buitenzijde is te dampdicht. Zeker als je met een natuurlijk materiaal als stro gaat werken om te isoleren (waar hoogstwaarschijnlijk nog een beetje vocht in zit bij plaatsing) zou ik echt wel opteren om de buitenkant met een dampopen plaat/folie af te dichten.
Van binnen naar buiten lijkt me dit een betere opbouw: Gipsplaat, regelwerk als spouw om je dampscherm te beschermen, damprem folie (of eventueel die osb afgetaped met bv tescon vana), isolatie, onderdakfolie of onderdakplaten(celit, hofatex ud,...)

Emilio
17-01-15, 10:25
Ik herhaal het nog maar een keer; het is een dampremmer, het hoeft niet luchtdicht te zijn, die paar gaatjes halen geen bal uit. Er gaan ook schroeven doorheen door het bevestigen van de beplating en de folie zelf.

Verder helemaal eens met bovenstaand verhaal (m.u.v. de spouw achter de gipsplaten dus)

hurck
17-01-15, 12:23
Je hebt idd gelijk ivm de gaten als de luchtdichtheid niet belangrijk is.

BenchWorks
17-01-15, 22:23
Wel dit bracht mij aan het denken, een jaar of 6 geleden toen ik mijn huidige werkruimte had ingericht had ik een "tijdelijke" deur gemaakt die 3m50 breed is, die enkel moest dienen in de winter, maar die er uiteindelijk permanent blijft.
Gemaakt van een dennen kaderwerk van 10cm brede planken bedekt met 8mm osb aan beide kanten, en gevuld met... stro! Geen enkele folie.
Nu zou ik zo iets nooit meer durven, maar ben verplicht toe te geven dat het bijzonder goed werkt, ondanks de grote maten is ze licht en met bijna 12cm dik helpt ze de ruimte uitstekend te isoleren. Ik wou namelijk geen zwak punt creëren in de isolatie, dus had ze even dik gemaakt als de wanden.

25001

Met dat hele condensatie en vocht gedoe heb ik vandaag gewoon een gat geboord in de deur om vast te stellen hoe het geëvolueerd is.
Aan één kant van de deur was er ongeveer 3 graden, en aan de binnenkant 19 op dat moment.
Het stro en de binnenwanden van de OSB zijn kurkdroog, en het stro voelt en ruikt als vers stro alsof het de dag ervoor was ingestoken.

25000

Het "buiten" gedeelte van mijn werkplaats heeft sommige dagen per jaar last van zware condensatie wanneer er een snelle overgang is van koude nacht naar zachte regenachtige dag, alle koude materialen zoals staal, beton of glas zijn dan kletsnat alsof er een emmer water over is gegooid. Maaaar het hout of stro dat opgeslagen is kan niet condenseren omdat het volgens mij "warme" materialen zijn waarvan de buitenlaag zich onmiddellijk aanpast aan de veranderende omgevingstemperatuur. Zo heb je nooit een schok van warm-koud, en dus geen condensatie.

In mijn gipsplaten kan ik schroeven zetten, maar dat was ik niet van plan. Ik wou stevige platen om de druk van het stro te weerstaan.
Een regelwerk zetten tussen folie en gips heeft weinig zin want de druk van de isolatie gaat de folie toch tegen de gips duwen tenzij ik regels et om de 10 cm!

mathieu
18-01-15, 17:31
Een aantal jaren geleden heb ik de zoldervloer bijgeisoleerd met 20 cm Isofloc. Aan de binnenzijde zit er geen damprem, aan de buitenzijde is een onverwarmde zolder. Volgens de plaatser van de Isofloc (celluose isolatie) hoefde ik me geen zorgen te maken over eventuele condens omdat de zolder warm genoeg is om condens te vermijden. Dus in het geval van gebouw in gebouw zoals hierboven zal je die redenering ook wel mogen volgen. Belangrijk is wel dat het de constructie voldoende dampopen is om in de zomer eventueel vocht toch terug te laten verdampen. Voor het gedeelte dak dat is geïsoleerd heb ik daarom Intello van Pro Clima als dampscherm gebruikt. Dit dampscherm is dampopen naar binnen en dampdicht naar buiten. Hierdoor krijgt de isolatie in de zomer de kans om terug uit te drogen.
Het dampscherm dat voor deze constructie voorzien is (Pro Clima DB+) heeft gelijkaardige eigenschappen.

BenchWorks
18-01-15, 19:29
Voor de verwarming neig ik naar een pelletkachel, dan heb je in de winter een constante verversing van de lucht door de schouw. In de warme periode laat ik momenteel de deur overdag open. Er gaat ook een afwerkingsruimte zijn, dus daar moet ik ofwel de lucht filteren of naar buiten ventileren.
Mijn huidige ruimte is bijna luchtdicht, als ik de deur dicht doe moet ik nogal hard duwen. Maar als ik vergeet dat er een raam open staat en dezelfde kracht gebruik dan vlamt ze met veel geweld toe. Vaak vliegt het kipraam dan ook weer toe door de luchtverplaating!

mathieu
18-01-15, 19:43
Zo groot is het luchtverbruik van een verwarmingstoestel nu ook weer niet. Je mag rekenen op 1 m3 lucht per Kw vermogen. Bovendien kan je dan het beste een kachel met externe luchttoevoer plaatsen. Ondanks alle voorzorgen gaat er toch wel wat stof in de ruimte terecht komen. Dat stof komt dan uiteindelijk in je kachel terecht. Stof en verwarmingstoestellen zijn geen goede combinatie en zal op termijn storingen in de kachel geven.

PBT
19-01-15, 12:03
waarom geen houtkachel? ben je direct van je afvalhout af

BenchWorks
19-01-15, 12:40
waarom geen houtkachel? ben je direct van je afvalhout af

Dat geef ik nu aan mijn ouders en het lijkt mij niet handig om die constant in de gaten te moeten houden en bij te vullen, ook moet er een constante temperatuur zijn dag, nacht, weekend enz...
Ik kan natuurlijk ook elektrische radiatoren zetten die bijspringen.

HansB
19-01-15, 15:36
Hoi Benchworks,

Wellicht is een houtvergasser een optie. Met name in Duitsland worden deze veel toegepast.
Hoog rendement en volledig te automatiseren. Je hebt veel keuze in brandstoffen, in nederland en duitsland zijn houtsnippers erg goedkoop. Het voordeel is dat een vergasser ook met vochtiger (30-40%) overweg kan.

Je hebt wel een voorraadbunker nodig die flink wat ruimte kost maar je kunt die buiten je werkplaat zetten wellicht.

BramDeBelg
19-01-15, 18:06
@Benchworks : indien je RL160 dagelijks vol zit hang je er een Felder pellet pers achter en voer je direct uit naar je Pelletkachel :cool:

BenchWorks
18-02-15, 22:14
Kleine update, de afgelopen twee maanden aan en uit eraan gewerkt.
De oude muur afgebroken en een nieuwe gezet met openingen voor de ramen en deur waar het hoort, en dan deze week de palen gezandstraald en in het anti-roest gezet.

26589

Daarna de structuur gezet voor de beplanking, rechtsboven laat ik openingen voor ramen op de verdieping.

26590

Samen met m'n vriendin de beplanking gezet, wel ik plaatste ze en zij zaagde ze op maat en verplaatste de heftruck want ze heeft ernstige hoogtevrees!
Het is douglas want ik wou absoluut inlands hout, om eerlijk te zijn komt dit wel uit een Duits bos. Al zijn we geen gigantische fans van vergrijsd hout, willen we het niet behandelen want er is nog ongeveer 5x zo veel te doen in oppervlakte voor later op hetzelfde gebouw. En dit om de 4 jaar opnieuw behandelen is onbegonnen werk.
Vastgezet met rvs schroeven.

26593

De ramen zaag ik er later uit wanneer ik aan de bovenverdieping werk. Tot voor kort had ik gewoon een pallet voor de deur geleund tegen indringers. Maar deze week is er 's nachts iemand komen rondneuzen binnen zonder blijkbaar iets weg te nemen. Dus nu heb ik alles dichtgezet met houtstapels, en binnen loopt er nog een verrassing rond!
26592

houtenklaas
18-02-15, 23:37
Mooi hoor, Timothy!

Zoals alles wat je aanpakt, geen half werk!

jefmen
18-02-15, 23:39
Ik zou wel de pallet met een lijmklem of spanband vast zetten aan de heftruck

Mac
19-02-15, 08:20
Vervelend toch dat sommige mensen altijd zo nieuwsgierig moeten zijn, en vaak hun handen niet in de zakken kunnen houden. Ik hoop dat de verassing goede scherpe tanden heeft!

Veel succes met de verbouwing; zal heel goed zijn zometeen met de nieuwe ruimte. Bon courage...

BenchWorks
19-02-15, 18:20
De verrassing is een "hondje (http://www.dogbreedinfo.com/americanstaffordshire.htm)" jaren geleden uitgehongerd achtergelaten op het terrein door huurders, ik durfde er eerst zelf niet bij komen maar nu lukt het wel. Hij is al erg oud dus we houden hem liever tot het einde.

Vandaag nog een doorzichtige golfplaat vervangen, de oude was gescheurd en liet water binnen lekken waardoor ik niet eronder aan de houtskelet kan beginnen. Ik ben van plan ze allemaal te vervangen en heb dus 16 stuks gekocht. Aan een paar bedrijven offertes gevraagd enkel voor het vervangwerk en dat ligt allemaal boven de €2000! Dan begrijp je dat ik het liever zelf doen, hier in een half uurtje al € 125 uitgespaard maar het is wel relatief gevaarlijk. Eronder staat een wagen vol stro zodat als ik erdoor zou vallen ik niet 6-7m lager op beton val!
Wel handig die zelfgemaakte stelling voor de frontlader, kan zo'n 8m hoog.

26659

Mac
19-02-15, 20:53
Goed met zo'n bewaker! Lieve honden ook, als je ze kent.
Het is wel paraktisch als je, zoals jij, goed in het materieel zit. Maakt het allemaal net iets makkelijker.

gandel69
19-02-15, 22:48
Ziet er goed uit. Ben je al verder gekomen met de verwarming. Ik zit zelf ook te denken om een pelletkachel aan te schaffen. Lijkt me ideaal omdat je er geen omkijken naar hebt en het gemakkelijk te installeren is.
Een houtkachel gaande houden is toch lastig als je aan het werk bent verwacht ik.

BenchWorks
21-02-15, 15:45
Ziet er goed uit. Ben je al verder gekomen met de verwarming. Ik zit zelf ook te denken om een pelletkachel aan te schaffen. Lijkt me ideaal omdat je er geen omkijken naar hebt en het gemakkelijk te installeren is.
Een houtkachel gaande houden is toch lastig als je aan het werk bent verwacht ik.

Die indruk heb ik ook, en een "open" vlam die je regelmatig moet voeden in een houtbewerkings atelier is letterlijk spelen met vuur. En dan mag je er in een straal van enkele meters geen hout rond zetten want de uv straling gaat het vochtgehalte onnatuurlijk laag doen gaan in het hout.

Een pellet kachel heeft die problemen niet, maar is ook niet perfect. Het verwarmd vooral de lucht dus het duurt heel lang voordat de ruimte warm aanvoelt. In de gesloten woonkamer bij mijn ouders moet de pellet kachel 7 uur draaien voordat de ruimte niet meer kil is, de houtkachel in de keuken doet dat in 30 minuten dankzij de uv straling.
Ze blaast ook lucht uit dus kan het stof langer in de lucht doen blijven hangen.

Het is alleen lastig dat je pellets moet kopen terwijl ik meer dan genoeg afval maak, dan zou ik een pellet pers moeten aanschaffen om mijn zaagsel te verwerken. Dan heb ik zeker ook beter kwaliteit want dat zou vooral hardhout zijn. De pellets die je koopt lijken voornamelijk van naaldhout te zijn.

kleinekapitein
06-03-15, 12:18
Volgens mij komt er bij een vuurtje helemaal geen UV straling aan te pas, je hebt dan gewoon stralingswarmte, in tegenstelling tot de pelletkachel waar je alleen convectie hebt.

HansB
06-03-15, 12:24
Je zou een houtsnipperketel kunnen overwegen. Je kunt dan al je afval versnipperen en aan m voeren.
Deze ketels leveren warm water ipv convectie dus je kunt ze overal plaatsen waar je een opslagbunker kunt maken.
Vervolgens heb je de keuze uit allerlei afgiftesystemen om de warmte over te dragen zoals: vloerverwarming, radiatoren, convectoren, etc.

gandel69
06-03-15, 22:32
De houtkachel zal inderdaad geen UV licht produceren, stralingswarmte wel. Ik kan me goed voorstellen dat het hout vlak bij de kachel dan veel droger wordt dan elders in de werkplaats. Hoeveel effect dat uiteindelijk heeft weet ik niet.
@Benchworks; 7 uur om de kamer op temperatuur te krijgen?? Dat lijkt me heel veel. De pelletkachels die ik zit te bekijken hebben alle zoveel vermogen dat ik bang ben dat het snel teveel is. Vooral ook omdat de warmte met de ventilator nog eens geforceerd weggeblazen wordt. Ik verwacht met de aanschaf een forse overcapaciteit te hebben.

Toxiq
06-03-15, 22:46
Ik ben gelukkig niet gehinderd door enige kennis, maar UV uit een kachel ?? bedoel je niet infra rood (stralings warmte)

BenchWorks
07-03-15, 00:15
Ik bedoelde inderdaad IR straling, ik heb het al voor gehad dat een 30cm breed paneel van een meubel bijna 1 cm gekrompen was toen ik het in de buurt van de kachel zette. Toen ik hem verplaatste zette hij weer uit.

@Gandel, het is hier een huis uit de 19de eeuw, muren een halve meter dik en geen funderingen. Toen de woonkamer met een kachel verwarmd werd kon je die aan doen als je thuis kwam en had je het een uur later lekker warm door de IR straling. Nu met pellets moet die 24u per dag draaien en zelfs dan blijft het relatief fris omdat die enkel verwarmde lucht uitblaast.
Het voordeel is dan wel in de rest van het jaar, ook in de zomer is het hier binnen fris terwijl de buren allemaal de rolluiken omlaag moeten laten overdag willen ze binnen geen 30 graden hebben.

Rhynix
31-03-15, 08:26
En hoe ver sta je al met het binnenschrijnwerk en indeling?

BenchWorks
01-04-15, 12:16
En hoe ver sta je al met het binnenschrijnwerk en indeling?
Momenteel ben ik een serie bestellingen aan het afwerken wat nog een tweetal weken werk is en dan ga ik hieraan werken hopelijk totdat de structuur staat, eerst de ramen en deuren maken, dan de muren maken en plaatsen. Vanaf dan zal het makkelijker zijn om er regelmatig maar niet constant aan te werken.

degele
01-04-15, 20:08
Dat wordt een prachtige werkplaats/atelier !
Heb je voor de verwarming al eens naar de werkplaatskachels van Deom gekeken? Daarin kan je alle afvalhout stoken, als het maar hout is, zagemeel, krollen enz. al dan niet geperst.
gr,
Danny

mathieu
01-04-15, 20:29
Heb je voor de verwarming al eens naar de werkplaatskachels van Deom gekeken? Daarin kan je alle afvalhout stoken, als het maar hout is, zagemeel, krollen enz. al dan niet geperst.
gr,
Danny
Sorry, Danny, maar ik heb zo een kacheltje staan. Een compleet onding. Moeilijk om aan te steken, en eens hij brand rookt en stinkt hij door de halve straat. Alleen met grote stukken hout kan je hem enigszins behoorlijk laten branden. Ik heb schrik om de kachel door de dag aan te steken omdat de buren dan zien wie de lucht verpest!
Bovendien is de kwaliteit van de kachel zeer slecht. Door de vorm slaat de vlam rechtstreeks in de schouw. Hierdoor worden de schouw en het schouwaansluitstuk zodanig heet dat deze snel corroderen. Ik heb het kacheltje nu vier jaar, maar hoewel het niet veel gebrand heeft is het beste er al af. Zowel aansluitstuk als schouw zijn flink aangetast en gaan geen jaren meer meegaan.
De kachel in mijn woonkamer (Morso) was dan wel een stuk duurder ( 4 of 5 keer), maar de kwaliteit is meer dan 4 of 5 keer beter. Na zes stookseizoenen dagelijks branden zijn de vermiculietplaten in de vuurhaard wel aangetast, maar nog niet versleten. De volgende kachel in de werkplaats wordt dus zeker geen >Deom meer.

degele
02-04-15, 18:55
Hola, da' s een heel verhaal. Ik heb mijn kacheltje ( het kleinste model) ook 4 à 5 jaar, en dat ding brand geweldig. Een 'zipke' , wat klein hout, na een 10tal minuten dikker hout. De schoorsteenbuis wordt inderdaad heet, maar je hebt wel 2 luchttoevoeren om de gloed te regelen. Ik vind het een tof kacheltje, in het begin stak ik er vooral zagemeel op, geen enkel probleem.
Ik heb wel de schouwaansluiting langs achter en daarna gewoon een rechte buis van 2 meter door het dak.
Naargelang welk hout( nat of vuil) ik er opgooi heb ik ook rook, maar we hebben hier lieve buren.....
gr,
Danny

mathieu
02-04-15, 20:22
Mijn buren klagen niet, maar zelf vind ik dat vervelend als de kachel stinkt. Mijn buurman wijlen stookte vroeger allerlei rotzooi in zijn kachel met alle stank vandien. Dat vond ik toen ook niet prettig.
Hoe ziet het ketelaansluitstuk bij jou er uit? Is dat nog in goede staat? Bij mij vallen er grote schilfers roest af. Ik heb vooral schrik dat het plots gaat begeven met alle gevolgen (brand) vandien.
Nu is het wel zo dat technicus verwarming ben en dat ik regelmatig aan houtketels werk. Mijn opmerkingen zijn dan ook een stuk beroepsmisvorming (als je dat zo mag noemen).
Ik heb al verschillende instellingen van de luchtklep geprobeerd. Het beste resultaat bereik ik met het reinigingsluik een stukje open te laten.

degele
02-04-15, 21:38
Hey Mathieu, bedoel je met het reinigingsluikje dat klein plaatje dat vooraan zit ? Dat blijft bij mij gesloten. Ik heb wel roest op het aansluitstuk en de het rookkanaal, maar dat is m'n eigen schuld, bij regen en bepaalde windrichtingen loopt er water langs de schouwpijp in het kacheltje. Niet veel, maar genoeg om roest te veroorzaken.
Ik moet zeggen dat ik enkel en alleen hout stook, wel in al zijn varianten. Geen MDF of spaanderplaat, da's meer lijm en vulmiddel dan hout.
gr,
Danny

mathieu
02-04-15, 21:50
Bij mij is die roest het gevolg van hoge temperaturen, niet van vocht. Ik stook ook enkel proper hout.

BenchWorks
17-05-15, 08:08
Het is begonnen, afgelopen week ben ik begonnen aan de muren van de werkplaats. Het ging traag van start want ik moest eerst door 15cm gewapend beton hakken om een afvoerpijp naar buiten onder de buitenmuur door te leggen. Dan een platte basis leggen van gedrenkt hout dat ik met een lazer waterpas heb gelegd aan de hand van "shims" van tropisch hardhout resten.
Omdat het verschil te groot was over het geheel, ongeveer 6cm heb ik besloten elke wand waterpas te leggen onafhankelijk van de andere. Ik moet elke wand aanpassen in hoogte om het geheel even hoog te hebben. Ik zag het niet zitten om op sommige plekken 6cm vulling te steken.

30643

Om de sls'en makkelijk te kunnen zagen heb ik een afkortbank geïmproviseerd die aan één kant m5 lang is en aan de andere 4m, later zet ik gegarandeerd zoiets tegen de muur aan de buitenkant van het atelier. Wat een gemak zeg.

30644

De wanden bouw ik plat op de grond, in elkaar genageld en dan 15mm osb erop en voor de wanden die tegen de buitenmuren staan nog een waterwerende film erop. Tussen de wanden en de basis nog een "diba" film gelegd tegen optrekkend vocht.
Omdat ik vaak maar alleen was moest ik ze met de heftruck plaatsen, anders moest je met 4 zijn om zo'n wand te kunnen oplichten.

30645

Het was zo'n 3 dagen werk met de hulp van mijn vriendin om de wanden te zetten, ééns op dreef gaat het snel.
De ramen en deuren heb ik al grotendeels gemaakt maar sommige moeten nog geverfd worden en ik wacht nog op het glas. dit heb ik allemaal gefilmd dus dat komt nog.

30646

Hieronder zie je de grote ruimte die mijn assemblage ruimte gaat worden, de kleinere ruimte vanachter is de afwerkingsruimte en de kleine deur zal zijn voor de trapgang naar boven. het hele gedeelte links van de zal ik ook nog afbouwen om de machines te plaatsen maar eerst werk ik dit en de bovenruimte af.

op deze wanden moet ik nog een laag sls'en zetten om alles goed bij elkaar te houden dan begin ik aan het plafond. Maar eerst moet ik weer aan enkele dringende bestellingen voor klanten werken :(

30647

Swake
20-05-15, 12:52
Stevig balkje dat erop ligt :o

BenchWorks
20-05-15, 22:49
Stevig balkje dat erop ligt :o
inderdaad 115x405mm in sectie gelamelleerd. Ik had laten berekenen welke sectie nodig was, maar toch maar één besteld om te zien wat het gaf, maar nu kan ik gerust de rest bestellen want dat is ontzettend stijf.

Hier nog een paar foto's van de 4 buitendeuren, 9 vaste ramen, en 3 kip/draai ramen die ik aan het verven ben. Niet simpel want ik maak de binnenkanten wit, en de buitenkant aan de gevelzijde een soort grijs-groen, en aan de hangar zijde grijs-blauw omdat die kleur daar al voor komt.
Ik gebruik trimetal permaline, vreselijk duur maar omdat het "maar" den is wil ik niet ingeven op de kwaliteit van de afwerking.

30884

30885

gandel69
21-05-15, 07:47
Mooi project. Ik volg dit met belangstelling

BenchWorks
26-05-15, 07:16
De balken voor het plafond liggen, dan zijn we gelijk begonnen aan het plaatsen van de damprem folie.
Dit is in het begin rampzalig maar we hebben snel de techniek gevonden, eerst een lange zijde vastnieten, en dan beginnen in de helft van de overstaande zijde. Zo heb je een strakke folie.

31081

31080

BramDeBelg
26-05-15, 08:03
En Raymon zong "Het ging vooruit , het ging vooruit , het ging verbazend goed vooruit " ;)

Peter Neijts
27-05-15, 07:18
Nice! Leuk om te volgen

BenchWorks
28-05-15, 20:25
Het glas is aangekomen dus ben ik begonnen met het plaatsen van de deuren en ramen. Het begon namelijk erg donker te worden met de folie tegen het plafond.
Dit geeft meteen een heel ander zicht.

31196

31197

rudy
28-05-15, 20:42
Hallo T,

Ik ben even de oriëntatie kwijt, is dit straat of zijkant?
Ziet er prachtig uit!!

BenchWorks
29-05-15, 23:02
Hallo T,

Ik ben even de oriëntatie kwijt, is dit straat of zijkant?
Ziet er prachtig uit!!

Dankjewel, dit is de zijkant van het gebouw. Uit deze ramen heb ik zicht op de achtertuin.

BenchWorks
30-05-15, 20:11
Ik had vandaag hulp om te beginnen met de gipsplaten aan het plafond te schroeven, maar daarna had ik even tijd om uiteindelijk de isolatie te testen.

Je kan zien hoe de balen stro gemaakt zijn van samengeperste delen, daar haal ik dan een stuk uit dat zo'n 18cm dik is en steek het tussen de wanden.

31309

De balen zijn zo'n 38cm breed en ik heb 36cm tussen de stijlen dus dat past strak. Ik maak de folie vast op ongeveer 40 cm en steek dan langs boven het stro er in.
Het gaat eigenlijk verrassend makkelijk, een beetje zoals bij glaswol

31308

Af en toe scheurt de folie van het nietje door de druk, maar gaande weg zal ik wel de beste techniek vinden. Hier heb ik 4 m2 gedaan met 3 kleine stro balen. Een theoretische kost van 75 cent/m2 voor 18 cm dikke natuurlijke isolatie :p
Het andere alternatief dat ik gevonden had voor natuurlijke isolatie is vlas of houtvezel, en in deze dikte kost dat minimaal €27 /m2 !!! Deze isoleren zeker wat beter, maar toch...

31307

flyer
30-05-15, 22:10
Oh wee, ik hoop dat muizen dit niet gaan (kunnen) vinden...:confused:

bruine_beer
31-05-15, 09:54
Dank je voor het gedetailleerde verslag! Ziet er prachtig uit!

BenchWorks
31-05-15, 11:00
Oh wee, ik hoop dat muizen dit niet gaan (kunnen) vinden...:confused:

Ik ga doen wat ik kan zodra alles af is; de openingen van de spouw met gaas bedekken. Als ze daar in kunnen dan zouden ze in theorie door de buitenwand van osb kunnen knagen. Maar op zich denk ik niet dat de aanwezigheid van stro hier een rol speelt, ze zitten even graag in glaswol.

BenchWorks
07-06-15, 07:51
Kleine update,

met de hulp van mijn vriendin hebben we de gipsplaten overal aan het plafond gehangen, en de afwerkingsruimte heb ik alleen kunnen doen.
Ik moet de platen horizontaal leggen omdat de afstand tussen de stijlen 40cm niet overeenkomt met die van de gipsplaten 60cm. Zodra de eerste laag ligt is het makkelijker om de volgende erop te leggen. En gisteren heb ik mij gewaagd aan het beplakken van de voegen.
Oorspronkelijk dacht ik dat te laten doen doen een pro, want ik had dit nog nooit gedaan en het zag er niet eenvoudig uit. Maar ik zat een beetje vast en vond niemand snel genoeg, dus een paar videootjes beken en er gewoon aan begonnen.

Op het eerste zicht is het eigenlijk doodsimpel, ik heb natuurlijk meer schuurwerk nodig waar een goeie pro dat kan zonder schuurwerk en vast wel stukken sneller. Maar het geeft wel voldoening. Op de platte voegen gebruik ik gaas tape en in de hoeken van dat hoek papier. Er moet nog een tweede afwerkingslaag op nadat alles geschuurd is.

31677

31678

tuoh
07-06-15, 09:15
Knap werk, dat word een super de luxe werkplaats. Nu zouden de machines die er in komen gelijke tred moeten houden hiermee vind ik:p
De Martin dealer zit hier een paar km van mijn deur, wil hem altijd wel eens een tip geven:D:D

Scheppie
07-06-15, 09:21
Prachtig werk, mooi hoe je in niet al te lange tijd prachtig bedrijf hebt opgebouwd.

@tuoh, voegt een Martin dan nig wat toe bovenop een Felder? Waar zitten dan de extra's nog?

chevy66
07-06-15, 09:32
Als de stokken op 120 staan , waarom gebruik je dan geen gipsplaten van 120 breed. Hoef je ook minder naden af te werken.

BenchWorks
07-06-15, 13:20
Als de stokken op 120 staan , waarom gebruik je dan geen gipsplaten van 120 breed. Hoef je ook minder naden af te werken.

Het zijn versterkte gipsplaten zoals fermacell, maar hier is type "Ladura" van Siniat. Die zijn steviger maar ook een stuk zwaarder dan gewone gipsplaten. Er zit karton en glasvezel in de plaat. Ze bestaan in 1m20 maar dat krijg je zonder lift niet omhoog.
Ik heb nu wel meer voegen maar het werkt zo makkelijker.

@Tuoh, deels waarom ik dit doe is omdat mijn mooie nieuwe machines nu geen waardige plek hebben, afgelopen winter regelmatig condensatie gehad en druppels van het dak. Een keer was het hevig en alle gietijzeren tafels waren bedekt met roest. Dat slijt grotendeels weer af maar toch...

rudy
07-06-15, 17:56
(Dat wordt een super de luxe werkplaats), dit is haast te mooi om in te werken!
Wat een metamorfose T .

tuoh
07-06-15, 19:10
.......
@tuoh, voegt een Martin dan nig wat toe bovenop een Felder? Waar zitten dan de extra's nog?

Felder is een topmerk in zijn segment (semi prof.), maar een fabrikant als Martin is DE absolute klassieke topper bij de profs. Sommige fabrikanten schitteren in een bepaalde niche zoals Altendorf bij de paneelzagen, Homag bij de kantverlijmers, etc. Het straffe bij Martin is dat al hun machines absolute top zijn, schaafmachines, zaagmachines, freesmachines, etc.... Je richt een hele werkplaats in met één merk. Al deze machines zijn zodanig doorontwikkeld dat het een droom is om er mee te werken. Het oog voor detail hebben ze gemeen met Felder, omdat ze weten dat het de kleine dingen zijn die het hem doen. Maar de constructie en uitvoering van al hun machines is dermate overbemeten en degelijk dat je die dingen met gemak 24u per dag aan de slag kan houden, en dit vele jaren lang. Maar, en dit is niet evident, de robuustheid gaat NIET ten koste van het gebruiksgemak, alle bewegingen lopen vederlicht, ook bij de zwaarste machineonderdelen, en dit is een ongelofelijk gevoel als je er mee werkt.

Keerzijde van de medaille, er hangt een stevig prijskaartje aan:p Het merk scoorde altijd al heel goed bij de meewerkende eigenaar liefhebber die door de meeste investeringskosten heen was en zich nu eens wilde verwennen met een topmachine:D

Je moet gewoon eens een machine van hun van dichtbij bekijken om te zien en te voelen wat men bij Martin bedoeld met machinebouw. Er zijn maar een paar merken die deze standaard consequent kunnen aanhouden, en daar is Martin zeker de top bij. Er is geen enkele Italiaanse fabrikant die deze standaard ook maar enigszins kan benaderen.
Bij de houtdraaibanken heb ik datzelfde gevoel ondermeer gevonden bij de Ligno, oerdegelijk en toch innovatief, alles overbemeten en een vederlichte bediening;)

BenchWorks
19-06-15, 22:55
Assemblage ruimte verder afgewerkt

32170

32172

Begonnen aan het appartement erboven, het plafond ook geisoleerd. Hier leg ik er eerst stro in en dan vul ik het vlak met zaagsel. Zo is het mooi gevuld en heb ik minder last met stro dat uitsteekt en het moeilijk maakt de osb platen dicht aan te sluiten.

32171

Dit gaat het appartement worden, een "gezellige" 35m2 tegen de buitenmuur heb je net 1m90 hoogte.

32167

De spant van het dak zal door het appartement moeten lopen.
32168

Van hierboven hebben we een geweldig zicht op een ongerept stuk Jeker vallei!

32169

houtenklaas
19-06-15, 23:13
Je hebt het toch maar erg mooi voor elkaar Timothy: combineren van akkerbouw met houtbewerking, Een mooie ruime werkplaats, straks wonen met uitzicht over het wuivende graan, gereedschapsfabrikanten die je graag hun apparaten schenken! Ik denk dat je de droom van menig meelezer waarmaakt, het is je van harte gegund!

BramDeBelg
20-06-15, 06:35
:o stikjaloers ! Echt prachtige werkomgeving aan het creëren Timothy !

BenchWorks
20-06-15, 11:57
Je hebt het toch maar erg mooi voor elkaar Timothy: combineren van akkerbouw met houtbewerking, Een mooie ruime werkplaats, straks wonen met uitzicht over het wuivende graan, gereedschapsfabrikanten die je graag hun apparaten schenken! Ik denk dat je de droom van menig meelezer waarmaakt, het is je van harte gegund!

Zo zou ik het ook graag willen zien! Helaas denk ik meer aan de berg van technische details en problemen die nog moeten opgelost worden bij de verdere constructie.
De tijd die loopt, de klanten die wachten en de opdrachten die zich opstapelen. Een berg aan mails die ik nog moet beantwoorden enz... En dan nog de oogst die dit jaar erg vroeg gaat beginnen.

Ik denk altijd aan later, "nu" opofferen om er later van te profiteren maar ik begin stiekem te begrijpen dat die "later" altijd later zal zijn!

ferdydesmet
20-06-15, 12:00
Wauw, jij hebt niet stilgezeten zeg. Ziet er nu al geweldig uit! Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen!! Keep up the good work :cool:

BenchWorks
25-06-15, 22:43
De LED verlichting heb ik eindelijk kunnen plaatsen (een dikke 2 weken wachttijd om ze te hebben), gewone T8 armaturen en daarin LED buizen van Osram. 4000K kleur, ik had gelezen dat voor houtbewerking 5000K het beste was maar dit bestaat enkel in 4000 of 6500 maar ik ben uiteindelijk zeer tevreden met het licht dat ze geven. Niet te geel en ook niet blauw.

De muren zijn ook geverfd en de ramen verder afgewerkt, de afwerkingsruimte is volledig wit maar in de rest wou ik absoluut beige/houtskleur muren. Dat vind ik veel gezelliger. De muurverf die ik gebruik komt van bij "ecobati", die verkopen ecologische producten. Hier zit er niets synthetisch in de verf en is er ook minder dan 1 gram VOC (de strengste A+ norm is 30 gram VOC) ik probeer toch wel op te letten aangezien ik hier 23 uur per dag in ga zitten.

32391

32392

Jurjen
26-06-15, 00:21
ziet er erg netjes uit. Je kan hier echt uren gaan vertoeven..

mcluma
26-06-15, 13:33
Dus als IK het goed begrijp

dit wordt je werkplaats en woning? vanwege het appartement erboven?

BenchWorks
05-07-15, 21:59
Dus als IK het goed begrijp

dit wordt je werkplaats en woning? vanwege het appartement erboven?

Yep, we gaan erboven wonen want we gaan het huis dat op het terrein staat afbreken en heropbouwen. Dit wil ik ook grotendeels alleen doen dus ik zit de komende jaren nog tot over mijn hoofd in het bouwen.

De laatste tijd heb ik verder gewerkt aan het appartement, het is maar 34m2 want ik wilde het niet te groot. Later moet dit eventueel mijn bureau worden.
Eerst dachten we een "tiny house" in de tuin neer te zetten, en die zijn meestal maar 12m2. Dus in vergelijking is dit een grote luxe en het was ook eenvoudiger te doen want ik heb geen funderingen of dak te voorzien.

Dit gaat de woonkamer/slaapkamer worden, geen plaats voor een aparte slaapkamer.
32756

rechts komt een kleine badkamer, en een keuken bij het raam. De spant van het dak zal door de ruimte lopen op 1m90 hoogte, wij kunnen er dus gewoon onder door lopen. Eens geschuurd en afgewerkt kan dit wel een zekere charme hebben durf ik denken.
32755

Athanor
06-07-15, 08:25
Dat is een slimme oplossing! Zorg je nog wel voor goede vluchtwegen? We willen nog lang van jouw kennis genieten!

Fons

Dunhans
07-07-15, 05:43
Felder is een topmerk in zijn segment (semi prof.), maar een fabrikant als Martin is DE absolute klassieke topper bij de profs. Sommige fabrikanten schitteren in een bepaalde niche zoals Altendorf bij de paneelzagen, Homag bij de kantverlijmers, etc. Het straffe bij Martin is dat al hun machines absolute top zijn, schaafmachines, zaagmachines, freesmachines, etc.... Je richt een hele werkplaats in met één merk. Al deze machines zijn zodanig doorontwikkeld dat het een droom is om er mee te werken. Het oog voor detail hebben ze gemeen met Felder, omdat ze weten dat het de kleine dingen zijn die het hem doen. Maar de constructie en uitvoering van al hun machines is dermate overbemeten en degelijk dat je die dingen met gemak 24u per dag aan de slag kan houden, en dit vele jaren lang. Maar, en dit is niet evident, de robuustheid gaat NIET ten koste van het gebruiksgemak, alle bewegingen lopen vederlicht, ook bij de zwaarste machineonderdelen, en dit is een ongelofelijk gevoel als je er mee werkt.

Keerzijde van de medaille, er hangt een stevig prijskaartje aan:p Het merk scoorde altijd al heel goed bij de meewerkende eigenaar liefhebber die door de meeste investeringskosten heen was en zich nu eens wilde verwennen met een topmachine:D

Je moet gewoon eens een machine van hun van dichtbij bekijken om te zien en te voelen wat men bij Martin bedoeld met machinebouw. Er zijn maar een paar merken die deze standaard consequent kunnen aanhouden, en daar is Martin zeker de top bij. Er is geen enkele Italiaanse fabrikant die deze standaard ook maar enigszins kan benaderen.
Bij de houtdraaibanken heb ik datzelfde gevoel ondermeer gevonden bij de Ligno, oerdegelijk en toch innovatief, alles overbemeten en een vederlichte bediening;)

Is het bij de kantenlijmers idd Homag?
Ze zijn erg innovatief maar IMA doet er niet voor onder alleen simpeler gebouwd (lees slimmer geconstrueerd).

Spaander
07-07-15, 07:31
@BenchWorks,
Het begint er zo langzamerhand al geweldig uit te zien.
Neem je rust en niet te veel hooi op de vork nemen met dit warme weer.
Mvg.:)

Bijtel
07-07-15, 14:35
Zorg je nog wel voor goede vluchtwegen? We willen nog lang van jouw kennis genieten!

En ook voor een brandwerendheid tussen beneden en boven. En (gekoppelde) rookmelders beneden in boven in de volledige vluchtweg.

Dit zijn eisen uit het NLse bouwbesluit, maar zowiezo aan te raden als minimale veiligheid. Weet niet wat de eisen in B zijn.

BenchWorks
09-07-15, 22:23
Dankjewel voor de bezorgdheid, het is ondertussen al veel koeler en aangenamer om te werken!

Boven heb ik een deur voorzien die kan dienen als vluchtweg, maar ook gewoon om de meubels erin te krijgen. De trap die erin gaat komen zal namelijk te smal en te stijl zijn.
De gipsplaten die ik gebruik zijn onder andere ook brandwerend norm EN 520 type D, E, F, H1, I & R.

Dezez week begonnen met de machine ruimte, een basis vlak gelegd met gedrenkt sls hout.

32869

Vanaf dan ging het relatief snel, in 2 dagen tijd waren de muren gemaakt en de palen met plafondbalken geplaatst. Ik vond 15x15 palen te dun, dus ben ik gegaan voor 20x20cm, deze zijn ook gelamelleerd zo heb je geen scheuren.
De palen heb ik niet in het midden gezet maar met 50cm meer ruimte aan één kant, zo heb ik voldoende loopruimte aan de kant waar de paneelzaag zal staan. Die is op zich praktisch 4m breed met de arm volledig uitgeschoven.

32870

Vandaag ook begonnen aan het plafond, dat hoop ik morgen af te hebben.

32871

Ik ga ook moeten denken aan de vloer, het zou fantastisch zijn moest ik die mooi vlak kunnen hebben, maar de betonnen vloer is alles behalve egaal. Er zijn hoogteverschillen van iets meer dan 40mm over de ruimtes.
Ik ga het parket leggen op regels van 38x38 om de 40cm, die regels gaan mogelijk de heuvels en putten wat verzachten. Maar die bijvoorbeeld opvullen langs onder zie ik totaal niet zitten. Iemand meer ervaring of een idee over wat er gedaan kan worden?

Okke
09-07-15, 22:53
Wow! Wat een fantastische ruimte krijg je zo.

PBT
10-07-15, 07:22
Ziet er goed uit daar!

tuoh
12-07-15, 12:05
Een mooie vlakke werkhuisvloer verdient toch altijd de voorkeur denk ik. Al dat werk en dan eindigen met een houten vloer vol hobbels en bobbels????? Dan zou ik er zelfs niet aan beginnen.
Uitpassen van de geschaafde draaglatten gaat redelijk snel met de laser, uitvullen om de 30 à 40cm zou ik doen met spieën, telkens twee of meer spieën gebruiken die langs beide zijden van de uit te vullen lat op elkaar worden geschoven. Zet direct elke ondervulling inclusief lat vast met een dot montageschuim (met spuitpistool), dit werkt heel snel. Als je vooraf een hoop spieën zaagt kan de hele uitvulklus wel op een halve dag geklaard worden lijkt me. Daarna nog een halve dag gaten boren en slagpluggen aanbrengen om de boel definitief vast te zetten. De tijd die je er nu extra insteekt, daar ga je de rest van de dagen enkel maar plezier van hebben. Aan een hobbelige vloer (hoe mooi die ook is) ga je je constant blijven ergeren, dan is het zonde van het materiaal en de geïnvesteerde tijd.

BenchWorks
12-07-15, 15:17
Dat lijkt me ook zo André, ik had eerlijk gezegd niet gedacht aan spieën, om de muren vlak te leggen had ik een stel van latten gemaakt van 2,5,10,20,30mm dik door die op te stapelen kon ik alles met de laser vlak krijgen. Daarvoor heb ik afval van afrormosia gebruikt omdat het ultra hard en hopelijk ook duurzaam is.

Dit gaat iig geen makkelijk taak zijn, twee spieën om de 40 cm dat geeft ons ongeveer 900 spieën!

tuoh
12-07-15, 15:47
Dat word inderdaad een hele hoop zaagwerk, maar een goede machine doet al veel, idem voor een goede zaagmal. Ik zou voor de spieën geen hardhout gebruiken (dat zaagt niet snel genoeg) maar wel thermisch gemodificeerd grenenhout.
Dit hout is voldoende duurzaam en het zaagt heel makkelijk en dus snel:p Op de lintzaag en met een mal tegen de geleider is dat zagen dan een fluitje van een cent. Eerst hout afkorten op blokken die de lengte van de spieën hebben, daarna met een mal de blokken, telkens om en om draaiend, te verzagen naar spieën. Je staat er van te kijken hoeveel spieën je kan zagen op één uur! Ik denk dat je makkelijk 300 à 400 stuks per uur kan halen.

Zelf zou ik nadien alle draaglatten over de volledige lengte onderschuimen, dat gaat heel wat schelen qua contactgeluid, terwijl ook de hele vloer veel massiever gaat aanvoelen bij het belopen.
Je bent in elk geval een "droom"werkplaats aan het bouwen, met of zonder vlakke vloer , chapeau.

RoTo
12-07-15, 16:14
Waarom niet de vloer zelf vlak maken met zandcement en evt daarna met egaline?, dat lijkt mijn een heel stuk minder werk.
Een betonvloer met houtenlatten er op nooit bouwschuim er tussen doen dat is vragen om houtrot / schimmels, bouwschuim werkt als een spons voor waterdamp / condens, gebruik een waterdichte folie of stroken dakleer tussen het hout en beton.

kiefw00
12-07-15, 17:11
of standaart vulplaatjes gebruiken (https://www.timo.nl/Bouwmaterialen/Bevestiging/Vulplaten-en-wiggen/c/T66) site als voorbeeld
een houten vloer heeft het voordeel dat het warmer aanvoelt je kan eventueel isoleren en leidingen eronder door leggen

mvg wilco

houtenklaas
12-07-15, 17:33
Ik heb mijn de vloer in mijn schip uitgevlakt met zo'n 300 spieen, met extra vulblokken waar het hoogteverschil te groot was. Ik vlakte eerst de hele vloer uit met lossen spieen, en nam ze daarna 1 voor 1 uit om ze met bruislijm terug te plaatsen.

De spieen kocht ik kant en klaar bij Houthandel Alblas in Waddinxveen, daar kan je ze zelf niet voor zagen. Zij hebben (hadden?) de keus uit vurenhout en hardhout. Ik heb hardhout genomen.

bjorn
12-07-15, 20:42
Zet direct elke ondervulling inclusief lat vast met een dot montageschuim (met spuitpistool), dit werkt heel snel.

Werkt dat ook bij kromme latten? Het zit dan immers niet direct vast?

@Benchworks, parket op regels, bedoel je met parket redelijk lange planken?

BenchWorks
29-07-15, 23:11
Update,

Godzijdank is het over met het plaatsen van gipsplaten! 150m2 plafond plaatsen is niet meteen prettig.
Deze keer heb ik een platenlift gehuurd, dat is al een stuk makkelijker

33568
33573

Een leuke eiken tafel 2de hands gevonden, ter plaatse gezet om te weten waar de kabel van de luster door moet komen.

33569
33570
33571
33572

Jurjen
30-07-15, 06:29
dat zijn heel veel m2 gaat vast heel mooi worden

mcluma
30-07-15, 10:09
Geweldige voortgang gemaakt

maar een platen lift huren??????

Dat ding koop je gewoon en als je klaar bent verkoop je hem weer - heb ik ook gedaan en na 2 jaar kreeg ik bijna het gehele aankoop bedrag weer terug.;)

BenchWorks
30-07-15, 11:55
Geweldige voortgang gemaakt

maar een platen lift huren??????

Dat ding koop je gewoon en als je klaar bent verkoop je hem weer - heb ik ook gedaan en na 2 jaar kreeg ik bijna het gehele aankoop bedrag weer terug.;)

Koste €14 per week, daarvoor ging ik niet moeilijk doen!

Okke
30-07-15, 11:58
Pffff, wat een ruimte! Jaloers hoor!

PBT
30-07-15, 18:37
Dat gaat een erg mooie werkplaats worden!! Begin langzaam jaloers te worden

BenchWorks
09-08-15, 18:42
Pleisteren, ik heb mijn dosis wel gehad...
Voor het schuren had ik een Flex giraffe gehuurd, gaat relatief snel maar dat is ontzettend zwaar werk. Bij dat model zit de motor aan de schuurkop vast, dus als je hoog werkt zit al het gewicht ver van je. De eerste 10 seconden gaat het goed en daarna is het een ware marteling. Als ik zo kijk op youtube naar de Festool planex dan zie ik dat daar de motor aan het handvat zit, dat moet veel aangenamer werken zijn.

33886

Door de oogst die nog volop bezig is moest ik dit voornamelijk in de ochtend doen, en enkele keren ook in de late avond wanneer we "vroeg" gedaan hadden met oogsten (lees voor middernacht)
Hier in het midden tussen de twee palen komt nog een andere paal waaraan ik de stroom en afzuiging voor de machines zal vastmaken, ik moet deze achteraf plaatsen omdat door het bouwverlof alle handels die dit soort materiaal hadden dicht waren.

33885

Appartement geverfd en vloer gelegd.

33884

De latten voor de ondervloer vlak gelegd met blokjes gemaakt van geïmpregneerde den. Een echt monnikenwerk, er zijn in totaal 1200 plekken die opgevuld moeten worden. Hiervoor heb ik een grote stapel resthout verzaagd in blokjes van 2-5-10-20 en 40mm dik.
Ik leg eerst een paar latten om de 40cm dan stel ik de laser af op 60cm boven het nul-punt (hoogste niveau van de vloer) en dan meet ik op elke lat om de 40cm het niveau verschil, meet ik 62cm dan moet ik daar een blokje van 20mm leggen enz... Na een paar latten wilde ik het opgeven want het lijkt onbegonnen werk maar gelukkig heb ik doorgezet.
Ik heb dit verkozen boven spieën omdat de verschillen te groot zijn, van 0 to 60mm en omdat ik dan toch verschillende spie maten moest gaan maken.
En daarbij moet je die stuk voor stuk plaatsen en afstellen met een waterpas. Met als probleem dat de latten niet altijd recht zijn en dat je op de duur meer en meer gaat afwijken van je nulpunt.
Hier leg ik de stapel blokjes boven op de latten, schiet er een brad nagel door en als ze er allemaal zijn draai ik de lat gewoon om, eens je het ritme gevonden hebt gaat het goed.

33883

En voila, één derde van de vloer ligt. Het kraakt hier een daar en klinkt ook hol maar wat is het aangenaam om op te lopen en naar te kijken, en dan zeg ik nog niets over de geur! Hij veert niet echt maar ik hoop wel dat als ik dit ook zo doe in de machine ruimte dat die de machines van 700 kg voor de paneelzaag probleemloos kan dragen.
Ik ga zoveel mogelijk van mijn werk baseren op karretjes om de onderdelen en meubels te verplaatsen, daardoor was het echt cruciaal om een vlakke vloer te hebben.

33882

Scheppie
09-08-15, 19:28
Prachtig werk Timothy... daar ga je straks met nog meer plezier werken...

Swake
09-08-15, 22:52
Echt mooi werk. En je hebt ook zeer veel moed gehad want hier zit ook veel arbeid in.

ik hoop wel dat als ik dit ook zo doe in de machine ruimte dat die de machines van 700 kg voor de paneelzaag probleemloos kan dragen
Nope... sorry, dat gaat niet lukken. Die latjes gaan doorzakken dat het niet schoon is onder de poten van de machine. Tenzij je gelamineerde vloerplaten van 40mm of zo gaat gebruiken, en dan nog. Wil je die grote machine ook kunnen verplaatsen? Dan best een pallet (of equivalent) er onder zetten. Die gaat het gewicht ook verdelen. Is ook wel direct 10cm hoger werken. Probeer dat eens voor het definitief te zetten, persoonlijk vind ik dat niet zo tof (en heb de indruk dat het minder veilig is ook)

Best mooie vloer ook, wat voor iets is dat? en de afwerking, gewoon nog niks of olie/vernis/... ?

BenchWorks
09-08-15, 23:31
Nope... sorry, dat gaat niet lukken. Die latjes gaan doorzakken dat het niet schoon is onder de poten van de machine. Tenzij je gelamineerde vloerplaten van 40mm of zo gaat gebruiken, en dan nog. Wil je die grote machine ook kunnen verplaatsen? Dan best een pallet (of equivalent) er onder zetten. Die gaat het gewicht ook verdelen. Is ook wel direct 10cm hoger werken. Probeer dat eens voor het definitief te zetten, persoonlijk vind ik dat niet zo tof (en heb de indruk dat het minder veilig is ook)

Best mooie vloer ook, wat voor iets is dat? en de afwerking, gewoon nog niks of olie/vernis/... ?

Ik zal de machines morgen nog eens goed bekijken, van geheugen denk ik dat de Felders niet op 4 punten maar over de ganse onderkant de vloer raken. Dit zou al een stuk helpen. Eens ze staan moeten ze niet meer verplaatst worden.
En als ze toch de indruk geven in te zakken kan ik nog altijd op de hoeken een vierhoek uitzagen in de vloer en een hardhouten blok tot op de beton plaatsen.

De vloer is van Frans maritiem grenen met extra knoesten, eens alles ligt ga ik een machine huren om die op te schuren en 2-3 lagen hardwax in te boenen. Dat gaat nog een hele karwij zijn...

tuoh
10-08-15, 09:30
De meeste machines hebben relatief grote steunvlakken onderaan, dat gaat geen problemen geven, zeker niet omdat de draagvloer uit massieve planken bestaat. Op een dergelijke vloeropbouw kan je makkelijk met een auto rondrijden zonder problemen;)

PBT
10-08-15, 12:06
Tuoh. Die auto heeft een groter oppervlak waarover het gewicht verdeelt wordt dan een machine. Ook blijft de 700kg van de machine stil staan op 1 en dezelfde plaats

HansB
10-08-15, 12:49
Volgens mij zijn dit antwoorden op een niet bestaand probleem.
Wanneer de vloer niet stijf genoeg is kan er afgesteund worden op onderstaande betonvloer schrijft Benchworks.
kwestie van machine plaatsen en uitproberen lijkt me.

BenchWorks
12-08-15, 22:58
Parket bijna gelegd, ben de machine al gaan huren om het te schuren en olie in te wrijven. Na een kleine test lijkt dat een ware rodeo te gaan zijn om die machine in bedwang te houden.

De verlichting is ook geïnstalleerd, raar genoeg heb ik geen foto's genomen van het regelwerk onder het parket maar wel film voor later in een video.

34057

rickkoorman
13-08-15, 06:36
Wow....echt wow....man, wat een ruimte ! Ik gun je dit van harte !!

Swake
13-08-15, 07:16
Na een kleine test lijkt dat een ware rodeo te gaan zijn om die machine in bedwang te houden.
Hahahaa :D helemaal herkenbaar. Been there done that. In mijn geval was de eerste keer om een tapijt te kuisen. Er moeten zelfs ergens een paar foto's van die rodeo zijn. (neen, die komen niet op facebook :p....)

Het trukje bestaat erin om die grote schijfmachine bij het starten heel kort zijn ding te laten doen. Die gaat dan als het ware zweven boven de grond en dan kan je de controle nemen. Direct verplaatsen ook die machine want voor je het weet zit je dieper dan je het wilt hebben. Dit zal voor een band parketschuurmachine ver hetzelfde zijn.

Succes ermee, aangezien je niet de minst handige bent hier zal het wel goed komen.

Verder ben ik natuurlijk helemaal jaloers dat het bij jou zo snel vooruit gaat allemaal....

mathieu
13-08-15, 11:40
Ziet er goed uit!
Als je de loods van de weg ziet verwacht je niet dat zulk een ruimte er zich in bevind.
Hoe valt de verlichting mee? Is het dat wat je voor ogen had?

BenchWorks
15-08-15, 18:44
Ziet er goed uit!
Als je de loods van de weg ziet verwacht je niet dat zulk een ruimte er zich in bevind.
Hoe valt de verlichting mee? Is het dat wat je voor ogen had?

Volgend jaar gaat de inspanning naar het opfrissen van de buitenkant, het is momenteel misschien niet slecht dat je langs buiten niet ziet wat er binnen kan zijn. De armzalige look trekt juist geen ongewenste aandacht.

Qua verlichting heb ik misschien wat overdreven, de eerste reactie van bezoekers is gewoonlijk hun ogen dichtknijpen. Ik wilde 500 lux hebben, maar de Osram led buizen geven meer dan die waar ik mijn berekening mee gedaan had, dus zit ik nu iets boven de 700 lux... Maar met Leds verbruik ik nu evenveel watt als in mijn vorige werkplaats met T5 buizen. En daar had ik net geen 500 lux en was de oppervlakte 2x kleiner.

Hier is het met een eerste laag hardwax, ik gebruik die van Ciranova.
Het schuren was een zware taak, waar ik de machine gehuurd heb gaven ze mij schuurgaas van P80, maar dat was te fijn als eerste beurt en te grof als laatste.
Dan gaas gehaald van P60 en P100, die P60 deed eerlijk gezegd niet veel, ik kan trouwens geen verschil zien of voelen tussen de verschillend korrel maten.
Ook heb ik er uiteindelijk een paar zakken gips op gelegd om de machine zwaarder te maken, hiermee ging het beter.

34174

Het aanbrengen van de olie gaat verrassend makkelijk en snel, aanbrengen met een soort spons op de machine, en dan weer afvegen met een andere spons.
Vandaag heb ik de tweede laag aangebracht en morgen de derde, daarna ga ik het ook polieren met een doek. Dit gaat het glad maken maar het is zo makkelijker te reinigen.

34175

bruine_beer
15-08-15, 20:00
Ook heb ik er uiteindelijk een paar zakken gips op gelegd om de machine zwaarder te maken, hiermee ging het beter.

Ik huurde vroeger zo een machine bij Oben in Bilzen en die gaven je standaard een gewicht mee om bovenop de machine te zetten ;-).
Onze planken-beukenvloer heb ik gevernist (Clou WL-PUR-Parkettsiegel 2K seidenmatt) en mij gaven ze de raad om voor de derde laag licht te "schuren" met de zwarte pad waar je de gaasschijven op legt (dus zonder gaasschijven).

Voor de rest: je hebt knap werk geleverd! Wanneer is de open-deur-dag? Boirs is een beetje korter bij dan Zwolle ;-).

JerD
18-08-15, 07:34
Schitterend!
Veel succes nog met de komende werken :o

Mga1600
18-08-15, 08:44
Geweldig is dit......, maar is dit niet veel te mooi om hout te gaan bewerken? Een bed&breakfast zou er ook zo maar in kunnen! Prachtig!

L.N.
18-08-15, 14:55
Echt mooi werk. En je hebt ook zeer veel moed gehad want hier zit ook veel arbeid in.

We hebben onder onze machines in de metaalwerkplaats ook een soort pallets zitten. Dit zijn zelfgemaakte metalen constructies waarop de machines zijn vastgezet. Ze zijn eenvoudig te verzetten met een palletwagen (transpallet voor de Vlamingen), terwijl ze toch heel stevig staan. Erg handig als je plaats nodig hebt of als je het atelier wil schoonmaken.

34308

BenchWorks
18-08-15, 21:48
Parket af, plinten gemaakt en gelegd (er moet nog een laag olie op, vandaar de maskeer tape) en de machines beginnen verhuizen.
Hiervoor heb ik een transpalet gekocht met polyurethaan wielen, dat had ik al langer nodig en zo kan ik makkelijk de machines verplaatsen en zware spullen naar binnen rijden zonder sporen te laten. Ik zal die ook gebruiken om materiaal op de vloer boven de werkplaats beter te stockeren. Nu leg ik alles op de rand met de heftruck maar had niets om het verder te leggen om meer te kunnen stockeren.

34330

De afzuiging is het volgende punt, het was makkelijker geweest had de buis aan de linker kant gestaan van de afzuiger. Naar het schijnt kan je dat nog draaien. Anders moet ik een vervelende boog maken om naar links tegen de muur te gaan en van daar naar de verschillende machines.
Ik ga mijn huidig buizen systeem niet hergebruiken, dat had ik in elkaar geknutseld met spiraliet en onderdelen van Felder met bruislijm en tape. Maar nu wil ik graag een volledig systeem. Er is hier een bedrijf in de buurt dat zulke systemen verkoopt, ik ga daar eens langs gaan.

34329

ps, de hond heb ik er niet opzettelijk bij gezet, maar het was tijd om naar huis te gaan en dan gaat ze voor mij zitten zodat ik mij zou haasten...

BenchWorks
21-08-15, 18:52
Begonnen aan de afzuiging, mijn spiraliet buizen ga ik niet hergebruiken. De kleppen en andere onderdelen van Felder kan ik wel hergebruiken want die zijn compatibel met deze buizen van bij "ducomat" (http://www.ducomat.com/), het zijn nagenoeg dezelfde maar dan beter, de bochten zijn niet in segmenten maar werkelijk geplooid. Het is ook in het algemeen goedkoper, sommige Felder onderdelen zijn meer dan 2x duurder.

Op basis van een plan en foto's hadden ze mij een berekening gedaan, maar dat was gewoon een abstract diagram dat in de werkelijkheid geen precies idee gaf van waar de buizen exact gingen komen enz.... Dan heb ik het zelf maar gedaan in sketchup en op basis daarvan hebben ze mij een materiaallijst opgesteld.

34431

Wat minder is zijn de buisklemmen, die spannen amper de buizen waardoor ze nog speling hebben. Ik doe er dan ook een een soort luchtdichtings silicone op die ik nog over heb van de dampremfolie. Ze hebben daar wel meerdere soorten klemmen, met rubber dichting of snelspan. Ze hadden mij niet echt gevraagd welke ik wilde.

34432

Ze hebben ook geen eigen systeem om de buizen aan het plafond vast te maken, een beetje raar. De klemmen die ze mij erbij gedaan hebben zijn onbruikbaar want er zit gewoon een gat in, geen schroefdraad of zo. Gelukkig heb ik de vorige kunnen herbruiken van bij Wildkamp. Bij Wurth heb ik schroeven gehaald met aan één kant houtschroef voor in het plafond en aan de andere kant m8 draadschroef, dan met een lange moer een een draadstang op maat gezaagd verbind ik het geheel want ik moet op 20cm onder het plafond hangen om onder de balken door te komen.
Zoals te zien op de foto onderaan staat de klep voor de paneelzaag op 2m hoogte, kon niet echt anders wilde ik de 50mm slang voor het zaagblad boven de tafel doen uitkomen. Later zal ik daarvoor een oplossing proberen vinden.

34433

Aeolos
21-08-15, 20:11
Dat ziet er fantastisch uit! Heb je al eens gedacht aan een Arduino-achtig systeem om je kleppen op afstand te bedienen? Erg eenvoudig, en dan maakt het geen zak meer uit hoe hoog je kleppen zitten...

leroy
22-08-15, 05:32
Ziet er top uit
Wel raar dat ze geen goede bevestiging hebben
Wanneer is de planning dat je werkplaats klaar moet zijn ?
Mvg Leroy

BenchWorks
23-08-15, 13:28
@Aeleos, waarom niet maar ik dacht in de eerste plaats aan een systeem met bijvoorbeeld remkabels of zo om de beweging mechanisch door te geven op afstand. De ervaring zal uitmaken hoe onhandig of niet de klep nu ligt.

@Leroy, het plan was 1 augustus weer beginnen werken erin... Geen keuze meer, morgen begin ik weer aan opdrachten voorbereiden, als dat hout ligt te acclimatiseren ga ik snel de afzuiging afwerken en zijn we vertrokken. Er is nog heel wat aan te doen zoals nieuwe werkbanken, binnendeuren, een trap, binnenwanden, verwarming, ventilatie enz... en heel wat afwerking. Maar dat ga ik tussendoor moeten doen beetje bij beetje.

rudy
24-08-15, 09:43
Hallo T,

Dat is een hemelsbreed verschil met je vorige werkplek!
Is voor sommige onder ons een droom!
Mvg,
Rudy

BenchWorks
26-08-15, 22:25
Afzuiging is functioneel, ik heb het plan niet volledig gevolgd zodat de buizen onder een lijn van plafondbalken zouden vallen om die daarin vast te maken, en ook om ze niet onder de verlichting te doen vallen.
Hier en daar was het wat puzzelen om het juist te laten uitvallen.
Wat eerst opvalt is het geluid van de afzuiger in een gesloten ruimte, dat is praktisch luider dan de machines. Hiervoor stond hij namelijk verder van de machines en op een zolder. Wat nog opvalt is dat de zuigkracht sterker lijkt, vroeger vloog een klein deel van het zaagsel/schaafsel weg bij het zagen op schaven, nu zie ik zo goed als niets meer. Je ziet het zelfs wegvliegen en dan omkeer maken in de lucht om toch opgezogen te worden.

Misschien komt het doordat dit buizensysteem volledig in 160mm buizen is en enkel voor de kleppen gaat naar 120mm, de buizen zijn misschien ook luchtdichter. Bij alle kleppen die toe zijn hoor je sterk hoe de lucht door de kieren gezogen wordt. Vroeger hoorde je van dichtbij wel iets maar nu hoor je ze allemaal van ver fluiten.

34745

Bij de afzuiger heb ik nog een doodlopende aftakking gemaakt om een vloer afzuiger te plaatsen om het vuil in te borstelen, maar ook als extra uitgang voor een eventuele andere machine op wielen. Ze hadden geen verlopen meer om van 160 naar 120 te gaan dus heb ik die voor het moment dichtgeplakt.

34744

Rhynix
26-08-15, 23:31
Misschien een domme vraag, maar waarom plaats je de aftakking van de toupie niet VOOR de aftakking van de schaaf en zaag zodat je geen terugkerende bocht moet maken naar je toupie?
Zoals ik het nu zie hangt er ook niets in de weg om naar de toupie te gaan (tussen de lichten)

34746

Aeolos
27-08-15, 07:44
Strak hoor. Ik vind persoonlijk de combi van de metalen buizen met de witte muren en de vloer erg goed staan, ook al is het "slechts" een werkplaats. Is het een mogelijkheid om de ruimte waar de afzuigunit staat te isoleren met wat akoestische platen?

PBT
27-08-15, 07:53
dat ziet er zeer netjes uit! Waar heb je de buizen besteld?
Een afzuiger maakt idd nogal wat geluid... Ik schrok er een paar maanden geleden van toen ik mijn af22 de eerste keer startte... en dan te bedenken dat die van jou stiller is dan die van mij

Rhynix
27-08-15, 08:12
dat ziet er zeer netjes uit! Waar heb je de buizen besteld?

Heeft hij enkele posts ervoor reeds vermeld: http://www.ducomat.com/

Ik vraag me wel af wat de leveringskosten zijn bij ducomat. Kan nergens info terugvinden hoeveel ze vragen.
Wel interessante site... die kende ik nog niet

BenchWorks
27-08-15, 12:15
@Rhynix

Toen de buizen geplaatst waren vroeg ik mij juist hetzelfde af, ik denk dat ze bij ducomat mij een schema gemaakt hadden waar de buis naar de frees in het midden lag van de ruimte, juist na de buizen voor de zaag/schaafbank. Op zich was dit een grote verbetering op wat ik eerst bedacht had want ik wilde per se tegen de muren blijven en zo rond de ruimte gaan en telkens van daar vertrekken naar de machines. Maar dat was veel langer geweest met meer bochten, soms heb je een buitenkijk nodig om je het overduidelijke te tonen. Hier loopt één centrale buis recht door de ruimte, eenvoudig en efficiënt.

Ik had daarna de buizen in sketchup gemaakt en en het schema aangepast aan de verlichting e.d. ik wilde ook geen buizen boven het werkgebied van de machines, blijkbaar zonder op te merken dat deze buis voor de andere had kunnen vertrekken.

@Aeleos je kan ook een geluidsdemper kopen voor de RL160, maar ik denk dat het komt door een soort van resonantie die misschien verergerd is door de leegte van de ruimte, je krijgt een luid maar zeer laag bas geluid. Maar ik werk sowieso altijd met gehoorbescherming.

SereN
27-08-15, 13:32
In feite gebruikt heel die afzuiginstallatie net dezelfde componenten als die dat ze tegenwoordig (onder andere) gebruiken voor Ventilatiesystemen in nieuwbouwwoningen. Je kan dus in feite ook bij deze firma's terecht denk ik. Geen idee hoe de prijzen zich dan verhouden. bv.: http://www.luchtwinkel.be/ventilatie/kanalen/spiraalkokers_en_vormstukken

Die Lindab spiraalkokers staan bekend als 'de beste' in de ventilatiewereld. Best te reinigen, meest luchtdicht, ...

Komt die resonantie ook niet van het type beugel? Ikzelf heb beugels gebruikt met een rubber binnenkant:
34761

fantic
27-08-15, 16:37
Zelf heb ik een vast stofzuigsysteem in huis, daar zit een aparte uitlaat buis aan met een demper en die gaat naar het dak, 1 verdieping hoger. ik zou eigenlijk verwachten dat dit in deze setup ook mogelijk zou zijn, waardoor je toch ook een deel van de herrie in de ruimte kwijtraakt en ook nog eventueel fijnstof, wat nog in de uitlaat lucht zit, kwijtraakt.

Ronald L.
27-08-15, 16:41
De uitblaaslucht moet in dezelfde ruimte bliiven, anders creëer je onderdruk en zuig je in de winter alle warmte weg, 2000 ? m3/h vervangen is niet te doen.

BenchWorks
28-08-15, 22:58
Ja bij deze afzuiger mag de lucht terug in de ruimte komen, ik heb vandaag trouwens iets aardigs gemerkt hiermee.
Ook al is de werkplaats nog niet volledig geïsoleerd, en heb je rond de ramen nog open kieren enz... blijft de warmte er erg goed. Eergisteren was het warm buiten dus de deuren opengelaten tot het binnen 22 graden werd. Die nacht was het buiten gedaald tot 10 graden, en toch had ik binnen in de ochtend nog 21 graden terwijl er een kipraam open was gebleven.
En vandaag had ik raar genoeg ook de ganse dag 21 graden, toen rond zitten neuzen en opgemerkt dat de RL afzuiger warme lucht uitblaast. Die heeft de afgelopen dagen aardig wat uren gedraaid, en dus 3000 kuub warme lucht per uur zit uit te blazen! Mijn werkplaats is minder dan 500 m3.

Goede isolatie en veel warmte productie, dit gaat meespelen op de keuze van de verwarmingsmethode. Ik ben bang dat met een kachel je niet gaat kunnen inspelen op deze momenten waar de machines warmte gaan produceren. Bijvoorbeeld een warmtepomp kan beter inspelen hierop en bijspringen wanneer nodig.

mathieu
29-08-15, 13:25
Het opgenomen electrisch vermogen wordt uiteindelijk in warmte omgezet. Afzuiging en machine die draait is snel 7 tot 10 Kw, wat toch al behoorlijk is.
Een pelletkachel kan ook behoorlijk snel reageren maar het voordeel van een warmtepomp is dat ze ook kan koelen.
En het voordeel van koelen is dat je gelijktijdig gaat ontvochtigen. De lucht in je werkplaats wordt dus droger.

BenchWorks
02-09-15, 21:43
Vandaag de nieuwe Jet luchtfilter (groot model) aan het plafond gehangen. Ik had er al lang één in mijn vorige ruimte en dat werkt zeer goed, maar voor deze ruimte had ik het grote model nodig.

34964

Zo ziet de assemblage ruimte er nu uit, de "oude" werkbanken heb ik proberen te schikken hoe het kon, maar in de toekomst ga ik het grotendeels herbouwen. De achtermuur is ideaal voor een "wall of chaos".

34965

Het eerste werkstuk dat af is, een toon ruimte tafel voor een klant met zwaluwstaartverbinding.
Zover bevalt de workflow mij goed, ik kan nu aan meerdere projecten tegelijk werken in verschillende stadia van afwerking zonder dat het onoverzichtelijk gaat worden.

34966

Toen ik de opdracht aannam dacht ik wel een manier te vinden om dit machinaal te doen, maar helaas niet. De staarten kon ik deels uitzagen op de paneelzaag maar de rest was met de hand, het is uiteindelijk zeer goed uitgekomen.

34967

Rhynix
02-09-15, 22:51
Knap,

heb je eerst de boog uitgezaagd, en daarna de poten ertegen gekleefd, of de poten incl. de boog uitgezaagd met een wipzaag?

BenchWorks
03-09-15, 11:18
Knap,

heb je eerst de boog uitgezaagd, en daarna de poten ertegen gekleefd, of de poten incl. de boog uitgezaagd met een wipzaag?

Alles eerst gelijmd maar natuurlijk kortere planken voorzien voor het boog gedeelte, daarna grof uitgezaagd en dan een mal gemaakt met een bovenfrees om een perfecte boog te hebben.
En met die mal en een kopieerring de boog gefreesd.

tuoh
03-09-15, 16:16
Fantastische werkplek geworden!

34985

mathieu
03-09-15, 17:40
Mooie tafel in een mooie werkplaats!

sirjacobsd
03-09-15, 20:03
Een heel mooie werkplaats geworden. Fantastisch, respect en grote waardering heb ik hiervoor.
Je mag er heel zeker mee pronken hoor.
Ik wens je heel veel werkplezier toe.

houtenklaas
03-09-15, 21:04
Geweldige werkplaats. Al kan je daar bezig zijn bijna geen werken meer noemen, dat is gewoon plezier maken.

"Geef me een baan die bij me past en ik hoef nooit meer te werken." (Confucius)

Wilmar
04-09-15, 07:07
Je hebt een jaloersmakend mooie werkplaats voor jezelf gemaakt.
De tafel is trouwens schitterend (eiken ?). De zwaluwstaarten lijken bijna wel 3D.
Heb je nog een verbinding onder het blad gemaakt? Zou je daar een foto van kunnen maken?
Met zulke mooie resultaten zal je niet snel zonder opdrachten zitten.

Athanor
04-09-15, 09:06
Proficiat met deze geweldige werkplaats Timothy!!!!

Fons

Ronald L.
04-09-15, 18:40
Hoe is de akoestiek in de ruimte?
Omdat de wanden en plafond van gipsplaat zijn, of maakt de houten vloer veel goed?

Ronald

BenchWorks
04-09-15, 22:17
Je hebt een jaloersmakend mooie werkplaats voor jezelf gemaakt.
De tafel is trouwens schitterend (eiken ?). De zwaluwstaarten lijken bijna wel 3D.
Heb je nog een verbinding onder het blad gemaakt? Zou je daar een foto van kunnen maken?
Met zulke mooie resultaten zal je niet snel zonder opdrachten zitten.

Dankjewel allemaal,

Hier is een foto van tijdens de assemblage, onderaan is een gebogen ligger die er langs boven ingeschoven is met een zwaluwstaart. Het is beukenhout 30mm dik
35030

@Ronald, De akoestiek is nu eigenlijk erg goed geworden nu dat het gemeubeld is. Toen alles leeg was weerklonk het sterk. Als je buiten bent hoor je de machines praktisch niet draaien.

rudy
05-09-15, 10:09
Wauw de werkplaats is prachtig geworden, heb je ook een koffie zetter?
Grts,
Rudy

BenchWorks
05-09-15, 13:26
Wauw de werkplaats is prachtig geworden, heb je ook een koffie zetter?
Grts,
Rudy

Als het appartement af is zullen we er wel één moeten hebben want mijn vriendin kan niet zonder, maar zelf vind ik koffie maar niets. Ik drink gewoon water, en op zaterdag avond één Cristal.

rudy
05-09-15, 13:45
Ok, met een Cristal ben ik ook al tevreden!!!!:D

Als het appartement af is zullen we er wel één moeten hebben want mijn vriendin kan niet zonder, maar zelf vind ik koffie maar niets. Ik drink gewoon water, en op zaterdag avond één Cristal.

willemr2
07-09-15, 14:18
Wow !!! Wat een mooie werkplaats. Mijn complimenten.

Mag ik vragen wat voor type Osram TL buizen en armatuur je hebt gekozen?
Ben benieuwd waar je deze gekocht hebt. Ben zelf ook op zoek maar heb nog niets kunnen vinden dat lijkt op jouw verlichting.

BenchWorks
07-09-15, 20:55
Wow !!! Wat een mooie werkplaats. Mijn complimenten.

Mag ik vragen wat voor type Osram TL buizen en armatuur je hebt gekozen?
Ben benieuwd waar je deze gekocht hebt. Ben zelf ook op zoek maar heb nog niets kunnen vinden dat lijkt op jouw verlichting.

De armaturen zijn gewoon klassieke waterdichte T5 armaturen, daar haal je gewoon de starter uit en vervangt hem met één die bij de LED buizen komt.
De buizen zouden deze (http://www.osram.com/_apps/products/product_details_tab.jsp?productId=ZMP_1306356&classificationId=GPS01_1333339&coid=640962) moeten zijn al komt mijn referentie niet volledig over met die van de website, mijn ref: ST8-HA5-340 28W/840 230V FS1
Het zijn de duurste die het meest licht afgeven, 3400 lumen, maar om aan het aantal LUX te raken dat je wil is dit de goedkoopste oplossing want je hebt minder armaturen en buizen nodig.
Ze wilden mij eerst LED panelen opdringen, maar die zijn ontzettend duur en er is geen onderhoud aan, eens ze niet meer werken moet je alles vervangen.
Met T5 armaturen maak ik de gok dat tegen de tijd dat deze buizen versleten zijn dat er dan ofwel nog sterk efficiëntere buizen zullen zijn (staat blijkbaar te komen) ofwel vergelijkbare buizen goedkoper zullen zijn.

BenchWorks
20-09-15, 13:29
Ik heb de offerte binnen voor verwarming met warmtepomp lucht-lucht, een kleine €12.000. Aangezien ik niet totaal debiel ben maakt dit mijn keuze erg makkelijk.
Stel dat ik zou gaan voor elektrische radiatoren die 20x minder kosten maar 5x meer verbuiken, dan zou ik eerst voor €14.000 aan stroom moeten verbruiken voordat de warmtepomp voordelig begint te worden?? (jaarlijkse onderhoudskosten niet eens inbegrepen)
Het wordt dus zo goed als zeker een alles brander type Deom turbo (http://www.deomturbo.com/), hier in ons landje gemaakt. Het is iets dat ik al langer voor ogen had, ik had het eens bij iemand gezien die een onbewoond huis daarmee verwarmde tegen het vriezen tijdens verbouwingen, twee keer per dag een paar stukken hout was voldoende om die 24/24 gedimd te doen branden.

Op forums lees ik nagenoeg enkel positieve reacties van gebruikers, je vult het langs boven om de 8 uren bij continu gebruik dus het is geschikt voor het type afval hout van allerlei maten dat ik onder andere produceer en dat bij klassiek kachels niet handig werkt. Er was op een forum zelfs één persoon die zicht uitsluitend verwarmde met zaagsel hiermee, dat is waarschijnlijk wel mogelijk al veronderstel ik dat je dan vaak moet bijvullen.
We neigen dan ook naar het type met ingebouwde oven, nog een manier om de warmte te benutten. Ik zou hem zetten in de machineruimte tegen de muur met de assemblage ruimte, de buis door de muur naar de assemblage ruimte en naar boven door het appartement, zo zou je via de hitte van de buis die twee ruimtes verwarmen. komende week komt er iemand kijken voor een offerte om de buizen aan te leggen.

tuoh
20-09-15, 14:48
Voor een houtbewerker is dat de beste keuze voor een kachel denk ik, alle dagen word er verse brandstof gratis en voor niks aangemaakt:p Heb zelf zo een Spaanse (plaatstalen) kopie staan, die klaart de klus toch ook al ettelijke jaren.

Athanor
20-09-15, 15:27
Heeft het ook een voorziening om een CV aan te voeren?

Fons

BenchWorks
20-09-15, 16:29
Heeft het ook een voorziening om een CV aan te voeren?

Fons

Ze hebben CV modellen die CV kachels vervangen, maar die zijn geïsoleerd en geven zelf geen warmte aan de ruimte af. Het was handig geweest om bijv een waterballon op te warmen voor het warm water. Maar aangezien het laag en maar tijdelijk gebruik van warm water, voornamelijk voor de douche, gaan we waarschijnlijk voor een elektrisch systeem zonder vat dat het water rechtstreeks verwarmd.

mathieu
20-09-15, 21:43
Ik heb de offerte binnen voor verwarming met warmtepomp lucht-lucht, een kleine €12.000. Aangezien ik niet totaal debiel ben maakt dit mijn keuze erg makkelijk.
Stel dat ik zou gaan voor elektrische radiatoren die 20x minder kosten maar 5x meer verbuiken, dan zou ik eerst voor €14.000 aan stroom moeten verbruiken voordat de warmtepomp voordelig begint te worden?? (jaarlijkse onderhoudskosten niet eens inbegrepen)
Het wordt dus zo goed als zeker een alles brander type Deom turbo (http://www.deomturbo.com/), hier in ons landje gemaakt. Het is iets dat ik al langer voor ogen had, ik had het eens bij iemand gezien die een onbewoond huis daarmee verwarmde tegen het vriezen tijdens verbouwingen, twee keer per dag een paar stukken hout was voldoende om die 24/24 gedimd te doen branden.

Op forums lees ik nagenoeg enkel positieve reacties van gebruikers, je vult het langs boven om de 8 uren bij continu gebruik dus het is geschikt voor het type afval hout van allerlei maten dat ik onder andere produceer en dat bij klassiek kachels niet handig werkt. Er was op een forum zelfs één persoon die zicht uitsluitend verwarmde met zaagsel hiermee, dat is waarschijnlijk wel mogelijk al veronderstel ik dat je dan vaak moet bijvullen.
We neigen dan ook naar het type met ingebouwde oven, nog een manier om de warmte te benutten. Ik zou hem zetten in de machineruimte tegen de muur met de assemblage ruimte, de buis door de muur naar de assemblage ruimte en naar boven door het appartement, zo zou je via de hitte van de buis die twee ruimtes verwarmen. komende week komt er iemand kijken voor een offerte om de buizen aan te leggen.
Ik heb een kleine Deom Turbo in mijn werkplaats staan. Maar ik zal er nooit meer een kopen. Die ganse kachel is in alle opzichten een onding.
Wat voor hout of afmetingen ik er ook in stop (geen plaat of MDF), het ding rookt als een stoomtrein en stinkt de hele buurt bij elkaar. Bij kleiner hout rookt ze gegarandeerd zwart. Als de wind naar de buren staat steek ik ze niet aan
Door de constructie slaat de vlam bovendien rechtstreeks in de schouw waardoor zowel het aansluitstuk als de inox rookgasbuizen aangetast (gecorrodeerd) zijn. Door de hoge schouwtemperatuur heb je bovendien behoorlijk wat verliezen en moet je opletten dat je voldoende afstand houdt van brandbare materialen.
De Morso die ik in de woonkamer heb staan is dan compleet het tegenovergestelde. Deze brand heel zuiver met een rendement van over de 90 procent. Deze kachel heeft dan ook wel wat meer gekost dan die Deom, maar is zijn meerprijs zeker waard.
Maar misschien is het ook een beetje beroepsmisvorming dat die slechte eigenschappen mij zo opvallen.
(En Timothy, volgende keer mag je terug goeiendag zeggen als ik je zie :) )

BenchWorks
20-09-15, 22:36
(En Timothy, volgende keer mag je terug goeiendag zeggen als ik je zie :) )

Ik heb u ook gezien maar te laat om teken te doen!

Was het een nieuwe deom met handleiding of uitleg? Je moet blijkbaar bepaalde procedures volgen om hem correct te doen werken. Ik las een paar reacties van mensen met dergelijke problemen maar de andere gebruikers hadden telkens de oplossing. Hij werkt bijvoorbeeld enkel als er 10-14cm as ligt tot net boven de gril, bij het eerste gebruik moet je hem blijkbaar vullen met as ofwel zand. De kleppen moet je blijkbaar ook op een precieze manier gebruiken om geen rook te hebben.

Viepert
21-09-15, 17:27
Een allesbrander moet 1 ding doen, branden. Als je om de haverklap dat ding moet bijstellen om een goeie fik te hebben dan zou ik hem al niet kiezen. Onze (hout)brander stel ik 1x in aan het begin en zodra er warmte in de kachel zit zet ik alles minimaal. Goeie verbranding (geen roet) en dan blijft hij op 2/3 blokken een paar uur branden zonder dat ik er mee moet blijven klooien. Tis toch niks als je, zeg elk uur, moet bijhouden hoe de verbranding is en naar gelang bijstellen.
Een pellet kachel is ook een optie, alleen zijn die redelijk aan de prijs volgens mij?

BenchWorks
21-09-15, 21:42
Een allesbrander moet 1 ding doen, branden. Als je om de haverklap dat ding moet bijstellen om een goeie fik te hebben dan zou ik hem al niet kiezen. Onze (hout)brander stel ik 1x in aan het begin en zodra er warmte in de kachel zit zet ik alles minimaal. Goeie verbranding (geen roet) en dan blijft hij op 2/3 blokken een paar uur branden zonder dat ik er mee moet blijven klooien. Tis toch niks als je, zeg elk uur, moet bijhouden hoe de verbranding is en naar gelang bijstellen.
Een pellet kachel is ook een optie, alleen zijn die redelijk aan de prijs volgens mij?

De deom turbo is ook éénvoudig in gebruik, er zitten twee kleppen op. Eén doe je open bij het starten en openen van het deksel (om geen rook te hebben bij het openen), daarna verschuif je ze weer om de intensiteit te regelen. De andere klep moet je gebruiken voor een soort standby functie waar hij heel traag brand om bijvoorbeeld na een nacht of halve dag nog vuur te hebben. Zo dump je er weer hout in en ben je vertrokken. Maar zolang de bak onderaan niet gevuld is met voldoende as dan gaat hij lucht trekken via de kieren en niet correct branden.
Als ik de gebruikerservaringen (op Mathieu na) mag geloven dan vul je ze 3x per dag bij continu gebruik wanneer het is om een volledig huis te verwarmen, dus niet op een laag standje.

Pelletkachel kan ook en het voornamelijke voordeel zou zijn dat het zich vanzelf aanpast en de temp regelt op de momenten wanneer de machines bijvoorbeeld warmte produceren. Maar ik zie het helemaal niet zitten om pellets te moeten kopen terwijl ik meer dan genoeg zaagsel en mooi afvalhout produceer dat ik dan zou moeten weggeven.
Nu dat het kouder begint te worden zie ik ook hoe goed de isolatie is, ik heb er al weken constant 17-19 graden zonder verwarming. Ook als het in de nacht 6 graden is buiten daalt het binnen niet onder de 17. Voor mij is 18 graden ideaal, dat is wat fris als je niets doet maar als je staat te schaven e.d. begin je snel te zweten.

mathieu
22-09-15, 10:54
Ik heb vanalles geprobeerd om ze goed aan het branden te krijgen, maar het enige dat werkt is ze stoken met mooie dikke blokken. Dan rookt ze enkel blauw. Maar het is de bedoeling om de echte houtresten en kleine afvalstukken in deze kachel te verbranden, maar dat lukt me niet op een behoorlijke manier. Regelen aan de luchtkleppen, veel asse op de rooster, het maakt weinig uit. Nu kan ik me best voorstellen, en dat zie ik ook regelmatig aan schoorstenen her en der, dat niet alle gebruikers zich veel aantrekken van wat er uit de schouw komt.
Voor mij voldoet de constructie vande kachel gewoon niet. Het is niet mogelijk om de luchttoevoer op een correcte manier te regelen.
En dan heb ik het nog niet over de corrosie aan het schouwaansluitstuk.
voor alle duidelijkheid: ik heb het kleinste model. Misschien dat de grotere modellen beter presteren.

BenchWorks
08-10-15, 20:42
Ziezo, de warmtepomp is er. Een speciaal model die warmte uit stukken hout kan pompen door een erg complexe reactie waar ik zelf niets van begrijp.
Een installateur vroeg €2600 om de buizen te plaatsen incl materiaal, ik ga dus zelf alles doen. Het materiaal heeft mij iets minder dan €1000 gekost via een webshop, veel geld voor 7m buizen maar hier in de handel betaal je daar €1800 voor.

In de late namiddag ben ik begonnen met het plaatsen en tegen de avond zat ik tot onder het dak maar het was te donker om verder te gaan.
Morgen doe ik het laatste stuk door het dak, hier liggen eternit golfplaten met asbest dus ik ben er twee nieuwe gaan halen zonder asbest want ik wil niet door die oude platen gaan zagen natuurlijk.

36653

Bovenaan heb ik latten geplakt om de afsluitring te kitten aan het plafond, er is 3cm afstand tussen de gipsplaat en de buis, minima is 2cm.

36652

De uitgang van de kachel is 125mm en de binnendiameter van de pijp die erover schuift is 130mm, is dit geen probleem of moet ik dat beter doen passen?

Voor de doorgang door het plafond heb ik een gipsplaat omkasting gemaakt op minimaal 80mm van de buis en opgevuld met rotswol (hier komt een rvs afdekplaat op)
Lijkt dit goed? Ik heb het opzettelijk niet volgepropt en wat ruimte gelaten omdat ik gelezen heb dat de warmte weg moet kunnen?

36651

pete
08-10-15, 22:29
Ik heb voor de kachelpijp doorvoer van de houten vloer een raveel gemaakt en beton gestort met wapening, met een emmer als uitsparing.
Werkt ook.http://up.picr.de/23345313sz.jpg

Officieel moet je in NL een omkast maken vanaf de eerste vloer doorbreking tot aan de uitmonding. Ook bij DW RVS.
Alleen bij isoduct hoeft dat niet meen ik. Overigens: wat een prachtige vloer en harmonieuze ruimte, mooi hoor.

BenchWorks
08-10-15, 23:14
Hier in BE hoeft dat niet omkokerd te worden, degenen die ik erover aangesproken had zeiden toch van niet, de NL webshop waar ik besteld heb zei het meteen.
Je mag hier ook van DW naar EW gaan, oorspronkelijk wilde ik de buis door de wand doen gaan, en dan naar boven door het appartement telkens enkelwandig om warmte te stralen met dubbelwandige wand doorgangen. In NL mag dat niet maar hier blijkbaar wel.
Ik heb het uiteindelijk niet gedaan want de locatie van de buis kwam niet goed uit en een buis van 2-300 graden die door je kamers loopt is misschien niet top. Ze zou dan ook te snel kunnen afkoelen en condenseren binnenin waardoor ze snel vol vuiligheid zou raken.

PBT
09-10-15, 07:36
Ziet er weer netjes uit. Ik heb zelf ook een dubbelwandige pijp op mijn kachel staan en ik kan je zeggen dat na een uurtje stoken je ook de geïsoleerde dubbelwandige buizen echt niet meer wil vasthouden! Zelfs niet in -5 buiten

pete
09-10-15, 10:48
Hier in BE hoeft dat niet omkokerd te worden, degenen die ik erover aangesproken had zeiden toch van niet, de NL webshop waar ik besteld heb zei het meteen.
Je mag hier ook van DW naar EW gaan, oorspronkelijk wilde ik de buis door de wand doen gaan, en dan naar boven door het appartement telkens enkelwandig om warmte te stralen met dubbelwandige wand doorgangen. In NL mag dat niet maar hier blijkbaar wel.

Leve de harmonisatie binnen Europa. Ik heb voor de oplossing met beton gekozen, omdat ik de overgang van EW naar DW (minimaal 30 cm onder het plafond) niet zo mooi vond. Ik wil een rechte zwarte pijp van kachel naar plafond. Vandaar de keuze, de overgang naar DW maak ik nu uit het zicht. Maar je moet daar wel de ruimte voor hebben natuurlijk. Mijn RVS DW schoorsteen heeft overigens een minimale afstand van 50mm, er zit 35mm isolatie in.
Hier de Nl regels voor vuurplaatsen en kachels in een pdf. http://www.firemaster.nl/uploads/Folder-Brandweer-zwijdrecht.pdf
(http://www.firemaster.nl/uploads/Folder-Brandweer-zwijdrecht.pdf)
Ik heb ook een grote vloer gelegd met Pin Maritime ( Gascogne) , nu nog onbewerkt. Ik zag je werkwijze en het resultaat is prachtig, maar heb je nu in volgorde: geschuurd/olie inwrijven en boenwas gedaan?

BenchWorks
09-10-15, 21:44
Dank je voor de link, ik was er al op gevallen maar een minder complete versie.

Het parket is ook pin maritime, 3x geschuurd P40, P80 en P100 denk ik met een Woodboy. Daarna 3 lagen hardwax met een pad aangebracht en telkens gepolierd met een witte pad.

Het buizennet is afgewerkt, of toch bijna. Ik ga er nog een stuk van 50cm bij doen want het komt te laag uit maar voorlopig kon ik het testen.
Bij de eerste verbranding rookt de kachel en de buizen, dat is normaal want de verf moet "bakken". De bodem heb ik gevuld met zand want normaal gezien moet je er as in laten liggen tot aan de grille.
Meteen getest met een halve emmer beuk schaafsel en het brand eigenlijk erg goed, beter dan verwacht. Door de buis die de lucht in het midden van de haard blaast krijg je een "turbo" effect zoals bij een blaasbalg.
Daarna nog twee emmers erin gedaan, door de trek van de pijp heb je bijna ook geen stof omdat dat opgezogen wordt. Als je de tweede klep open doet voordat je het deksel eraf neemt heb je ook geen rook bij het openen.
36692

36691

Twee nieuwe golfplaten gelegd omdat ik natuurlijk niet wilde zagen in de oude asbestplaten, er is niet opmerkelijk veel rook te bespeuren, hier was er schaafsel aan het branden.

36690

houtenklaas
09-10-15, 22:12
Is die schoorsteen niet iets te laag? Ik begreep van de kachelspecialist die vorige week een schoorsteen bij ons plaatste dat de schoorsteen minimaal 50 cm boven de nok van het dak moet uitsteken.

PBT
10-10-15, 07:35
Houtenklaas, in NL is dat niet persee noodzakelijk. De pijp mag ook binnen een hoek van 15graden vanaf de nok uitkomen.

Hoe de regelgeving in belgië is weet ik niet

Willems Ontwerp
10-10-15, 08:24
Het heeft niet zozeer met regelgeving te maken (alhoewel hier in NL ?) maar meer met de trek van de schoorsteen. Boven de nok uitstekende is die het meest.

damien
10-10-15, 08:36
Is die schoorsteen niet iets te laag?

"Ik ga er nog een stuk van 50cm bij doen want het komt te laag uit maar voorlopig kon ik het testen."

houtenklaas
10-10-15, 10:11
Ah, wel gelezen, maar niet tot me doorgedrongen. Ik heb niets gezegd;)

mathieu
10-10-15, 16:54
Ik geloof toch dat zowel die beide installateurs gedacht hebben: we gaan de schrijnwerker eens van zijn centen afhelpen!
Achthonderd euro voor een klus die je uiteindelijk zelf op enkele uren geklaard heb was toch echt overdreven.
Toevallig was ik woensdag bij een jonge installateur die ook Daikin warmtepompen plaatst. De gemiddelde prijs die hij opgaf voor een doorsnee toestel was ook van een andere orde. Hij had het over 1500 euro geplaatst voor een toestel met één binnen en buitenunit. Twee binnenunits kosten uiteraard wat meer, maar geen tien keer zoveel.

mathieu
10-10-15, 17:05
Het heeft niet zozeer met regelgeving te maken (alhoewel hier in NL ?) maar meer met de trek van de schoorsteen. Boven de nok uitstekende is die het meest.

Er is wel degelijk regelgeving. Die is tamelijk uitgebreid en niet altijd zo eenvoudig te interpreteren.
Een schouw moet niet noodzakelijk boven de nok uitkomen.
In het algemeen komt het neer dat je met valwindafleider (kap) minstens een halve meter hoger dan het dak moet komen, zonder valwindafleider minstens een meter.
Op bladzijde 47 van onderstaand document vindt je de juiste afmetingen.
http://www.faip.be/documenten/spreekbeurten/D2Stookplaatsnormen2009.pdf
Voor de juis

Op

Willems Ontwerp
10-10-15, 18:27
Daar komt meer bij kijken dan ik dacht. Dank je.
Die foto's op het laatst :eek:

BenchWorks
11-10-15, 10:40
Ik ga ze inderdaad hoger laten uitsteken, er zit een trekkende kap op waardoor die blijkbaar niet boven de nok moet uitsteken. Maar hier in de vallei komt de wind altijd uit dezelfde lijn oost-west nooit uit een andere richting, het dak ligt juist in lijn met de wind dus de wind komt nooit van over de nok.

Gisteren heb ik het vol gedaan met schaafsel en aangestampt, ongeveer 5kg. Daarmee kon hij 2 uur lang branden. Er zit veel lucht tussen dus ik vermoed dat het met zaagsel langer kan. Met massief geeft hij meer warmte af omdat met zaagsel isoleer je de wanden gedeeltelijk, maar toch is het een geweldige manier om dat te benutten. En zo kan ik het massief blijven geven aan mijn ouders. Momenteel heb ik ongeveer 12 big bags aangestampt zaagsel liggen...

Jurjen
30-12-15, 12:51
Timothy, je hebt het vast heel druk maar ik begin toch heel nieuwsgierig te worden naar de vorderingen :)

MarcoZ
04-01-16, 20:44
Hier ook nog iemand die nieuwsgierig is...:rolleyes:

bert1991
06-01-16, 21:43
Ik had ook nog een vraag omtrent je houtkachel,

Heb onlangs een huis gekocht met werkruimte bij, ook hier nog heel wat werk aan...
Welk type van deom turbo heb je en welke oppervlakte verwarm je hier ongeveer mee?
Waar heb je de kachel aangekocht?

Ik heb voorlopig enkel info genomen bij broucke maar ben er lang nog niet uit.

Groeten

Bert

The Boktor
07-06-16, 18:54
Uhhh..... Leefje nog? Gaat alles goed met je?

Oja, welke warmte-kleur heb je gebruikt voor je ruimtes? :rolleyes:

Jimbo
09-06-16, 16:00
Gaat alles goed met je?

Wel ik maak me ook zorgen. Tim is op ~alle~ fora waar ik 'm tegenkwam (FOG, vnl) verdwenen. Eigen website wordt ook niet meer ge-update.

Spaander
09-06-16, 19:08
Ik had een maand geleden hier http://www.woodworking.nl/showthread.php?18102-Een-vraag-aan-de-forumleden al een vraag over gesteld.
Maar helaas weinig respons gekregen.:(
Mvg,:).

houtenklaas
09-06-16, 22:19
Ik heb hem gemaild. Ook geen respons.

The Boktor
09-06-16, 22:43
Spaander, klopt, dat heb ik ook gelezen. Daarom durfde ik nu de stap te zetten om hem wat directer te benaderen via een mail-alert van dit topic.

Spaander
10-06-16, 06:03
Ik heb hem gemaild. Ook geen respons.

Eigenlijk bedoelde ik met weinig respons, van onze leden.
Mvg,:).

RoTo
10-06-16, 07:20
http://www.benchworks.be/contact.html bel hem eens zou ik zeggen.

rudy
11-06-16, 09:12
Hallo ,
Ik hoop dat ik dit mag schrijven van T !
Ik heb in april nog een mail ontvangen van T hij heeft het heel druk met zijn bedrijf en op de boerderij, dus zullen we even moeten wachten !

peterl
21-06-16, 20:49
geduld is een schone zaak ha ha

BenchWorks
22-09-16, 17:22
Hier ben ik dan weer, eerst al mijn verontschuldigingen dat ik niet meer op het forum gekomen ben. Ik herinner mij dat ik enkele mails en zelf een oproep gekregen heb het afgelopen jaar, en het zo druk had dat ik vergat te antwoorden.

Wat een jaar, begin dit jaar is mijn vader (61) op het nippertje aan de dood ontsnapt, na een open hart operatie van een uur of 6 was hij gered, maar de eerste uren dachten we dat het gedaan was, dus dat doet je natuurlijk wat. Dan moest ik ook meteen voor de boerderij zorgen, gelukkig was het hartje winter.
Tegelijk zat ik ook volop in de verbouwingen hier buiten en heraanleg van de tuin/opritten. En als dat nog niet genoeg was kreeg ik te horen dat ik een fortuin aan belastingen ging moeten betalen, als je hier namelijk te veel met eigen middelen investeert zonder te lenen dan kan je in een situatie terecht komen waar je sommige jaren voor elke euro die je verdiend hebt, 2 euro belastingen moet betalen. De komende jaren zal ik dan hopelijk bijna niets moeten betalen, maar dat was natuurlijk een zware slag voor het moraal.

Reden genoeg om het allemaal beu te worden, geen motivatie meer. Waar ik vroeger 10 dagen aan een bestelling werkte deed ik er opeens 30 dagen over. Bij de minste mogelijkheid zat ik buiten te werken. Mails die zich opstapelen, voicemail vol enz...
Dan komt er nog bij kijken dat ik sinds december samenwoon in het appartement boven het atelier, op zich gaat dat heel goed maar dat is een heel ander ritme dan bij "mamma en papa". Waar ik vroeger werkte tot 20u en om 20.30 papierwerk begon te doen, kan ik dat nu zelden voor 22u doen, en soms wil je ook gewoon eens tv kijken en lekker niets doen.

Maar ja, de zomer en de oogst zijn voorbij, ik raak stilaan weer bij met mijn bestellingen en de motivatie groeit weer. Vorige week tot het laatste moment gewacht om een dringende bestelling te maken waar ik in het beste geval 8 dagen aan werk, hier moest die absoluut 4,5 dagen later af zijn. En dat is ook gelukt met werkdagen van 14 uur, en dat was eerlijk gezegd geweldig om te doen, echt kicken ook al ben je daarna 2 dagen KO.

Het afgelopen jaar heb ik nagenoeg niets veranderd binnen de werkplaats, de aandacht lag op de buitenkant want ik was die modderige weg beu.

Eerst een kraan gehuurd om de oude betonnen vloer deels op te breken en de opritten te her aanleggen.

52846

Dan zelf de bekisting gemaakt voor een nieuwe beton die verder ging tot aan de nieuwe poort, het plaatsen en polieren heb ik laten doen.

52850

Ik heb ook alle hagen uitgetrokken en de tuinaannemer tegenover heeft nieuwe geplant (beuk+meidoorn) en de kasseien borduren geplaatst. De dolomiet stenen hebben we zelf geplaatst, zo'n 18 kuub.

52847

Sectionale poort zelf geplaatst ( heb deze in februari 2015 besteld, aangekomen in juli 2016 (eerst was die in een verkeerde kleur aangekomen))

52848

Plantjes groeien mooi en sinds begin augustus hebben we ook een bijenkorf staan.

52849

Kippenren met zelfgemaakt kippenhok, ik wilde absoluut zicht hebben op kippen vanuit de werkplaats, ze lopen grotendeels vrij rond dus ze waren er even niet.

52851

BramDeBelg
22-09-16, 17:37
Hey Timothy

Had al paar keer op je youtube channel gereageerd (cfenmatisse) ;-) en ik sta nog steeds versteld van je werk.

Ik ben zelf ook zelfstandig en bevindt me momenteel in de fase die jij achter de rug hebt, financieel rot land hier en even geen moed meer.
Ik trek me op aan je verhaal , thanks for that !!

En, jij leeft mijn droom, voila :)

Spaander
22-09-16, 18:08
Hallo Timothy,

Fijn om weer wat van jou te lezen en gelukkig is het de goede kant op gegaan met je vader.
Hoe gaat het nu met je vader is hij al weer opgeknapt?

Ja, op je zelf wonen, is ook een hele verandering in je leven dat even moet wennen voor allebei.
Maar dat komt allemaal wel goed als alles weer zijn normale gangetje gaat.

De werkplaats en je tijdelijke woning ziet er best wel mooi zo uit van buiten.
Veel plezier en succes met je werk en ik hoop weer veel van je te lezen.

Mvg, :).

roelp
22-09-16, 18:28
Welkom terug!
Ik had de nieuwe filmpjes op je youtube kanaal al gezien, en dat is weer de moeite! Ik ga nu eens rap deel 5 en 6 bekijken!

Knutselaertje
22-09-16, 18:36
goed te horen dat t weer beter gaat met je vader en met jou en je je motivatie weer terug hebt! zonder motivatie is het ( allemaal) lastig!
blij dat je weer terug ben in ieder geval :):)

BenchWorks
22-09-16, 18:53
@ Bram, iedere zelfstandige die ik ken had mij gewaarschuwd, na een jaar of 3 krijg je een klap. Ik vond het moeilijk om te geloven want alles liep super goed en ik dacht alles goed uitgepland te hebben. Maar inderdaad, nu kan ik het zelf ook zeggen, dit is even doorbijten en een nieuw ritme vinden. Waar zit jij er nu ongeveer mee?

@Spaander, met mijn vader gaat het goed al heeft hij nu hartkleppen en een aorta van titanium (beschadigd door stress) en hoor je zijn hart meters ver kloppen. Normaal gezien krijg je hierna 1-2 jaar werk onbekwaamheid, hij zat na 2 maanden weer op de tractor...

Jurjen
22-09-16, 19:43
Hey Timothy,

Vervelend om te lezen maar gelukkig zijn jullie allen op de weg terug!

Scheppie
22-09-16, 20:25
Timothy, respect voor wat je allemaal aan werk verzet en voor je kiezen krijgt. Hou je taai en blij dat je terug bent! Hopelijk mag je nog lang samen met je vader genieten.

Spaander
22-09-16, 20:28
Hallo Timothy,

Goed om te lezen dat het al weer beter gaat jou en met je vader.
Ik heb even naar jou laatste filmpjes op voutube gekeken over de bouw van je werkplaats/appartement.
Wat een klus heb je daaraan gehad en zo te zien met maar weinig mensen. (oja, en de hond natuurlijk)
De werkplaats en de andere afdelingen ziet er geweldig uit en je heb een mooi DC systeem aangelegd en fijnstoffilter aan het plafond gehangen maar ……
het viel me op dat je bij het verwerken van het stro in de wanden en bij het schuren van de wanden en het plafond geen mondkap op had maar wel bij het uitsmeren/polijsten van het was op de vloer?

Mvg,:)

BenchWorks
22-09-16, 22:46
@ Spaander,
bij het schuren van het gips gebruikte ik een AC stofzuiger, er was dus nagenoeg geen stof. Bij de eerste laag olie had ik om de één of andere reden geen masker op maar bij de tweede laag wel, de geur was sterker vermoed ik. Gewoonlijk draag ik altijd een masker met hardwax. En bij het stro zat er soms veel stof in maar dat is van aarde, op zich niet echt gevaarlijk.

evs
24-09-16, 18:08
Benchwork heb net all je nieuwe youtube videos bekeken. zit er echt goed uit!

Heb gelijk een vraag:
Als ik zelf kantel kiep ramen wil maken. Hoe lastig is dat en is er ergens meer informatiie over te vinden?

BenchWorks
24-09-16, 18:35
Als ik zelf kantel kiep ramen wil maken. Hoe lastig is dat en is er ergens meer informatiie over te vinden?

Als je een plan kan lezen dan vormt het niet echt een probleem (zolang je een plan kan vinden), en nog minder als je een set raamfrezen hebt. Daar komt meestal de technische tekening bij en de volgorde van bewerkingen + combinaties van frezen dus je hoeft die enkel te volgen.
Ik heb er vroeger ook al gemaakt met enkel een tafelzaag, dat kan ook, al neemt het wat tijd in.
Het beslag is iets moeilijker, dat heb ik gelukkig allemaal geleerd op de avondschool. Er is hier een winkel in de buurt waar je kan gaan met je afmetingen en ze halen dan al het nodige beslag, en dat is een hele stapel en het kost meer dan €100 per raam. Zelf zou ik onmogelijk alles kunnen uitkiezen, te complex.
En op de website van het merk (roto in mijn geval) kan je de technische tekeningen vinden van hoe je het beslag moet monteren en waar je welke inkepingen moet wegfrezen.

Ik ben er zelf zo maar aan begonnen en gelukkig is het goed gekomen, maar ik denk nu dat ik toen niet besefte waarmee ik begonnen was. Al in al was ik bijna 2 weken bezig met de ramen en deuren.

Ps, ik heb mijn ramen ook in sketchup gemaakt waar alle verbindingen en profielen in staan, (niet de spaties voor het beslag) die kan ik delen als iemand ze wil.

evs
24-09-16, 18:56
Als je een plan kan lezen dan vormt het niet echt een probleem (zolang je een plan kan vinden), en nog minder als je een set raamfrezen hebt. Daar komt meestal de technische tekening bij en de volgorde van bewerkingen + combinaties van frezen dus je hoeft die enkel te volgen.
Ik heb er vroeger ook al gemaakt met enkel een tafelzaag, dat kan ook, al neemt het wat tijd in.
Het beslag is iets moeilijker, dat heb ik gelukkig allemaal geleerd op de avondschool. Er is hier een winkel in de buurt waar je kan gaan met je afmetingen en ze halen dan al het nodige beslag, en dat is een hele stapel en het kost meer dan €100 per raam. Zelf zou ik onmogelijk alles kunnen uitkiezen, te complex.
En op de website van het merk (roto in mijn geval) kan je de technische tekeningen vinden van hoe je het beslag moet monteren en waar je welke inkepingen moet wegfrezen.

Ik ben er zelf zo maar aan begonnen en gelukkig is het goed gekomen, maar ik denk nu dat ik toen niet besefte waarmee ik begonnen was. Al in al was ik bijna 2 weken bezig met de ramen en deuren.

Ps, ik heb mijn ramen ook in sketchup gemaakt waar alle verbindingen en profielen in staan, (niet de spaties voor het beslag) die kan ik delen als iemand ze wil.

Jaaa! ik wil graag de sketchup tekeningen zien.
Welke spindel frezen heb je ervoor gebruikt?
En welke houtsoort? Douglas? Als ik naar douglas hout zoek, dan vind ik alleen maar tuinhout.

Wim Kluck
24-09-16, 19:10
Ik vraag me af of je echt goedkoper uit bent met zelfbouw. Die kozijnboeren krijgen veel korting op hun beslag. Vaak berekenen ze die door in de eindprijs. De frezen kosten ook het een en ander. Als je er lol in hebt zeker doen. Soms is het prijsvoordeel klein.

BenchWorks
24-09-16, 21:06
@EVS Als je mij jouw email adres via PM geeft dan stuur ik ze op, ik heb gewoon RND (rood Noorse den) gebruikt, het goedkoopste wat er is. In het midden zitten daar vaak scheuren in maar die kan je steeds in het rabat doen vallen. Douglas is technisch gezien beter maar je moet nemen wat ze je leveren, RND van 165x63mm heeft iedereen op voorraad en kan je de mooiste uitkiezen.
Ik heb dat dan wel gecompenseerd met tricolor satijn verf van Trimetal, erg duur maar bijzonder duurzaam.

Ik heb een gebruikte set raamfrezen gevonden op 2dehands voor zo'n €250, slijpbaar van Garnica. Dan heb je ineens een tiental frezen. Met vervangbare messen is beter maar duurder en kon er toen geen vinden.

52981

@Wim De vaste ramen hebben mij zo'n €60/stuk gekost in materiaal, de kipramen komen dichter bij de €200. In de handel kosten die laatsten je ongeveer 4-500/stuk, afhankelijk van hoeveel je uren waard zijn is het wel/niet de moeite, maar voor mij was het meer een kwestie van principe.
Ik vond ook dat deuren uit de handel slecht geïsoleerd waren. De mijne zijn op het dunst 58mm dik, en de panelen zijn meer dan 80mm dik met schors isolatie erin. Die in de handel hebben panelen van 30-40mm dik.

evs
25-09-16, 07:48
@EVS Als je mij jouw email adres via PM geeft dan stuur ik ze op, ik heb gewoon RND (rood Noorse den) gebruikt, het goedkoopste wat er is. In het midden zitten daar vaak scheuren in maar die kan je steeds in het rabat doen vallen. Douglas is technisch gezien beter maar je moet nemen wat ze je leveren, RND van 165x43mm heeft iedereen op voorraad en kan je de mooiste uitkiezen.
Ik heb dat dan wel gecompenseerd met tricolor satijn verf van Trimetal, erg duur maar bijzonder duurzaam.

Ik heb een gebruikte set raamfrezen gevonden op 2dehands voor zo'n €250, slijpbaar van Garnica. Dan heb je ineens een tiental frezen. Met vervangbare messen is beter maar duurder en kon er toen geen vinden.

52981

@Wim De vaste ramen hebben mij zo'n €60/stuk gekost in materiaal, de kipramen komen dichter bij de €200. In de handel kosten die laatsten je ongeveer 4-500/stuk, afhankelijk van hoeveel je uren waard zijn is het wel/niet de moeite, maar voor mij was het meer een kwestie van principe.
Ik vond ook dat deuren uit de handel slecht geïsoleerd waren. De mijne zijn op het dunst 58mm dik, en de panelen zijn meer dan 80mm dik met schors isolatie erin. Die in de handel hebben panelen van 30-40mm dik.

Ik kan je geen PM sturen je mailbox is vol. Je hebt er wel een frezen set voor. Met alleen een groeffrees lijkt het me eigenlijk net te doen.
250 euro is wel echt een goede deal want nieuw is zo'n set zo 5000+ euro. En daar kan je wel weer heel veel ramen kant en klaar voor kopen.

L.N.
25-09-16, 08:02
Hallo Timothy,

Ik had al eerder gereageerd, maar blijkbaar is mijn bericht niet geplaatst.

Wat een heftige periode heb jij gehad! Gelukkig is het weer gied gekomen met jouw vader!

Het aanpakken van de buitenzijde en de tuin ziet er goed uit. Ik begrijp ook wel dat jij daar voorrang aan hebt gegeven. Toen ik bij jou was, was alles droog en al niet heel prettig om over te rijden. In natte tijden zal het zeker nog minder fijn zijn geweest.

Overigens heb ik uiteindelijk een Dewalt afkortzaag gekocht (ik was bij jou geweest omdat ik twijfelde tussen de Kapex en een Dewalt). De Kapex heeft nog steeds mijn voorkeur, maar ik vond het prijsverschil te groot en ben daarom toch voor de Dewalt gegaan.

Wim Kluck
25-09-16, 09:19
Ik zie dat ik de verkoopprijzen van draaikiep ramen heb onderschat. Je hebt die frezenset wel voor een hele mooie prijs gekocht.

BenchWorks
25-09-16, 10:24
Ik kan je geen PM sturen je mailbox is vol. Je hebt er wel een frezen set voor. Met alleen een groeffrees lijkt het me eigenlijk net te doen.
250 euro is wel echt een goede deal want nieuw is zo'n set zo 5000+ euro. En daar kan je wel weer heel veel ramen kant en klaar voor kopen.

Oops, wist ik niet. Ik heb ze leeggemaakt.

Die set van Garnica koste nieuw denk ik zo'n €1000, maar op een beurs had ik hun aangesproken en dit maken ze niet meer net zoals sets voor ramen van 58-60mm dik, nu maken ze enkel sets voor ramen van meer dan 90mm dik voor 3 dubbel glas. Daarom kan je momenteel op verkoopsites gebruikte sets vinden van 60mm want die worden stilaan obsoleet.

SunRayes
06-10-16, 11:41
Zo, net even bij gelezen en wat een verhaal!!
De belasting en de dood, beide zijn onvermijdelijk en komen komen als een klap aan. Gelukkig heeft je vader het weten te overleven.
En dan ook nog samen wonen.... je zoekt het wel op. :rolleyes:;)

De werkplaats ziet er tof uit! Met die mooie bloemen.

BenchWorks
25-10-16, 14:28
Installatie van de drukleiding.

In mijn vorige werkplaats had ik dit al gedaan met het Girpi systeem (pcv?) van bij wildkamp, ik heb het meeste kunnen hergebruiken. Ik heb enkel een aantal moffen en hoekstukken moet bijkopen.
Hier was ik gegaan voor buizen van 20mm, die passen op dezelfde houders als de pvc buizen voor elektrische kabels en het debiet geeft geen problemen.

Dit heb ik veel te lang uitgesteld, ik werk al meer dan een jaar zonder terwijl alles hier klaar lag. De compressor had ik buiten beneden gezet en als ik perslucht nodig had dan bracht ik de slanghaspel naar binnen en moest de deur op een kier blijven, soms een halve dag terwijl het vroor...

Maar voordat ik dit kon doen moesten we eerst krachtstroom naar boven leiden en via de zekeringskast verbinden aan één draaiknop, deze sluit de ganse krachtstroom uit voor alle machines want sommigen hebben schermen die anders de hele nacht aan staan voor niets. Tot nu toe deed ik iedere avond de zekering van de machines uit in de kast, nu is het beter en veiliger.

https://www.youtube.com/watch?v=d6SftTnii-Y

Zo kunnen werken is echt luxe want tot nu toe was dat echt een heel gedoe met die slangen die ik moest gaan halen en die dan in de weg lagen...
In het assemblage gedeelte heb ik nu ook een drukregulator geplaatst voor met de tacker enz... Vroeger moest ik telkens naar boven het druk aan de compressor gaan regelen.

Pel
25-10-16, 14:59
Wat een gemak, als je het een tijd niet hebt kunnen gebruiken dan ervaar je weer hoe fijn het werkt, trouwens goed vakwerk hoe je de zadels netjes recht hebt en alles loopt mooi recht, daar kun je toch de betere vakman aan herkennen.

Groet Pel.

Bert2
25-10-16, 15:53
Ben zwaar onder de indruk Timothy, zie een behoorlijk aantal andere filmpjes op jouw kanaal, ga ik eens fijn bekijken :)

Silvano
25-10-16, 18:30
Mooi systeem. Ik heb nu 3 jaar hetzelfde systeem in gebruik.
Veel makkelijker dan draad snijden op galva buizen.

S.

BenchWorks
25-10-16, 20:06
Mooi systeem. Ik heb nu 3 jaar hetzelfde systeem in gebruik.
Veel makkelijker dan draad snijden op galva buizen.

S.

Ja ik zag het niet echt zitten om met galva te geen werken, dit was op een namiddag geklaard.

Viepert
25-10-16, 22:12
Wat een mooie ruimte wordt het toch. Ben er wel een beetje jaloers op :)

rudy
26-10-16, 07:11
Wat een werkplaats, dan zit ik toch maar in een kr..!!

chevy66
26-10-16, 10:28
Bij een luchtleidingsysteem kun je beter de aftakkingen van de hoofdleiding aan de bovenkant doen. De hoofdleiding leg je op afschot, zodat het condenswater naar het laagste punt loopt. Op dat punt plaats je een aftapkraantje. Vooral bij luchtsystemen met een zuigercompressor en zonder droger. Waterafscheiders en olienevelaars plaats je bij de slangaansluitingen. Zoels het systeem nu is aangelegd gaat je condenswater door je luchtgereedschap, hetgeen meestal niet wenselijk is. De waterafscheider is waar hij nu zit minder effectief, omdat de lucht op die plek nog niet genoeg afgekoelt is, om waterdruppels te vormen. Water dat nog in de lucht is opgenomen wordt door een waterafscheider niet afgescheiden. Daar heb je een condensdroger voor nodig.

Atmoz
26-10-16, 12:43
Super mooie ruimte!
En gaaf filmpje. Goed gedaan allemaal:cool:

BenchWorks
26-10-16, 15:18
Bedankt voor de info Chevy, zoveel wist ik er niet over. Ik heb twee jaar gewerkt met dezelfde opstelling en toch nooit een druppel water gezien, dus heb ik het weer opnieuw zo gedaan.
Met mijn vorige compressoren (een zware en een kleine) met losse slangen en geen afscheider spoot het water aan het blaaspistool uit, blies je tegen een wand op dezelfde plek dan was het na enkele seconden kletsnat. Zandstralen was een nachtmerrie want om de 5 minuten verstopte het pistool, het zand bleef door de natte lucht in het pistool plakken.
Met de huidige opstelling is dat volledig verdwenen.

In andere omstandigheden waar de compressor continu werkt en warm loopt kan ik geloven dat het anders moet, al is het om de waterafscheider te kunnen zien en te ledigen op tijd.

chevy66
26-10-16, 15:23
Mijn reactie was eigenlijk meer algemeen bedoeld. Zodat mensen die nog nieuw moesten aanleggen er hun voordeel mee konden doen.