Houten bord.

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Deze namiddag nog een simpel houten bord als tussendoortje gedraaid.
De houtsoort is ayous. Dit is zeer zacht om in te draaien en vertoont een gele kleur.
Geschuurd tot korrel 400 en afgewerkt met shellawax.
Dit bord is zeer licht qua gewicht.
PB230354.jpgPB230352.jpgPB230355.jpgPB230356.jpg
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Mooi bord Didier, hoe dik heb je de wand gehouden ? en hoeveel is de diameter van dit bord ? gr Stefan
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Stefan,
De dikte is +/- 5 mm en de diameter is 270 mm.
Ik zal het woensdag meebrengen naar de houtdraaiersgilde.
Heel tof om uw reacties te ontvangen via deze weg.
Groetjes Didier.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi hoor, hoe krijg je het voor elkaar om dat zo dun te draaien. Petje af hoor en dat met wat jij zegt ; zacht hout .

Beste,
Dit is heel simpel.
Ten eerste moeten de beitels zeer goed snijden en op hoge snelheid draaien.
Ten tweede, je moet zorgen dat zowel de binnen als buitenkant op hetzelfde ogenblik wordt gedraaid via een klauwkop vast gegrepen.
Ten derde, als de binnenkant gedraaid is moet je werken met een diktepasser om de buitenkant evenwijdig te draaien tot ongeveer tegen de klauwkop.
Ten vierde, alles schuren en afwerken met bijvoorbeeld shellawax of wat je ook wenst als afwerkingsproduct.
Ten vijfde, grote aluminiumplaten met rubberen houders op monteren op de klauwplaat en het bord omgekeerd opspannen zodanig dat de onderkant kan afgewerkt worden.
Ik hoop dat dit een beter beeld heeft hoe ik het zo dun heb gedraaid.

Kijk eens bij mijn ufo dat ik onlangs heb gedraaid. je kan daar zien op de 2de pagina hoe je op dikte kan draaien als ook de achterkant van een schaal bijvoorbeeld.
Daar zie je dat het ook kan zonder aluminium platen voor op een klauwkop.
Hier de link. (zeker over de helft van de pagina kijken)
http://www.woodworking.nl/showthread.php?12328-Ufo/page2
Groetjes Sirjacobs Didier.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat dit een beter beeld heeft hoe ik het zo dun heb gedraaid.

Kijk eens bij mijn ufo dat ik onlangs heb gedraaid. je kan daar zien op de 2de pagina hoe je op dikte kan draaien als ook de achterkant van een schaal bijvoorbeeld.
Daar zie je dat het ook kan zonder aluminium platen voor op een klauwkop.
Hier de link. (zeker over de helft van de pagina kijken)
http://www.woodworking.nl/showthread.php?12328-Ufo/page2
Groetjes Sirjacobs Didier.[/QUOTE]

Hoi Didier,

Gaaf hoor. Dat moet ik dus ook maar eens proberen. Ik ben sinds kort lid geworden van een hobbyclub waar ze ook 2 draaibanken hebben staan. Zal jou dus ongetwijfeld nog wel lastig vallen om advies. :D

Groet Edwin.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.