+- 100 jaar oude Stanley schaaf.

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Sind enkele dagen ben ik de trotse eigenaar van een ongeveer 100 jaar oude Stanley no 7 handschaaf. Op het eerste gezicht ziet de schaaf er goed uit. Er zit een zeer lichte roestaanslag op de schaaf wat goed weg te werken is. Waar ik alleen meer zit is dat de stelwiel niet goed lijkt te werken. Het wiel moet linksom worden ingedraaid maar na enkele millimeters gaat het draaien zeer zwaar en gaat het wiel niet verder naar binnen. Ik heb de diepe van het gat nog niet opgemeten om na te gaan of het daar aan ligt. De bout van het stelwiel is wel flink verroest. Nu is mijn vraag, indien het gat diep genoeg is, hoe kan ik het tapgat goed schoonmaken zonder het tap te beschadigen? Deze vraag Idem voor de bout van het stelwiel.

eerste foto toegevoegd, detailfoto's zal ik later vandaag plaatsen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 471

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het makkelijkste is om het in een emmer met water met citroenzuur te laten weken.
Een nacht onder water is vaak al voldoende om het meeste roest en vuil weg te krijgen.
Daarna poetsen en licht in de olie zetten.

Grts, Raymond
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
20141123_184336225_iOS.jpg
20141123_184349154_iOS.jpg
De groeven van de zool lijken wat meer verroest te zijn, er zit ook redelijk wat stof en zaagsel in. Ik ga vanavond eens kijken hoe ik dit het beste weg kan krijgen.
20141123_184423817_iOS.jpg
20141123_184133487_iOS.jpg
De kikker lijkt er goed uit te zien, na het gat van de stelwiel goed te hebben bekeken kwam ik tot de conclusie dat het draadtap (hopelijk goede woord) vol zit met stof en zaagsel wat de bout er van weerhoud goed in te kunnen draaien. ik hoop dat ik met het testen niet het tap van de bout kapot heb gedraaid.
20141123_184050872_iOS.jpg
20141123_184105989_iOS.jpg
Op de stelwiel zit wat aanslag en is de bout aardig verroest. ik moet nog een goede manier vinden om deze weer helemaal mooi te krijgen zonder het draad (verder) te beschadigen.
 

Bijlagen

  • 20141123_184336225_iOS.jpg
    20141123_184336225_iOS.jpg
    63,2 KB · Weergaven: 380
  • 20141123_184349154_iOS.jpg
    20141123_184349154_iOS.jpg
    77,9 KB · Weergaven: 379

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Citroenzuur, zoals hier boven al vermeld, doet het werk voor je. Zoek op dit forum maar even op citroenzuur en je vind voldoende informatie.

Succes!

Groet, Rob.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Mooie aanwinst zeg!

Zo te zien zit er geen roest in het gat voor het stelwiel, ik zie alleen maar bling... En het stelwieltje zelf roest niet gezien het een messing wiel is. Mijn ervaring is dat een staalborstel erover heen meestal wel de truc doet. In het geval van het stelwiel zou ik dan een koperkleurige staalborstel nemen, die is aardig wat vriendelijker voor messing dan een echte harde staalborstel.

Zoals Renault zegt voldoet misschien een oude tondenborstel ook al wel, met name voor het zaagsel.

Succes!
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@Marthijn Dankje,
ik ben er ook heel erg blij mee én trots op. nu hopen de schaaf gebruiksklaar te kunnen restaureren.

ik krijg het niet goed zichtbaar op de foto maar als je met het blote oog in het gat kijkt zie je dat het gat dieper is dan het schroefdraad loopt. er is goed te zien dat de schroefdraad er wel zit maar verstopt is met troep. vanavond eens met een klein borsteltje er bij om te kijken of dat enig effect heeft, met perslucht kreeg ik het er niet uit.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Misschien ff met een naald het een en ander lospeuteren en dan perslucht. Volspritzen met wd40 en nachtje weken kan ook helpen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik weet niet of je deze schaaf wilt gaan gebruiken of alleen wil opknappen. Ook de waarde moet je in de gaten houden. Behoud het patine. Helemaal als nieuw is de schaaf voor de verzamelaar waardeloos. Als je de stelschroef wil vervangen zou ik eens op engelse sites kijken. Of in de zoekfunctie er is al een post of wat besproken op dit forum.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@Wim Kluck, het is inderdaad de bedoeling dat ik de schaaf ga gebruiken. Ik heb zitten zoeken naar wat draadjes, kom hier en daar wel iets interessants tegen maar helaas nergens verwijzingen naar naar websites die stelschroeven verkopen/op voorraad hebben. Ik begrijp dat met antiek nooit een voorraad opgebouwd kan worden maar ik zou ook blij zijn met een replica. Wat bedoel je met patine, de zwarte coating?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Patina is de kleur die deze schaaf heeft gekregen door het gebruik en of de tand des tijds. Roest is geen patina de verweerdheid wel.sEr zijn op ons forum wel enkele posts geweest met linkjes naar bepaalde websites. Zoekfunctie gebruiken.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@Wim Kluck,
Hartelijk dank voor je link, ik kom alleen niet uit de maten en of ik nu de lefthanded of righthanded moet hebben, als ik linksom draai dan gaat de beitel omhoog. tevens, moet de bout meedraaien of moet alleen het stelwiel draaien? indien alleen het stelwiel moet draaien hoort de bout dus stevig vast te zitten in de kikker.
 

WR1944

Oud hout
Zo op de foto te zien is het een linkse draad. Het stelwiel met het stukje schroefdraad moet draaien. De vork, die de beitel op en neer beweegt, en in de kikker scharniert valt in de groef net onder het gekartelde gedeelte. Met het in- en uitdraaien van het stelwiel beweeg je de vork en daarmee ook de schaafbeitel. De linkse draad is om het verstellen intuitief te maken. De meeste mensen zullen het rechtsom draaien ervaren als het naar beneden bewegen van de beitel.
Toen ik eind 50er jaren op de LTS zat werd linkse draad ook wel Chinese draad genoemd omdat het hoogst zelden voorkwam. ;)
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ondertussen weer enkele dagen geleden dat ik een update heb gegeven.
Helaas bij de lokale apotheken en drogisterijen geen citroenzuurpoeder kunnen vinden dus uiteindelijk maar besteld via internet (hopelijk vandaag binnen).
over de stelbout had ik afgelopen weekend een ingeving, waarom niet simpelweg omdraaien? dus heb ik de bout losgeschroefd van het stelwiel, schoon gemaakt met een kleine zachte staalborstel en daarna omgekeerd weer in het stelwiel gedraaid. En verdraaid, het past niet alleen maar werkt ook nog heel goed!

Ik had nog wel een vraagje over het handvat en de knobbel, de lak was flink beschadigd dus ben ik van plan deze opnieuw te lakken. nu vraag ik mij af welke lak het meest geschikt is, iemand een idee?

Zodra het citroenzuurpoeder binnen is en alles goed schoon is zal ik wat foto's plaatsen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb een knop die door iemand anders gedraaid en gelakt is. Hij heeft dat met een bootlak gedaan, maar dan een op terpentine basis.
Door het zweet in je handen lost Waterbasislak op en wordt plakkerig.
Volgens mij gebruikte Stanley ook al 100 jaar lang gewone vernis.

Grts, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.