Langgatboor voor freestafel robland SD510 of toch stand-alone

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
Beste,

Heeft er iemand ervaring met de "aanhang" langgatboortafel van Robland op de SD510 schaafmachine (of gelijkaardig).
Werkt dit prettig ? of is het een heel gedoe met omstellen en zoek ik beter een vrijstaande langgatboor.

graag jullie ervaring

groet,
Erik
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat is de prijs ervan? Als je de ruimte en budget hebt is apart altijd beter, die op vlakbanken zijn een handige extra maar vaak nogal laag. Daardoor krijg je rugpijn als je er te lang aan staat.
Maar persoonlijk heb ik dat concept van stationaire langgatboren compleet achtergelaten sinds ik de domino XL heb van festool, dat werkt voor mij veel sneller, preciezer en gemakkelijker dan eender welk type langgatboor dat ik ooit gebruikt heb, kettingboor, stationair, vierkant gatenboor of vlakbankmodel. Nooit van mijn leven wil ik terug.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik sluit me aan bij voorgaande bijdrage. Sinds ik de Domino heb, gebruik ik de langgatboor nog nauwelijks.
De Domino is veel handiger en sneller. Met de Domino 500 kan als hobby de meeste klussen aan, tenzij je deuren en poorten gaat maken.
Maar komt er ooit een klus waarbij de XL een meerwaarde zou betekenen, dan zal ik die ongetwijfeld aanschaffen.
 

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
Bedankt voor jullie reactie -
Ik heb zelf al de domino 500 maar vind het toch niet hetzelfde als een pen en gat verbinding. Misschien ben ik wel te nostalgisch.
Hoe werken jullie het liefst met de domino frees ? - met de zool als referentie of de verdraaibare hoekaanslag "hangend" op het werkstuk ? Ik heb de indruk dat als je met de zool op een referentievlak freest de machine nogal eens op en neer gaat springen.

Erik
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
ik werk zo goed als altijd met de 90 graden aanslag, maar ik gebruik die eerder als een draagbare langgatfrees. Vooral de XL dan, ik frees meerdere keren langs elkaar om hetzelfde gat te maken als ik gedaan zou hebben met een langgatboor. Tenminste wanneer er echt stress op die verbinding zal komen, wat niet altijd het geval is.
En de 500 gebruik ik meestal op de grootse breedte en maak dan mijn eigen pennen die passen in die brede gaten, een goede manier om afvalhout te gebruiken.

Technisch werk je zo met een losse pen, het deel dat in de ligger zit en waar de vezels van de pen dus in dezelfde richting lopen als die van het gat geeft een sterkere verbinding dan de kant waar de vezels haaks lopen, je hebt hier dus niet een zwakkere verbinding dan met pen en gat. En daarbij is een correct passende pen en gat verbinding toch wel relatief moeilijk te doen, en dat lukt niet altijd perfect. bij de domino heb je gaten die altijd identiek en netjes zijn, en de pennen kan je kopen of exact maken op de vandikte bank in grote series. En iedere keer een perfecte verbinding hebben zonder paswerk.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Ik zou m'n langgatboor ("aanhangsel" voor m'n Hammer A326) voor geen geld willen missen; met name als je vanwege de stevigheid wat diepere verbindingen wilt maken (bijv. bij het maken van deuren) is zo'n ding ideaal. Ik heb vroeger een langgatboor op mijn toenmalige Robland X31 gehad en dat werkte ook prima.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik zou m'n langgatboor ("aanhangsel" voor m'n Hammer A326) voor geen geld willen missen; met name als je vanwege de stevigheid wat diepere verbindingen wilt maken (bijv. bij het maken van deuren) is zo'n ding ideaal. Ik heb vroeger een langgatboor op mijn toenmalige Robland X31 gehad en dat werkte ook prima.

Als ik nu de mijn Hammer combinatiemachine zou kopen is het niet zeker dat ik de langgatboor er nog zou bij nemen. Die boortafel is iets goedkoper als de Domino XL, maar met de ervaring die ik nu heb met de Domino 500 zou de keuze waarschijnlijk snel gemaakt zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.