Zaagtafel budget 7-800 euro

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Na een zoektocht naar een geschikte invalzaag loop ik telkens tegen beperkingen aan... Mijn eis om in ieder geval 40mm panelen onder 45 graden te kunnen zagen is daarbij het belangrijkste.

Nu vind ik enkele interessante zaagtafels, waaronder de Bernardo tk200rs en Holzmann TS200.

Voordelen en eisen voor mij:
- het zijn geen mobiele zaagtafels, maar mooie stationair ogende machines, voor mij belangrijk ook ivm uitbreiding
- rolgeleiding zodat grotere panelen ook handig te zagen zijn

(ik besef me wel dat ik voor volledige panelen toch nog wat zelf moet maken, maar dat kan ik opvangen met een losse tafel erbij te zetten.) tevens kan ik een dergelijke zaagtafel makkelijk uitbreiden met een freesdeel erin.


Nu de hamvraag:
- het zaagblad is maar 200mm. En dus de zaagsnede maar 60mm bij 90 graden en 40mm bij 45 graden... Net voldoende. Ga je hier in de praktijk nog op tekort schieten? Een Makita TL100 zaagt al flink dikker hout...

- is er voor dat budget beter te koop? Bij voorkeur NIEUW...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je een plaat van 40 mm dik en zeg: ter grootte van een deur, over een stationaire machine wil voeren, dan moet deze niet alleen de zaaghoogte hebben, maar de hele constructie moet ook met het gewicht kunnen dealen. Geschikte zaagmachines hiervoor zijn de formaatzagen en dan zit je zo op een machine van 500 kg en meer. Ik zou serieus kijken naar een festool ts75 en wat geleiderails, ook al vanwege ruimte etc.

jaap
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Ruimte is er en een tafel heeft voordelen voor mij tov een ts75, hoewel het een optie is... Het gewicht ben ik niet bang voor...
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Iemand hier ervaring met die axminster? Kijkt speelgoedachtig, maar met aanbouwdelen al vrij serieus. Het blad rechts nog iets verbreden door een freesdeel ertussen te maken en de geleiding links verlengen en dan is het al iets misschien...
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Misschien kunt u uitleggen tegen wat voor problemen u aanloopt en hoe u die nu zelf oplost.

U schrijft in een ander topic dat u van die hobby geleiders af wil en dan kijkt u naar hobby machines.

U schrijft dat u dezelfde Makita cirkelzaag hebt als ik, de 5903.

Misschien een goede geleider erbij maken (gewoon een plank), vind ik onder 45 graden beter werken dan een zogenaamde invalzaag met liniaal.
Ik kan trouwens met mijn Makita ook gewoon invallen.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Correct, de 5903 ligt hier ook met een oud zaagblad. Daar moet een nieuwe op en dan is het een prima ding, maar, dat is niet hoe ik wil werken. Ik wil maat instellen, apparaat aan, zagen, klaar. Dat is het eigenlijk :)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dan vrees ik dat het met de machines waar u naar kijkt niet zo simpel is.

Misschien naar een gebruikte Startrite of zo kijken.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Over Startrite vind ik niet veel... ik ben wel bereid het meubel zelf te maken inclusief geleiders etc, want alleen dan kan ik eigenlijk maken en bereiken wat ik wil hebben merk ik al.

Die Powerplus zaagtafel voor te weinig geld maakt me niet gelukkig, maar als ik toch zelf een meubel en geleiding maak, dan hoef ik enkel een motor en een zaagblad te hebben, al de rest blijft er niet op zitten (geleiding, fence, etc etc gaat eraf). Kortom, hij zal toch wel voldoen om een goed zaagblad rond te kunnen draaien ;)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Correct, de 5903 ligt hier ook met een oud zaagblad. Daar moet een nieuwe op en dan is het een prima ding, maar, dat is niet hoe ik wil werken. Ik wil maat instellen, apparaat aan, zagen, klaar. Dat is het eigenlijk :)


Dat doe ik met mijn Bosch pts10.

edit: even de maten opgezocht:
max zaaghoogte bij 0 graden = 75mm
45 graden = 63mm

Overigens die 0 graden staan in de gebruiksaanwijzing, ik zou liever spreken van 90 graden;)
 
Laatst bewerkt:

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Ja, maar sorry dat ik het zeg, de PTS10 heb ik bij de bouwmarkt kunnen zien en daar kan ik geen 400 euro aan spenderen... Ik heb niet het idee dat-ie dat waard is en puur het idee dat Bosch hier zijn naam gebruikt om een Chinees gemaakte zaag te verkopen. Dan kan ik evengoed bewust een goedkope zaag kopen denk ik dan...

@lemen: niet persoonlijk bedoeld en de PTS10 heeft zeker enkele voordelen...
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
image.jpg

Dat is bv een Startrite. Dat zijn gewoon profi machines. Ze zijn alleen wat ouder maar niet minder goed.
U mag rustig het wiel uitvinden, maar een zelf gemaakte zaagtafel blijft toch hobbyen en daar wilde u toch vanaf.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ja, maar sorry dat ik het zeg, de PTS10 heb ik bij de bouwmarkt kunnen zien en daar kan ik geen 400 euro aan spenderen... Ik heb niet het idee dat-ie dat waard is en puur het idee dat Bosch hier zijn naam gebruikt om een Chinees gemaakte zaag te verkopen. Dan kan ik evengoed bewust een goedkope zaag kopen denk ik dan...

@lemen: niet persoonlijk bedoeld en de PTS10 heeft zeker enkele voordelen...


Nee hoor ik neem het niet persoonlijk. Maar ik heb 'm al 8 jaar in gebruik zonder enige klacht.
Had een steun die gebroken was, maar dat is meer dan netjes opgelost door bosch.
Ik weet niet of degeen die NU in de winkel beter of slechter zijn, maar ik klaag niet.
Ik heb er wel wat problemen mee dat 'chinees gemaakt' degenererend wordt gebruikt.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Ik vind het niet erg om deze winter daaraan te hobbyen, als ik daarna maar simpel een meubel kan zagen... Voordeel is tevens dat de shop-vac dan in de tafel verwerkt kan worden.

Een dergelijke oude machine heeft wel de voorkeur, maar heeft ook wat nadelen. Merken die er nu niet meer zijn of onderdelen die niet te vinden zijn, dat schrikt af... Tevens moet het 230v zijn, veel degelijke oudere machines zijn op krachtstroom.

De zoektocht vind ik leuk, maar doet me wel inzien dat er voornamelijk veel rommel te op is.

Misschien toch maar eens nadenken over een compacte dewalt of Bosch blauw zaagtafel om u een grote tafel te bouwen, hoewel 4-500 voor een zaagtafel waarvan je alles weggooit niet te verantwoorden is voor mezelf. 'First word problems' :)

Heeft iemand een zaagtafel te koop misschien?
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
@lemen: niet alles in China is slecht en je komt er niet omheen want heeeeeeel veel komt er vandaan. Daarom wordt het voor de eindklant zo goed als onmogelijk om te oordelen of iets goed of slecht is. Heb van een kennis een Bosch groen boormachine gezien die stuk was, opengemaakt, en geconcludeerd dat ik het nooit koop.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het mooie van Frommia, Ulmia, Wadkin en Startrite is dat die ook in een 220v uitvoering te krijgen zijn. Zoals die op de foto. Aan de witte kabel te zien lijkt hij 220 v.
Die staat trouwens op Mp.
Over onderdelen zou ik me niet zo druk maken in tegenstelling tot menig huidige machine , zijn van die oudere machines nog wel spullen te vinden. Daar gaat niet snel iets aan stuk.
En zo'n machine heeft ook nog wel wat vermogen in tegenstelling tot de machines die u voor ogen heeft.

Aan de ander kant vind ik het kort door de bocht om groene Bosch maar zo weg te serveren.
Het is gewoon een lagere prijsklasse machine die voor huis tuin en keuken gebruik gemaakt is, niet om industrieel gebruikt te worden. Daar is de blauwe variant voor.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wij hebben op de zaak ook een pst 10 die we gebruiken om woodpads te zagen.
Dat zijn plankjes voor onder steigerpoten en containers. De nauwkeurigheid komt niet zo precies, maar door de geleider met de duimstok af te stellen kan je op de mm zagen.
Ik vind het prettig zagen en het resultaat ziet er goed uit.

Het gaat sowieso een stuk sneller dan steeds een plank met lijmklemmen als geleider instellen.
Maar voor grotere platen doen we het nog wel met plank en lijmklemmen.

De zaag loopt wel vol met zaagsel, ook met de stofzuiger er aan.
Ik denk dat als je zelf wil klussen, je met de pst 10 een leuk begin hebt die je dmv een zelfgemaakte tafel kan ombouwen naar een handige machine.
Maar als je tot € 800,- kan, kan je beter verder kijken.

Grts, Raymond
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
@lemen: niet alles in China is slecht en je komt er niet omheen want heeeeeeel veel komt er vandaan. Daarom wordt het voor de eindklant zo goed als onmogelijk om te oordelen of iets goed of slecht is. Heb van een kennis een Bosch groen boormachine gezien die stuk was, opengemaakt, en geconcludeerd dat ik het nooit koop.

Dat veel uit china komt weet ik. Daarom viel ik er juist over dat het nogal algemeen werd ingezet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.