Festool vacuum systeem

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Eigenlijk stond dit systeem al heel lang op mijn verlanglijstje, maar nieuw vond ik het te duur.
En deze week stond de advertentie op MP, een festool vacuum systeem.
Kon het niet laten. Heb contact gehad met de adverteerder en volgende week reis ik naar Zuid-Holland om het op te halen.
Tevens biedt dit systeem mij nu de mogelijkheid om een vacuumtafel voor de cnc frees te maken.
Kan niet wachten...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi setje, zou zoiets ook wel willen hebben (wat niet ha, ha) maar zit ook nog wel eens aan wat zelfbouw te denken. Ben benieuwd naar je ervaringen.

@Toxiq, wat is het verschil tussen een echte vacuümpomp en dit setje?

jaap
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zover mij bekend is dit setje meer gebaseerd op een stofzuiger principe, niet geschikt om lang en diep vacuüm te trekken, maar dat weet ik niet zeker
Dus écht is niet het juiste woord, ik kan het misschien beter omschrijven als een losse pomp.

Een echte vacuüm pomp kan wel diep vacuüm trekken en kan dat heel lang blijven doen

Ik kon even geen beter plaatje vinden, maar zoiets
11-0483%20C.jpg


Edwards Speedivac, een geweldige pomp
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Hee, ik heb ook nog een Edwards Speedivac staan. Moet die nog eens te koop zetten. Gebruikt bij composieten, binnen houtbewerking zijn er dus meerdere toepassingen voor zo'n ding.

12601-68.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bijtel, da's type 1, ook een goed ding maar een stuk ouder
zelf gebruik ik de type 2, beide briljantje machientjes
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bijtel, da's type 1, ook een goed ding maar een stuk ouder
zelf gebruik ik de type 2, beide briljantje machientjes

Maja, goed filmpje, dat was eigenlijk wat ik bedoelde met mijn reactie
Waarom niet een echte/losse pomp en zelf een houder maken
Stukken goedkoper en wss nog veel efficienter
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Toxiq, het grote voordeel van het systeem van Festool vind ik persoonlijk dat het werkstuk gedraaid kan worden en niet alleen horizontaal en verticaal kan, maar ook alle standen daartussen.
Plus het feit dat ik eigenlijk een festool junkie ben...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
Interessant onderwerp, ik heb me ook nog eens wat ingelezen Toxiq nav je opmerking over een echte vacuümpomp. Het lijkt er inderdaad op dat de pomp van Festool niet zo'n diep vacuüm trekt en Festool heeft het ook nergens over olie bijvullen, wat redelijk gebruikelijk is bij vacuümpompen als ze lang achtereen draaien. Ik heb een paar die in voormalig Oost-Duitsland gemaakt zijn, zal wel wat foto's maken. De pomp van Festool is wel erg duur, maar wel onderhoudsvrij lijkt, en de hulpstukken zijn prachtig gemaakt, zeker voor de prof, maar het laat wel wat ruimte om ze zelf te maken. Ben benieuwd wie de eerste is.

toevoeging: wat ik nog vergeten was is het energie verbruik van de verschillende oplossingen. Festool heeft van die handige wings die je op de stofzuiger aansluit en die dan aan bv. de muur vastzuigen als 3e hand. Ik heb ook wel gedacht om daar iets mee te doen als 3e hand op de werkbank, om een werkstuk te klemmen. Maar een stofzuiger is al gauw 1600 a 2200 watt en alleen hele dure kunnen langer dan 10 minuten aanstaan. Een echt klein vacuüm pompje is maar 200 watt en maakt ook minder lawaai, wat het een stuk interessanter maakt.


jaap
 
Laatst bewerkt:

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Die vacuumpomp die afgebeeld is is met olie gevuld (speciale vacuumolie) deze wordt ook gebruikt om koelkasten te vacumeren voordat ze met freon gevuld worden.Deze gaan erg diep in het vacuum alleen de capaciteit is niet heel hoog.Waar ik nu werk worden houten platen getild dmv schoepenpompen.Hierin zitten grafiet lamellen die voor het vacuum zorgen.Minder diep vacuum maar veel grotere capaciteit.We hebben er zelfs die door een 18mm mdf plaat de daarop liggende plaat vast zuigen.
Olie gevuld is minder geschikt omdat de olie ook verouderd door de warmte en dan geen capaciteit meer heeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.