WOODWORKING.NL HAMER by dutchtools.nl

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo forummers,


Vandaag was Jaap op even op bezoek bij mij en hij bracht jawel een mooie woodworking.nl messing hamerkop.
Geweldig mooi afgewerkt ook de afstelhamer ziet er gelikt en rete strak uit.
We hebben even lekker gepraat over hout en natuurlijk over gereedschap en de komende schaafbeitels van woodworking.nl.

Mijn vingers jeuken al om daar een fijne schaaf omheen te bouwen.
Maar goed nadat Jaap vertrok heb ik gelijk maar een hamersteel gefabriceerd die de hamerkop zou completeren.

Eerst een mooi stukje hout uitgezocht, mooi perenhout met een beetje moiré er in.
IMG_2623.jpg

Ruw uitgetekend en rap naar de lintzaag
IMG_2625.jpg

Voorwerken en bewerken met het spookschaafje in de bankschroef
IMG_2627.jpg

Ronding onderzijde snijden met de beitel en daarna afwerken met het spookschaafje, gehele steel schrapen met schraapstaal
IMG_2630.jpg

Gaatje boren voor het messing pinnetje
IMG_2631.jpg

en.. daar is ie dan afgewerkt met een eerste laag lijnolie
IMG_2637.jpg

De steel is voorzien van een ebbenhouten keg
IMG_2639.jpg

Ik heb gekozen voor een niet al te lange steel in een lang gerekte druppel vorm welke voor mij erg prettig in de hand ligt
IMG_2642.jpg

Ik ga het hamertje in de komende dagen uitgebreid gebruiken en testen maar zoals hij nu al in de hand ligt word het een favoriet.

Jaap (en Rick) nogmaals hartelijk dank voor dit geweldige initiatief!

met vriendelijke groet,

www.dutchtools.nl
 

Bijlagen

  • IMG_2638.jpg
    IMG_2638.jpg
    66,9 KB · Weergaven: 1.190

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Vanmiddag bezoek gehad van de "Baas".
Gezellig zitten kletsen, bomen, beschouwen, vooruitblikken over het forum, de komende OpenDagHout, kunst, bouwkunstgeschiedenis van Egypte, Kathedralen, Gaudi, Fibonacchi, onmogelijke kunst en rotzooi, van kunstzinnige installaties tot met pindakaas besmeurde binnendeuren, de schouderklop die iedere houtbewerker op zijn/haar tijd verdient, genieten van ontwikkelingen die forumleden doormaken, nieuwe initiatieven voor het forum, bijzondere houtsoorten en natuurlijk de hamertjes.
"Dreigend" legde hij twee in messing en staal op de keukentafel. Daar moet ik dus iets mee................excentrisch ontwerp?????????????/
Nou ja de kerststal is af. Er is weer tijd voor iets nieuws. Maar wat?............... Jullie zullen zien.
In ieder geval prachtig materiaal alleen al om te hebben. Soort van schoorsteenmantelgereedschap - en dat voor Sinterklaas en kerst.
Dat moet toch in iedere schoen en beurs passen.
O ja het wordt excentrisch voor beide hamers..................hoop ik.
MvG: Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben heel benieuwd Jan! Het was in ieder geval gezellig en dit soort contacten is voor mij echt de meerwaarde van mijn hobby. Als ik alleen in mijn schuurtje wat kistjes en snijplanken moest maken, dan was de lol er al af geweest denk ik. Maar via het forum en ook het liefst af en toe live zijn de contacten met mede houtbewerkers mij zeer dierbaar.

@Martijn, ja beide hamertjes hebben een mooi passend messing pennetje ( zowel het gat als het pennetje heeft aan beide zijden een afgeschuind kantje). De steel wordt met een wigje in de kop vastgeklemd in de hamerkop en haaks daarop wordt het pennetje dat gemonteerd. Het zal je toch gebeuren dat die mop messing van de steel loskomt en op je werkstuk valt.

jaap
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Woodworking hamers met steelidee.
Even de foto's: Messing met ebbenhouten en het zwarte hamertje met Lauro Faia steel.
De Lauro Faia steel krijgt nog een extra bewerking bij de aanzet en wordt daar slanker.
Eens zien wie hier blij mee is...............
vr.gr. Jan Pranger.

PB270028.jpg

PB270029.jpg

PB270030.jpg

PB270031.jpg

PB270033.jpg

PB270034.jpg

Met extra bewerking. Nu ook dicht bij de hamer vast te pakken voor het tere tikjes werk.

PB270001.jpg

PB270002.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Ai wat een prachtige uitvoeringen.
De "verjonging" van de Lauro Faia steel doet hem goed!
Persoonlijk had ik dit voor de andere steel ook gedaan.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nico, dat lijkt mij een geweldige uitdaging!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kom op schaf je zo'n hamertje aan en laat zien wat je kunt. De ultieme "woodworking.nl" hamer.
Ik doe dan ook weer mee, natuurlijk.
Die Lauro Faia is natuurlijk voor Jaap, dat had iedereen wel door.
Daarom had ik die steel aangepast aan zijn gevoelige hobbyhanden: tere tikjes die aankomen zal ik maar zeggen....
Misschien niet zo goed te zien, maar de ebben uitvoering heb ik precies (excentrisch) aangepast aan de vorm van mijn hand.
Goed ik hoor jullie al zeggen: ik wist niet dat er iets mis was met je handen................
Mooi project. Helemaal eens met Nico!!!!!!!!!!!!!
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.