Rotex 90 geschikt voor plaaster/plamuur ?

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
Beste mede forummers,
ik ben bezig met een gyprco plafondje te steken in de traphal van de vriendin. De oude plaaster en latjes kwamen los en vielen naar beneden en dat zag zij niet zitten met 2 kleine kindjes.
dus heb ik de oude plafonds verwijderd, en nieuwe gehangen in gyproc. door het uitbreken zijn de randjes van het plaasterwerk wat beschadigd, en heb ik dit terug bijgewerkt.

ik zou nu dus de naden van de gyproc (aba) kanten willen opschuren en de zijkanten aan het plaaster opschuren zodat alles kan geschilderd worden.
Ik heb een vlakschuurmachine (oude Metabo van 20j) die nog perfect werkt maar dat stof is niet normaal irritant...geen stofafzuiging op en alles in huis is dan vuil terug...
ik heb dan ook een multitool (groene bosch) waarmee ik een schuurdriehoek kan monteren voor de randje, maar alweer..stof...

ik was al een tijdje aan het twijfelen om een exenterschuurmachine te kopen, en nu dacht ik aan de rotex 90, die wel een stofafzuiging heeft, én waarmee ik tot de hoekjes kan met het delta schuurschijfje , en die ik in 1 trek aan mijn ctl mini kan hangen zodat ik minder vervuilend kan werken
later zal ik die rotex vooral gebruiken voor mdf te schuren, eens een kozijn/deur. maar kan ik met die rotex de plamuur/plaaster aanpakken? t'is niet het mooiste werk qua materiaal enzo en ik zal dat niet blijvend doen maar kan het kwaad voor de machine?

(waarom rotex en geen ander merk : heb al resem Festool liggen thuis, systeem en systainers ben ik gewend, idem voor de stofzuiger, en kan schakelen tussen de rotex functie, de excenter functie , en een driehoekje op monteren)

voor grote oppervlaktes zal ik nog steeds mijn vlakschuurmachine gebruiken
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Waarom vraagt u het hier op het forum en niet gewoon in de winkel waar u hem gaat kopen?
Tenzij u graag reclame maakt.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik snap je vraag Jaap!

Ts vraagt of de machine geschikt is voor gips, begrijp ik.
Ik dacht dat wij 'ervaringsdeskundigen' waren en geen technische afdeling cq after sales instantie. Wat ik daarmee bedoel is dat wij toch niet degene zijn die daar uitsluitsel over mogen geven.

Aan de andere kant gebruik ik bij wijze van spreken alle schuurmachines om gips te schuren op eigen risico, mocht hij daar niet tegen kunnen.

Vandaar mijn opmerking, vraag het aan de dealer.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Vandaar mijn opmerking.

Ts wil het apparaat aanschaffen, dan lijkt het mij verstandig om die vraag bij de dealer te leggen om eventuele narigheid op termijn te voorkomen.
Festool zelf heeft daar de Planex voor.

Zoals ik al zie, ik gebruik elke schuurmachine voor gipsplaat en blaas ze daarna met lucht af. Ik hoef ook niets te claimen mocht hij sneuvelen.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik denk dat die rotex 90 te klein is.
Je kunt wel schuren, dat zal het probleem niet zijn.
Het probleem kan worden dat het schuuroppervlak te klein is en je daardoor gauw dutten/gaten gaat schuren.
Zelf het ik een Rotex 150, die is dan weer te zwaar/onhandelbaar voor zo'n werk, lijkt me (heb ik zelf nog niet geprobeerd)
Ook heb ik een feston DTS400, en die is dan wel weer goed geschikt voor zo'n werk.
Lichte machine, je kunt in alle hoeken komen en een perfecte afzuiging.
(ik heb ook al eens schilders met zo'n DTS400 ook de gipswanden zien vlak maken voordat ze gingen behangen/glasvlies plakken.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik heb regelmatig gipsplaten wanden en mdf wanden (vooral gebruikt in musea) geschuurd met een rotex 150. Dat gaat erg goed en snel,maar het kost wel wat spierballen als je de hele dag bezig bent (dan heb je ook wel wat lopende meters geschuurd). Ik zou zelf echter niet voor een kleinere versie gaan, je kunt dan denk ik niet meer vlak schuren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Ik heb pas de rotex 90 gekocht. Uitstekende. Machine en stofafzuiging. Ja je kan er gips mee schuren. Ja het zal iets moeilijker zijn om vlak te blijven. Ik vind het oppervlak te klein. Zelf schuur ik wanden en plafonds metmijn festo et2e 150 mm schuur schijf. Als oud festool dealer denk ik dat de nieuwe 150 mm schuurmachine e ts ec een prima keus is. Lichter en lager dan de oude. Ook zou je bij mirka kunnen kijken. Wel een forse prijs maar de mijne draait al vanaf 1992 nu al 22 jaar. Duur is dus relatief.
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
wel, bedankt voor de reacties.
de normale banden van de gyproc/gips platen schuur ik nu met mijn forse en oude Metabo vlakschuurmachine. ik zou de rotex 90 in combinatie met het delta stuk gebruiken voor de kanten aan de muren/hoekjes die bijgeplamuurd/afgewerkt worden te schuren met het oog op stof en dergelijke. mijn huidige multitool schiet daar enorm te kort.

daarnaast kan ik de rotex ook gewoon gebruiken voor mijn normale schuurwerken aan hout/mdf . ik heb namelijk geen excentermachine nu dus de rotex is een aanvulling op mijn bestaande machines...Een ETS is voor mij momenteel te groot voor die hoekjes, en mijn vlakschuurmachine werkt nu nog dus vervangen zal nog wat te vroeg zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.