Miskoopje (Metabo TKHS315) of valt er nog iets van te maken

SvenDV

Nieuw lid
20 okt 2014
6
0
Onlangs heb ik dit model van zaagtafel gekocht, omwille van de mogelijkheid om er dikkere balken mee te zagen.
Om er een precisie verstekje of rechte haakse zaagsnede mee te krijgen :mad:
De hoekaanslag en "fence" zijn eigenlijk waardeloos en zou ik heel graag vervangen door:
een incra TS-LS fence. Heeft er iemand ervaring mee om aan te bouwen? Heb het sterke vermoeden dat alles in US maatvoering is.
Tevens is het werkblad van de zaagtafel ook niet echt een solide ding als de poten niet op een mooie waterpas vloertje staan

Zou deze investering de zaag waard zijn of kijk ik gewoon beter uit naar iets nauwkeurig. Nadeel is dat ik soms echt wel zwaarder hout (90mmx220mm) moet zagen.

Een andere (goedkoper) idee om toch een beetje recht te zagen is natuurlijk zeker welkom!

mvg

Sven
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Koop een oude lintzaagmachine van Mp.

U koopt een zaag en wilt hem mishandelen.
Ik vind het überhaupt al knap dat u balken van 90 hoog ermee kan zagen. Hij gaat toch maar tot 85 dacht ik te weten.
Met die machine is niets mis, zolang hij maar gebruikt wordt waarvoor hij bedoeld is.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Dit is dan ook eigenlijk een machine voor op de bouwplaats, niet echt voor precisie werk.
En bij hout van 90 dik zit je echt aan de limiet van zijn capaciteiten.
 

SvenDV

Nieuw lid
20 okt 2014
6
0
Koop een oude lintzaagmachine van Mp.

U koopt een zaag en wilt hem mishandelen.
Ik vind het überhaupt al knap dat u balken van 90 hoog ermee kan zagen. Hij gaat toch maar tot 85 dacht ik te weten.
Met die machine is niets mis, zolang hij maar gebruikt wordt waarvoor hij bedoeld is.

Even uitleggen dat de zaagtafel momenteel gebruikt wordt bij de opbouw van een houten chalet in het veld.
Zie ik me nog niet doen met een lintzaagmachine.

Zaagmaat is idd normaal 85mm maar 88mm balken zagen lukt net.

Na de opbouw van het zwaardere werk kan de tafel op rust gesteld (of normaal gebruikt) worden voor de wat fijnere afwerking, vandaar ook mijn vraag
 

SvenDV

Nieuw lid
20 okt 2014
6
0
Dit is dan ook eigenlijk een machine voor op de bouwplaats, niet echt voor precisie werk.
En bij hout van 90 dik zit je echt aan de limiet van zijn capaciteiten.

Daarvoor had ik hem eigenlijk ook gekocht, maar zou ik hem mits wat tuning ook voor fijner werk kunnen gebruiken?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het kan zijn dat de zaag na het bouwen van de blokhut geen puf meer heeft.
Die wordt duidelijk overbelast. Maar ja ieder moet het zelf weten.
Beter was huren van gjerde bouwzaag geweest.

Het is een lichte bouwzaag. Hooguit 60 mm schulpen.
Je kan er wel fijn werk mee doen, maar dat ligt aan de eigen vaardigheden, want hij is niet precies.
Blijven controleren of alles wel staat ingesteld als bedoeld.
 
Laatst bewerkt:

SvenDV

Nieuw lid
20 okt 2014
6
0
99,9% van de balken zijn gelukkig perfect op maat en passen perfect, wordt enkel gebruikt om hier en daar een kleine aanpassing te doen.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Precies zagen heeft ook te maken met het vermogen, welk type is het 2.0, 2,5 3,0 WNB of een 4,2 DNB ?
Met te weinig vermogen en te ver afzakkend toerental verbuigt het grote zaagblad en krijg je een schuin resultaat.
 

SvenDV

Nieuw lid
20 okt 2014
6
0
Is de 2000W versie, zou een kleiner zaagblad van 250 (of kleiner) opleggen een optie zijn om het zaagblad recht te houden?
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Kleiner blad zal zeker beter gaan maar je verliest dan wel veel zaaghoogte. eigenlijk is 2000W te weinig voor dit type direct aangedreven zaagbladen
met een inductie motor.
De meeste 2000w zaagtafels hebben 1 of meerdere reductie's met tandriemen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.687
Terkaple
www.woodworking.nl
Is de 2000W versie, zou een kleiner zaagblad van 250 (of kleiner) opleggen een optie zijn om het zaagblad recht te houden?

De diameter is niet de grootste bottleneck, maar dat is het aantal tanden en de vorm er van, en ze moeten scherp zijn natuurlijk. Voor schulpen, zeker in dik materiaal, heb je een ander blad nodig dan bij het op lengte zagen. Mijn Felder krijgt het ook benauwd met zijn 5,5 kW motor, als ik dikke balken ga schulpen met een verkeerd en/of stomp zaagblad. Het zaagblad doet het werk, de rest is alleen maar om het te laten draaien en op de plek te houden.

jaap
 

SvenDV

Nieuw lid
20 okt 2014
6
0
Wordt hier met de minuut slimmer!
Schulpen doe ik eigenlijk niet zo veel met de zaag. Het kleinere zaagblad was gewoon een idee om de nauwkeurigheid een beetje te verhogen bij fijn werk.
De zaaghoogte is na de ruwbouw ook niet echt belangrijk meer (moest het toch nodig zijn kan er nog altijd terug het grote zaagblad terug op).
Moet wel een aanzienlijke hoeveel fijn werk doen, verstekken, plafondranden, plinten, kaders ramen en deuren, ingemaakte kasten, .... . Zou toch wel leuk zijn als 45° dan ook 45° is, en recht niet scheef.
Dat houtwerk is allemaal maar een 18 tot 22m dik, dat zou normaal toch niet echt een probleem mogen zijn.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Dit soort zagen zijn prima voor het ruwere werk, voor fijner werk kom je toch echt in een andere prijsklasse terecht. Vaak zwabbert de zaagas iets en dan kun je precisie vergeten.
Je kan ook met de onvolmaaktheden van de zaag leren leven door het materiaal met de hand na te bewerken, bv met een schaaf en futselplank. Werkt verbazend snel!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.