Gaten 40mm frezen?

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Ik ben momenteel bezig met het uitdenken van een Chinees puzzeldoosje. Ben gewoon al even de plannen aan het uittekenen en aan het kijken welk gereedschap ik ga nodig hebben om aan de klus te kunnen beginnen.
In de zijkant van het doosje zou ik (voor het aanbrengen van ornamenten en anderzijds voor het toevoegen van een van de mechanische elementen) gaten moeten kunnen uitfrezen tot op een zekere diepte.
Ik beschik reeds over een bovenfrees, maar de gaten hebben een diameter van 40mm. Voor zover ik weet bestaan er geen groeffrezen met ondersnijder van een dergelijke diameter, dus veronderstel ik dat ik met een kleinere frees zal moeten werken en met de vrije hand de contouren van de cirkel zal moeten volgen.
Iemand die hierover tips kan geven? Zijn er eventueel andere manieren om dit te doen (ik denk eventueel aan houtboren)?
Alvast bedankt!
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Misschien met een Forstner boor Ø40 mm?
Diverse leveranciers: Famag, Colt en Fish.
Kijk maar eens op: http://www.feinewerkzeuge.de/forstnerbohrer.html
famag1.jpg
 

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Misschien met een Forstner boor Ø40 mm?

Alvast bedankt voor de tip. Had zo een boor ook al in gedachte, maar ik vermoed dat ik dan wel een boorstandaard moet aanschaffen om mooi recht en tot op een bepaalde diepte te boren?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De meeste scharniergatboren hebben een as van 8 mm en passen dus in een bovenfrees. Wel de snelheid terugbrengen en de boor moet wel geschikt zijn voor een frees. Ze zijn gauw te lang. Breng je de snelheid niet terug verbranden ze snel.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.