Freesbitjes met juiste afmeting voor dekstop CNC

Tok Tok

Nieuw lid
17 nov 2014
4
0
Hallo,

Sinds vandaag heb ik mijn Fabtotum binnen. Voor iedereen die nog niet van dit nieuwe apparaat heeft gehoord; het is een desktop 3d printer met daarnaast de mogelijkheid om verschillende materialen te CNC-en en objecten 3d in te scannen. Bij deze machine zijn helaas geen freesbitjes bijgeleverd en de freesbithouder(geen idee voor de juiste naam, collet in het engels) die meegeleverd, heeft ruimte voor bitjes met een schacht van 3mm.

Mijn vraag is waar ik bitjes kan krijgen met deze afmeting. Ik heb al flink wat gegoogled maar veelal kom ik bij bitjes die groter zijn. Ook wil ik hardhout gaan frezen, welke bitjes zijn daarvoor geschikt?
Misschien is een grotere houder een beter idee zodat ik grotere bitjes kan gebruiken? En waar zijn die te krijgen?

Ik hoop die iemand mij hier kan helpen. Hoor het graag!
 

Tok Tok

Nieuw lid
17 nov 2014
4
0
Dank jullie wel! Ik denk dat ik het wel ga vinden op deze site. Die Duitsers hebben het maar weer! ;)
 

Tok Tok

Nieuw lid
17 nov 2014
4
0
Nog een kleine vraag, welke bitjes moet ik hebben voor hardhout? Zijn dat gewoon de tweesnijders? Dit allemaal nog wat nieuw voor me dus misschien dat jullie een kort advies kunnen geven?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Niet volgens mij, het is de juiste vertaling! Alhoewel spantang meer word gebruikt. Maar als je naar de bitjes zoekt zoek je juist weer naar schachtdiameter.

Misschien dat dremel freesjes volstaan?
 
Laatst bewerkt:

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Tok tok, persoonlijk heb ik goede ervaringen met het gebruik van eensnijders voor (hard)hout en plexiglas.
Maar een en ander is ook weer afhankelijk van de spindelsnelheid (frees) en de doorvoersnelheid.
Tevens gebruik ik voor hout de endmill freesjes.
En wat Renault hier boven aangeeft is correct, jij zoekt freesjes met een bepaalde schachtdiameter.
Succes
 

Tok Tok

Nieuw lid
17 nov 2014
4
0
@maja158 Ik ben er nog niet helemaal achter of ik de spindelsnelheid handmatig kan instellen. Het is ook een machine die nog maar net uit is, ik ben een van de eerste die hem krijgt. Maar we gaan het zien, thuis zal ik kijken wat er mogelijk is. Bedankt voor je tip, ik ga nu voorlopig nog even voor de driesnijders, ik heb gelezen dat dit universele bits zijn. Ze zijn ook niet zo hele erg duur dus laat ik daar maar even mee beginnen.

@Renault Ik heb de site van maja158 gebruikt, daar staan precies de bitjes die ik nodig heb, toch bedankt.

@meron Ik wil zeker foto's online zetten van wat er mogelijk is. De bitjes zullen over een paar dagen wel binnen zijn. Ik ben van plan om houten portemonnee doosje te maken voor mn pasjes. Als ik resultaat heb dan zal ik het hier posten. Post hier even wat mocht ik het vergeten. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.