Advies aankopen boom

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Dag allen,

Ik heb al een tijdje het plan om mijn eigen hout te verkrijgen en te drogen. De gelegenheid deed zich voor en via via heb ik de tip gekregen dat er bij zijn zwager een partij populier ligt wat ik evt kan kopen. Het zou om verschillende stammen gaan waarvan er twee een afmeting van 5 mtr hebben met een diameter van 60 cm. Ik heb twee foto's gekregen en heb er een aantal vragen over aan jullie;

1; ik kan wat lastig beoordelen of het hout ok is. De kern ziet er donker uit maar ik kan niet beoordelen of dit normaal is/ of dit rot is.
2; Zou het interessant kunnen zijn om dit doormiddel van een mobile zagerij ter plekke te verzagen tot planken zodat ik ze kan vervoeren naar huis.
3; De geschatte kosten tot nu toe; ze willen +/- 250 voor de hele partij. Ik denk dat ik alleen de grootste stammen wil laten verzagen dus zal nog wel wat af kunnen verwacht ik. Ik hoop dat het zagen niet te duur is en dat ik iig niet meer dan 300 euro kwijt ga zijn (liefst nog minder).
4; wat zouden jullie doen? Hebben jullie nog advies waar ik op kan/moet letten?

Leek mij een leuke kans om eens te kijken hoe ik op een (beter) betaalbare manier aan hout kan komen.

Ik hoor graag jullie reacties en of tips!!

Gr Hilmar

IMG-20141117-WA0014.jpg

IMG-20141117-WA0015.jpg
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
De vraag is, wat wil je gaan doen met het hout?

Voor meubelen zou dit in mijn ogen een heel dure oplossing gaan worden, populieren is een erg goedkope houtsoort...

groeten

Bert
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Enkel bij een sentimentele (eigen boom) waarde zou ik hiervan meubelhout laten maken en dan nog, de bomen heeft men blijkbaar gewoon hun gang laten gaan zonder veel snoeiwerk om er waardevolle en foutvrije stammen van te maken. Ik kan geen meter zonder takken zien.
Dit is dus brandhout kwaliteit, en meer is het niet waard. Populier brandhout is kan je gekliefd vinden voor €50/kuub, gedroogde schaaldelen van mooie rechte stammen zonder knopen ligt tussen de €300 en €450 dacht ik.
Dus financieel lijkt mij het laten verzagen van dit hout niet interessant.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
752
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Als je zo'n dikke stam ziet liggen dan denk je dat het zonde is om het in de kachel te stoppen. Maar als je hem het laten zagen en na een aantal jaren ga je er mee aan het werk betreur je de dag dat je hem niet in de kachel hebt gestopt. Klinkt negatief, maar je hebt er heel veel werk mee en ook nog een heleboel afval. Als je bomen wilt laten verzagen dan kunnen ze niet mooi genoeg zijn want later valt het altijd tegen. Soms kom je ook wel heel mooie stukken tegen, maar het is ook heel vaak teleurstellend. Ik heb zelf een aardige voorraad, maar vaak heeft de opdrachtgever haast en dan bestel ik toch maar een paneel, waarmee ik aan de gang ga. Moet wel zeggen dat het ook wel heel veel voldoening geeft als je zelf een b.v. een tafelblad vanaf de stam hebt gemaakt.
 

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Heren dank voor de snelle reacties!!. Ik zal het advies ter harte nemen en mijn kans afwachten. Nu vraag ik me nog wel af of het plan van mij om een boom te charteren bij deze of gene en dan laten verzagen in de toekomst nog stand kan houden. Heeft er iemand ervaring mee/ zijn er mensen die op deze manier aan hun hout komen?


Gr Hilmar
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Mobiele zaag bel ik dan,moet je wel zelf de boom omzagen.
Soms valt het tegen als je de stam hebt doorgezaagd,ijzer rot,barsten..
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Een vriend van mij heeft ook al eens populieren laten verzagen. T heeft hem veel werk en geld gekost, daarna alles laten drogen. Daarna heeft hij het geschulpt, en uiteindelijk maar een paar planken kunnen gebruiken. Had hem van te voren al gewaarschuwd, maar hij is nogal eigenwijs...
Na afloop gaf hij wel toe dat het teveel werk voor te weinig (mooi) hout was.
Dus laat die populieren maar liggen.
ben zelf werkzaam in de bosbouw, heb al eens voor een prikkie douglas en lariks kunnen meenemen, laten verzagen met mobiele zagerij en ook zelf met de alaskan mill.
Ook neem ik wel eens mooie eiken stammen mee, die zaag ik dan zelf met de alaskan mill, heb nu nog het een en ander aan planken en dikke schalen liggen.
Is voor je zelf een fijn gevoel, je weet zelf waar het hout vandaan komt. Is wel veel werk, je moet de ruimte hebben (ook voor het drogen, het moet dan zo 2 tot 3 jaar liggen).
Maar voor mezelf de moeite meer dan waard.
Dus heb je veel tijd, kun je aan wat goede stammen komen (liefst voor brandhout prijs, of voor niks) en heb je genoeg ruimte dan is het zeer zeker aan te raden.
Rustig afwachten. Nu weet ik ook niet waar je woont, maar heb je in de buurt geen bosbouwbedrijf, kun je daar eens vragen of je eens een mooie stam wilt kopen. Of probeer het eens bij een hovenier, als hun een keer een dikke stam hebben waar ze niks mee kunnen kan jij het misschien wel overnemen..
succes
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als je voor eerste klas 'voorspelbaar' hout wilt gaan, kan je beter naar de houthandelaar.
Het wil daarentegen niet zeggen dat een boom die je hebt laten zagen tot delen onbruikbaar is.
Er valt te rekenen met een mobiele zaag inhuren en dan kijken of het de moeite waard is.
Alles heeft een toepassing.
 

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Hey Roeliepoeli,

Dat ik weet waar het vandaan komt is ook een belangrijke rede waarom ik zelf mijn hout wil regelen. Wat betreft de tijd zit dat wel ok ik ben maar een hobbyist en heb geen opdrachten. Zal eerder geduld zijn dat op de proef wordt gesteld ;)

Heb toevallig ook al toezegging van een hovenier om hem te mailen dan zou hij voor mij een oogje in het zeil houden. Ik kom uit Nijmegen en heb zo snel niet een bosbouwer in de omgeving kunnen vinden wellicht kom ik er nog eens een tegen. Ben getriggerd door het 1boom project dat te zien was bij vormgeving in hout. Erg leuk om te zien wat je met 1 boom kunt doen in het kader van duurzaamheid. Dan doet het meestal wel een beetje pijn als ik om me heen zoveel kachel hout zien (wat ook een prima functie is). Ik zie dan liever een nieuw tafeltje :p
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo H T
Wat ook een idee is om een boom te kopen. Maar dan een die al in planken gezaagd is, al een paar jaar heeft gedroogd. Daar is wel meer keus in. Je kunt dan de soort kiezen,meestal ook de plank dikte en met een beetje geluk mag je ook eerst stapelen om een voorproefje te nemen. Okay de prijs is dan wel gelijk omhoog gegaan van vers gezaagd. Maar je kan dan wel gelijk beginnen.
Ik geloof dat SEEK zo zijn keuken heeft gekocht/gebouwd.
hartelijke groet Hugo
 

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Dag Hugo,

Dat klinkt ook wel interessant. Heb je toevallig tip's in welke richting ik dan zou kunnen zoeken? Zoiets ben ik nog niet tegengekomen.

Gr Hilmar
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
In wijchen achter de golfbaan langs de berendonck zit een houtzager die dat er bij doet. Ga daar eens kijken. Ik vind hem ook niet duur met zaagprijzen.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Hilmar

Eigenlijk weet ik dat ook niet. Ik weet dat de Zwolse houtkoper er vast wel een paar kan noemen. Stuur eens een mailtje naar rickkooorman. De man als het gaat om HOUT.
masave hout staat boven in de taakbalk van het forum
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Je kunt het ook eens proberen bij de gemeente. Zij hebben een groenvoorziening, misschien zelfs wel een bomenploeg.
Als je eens met 1 van die medewerkers gaat praten kunnen zij misschien wel iets regelen.
(was van de week in bocholt(Duitsland) aan het zagen, en hoorde daar van iemand die een eiken boom van de gemeente had gekocht. Was een dikke eik, minstens meter doorsnede. Boom was een twee-stram, waarvan 1 gedeelte los was gescheurd. Hij kon die boom kopen voor 20 euro per kuub, geen geld voor zo;n mooie stam. Helaas ging die stam ook de kachel in, heel jammer.)
Gewoon je ogen en oren loshouden, het geeft gewoon heel veel voldoening om zelf van een stam uiteindelijk iets moois te maken. En, zoals je zelf ook al aangeeft, het heeft dan meer waarde voor jezelf dat je alles zelf doet. Want de uren die je bezig bent met planken zagen, drogen, schaven etc. kun je niet gaan rekenen voor een werkstuk, want dan word t wel heel duur. Dan kun je inderdaad naar de houthandel gaan..
Je zet me trouwens wel aan het denken. gebruik nu zelf alleen de dikkere stam om planken/balken van te zagen, de kroon gaat altijd de kachel in. Maar om nu eens de hele boom te gaan gebruiken....
 

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Mensen bedankt voor de reacties! Kan denk ik wel even vooruit in het speuren.

Things to do:

1; kijkje nemen in wijchen
2; vrienden maken met een bomenploeg
3; hopen dat er iets langs komt

Gaat helemaal goed komen!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zelf zat ik gisteren ook te kijken naar een Alaskan mill met kettingzaag, lijkt mij de ideale oplossing om goedkoop "one shot" stammen zelf te verzagen zonder slechte verassingen..
Heb je zelf, of een kennis een stam dan kan je altijd gaan proberen zonder risico, laat je een mobiele zagerij komen dan moet je al een stapel mooie stammen hebben om het de moeite waard te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.