stoel 2 en 2 vragen

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Bijgaand wederom een kopie van een stoel in iepen; in dit geval waren het er drie.
De leuning hoort eigenlijk glad te zijn hoorde ik later.
2 vragen heb ik:

1. De onderste rugleuning regeltje was heel moeilijk te maken: alles loopt hier scheef aan dus er waren voor mij weinig referentie punten om vanuit te gaan. Heeft iemand hier een oplossing voor? (ik heb er nog 5 in de steigers staan).
2. Een meubelmaker gaf aan dat de verbindingen niet gelijmd moesten worden maar met 1-2 pennen vastgezet dan bleef er enige beweging in. heeft iemand daar ervaring in (ik heb ze met beenderlijm verlijmd).

MVG
Gerard
 

Bijlagen

  • stoel 2-1.jpg
    stoel 2-1.jpg
    46,5 KB · Weergaven: 244
  • stoel 2-2.jpg
    stoel 2-2.jpg
    47,7 KB · Weergaven: 244
  • stoel 2-3.jpg
    stoel 2-3.jpg
    41,2 KB · Weergaven: 245

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mij dunkt dat er nog andere delen moeilijk te maken waren ! De aansluiting van de verschillende gebogen delen is niet evident. Ik ben bezig met het maken van een gebogen bovenstuk van een vitrinekastje. De docent in de avondschool zegt dat alle maten uit de tekening moeten komen, en eventueel hoeken uit de tekening overnemen. Ik ben nu bezig met proefstukken. De uiteindelijke passing maak ik op de futselplank. Misschien een mal/futselplank maken. Dan kan je de verschillende delen eenvoudig reproduceren.
Trouwens weer mooie stoel. Maar ik vermoed dat er behoorlijk veel werk in zit. Enkele weken geleden hadden we het in de opleiding nog over stoelen. Volgens de docent waren de stoelenmakers diegene die het beleg niet op hun boterham verdienden, juist omdat er zoveel werk in kruipt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.