draagbalk verbreden met stalen hoekprofiel ?

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Heren,

Bij het strippen van een kamer in een jaren 30 woning ben ik tegen het volgende opgelopen.

Ik heb hier draagbalk van 22 bij 7 die over de gehele breedte van het huis loopt. Hier zijn balken opgelegd die de vloer van de zolder dragen. Tot mijn verbazing/schrik zag ik dat deze opgelegde balken slecht minimaal op de draagbalk liggen. Denk aan 1 cm.... De uiteinde van die draagbalkjes zijn onder de hoek van het dak afgezaagd aan het uiteinde. ( 4 breed en 17 hoog)

Hoe men tot deze constructie is gekomen weet ik niet maar helemaal senang voel ik me er niet mee nu ik dit weet en het ook de bedoeling is dat dit een slaapkamer word.

Het plafond wil ik eigenlijk zo hoog mogelijk houden en de betreffende draagbalk wil ik blank in het zicht houden. Een bats is een lastige oplossing in dit kader.

Nu denk ik aan een stalen hoekprofiel over de gehele lengte van de draagbalk van 4 bij 4 cm met een dikte van 4 mm. Deze wil ik dan om de 30 cm met houtdraadbouten vastzetten aan die grote draagbalk en daardoor het draagvlak met 4 cm vergroten.

Het plafond zakt dan 4 cm zodat het profiel buiten het zicht blijft.

Is dit een ok oplossing ?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
De hoeklijn is dus puur bedoelt om de oplegging te vergroten als ik het goed begrijp? Als dat zo is dan heb je dus een klein hoeklijntje met redelijk ongunstige momentwerking bevestigd met schroeven op ca. 16mm van de bovenrand van de houten balk. Dat gaat weinig doen in constructieve zin.
Kun je niet een balk met sierrand oid aan de voorzijde van de balk schroeven of de balk verbreden met een blak van gelijke hoogte. Dat heeft wel effect.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Bedankt voor je reactie Emilio.

Ik zat ook een beetje na te denken over het gegeven dat die schroeven best wel hoog in de huidige draagbalk zitten.

Jij ziet dus meer om die draagbalk te verbreden/ op tedikken ? Die draagbalk is 22 bij 7. Jij zou er dus een plank tegen aan zetten van 22 bij ? 3 oid?

Hoe zou jij die plank tegen de balk bevestigen ? Ik kan er wel allemaal schroeven in draaien maar dat ziet er niet echt prettig uit. Hoe zinvol is het om die plank met constructie lijm tegen de balk te zetten en er vervolgens een aantal eiken houten pennen in te zetten die volledig door de plank en de balk heen gaan, 10 cm lengte dus.

De andere optie die je noemt, een balk er tegen aan zetten met een sierrand. Welke afmetingen zou die dan moeten hebben en hoe zou je die dan vastzetten ?

Dit zou ik wel kunnen plaatsen en wegwerken... is het een optie ?
biermans_172-12-301.jpg


Andere soorten klemmen oid zijn allemaal gebasseerd op het hang idee. De balken die de zolder vloer dragen liggen bij mij dus op de draagbalk

Het idee van dat stalen hoekprofiel kwam voort uit het idee om in eerste instantie het oppervlak waar die balkjes opliggen te vergroten. Bij 1 cm opleg kan het naar mijn idee er net ff te eenvoudig af schuiven...
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Een plank van 28mm ertegen is prima, hetzij over de volle hoogte, hetzij als (redelijk hoge) sierplank. Dan heb je een oplegging van bijna 40mm en dat is zat. Ik zou de plank verlijmen en verschroeven, dus niet met houtdraadbouten, maar dikken schroeven (6mm of meer) en deze op ca 2/3e van de onderkant aanbrengen om de 50cm ofzo. Blijft echt wel hangen dan.
 

WR1944

Oud hout
Wat jij wilt doen staat hier bekend als sistering floor joists oftewel het verzusteren van vloerbalken. Meestal wordt het gedaan om een verzakking van een vloer te herstellen of een zwak deel (niet aan de einden) van een balk te repareren. In jouw geval is het om het draagvlak te vergroten.

Je kan het opzoeken via Google maar het komt er op neer dat je de bestaande balk insmeert met constructielijm en de nieuwe balk of plank op de gewenste hoogte er tegen spijkert of schroeft. Dat schroeven ia alleen bedoelt om de plank goed tegen de lijm te klemmen. Na droging/uitharding van de lijm is dat ruim voldoende kwa houdkracht. Als de balk in het zicht zit is het wel aardig om de extra plank aan de onderkant gelijk te houden met die balk.

Als de vloerbalken, die net op de draagbalk liggen, niet in het zicht komen kan je de uiteinden ook iets verlengen zodat ze vol op de draagbalk rusten. Je kan een plank aan beide zijden van de vloerbalk lijmen. Rekentechnisch heb ik geen idee over welke lengte de planken op de vloerbalk gelijmd moeten worden maar gevoelsmatig zou ik een halve meter overlap nemen. Met planken van een halve balkdikte of meer denk ik dat je wel veilig zit.
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik heb even geen foto ter beschikking, Waar ik wel achter ben is hoe eea ontstaan is en waarom de opgelegde balken te kort zijn.

Er zijn 4 opgel;egde balken van 3 cm breed en 16 cm hoog. Die maten coresponderen met 4 sleuven die in de grote balk zitten waar ze nu opliggen. Die sleuven zijn met houtstrips weer exact passen gevuld.

Ws hebben deze balken in het verleden in de dwarsbalk gezeten. OP een gegeven ogenblik heeft iemand besloten het plafond op te hogen met die 16-17 cm. waardoor het nu 232 cm is geworden.
IPV echter nieuwe balkjes te nemen en die op de grote dwarsbalk op te leggen, hebben ze die bestaande dingen genomen, er de hoek van het dakbeschot afgezaagd en ze vervolgens op de dragende dwarsbalk gelegd.

Je hoeft dan geen wiskundige te zijn om te snappen dat je nooit tot een volle opleg gaat komen.

Tot zover de oorsprong dus...

Ik ga het oplossen door het volgende.

Door de verbouwing ligt al mijn houtgereedschap opgeslagen en kan ik het dus even niet zelf maken maar doet een ander het voor me. Hij maakt van grenen een soort onderrsteun van 8 cm dik. Deze loopt schuin af van 9 cm boven tot 1 cm onder over een lengte van 18 cm.

Dmv een pen en gat constructie worden deze exact passen in de draagbalk vastgezet. Dit lost de afschuif dus opgelost. ook word er een 3 cm onder de bovenkant een gat voorgebeoord waar een lange schroef van 6mm diamter doorheen kan om eea vast te schroeven. Vervolgens word alles vastgezet met constructie lijm.

Dit dus onder elke draagbalk. Aangezien ik het zelf ook aan de andere kant vervwacht maakt hij er dus 8 voor me. Oh ja. de pennen worden appart gemaakt waarbij dus gelet word op de draad van het hout.

Ik ga ervan uit dat hiermee zowel het technische als het optische een oplossing heeft gekregen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Die balken zijn erg smal. Worden ze zijdelings gesteund?

Ik vind het allemaal maar vreemd klinken. Daarom geef ik ook geen advies voordat ik het gezien heb ;) Oh, eentje dan: laat de hele constructie bekijken door iemand die er verstand van heeft. Een constructeur bv.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik weet niet wat er vreemd is, wellicht dat het met mijn uitleg niet helder word, daarom heb ik net maar even een fotootje gemaakt.
foto(1).jpg

Dat latje wat je eronder ziet zitten is gewoon een raggel. Ik was heel even in de idiote veronderstelling dat ik daarmee wel eea had verbeterd :-/

Die dragers waarop de zolder vloer rust zijn dus eigenlijk de draagbalken ( eerder dikke planken op de zijkant) die eerst in die dikke dwarsbalk verwerkt zaten. Je ziet op de foto de grenen balk waar je opgevulde sleuven ziet zitten.

Waarom liggen ze maar zo kort erop ? omdat ze dus eigenlijk gewoon niet langer zijn door dat de constructie eerst anders was. Dit moet al een behoorlijk tijd geleden zijn gedaan. Het plafond dat hier namelijk aan hing was stucwerk op riet. Wanneer deden ze dat voor het laatst?

Wat er nu gaat gebeuren is eigenlijk terug naar het origineel. Er komt een steun onder elke drager, soort driehoek zeg maar. Die word met een brede pen verbindingen in de dikke draagbalk geplaatst. Teven komt er dan nog een grote lange schroef bij met een dia van minimaal 6 mm. EN het geheel word verlijmt met constructie lijm aan de dwarsbalk.
Die driehoek is 3 keer zo breed, 9 cm als de draagbalkjes en vergroot de opleg van 1cm naar 8-9 cm.
De driehoek word zo gemaakt dat de houtdraad van boven naar beneden loopt. De houtdraad van de brede pen die er doorheen gaat loopt daar weer haaks op en zal dus met kopshout in de balk zitten.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
balk schetsje.jpg

ff schetsje gemaakt.

A is de draagbalk met formaat 22 x 7
B is de opgelegde balk van 16x3
C is de houten pen waarmee D word vastgezet tegen afschuif op A.

De rode lijn is de schroef waarmee D extra aan A word bevestigd en tevens komt er een lijm verbinding tussen A en D.
D is ongeveer 8-9 cm breed gezien van het vooraanzicht en een 16-18 cm hoog.
Het deel waarmee D B zal ondersteunen zal een 8-9 cm zijn.

De dunne lijnen in het blauw en groen geven aan hoe de houtnerf loopt. De pen, C zal exact passen in D en A.


dit is het plan zoals het er nu voorstaat.

Tevens heb ik op zolder nog wat oude massief eiken vloerdelen liggen . Het idee is om deze te gebruiken om B aan beide zijden op te dikken over een lengte van 50 cm en de hoek dusdanig te zagen dat deze maximaal op A komt te liggen. Opdikking zal gebeuren met constructielijm en schroeven die door en door gaan.
Hiermee zal A wat stabieler komen te staan en ook meer body op het draagdeel hebben.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik vermoed dus dat destijds, lang geleden , De bovenkant van B gelijk lag met de bovenkant van A en dat B dus in die zichtbaar weggewerkte sleuf van A heeft gezeten.
Hiermee had B dus een maximale lengte waarmee ook de maximale opleg vaststond tenzij men nieuwe balken voor B zou gebruiken. Dat is blijkbaar niet gebeurt of het heeft altijd zo gezeten..
Het betreft een huis uit 1930, in 80 jaar kan een hoop gebeurt zijn. Feit is wel dat het plafond dat ik nu heb verwijderd van gips en riet was en dat word al HEUL lang niet meer zou gedaan, althans niet in deze huizen...



Oh ja, niet geheel onbelangrijk....
De A loopt over de breedte van het huis. B loopt van voor naar achter op de 2e verdieping met een 45 graden dak. In de kamer ernaast zal de opleg ws het zelfde zijn en hier komen dus ook van die elementen te zitten.
Tevens zit er tussen de twee kamers nog een gresbeton muurtje waar B dus ook op rust.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Volgens mij is het aanlijmen van een balk(je) over de gehele lengte zoals eerder aangegeven veel simpeler en je bent de lelijke dichtingen ook gelijk kwijt. Dit is lastig, minder zeker en of het fraai is....?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Het is al eerder geschreven balk B is erg smal.
Is het niet makkelijker om de balken B op te dikken met een balk die dan uiteraard langer is en verder op balk A komt te liggen?

Eventueel balk B aan twee zijden opdikken en beide planken/balken verder op A te laten rusten?
Onderzijde waar van balk B kan je dan afwerken met een relatief dunne lat.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Als je A opdikt hoeveel kan de oplegging dan maken?
als dat een cm. of 4 wordt en je doet een paar draadeinden m12 door de verbinding ben je ook klaar zonder die console
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Die zolder bevat wellicht niet echt een vloer, maar meer een verlaagd plafond. Als je de ruimte meer wilt gebruiken moet er wellicht meer gebeuren dan alleen de oplegging. Hout heeft in ieder geval als voordeel dat een kleine oplegging niet vaak tot problemen leidt. Maar 1cm is wel heel erg weinig.

Mijn advies:
- Een balk tegen de moerbalk lijmen+schroeven. Bijvoorbeeld een 2x4".
- Balklaag controleren op overspanning, indien nodig opdikken of bijleggen
- De vloerbalken zijdelings steunen (omdat ze zo smal zijn)

Dat plan van die schuine blokken maar snel vergeten...
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Mijn dank voor je bijdrage Bijtel. Ik weet nu iig hoe ze zo'n balk noemen :)

Wat je advies betreft,
je hebt het over een 2x4" ? zijn dat inches ?, bedoel je ook inches? dan heb je het over een balk van 5 x 10 cm om en nabij?
De extra balk waar jij het over hebt zou dan, uitgaande dat je inches bedoelt. met het 10 cm vlak tegen de moerbalk komen waarmee ik het opleg stuk met 5 cm vergroot ?

De balklaag ga ik soweiso per balk aan beide kanten opdikken. Ik heb hier voldoende eiken vloerdelen liggen om aan elke balk aan beide kanten met 2 cm opo te dikken, 4 cm in totaal dus.

Op de balken is een schrootjes vloer gelegd waardoor de balken niet zijwaarts zouden kunnen kiepen.
Ik ga je advies wel meenemen om naast het opdikken over de eerste meter er halverwege een kruis verbinding tussen te maken. van top naar bodem als je begrijpt wat ik bedoel.

wat ik mij wel afvraag, waarom zijn die schuine blokken die degelijk op de moerbalk komen te zitten niet goed? Die moerbalk heeft uit zichzelf voldoende draagkracht. Die schuine blokken zijn enkel bedoeld om meer opleg te creëren.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
2x4 duims officieel geloof ik. In de timmerwereld veel gebruikt :) Is ±45x90mm.

Die kruisverbinding is helemaal goed.

Schuine blokken heb ik weinig vertrouwen in, omdat dat volgens mij gewoon afbreekt op de nerf als er veel kracht op komt. En in een blok is niet veel plek voor schroeven. Een doorgaande balk kan je juist heel goed bevestigen.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
ah ok, dat is duidelijk.

Die schuine blokken overigens, daar is het idee om idd rekening te houden met de houtnerf zoals je aangeeft. Doe je dat niet dat ben je idd de sjaak.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Je blijft dan toch kops hout verlijmen, of begrijp ik het verkeerd? Hoe dan ook, wat dat betreft helemaal eens met Bijtel, aanlijmen is veel sterker.
Met geschroefd en opgesloten beschot (pas tussen de muren) zullen de balken trouwens niet snel kantelen/torderen. Je staat echt verbaast hoe stabiel dat een vloer maakt. Paar blokken/klossen op de nieuwe oplegging lijken me afdoende om de balken overeind te houden, maar misschien is zelfs dat al overbodig.
 

La Torre

Actieve deelnemer
3 okt 2014
43
1
Nederland en Spanje
Een late reactie, maar ik ben hier nieuw en ben een aantal jaren leesvoer aan het inhalen... ;-)
Het "driehoekige ding" waarover wordt gesproken staat in de bouwkunde bekend als een "console". Dit element wordt al eeuwenlang gebruikt om opleggingen te maken op plaatsen of manieren waar dat niet anders, of onvoldoende, op de normale wijze kan.
Het mag duidelijk zijn dat een sterke verbinding met de hoofddraagconstructie, in dit geval de aanwezige balk, heel belangrijk is. Maar ook de bevestiging van de vloerregel op het console is belangrijk, zowel wegens gevaar voor kantelen als afschuiven. Bevestiging door middel van een pen in console en vloerregel lijkt noodzakelijk.

Tot zover het optakelen van de oude koe. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.