Mooie hamers in aankomst !!!

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hallo forummers,

Naast een groot liefhebber van mooi hout ben ik ook een groot liefhebber van goed gereedschap. Ik kan hier echt van genieten. Het moment toen mijn LieNielsen beitels binnenkwamen en ik daar voor het eerst mee aan de slag ging kan ik me goed herinneren. Ook het in gebruik nemen van mijn Wivamac draaibank was echt een feest. Vaak zit ik wel eens in mijn werkplaats gewoon lekker om mij heen te kijken en geniet ik van al het mooie gereedschap en de vakmanschap waarmee dat gemaakt is. Nu weet ik dat er meer mensen zoals ik zijn. Mijn grote forumvriend Jaap is namelijk ook besmet met hetzelfde virus.

Wij zitten wel eens samen te denken over het maken van mooie projecten en andere zaken die we in de toekomst kunnen organiseren (zoals bv Open Dag Hout) en toen ineens kwam er een gezamenlijk project op tafel : Hamers !!!

Maar dan wel van een bijzondere mooie kwaliteit. Het ontwerp hadden we al redelijk snel bepaald. Dankzij de connectie's van Jaap was het bedrijf wat het metaalwerk kon uitvoeren snel gevonden.

De eerste serie hamerkoppen is nu in productie, erg spannend !!

IMG-20141112-WA0000.jpg
Stalen hamerkoppen : Voor het afstellen van de beitel in een houten schaaf , tevens voorzien van een "schroevendraaier" om de schroef die de keerbeitel op zijn plek houdt te kunnen verstellen.

IMG-20141112-WA0001.jpg
Messing hamerkoppen : Voor het mooie beitelwerk !! Wanneer je eens met zo'n hamertje hebt gewerkt dan weet je gelijk waarom we graag deze hamertjes willen maken.

We hopen binnenkort weer een update te kunnen plaatsen....
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi berichtje Rick!
De stalen hamertjes zijn klaar om gehard en ontlaten te worden, daarna wordt de schroevendraaier tip nog heel licht na geslepen. De 2 halve maantjes in de doos zijn hulpstukjes op ze op te spannen in de draaibank en er dan de licht bolle kant op de kop mee te draaien. Ook in het leven van de metaalbewerker gaat het veel over hulpstukken. De messing kopjes op de foto zijn nog dubbele, ze hebben in de uiteindelijke vorm een vlakke en een afgeronde kant. Door de afgeronde kant krijgt de beitel een maximale energie overdracht in de goede richting (dat heb ik niet zelf bedacht, maar het klinkt wel!). Ze worden nog door midden gezaagd en dan komt er nog de bolle kant aan. De kopjes krijgen eerst nog aan beide zijden een vlakke kant met een gravering er in.

En dan moet er nog een steeltje aan. We hadden bedacht dat er zoveel goede draaiers op het forum zijn die dat voor zichzelf of een ander forumlid willen doen, maar we gaan ze ook leveren met eigen steel. De messing variant kun je uitvoeren met een hele korte steel, waarbij je je wijsvinger voor om de kop legt over het uiteinde van de steel, of ook met een langere steel als een meer gewone hamer.

Daarnaast komen we ook met schaafbeitels voor het zelf maken van een houten schaaf, eventueel incl het houtpakket. Het leukst zou zijn om deze op een zaterdag in groepsverband in elkaar te steken onder leiding van een ervaren schavenmaker of maakster, zoals Annette, Roeland en Caspar, of bij Rick en Houtactief in de werkplaats b.v. Wie dit graag wil organiseren meldt zich maar, reclame maken we voor je op ons forum!

jaap

ps @Wim, ja dat is het leuke van elkaar af en toe live te zien op de bijeenkomsten van Rick
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Heel mooi!!!
Ik bied me bij deze aan om de hamertjes te testen overigens Jaap het lijkt mij niet heel wenselijk om de afstelhamertjes te harden je wilt namelijk de beitel niet beschadigen de hamer kop moet dus zachter zijn als het staal van de beitel.
Zal even een foto maken van een paar hamertjes van mij en deze posten.

groet Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hier wat afstel hamertjes, 3 x met koperen kop, 2 x met messing icm hout.
De twee vierkanten koperen kopjes zijn "antiek/oud"

IMG_2613.jpg

Ben best bereidt om een workshop schaven op zaterdags te geven. (gebruik/afstellen/maken)

groetnis Roeland
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ook heel benieuw.

Jaap, waarom is het eigenlijk dat een een licht afgeronde hamer een maximale energieoverdracht aan een beitel kan geven ?

Ik vind de hamer/schroevendraaier combinatie een heel goed idee!

Komen er ook schroevendraaiers om keerbeitels vast te zetten zonder een hamer eraan vast?

Groeten en succes met de onderneming
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.