zagen van betonplex

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Waarmee kun je betonplex 18mm het beste zagen? Ik heb een zaagtafel of decoupeerzaag, maar zit te twijfelen of ik het anders beter kan laten zagen.

Groet Kirsten.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het ligt er een beetje aan wat je wil. Als je grote platen exact haaks wil laten zagen, dan ga ik altijd langs de professionele bouwmarkt hier, waar een hele grote formaatzaag dat beter dan op de mm nauwkeurig en precies haaks zaagt. Maar als je kinderbed met gebogen vormen maakt, is dat natuurlijk geen optie.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het mooist is om ze daar te kopen waar ze ook kunnen zagen. Maar er is veel kwaliteitsverschil in betonplex. Ik kocht ook een paar jaar geleden een paar goedkope platen en die delamineerden 2 jaar later in de huiskamer al. En ik wilde 1 helft gebruiken als schaatsplank maar daar waren ze gewoon te stroef voor, als klunplank ging het goed ;). Een goede invalzaag met iets van splinterbescherming en een rail zijn ook prima geschikt om op locatie de platen te verzagen. Je moet, als je het laat doen, wel even kijken met welke tolerantie of er gezaagd wordt, een paar mm is teveel voor kastdeurtjes b.v.

jaap
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ik wil de platen gebruiken voor mijn trailer. En nu had ik iemand die zei dat hij zaagde met een handcirkelzaag.

Wat zou een goede prijs zijn?

Ik moet platen hebben van 305x152x1, 8.

En waarmee kan ik het beste dat zaag kant mee afwerken om het opnemen van water tegen te gaan?

Groet Kirsten
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Kirsten, Ik heb een tijdje geleden betonplex voor keukendeurtjes gekocht bij Pontmeijer in Deventer en het daar ook laten zagen. Ze hebben daar een geweldige automatische opdeelzaag die perfect haaks en aan de maat zaagt, het zagen kostte (vrijwel) niets. Zelf kun je het met een invalzaag langs een lineaal met splinterstrip proberen.
Bij Pontmeijer (en andere professionele bouwmarkten als Jongeneel en Bouwmaat) hebben ze heel veel verschillende soorten betonplex, speciaal voor trailers hebben ze ook betonplex met een oppervlaktestruktuur en extra dikke afwerkingslaag. Dat is wel duur spul maar ook speciaal voor dat doel gemaakt.
Afwerken van de randen kun je het best doen met een speciale randensealer voor mulltiplex, o.a. van Frencken in de handel
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als vloer voor een paardentrailer wordt meestal geweven antislip betonplex gebruikt.
Dat kan je zagen hoe je wilt. Als de plaat erin ligt wordt hij met een forse kitrand afgedicht ivm het hogedruk schoonspuiten.
De handeling om de plaat erin te krijgen is best zwaar.
De platen moeten meestal,apart besteld, worden want niet iedereen heeft extra grote maten op voorraad.
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Zaag altijd met de cirkel,netjes meten en langs de liniaal zagen.
Kun je makelijk op de mm zagen.
Bodem na het schilderen heb ik een kitrand gekit,loopt er ook geen water tussen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als de vloer nog met rubber wordt afgewerkt hoef je natuurlijk gaan betonplex te gebruiken.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ik heb een goed vloer. Het gaat alleen om de zij wanden en de voorkant.

Ik had pontmeyer al benaderd en kwam uit op 500euro. Dat is een knap bedrag vond ik zelf.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
betonplex is bedoeld voor het maken van bekistingen.
en is maar heel beperkt bestand tegen vocht.
Als je kar meestal droog staat onder een afdakje of zo kan het wel maar de hierboven geadviseerde platen zijn stukken beter.

de platen zijn prima te zagen met een cirkelzaag
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
betonplex is bedoeld voor het maken van bekistingen.
en is maar heel beperkt bestand tegen vocht.
Als je kar meestal droog staat onder een afdakje of zo kan het wel maar de hierboven geadviseerde platen zijn stukken beter.

de platen zijn prima te zagen met een cirkelzaag

Welke adviezen bedoel je ik lees alleen betonplex. En de trailer is origineel ook van betonplex gemaakt.

- - - Updated - - -

Prijs is natuurlijk afhankelijk van afmeting en hoeveelheid.
Dat schrijf je er niet bij.

http://www.oldenboom.nl

maar ik weet niet welke regio je zit





Ik heb nodig
2x 250x153x18
2x +/- 96x153x18 waarvan 1 in drie stukken
1x +/- 47x153x18
Die laatste 3 zou ik nog even secuur opmeten.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Dat zijn drie platen vann een bijzonder grote maat. Met zagen geen verkeerde prijs als particulier.

Ik zou het mooi zelf zagen; lijntje, lineaal, zagen maar kan zowel deco, zaagtafel als cirkelzaag. Bij een trailer zie je nooit twee zijden dus splinteren is geen ramp. Alleen even zorgen dat alle splinters aan dezelfde kant zitten.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik tel ook 3 platen van 305x153x18. Ik vind het nogal aan de prijs voor gewoon betonplex.
Misschien nog een rondje bellen.
In dit geval lijkt mij een handcirkelzaag beter ivm het in verstek zagen bij de hoeken van de zijschotten naar het kopschot toe.
De randen die vrijblijven kan je insmeren met gewone verf, houtmenie of houtlijm.
Je kan ze vastlijmen met polymax van bison bv.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je hebt betonplex met hardhouten (meranti) multiplex en veel goedkoper populieren multiplex.
Ook zit er veel kwaliteitsverschil in de (antislip) afwerklaag.
Let dus goed op wat je belangrijk vindt, dat kan veel geld en/of teleurstelling besparen.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ik heb ook wel eens hout met een decoupeerzaag gezaagd en dan eerst met tape afgeplakt. Ik had nu een mooi adres in de buurt, maar nu zeggen ze dat ze niet zagen Grrrr
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.