Bijna brand in wo door acculader

Houtactief

Actieve deelnemer
19 feb 2012
30
0
In titel: wo=wp=werkplaats

In mijn magazijn heb ik een plank in een stelling waar al mijn acculaders staan, allemaal de hele dag aan de stroom natuurlijk.
Vanmiddag is mijn festool accu en lader op een of andere manier oververhit geraakt en is in brand gevlogen.
Gelukkig was er iemand die het door had toen de stoppen eruit vlogen en heeft deze persoon de brandende lader opgepakt en naar buiten gegooid voordat de houten (!) stelling vlam vatte.

De stroom gaat er s'nachts altijd af dus dan kan dit nooit gebeuren maar ik bedacht me dat het misschien verstandig is om elke lader achter een soort tijdschakeling te zetten. Een soort kookwekker die je in kunt stellen om bijvoorbeeld 60 min. Stroom door te laten en dan uit te schakelen.
Heeft iemand enig idee of dit bestaat?
Ik bedoel dus geen iedereen bekende schakelaar die je standaard van een bepaalde tijd tot een bepaalde tijd kunt instellen maar echt een soort "kookwekker"
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
dat is vrij eenvoudig te maken met een tijdrelais. Accu in de lader. Een keer op'de knop drukken en het relais zorgt dat de lader de vooraf ingesteldemtijd aangaat.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Yep...dat was schrikken geblazen.... Ben blij dat onze Rowan het opmerkte anders had ik ook houtskool kunnen gaan verkopen..... ;)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dan had je toch wel een risico-volle gewoonte, in de handleiding staat dat je de batterij eruit moet nemen eens opgeladen en de lader van het stroom afnemen.
Dat laden duurt tegenwoordig amper 20 minuten dus steek ik de mijne erin, zodra het lichtje niet meer flikkert neem ik de batterij er weer af en doe die terug in de systainer.
Een kwestie van de goede gewoonte aanleren, je ziet aan de lichtjes van de lader wanneer die vol is. Dan neem je de batterij er af en berg ze op. Anders weet je even later niet meer of die nu opgeladen was of niet. De stroom s'nachts uit doen is al een hele goede gewoonte in ieder geval, doe ik ook.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Stroom onbeheerd kan uiterst gevaarlijk zijn, ik had het laatst met een verlengkabel van een rol, komt er in 1 keer een steek vlam halverwege uit de kabel.
Direct de stekker eruit getrokken, bleek dat de blauwe draad erin gebroken was (aan de buitenkant was er niets te zien aan de isolatie) en dus sporadisch contact maakte en vonkte, wat resulteerde in een steekvlam. De kabel lag op een beton vloer, maar op tapijt of houtenvloer zou het zou leiden tot
een flinke brand.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Volgens mij is het een kwestie van je gereedschap en opladers (laten) controleren.
Afhankelijk van de gebruiksintensiteit (triple woordwaarde :D ) kan dit ieder jaar of om het jaar of om de paar jaar.
Ook kan je zelf af en toe de opladers en het gereedschap uitkloppen en uit stofzuigen.

Als je het professioneel en dagelijks gebruikt krijg je last van stof en slijtage. En dat veroorzaakt dit soort gevaarlijke situaties.
Zeker als de oplader op een vaste plek staat waardoor het stof er niet uit kan vallen omdat je het in een doos opbergt.

Ook met een tijdschakelaar kan er brand ontstaan tijdens het opladen, want dan staat er weer spanning op de oplader.

Er zijn ook opladers en accu's die gemaakt zijn voor druppellading, d.w.z. dat ze na vollading de accu druppellend op volle sterkte houden. Die blijven ook altijd onder spanning staan.

Groeten, Raymond
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Met het laden van batterijen kan veel misgaan, tot exploderen toe. Heeft ook met de conditie en type cel te maken. Het is een karwei waar je toezicht en controle op moet houden. Als ik de lipo's voor mijn drone oplaad dan gaan die in een speciale bescherm bag. Genoeg filmpjes op youtube wat er mis kan gaan met die krengen.

Oplaadpunten weg houden van brandbaar materiaal, dus op een plank is geen goede plek. Zelf zet ik de opladers in een grote braadslede want die dingen kunnen bloedheet worden.

[serieus modus off] Gaat het dan in de fik dan kun je er snel een kippenpoot bij leggen, de vrijgekomen chemicaliën kan geen kwaad met alle antibiotica en hormonen in de kip. Ploffen kunnen ze niet meer want dat is reeds gebeurd [serieus modus on]
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik ontwerp electronica als mijn werk. Als je originele componenten(festool) gebruikt mag dit nooit gebeuren!! Er had minimaal 1 beveiliging moeten ingrijpen.
Zeker voor een professionele gereedschap leverancier als Festool. Zou dit zeker even melden bij ze. Ik verwacht dat ze wel even willen weten wat er mis gegaan is. Als ze het bagatelliseren zou ik er wel even een punt van maken.

aan de andere kant. Je moet accu-laders nooit onbeheerd achter laten. Er kan relatief veel mis gaan. En veel acculaders worden nogal minimalistische ontworpen. Zodat er nogal eens bezuinigd word op beveiligingen. Deze kost immers geld in het ontwerp en leveren niks op voor de verkoop.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Met het laden van batterijen kan veel misgaan, tot exploderen toe. Heeft ook met de conditie en type cel te maken. Het is een karwei waar je toezicht en controle op moet houden. Als ik de lipo's voor mijn drone oplaad dan gaan die in een speciale bescherm bag. Genoeg filmpjes op youtube wat er mis kan gaan met die krengen.

Oplaadpunten weg houden van brandbaar materiaal, dus op een plank is geen goede plek. Zelf zet ik de opladers in een grote braadslede want die dingen kunnen bloedheet worden.

[serieus modus off] Gaat het dan in de fik dan kun je er snel een kippenpoot bij leggen, de vrijgekomen chemicaliën kan geen kwaad met alle antibiotica en hormonen in de kip. Ploffen kunnen ze niet meer want dat is reeds gebeurd [serieus modus on]

Als je accu's warmer worden dan 50 - 60 c dan laat je ze te snel op. Als je ze langzamer oplaad hebben ze ook een hogere capaciteit en overladen is vrij dodelijk voor de cellen. Maar hou vooral de temperatuur van alle cellen in de gaten. Daar kan je heel veel vanaf leiden.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Regelen van de oplaadtijd?
Er zit op geen enkele lader van mijn accumachines een regelaar om het langzamer aan te doen.

Als een accu te warm wordt bij het opladen is hij versleten en zal je hem moeten vervangen.

Moderne acculaders schakelen zichzelf uit en meten de acculading zo nu en dan. Niks mis mee.
Bij oudere acculaders; na opladen de stekker van de oplader uit het stopcontact halen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Als je accu's warmer worden dan 50 - 60 c dan laat je ze te snel op. Als je ze langzamer oplaad hebben ze ook een hogere capaciteit en overladen is vrij dodelijk voor de cellen. Maar hou vooral de temperatuur van alle cellen in de gaten. Daar kan je heel veel vanaf leiden.

Klopt helemaal dat te warm worden vaak te maken heeft met te snel laden. Ander nadeel van te snel laden is dat niet de optimale capaciteit wordt gehaald. Echter als de cel brak is dan kan hij ook oververhit raken.

Er zijn legio laders die je in kan stellen. Voor 1,5v eneloop batterijen gebruik ik de powerex lader en die is op instelbaar van 200 mA tot 2000 mA, verder nog tal van instelmogelijkheden om een batterij te optimaliseren. Evenzo een instelbare lader voor mijn lipo's. Bezuinigen op een lader is dom maar er blindelings is vertrouwen is af te raden.

Met de festool lader tot nu toe geen problemen gehad en die doet wat hij moet doen.
 
A

Athanor

Guest
Ik ben afgelopen donderdag bij een workshopavond van Festool geweest, georganiseerd door mijn locale ijzerhandel Raadsma. Een van de workshops ging over de schroefmachines. De instructeur gaf juist hoog op van het niveau van beveiliging van de Festool laders en accupacks. Daarom durven ze ook 3 jaar garantie op de accu's te geven. Lijkt me dus zeker van belang om dit naar de dealer terug te brengen en uit te laten zoeken waar mogelijk het probleem lag. Zullen ze zelf ook wel willen weten lijkt me!

Fons
 

WR1944

Oud hout
M'n originele bijdrage verdween in cyberspace maar gelukkig werkte Auto-Save. Toch wil ik het jullie niet onthouden als is het een beetje mosterd na de maaltijd.

Ik heb de laders aan de muur zitten, vlakbij een contactdoos. Alleen als ik een accu oplaad gaat de stekker er in. Pas als de lader aangeeft dat de accu opgeladen is gaat de stekker er gelijk weer uit en zet ik de accu bij het betreffende apparaat als reserve.
Ik zou in eerste plaats contact opnemen met Festool omdat dit naar mijn mening op een mankement duidt. Voor een timer kan je eens rondkijken bij electronica-leveranciers als Conrad of op het Internet snuffelen.
 

Houtactief

Actieve deelnemer
19 feb 2012
30
0
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Het is jammer dat er geen "vind ik leuk" knop op het forum zit want als mensen de serieus modus uitzetten lach ik me mijn &@€${ uit de broek.
In ieder geval, ik kan wel een student aannemen om de acculaders in de gaten te houden, in te schakelen, uit te zetten, temperaturen en dan hoop ik dat hij/zij ook nog tijd overhoud om een keer koffie te zetten.
We hebben namelijk ongeveer 8 acculaders staan en dat moet gewoon werken! De enige concrete optie die iemand vond (sorry dat ik geen namen noem, ben hier nog niet zo handig in, heen en weer scrollen, andere pagina...tekst weg...) is erg duur en zou voor elke acculader apart aangeschaft moeten worden. Tenslotte, we zijn de hele dag accu's aan het wisselen en het is niet handig dat ze allemaal uitgeschakeld worden terwijl ze nog niet allemaal vol zijn.

Voor de 2e reactie, de persoon die handig is met electro, als je iets kunt bedenken ontwerpen en maken dan hoor ik het graag.

@rickkoorman, kun jij me uitleggen hoe ik namen terughaal om een adequaat verhaal te schrijven dat mensen recht doet?
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
dat zou met de technologie nu echt niet meer mogen voorkomen . en ik snap niet dat voor de grote firma's de enkele eurocenten weer het verschil maken (lang leve de winstoptimalisatie voor de aandeelhouder tevreden te houden )
alle batterijen die ik al heb gemaakt ( allee samengesteld) hebben een volwaardige al dan niet chinese bms . dus laden ontladen balancing tussen de cellen gaat allemaal in de batterij
uw bescherming in de lader steken vind ik een veel minder veilige optie .
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Blackarmor die discussie over enkele centenheb ik aangekaart bij bosch in de fabriek in zZwitserland. Het antwoord op de vraag wat maakt het uit of een beter onderdeel 15 cent meer kost. Per stuk niets maar 10 miljoen keer 15 cent maakt veel uit. Het gaat bij de grote jongens echt om meerdere cijfer achter de komma. Ze weten gewoon dat in het dhz segment de machines nauwelijks draai uren maken. Ze nemen ede reparatie kosten op de koop toe.
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
ja dat weet ik maar diegenen die al zo veel betalen voor een toestel zoals dat betalen die 15 cent en zelfd die 15 euro er ook wel bij .
het is bij die maanen ook te doen om een risico analyse , x aantal werkhuiwen in de vlammen op laten gaan op de 10 miljoen verkochte exemplaren is acceptabel . maar het zal de jouwe maar zijn
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Laders, ook bij festool worden zo goed als allemaal in china gemaakt en niet onder rechtstreeks eigen toezicht. Dus al die merken bouwen het niet zelf omdat dat te duur zou zijn, en de fabrieken daar sparen op elke micro cent uit om goedkoper te zijn dan de fabriek ernaast. Je kan gewoon geen kwaliteit laten maken in een land waar alles draait om goedkoper te produceren.
Ik denk niet dat merken zoals festool op hun eigen productie een lage prijs hoger zetten dan een hoge kwaliteit. Anders zaten ze al lang in china te bouwen zoals Bosch, deWalt, Metabo, enz...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.