Trapleuning

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
Eerste keer mijn lopende project op dit forum is best spannend als hobbyist.

uitgangspositie
IMG_0675.jpgIMG_0674.jpg

Opknap poging van de trap deel 1 (trapleuning).
Na de trap geschuurd te hebben en wit geschilderd te hebben (om in een verder stadium misschien deel 2, de traptrede bekleden met hout en te beitsen), de trapleuning verwijderd en gewoon maar begonnen aan dit project.

Tijdens het plamuren van de losgeslagen stukjes stucwerk en de met krantenpapier/opvulmateriaal uitgelubberde pluggengaten :p van de trapleuning. Kreeg ik het idee om blokjes op de muur te schroeven waarover ik de trapleuning zou schuiven zodat ik de boven omschreven ongein niet meer zou hebben (meer droom dan toekomst denk ik maar ja het klinkt goed). FUTURE WILL TELL
Na effe streunen in de garage twee mooie teakhouten latjes uitgezocht van 3,7 meter lang 15 mm dik en 50 mm breed.
De twee teakhouten latten op elkaar gelijmd middels lijm en om de 20 cm een deuvel, en dan kom je er achter dat je voor 3,7 meter toch wel wat lijmklemmen nodig hebt:eek:. Nu aan het sparen voor lijmklemmen.

IMG_0676.jpgIMG_0677.jpgIMG_0678.jpgIMG_0680.jpg

Zo, en dan heb je een idee en 3,7 meter hout.
 

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
IDEE/3,7 METER HOUT en schuren maar.
Na het schuren het end hout. Potlood en papier naar de trap meegenomen en proberen mijn ideeën voor een gedeelte te visualiseren.
En dan kom je erachter dat in mijn geval en misschien ook het geval in de rest van de wereld (in geval deze trap vorm) een rechte leuning van boven naar beneden niet gaat werken. Dit omdat het eerste gedeelte van de trap bol loopt vervolgens de bocht omgaat en hol loopt en pas op het einde van de trap bovenaan mooi recht loopt. Dit is hetzelfde als dat je wiskunde leraar met de volgende benadering komt "e = 2,718281828" dit snap ik nu ook nog niet waarom dit zo is maar gewoon aannemen en verder gaan ;). Oh vandaar dat er zo'n aparte vorm zat in de oude trapleuning.
Als eerste maar het makkelijkste gedeelte gedaan en beneden begonnen.
De juiste lengte gezaagd en het idee gekregen om het eerste blokje wat op de muur komt met een zwaluwstaart aan de trapleuning te verbinden en het tweede blokje met een pen/gat verbinding te maken.
IMG_0706.jpgIMG_0705.jpgIMG_0708.jpgIMG_0709.jpgIMG_0712.jpg
En dan merk je dat je bij de uitvoering van je idee toch nog best wel wat vakkennis mist (ik ga binnenkort maar eens een cursus houtbewerken volgen).
 

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
leuning in de hand nu nog op de muur.
Nu was mijn idee om het op de de volgende manier te doen
IMG_0726.jpg
Plug 10 in de muur een stokeind in de plug draaien, vervolgens een soort van helicoil in de houtenblokjes draaien zodat ik de houtblokjes op het stokeind kan draaien.
plug in de muur, geen probleem
stokeind in de plug, geen probleem
helicoil in de houtblokjes, wat een drama. Twee blokjes die op elkaar gelijmd zijn en hier tussen een helicoil draaien vergt wel wat geduld.
Weten jullie misschien een manier om die helicoil goed recht in de blokjes te krijgen want dat was toch wel het moeilijkste ze stonden eigenliijk alle keren scheef.
Maar blokjes voorzien van helicoils en schroef maar op het stokeind wat uit de muur steekt.
En zie hier het eerste stuk trapleuning gemonteerd
IMG_0713.jpg
IMG_0718.jpg
Op naar het volgende deel (worden toaal 3 delen).
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Nou nou, dat lijkt me nog een ingewikkeld proces zo'n trapleuning met al die hoeken en bochten.
Ik ben benieuwd hoe het gaat worden.

En ja, lijmklemmen heb je nooit genoeg...

Zoals Joris al zegt, je kan ook schroefdraad in het hout tappen. Zo te lezen is het teak hard genoeg om een mooie draad te tappen.

Grts, Raymond
 

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
Schroefdraad in hout tappen, oh ja, dat ga ik effe proberen heb nog een draadsnijset voor staal in de garage liggen.
Top bedankt voor de tip

Ja, moet drie keer de bocht om ben er ook achter dat ik deze eerste leuning beter had kunnen laten doorlopen tegen de muur aan.
Ben nu met de bovenste leuning bezig.
Daarna kan ik tussen de bovenste leuning en onderste leuning een tussenstuk maken.

hou iedereen op de hoogte
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Die helicoil is makkelijk op de volgende manier recht(er) in hout te krijgen.
Niet met een schroevendraaier maar door een langere bout te pakken met een moer erop.
Het einde van de bout draai je in de helicoil tot het eind.
dan de moer aandraaien tot hij strak tegen de helicoil aanzit.
nu kun je met een dopset of dop in de boormachine de helicoil een stuk rechter indraaien.
langere bout is meer houvast om hem recht te houden.
Hoe langer hoe beter.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Leuk project!

Feitelijk wat e gebruikt hebt is een inschroefmoer, en geen helicoil. Helicoils worden met name gebruikt om versleten tapgaten te voorzien van een nieuwe draad in metalen toepassingen. Het haaks inbrengen van beide is overigens wel gelijk. Beste gaat dit met de kolomboormachine, een draadeind (oid) inspannen en de inschroefmoer hier op zetten. vervolgens met gepaste druk de moer op het werkstuk laten zakken, en met de hande de boorkop draaien todat deze er 1 of 2 gangen inzit. Draadeind uit de boorkop halen, en nu bij voorkeur met een dop en een T-ijzer de moer op zijn plaats draaien. Door een T-ijzer te gebruiken heb je minste kans op scheef drukken.
 

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
Zo de tips maar eens in uitvoering gebracht
lange bout gepakt met alleen het begin een stukje draad effe de boutkop inklemmen in de boormachine en langzaam draaien maar.
IMG_0739.jpgIMG_0740.jpgIMG_0741.jpg
Best handig zo´n forum
Dit werkt echt stukken beter
 
Laatst bewerkt:

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
En toen was ineens het bovenste deel van de leuning ook af joepie
IMG_0742.jpg
IMG_0743.jpg
IMG_0744.jpg

- - - Updated - - -

nu nog het tussendeel
IMG_0745.jpg
 

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
Het tussendeeel is klaar, was al even klaar maar foto´s maken heeft uiteindelijk even geduurd.
Heb uiteindelijk een recht stuk tussen de twee delen geplaatst, mis toch nog wat ervaring (wordt aan gewerkt) om dit helemaal naar het zin te maken. Maar ben onwijs tevreden met het eind resultaat.


IMG_1019.jpg

De gehele leuning van boven naar beneden

IMG_1023.jpg

Heb meteen ook een leuning gemaakt voor de zoldertrap

IMG_1020.jpg

Zit alleen nog te twijfelen of ik het zo laat of nog ga afwerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.