Welke houtsoort is dit?

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
Hallo allen,

Ik heb balken gekocht voor het maken van een kloostertafel, zie tekening, maar ik denk niet dat het soort is waarvoor ik het gekocht heb.
Weten jullie welke soort het is? Heb zelf al een sterk vermoeden, maar zal jullie niet te veel beinvloeden.
Is deze soort geschikt voor het maken van een dergelijke kloostertafel?

Alvast bedankt, gr. Corné
IMG_5386.jpg
IMG_5387.jpg
IMG_5384.jpg
IMG_5385.jpg
keukentje en kloostertafels ww-page-001.jpg
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
Oke, dank je. Ik dacht zelf aan douglas. Ik heb het gekocht als amerikaans grenen... waarom denken jullie aan oregon pine? Dejaarringenen zitten toch vrij ver ui elkaar en er is ook flink kleurverschil tussen spint en kern.
Is het wel geschikt om een dergelijke kloostertafel voor binnen mee te maken?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik ging douglas zeggen gezien de dikke ringen, maar als ze je het hebben verkocht als werkelijk uit de VS komende, dan Oregon Pine. Maar dat is exact dezelfde boom als onze douglas, maar ik denk dat ze van daar nog uit primaire bossen komen en dus oudere bomen met beter hout geven.

edit, douglas is meestal maar net genoeg gedroogd voor constructie werk, niet droog genoeg voor meubels die binnen staan. En het is ook zacht dus het zal sneller vol deuken en krassen staan vergeleken met hardhout. Maar het hangt ook af van de look, die je wil geven aan de tafel.
 
Laatst bewerkt:

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
Oke, ik wou er een verweerde look aan geven dus dat is wel oke. Misschien door het bewerken met kettingen, staalborstel en dergelijke. Is grenen harder of valt dat in de zelfde categorie qua hardheid? Het ligt overigens binnen na te drogen momenteel.
 

tuoh

Oud hout
Oke, dank je. Ik dacht zelf aan douglas. Ik heb het gekocht als amerikaans grenen... waarom denken jullie aan oregon pine? Dejaarringenen zitten toch vrij ver ui elkaar en er is ook flink kleurverschil tussen spint en kern.
Is het wel geschikt om een dergelijke kloostertafel voor binnen mee te maken?

Wel frappant dat een houthandelaar zijn zaakjes niet meer kent! Amerikaans grenen is een verzamelnaam voor een negental verschillende Pinus soorten, terwijl Oregon/Douglas naar de botanische naam Pseudotsuga menziesii luistert. Rare jongens die houthandelaars, het namelijk ook de eerste maal niet dat ik dat verhaal hoor:mad:

Het hout dat je nu hebt is vermoedelijk Europese Douglas, zelfde soort maar hier (Europa) groeit het hout sneller, gevolg zijn grovere jaarringen, zachter hout, toch een hoge mechanische sterkte, meer kwasten en bij droging meer scheuren. De Amerikaanse variant komt in België op de markt als "Oregon kroon", en is quasi foutvrij, zwaarder van gewicht, met fijne jaarringen en de kleur is meer geelbruin.

In vergelijking met het hier ten lande aangeboden Amerikaans Grenen is Europese Douglas een stuk zachter. Voor wat je ermee van plan bent (putten inslaan) gaat het hout evenwel voldoen:p


Mvg,

André
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
Dank je André,

Het was overigens geen gerenommeerde houthandelaar, maar meer 'hobbyjongens' zeg maar.
Ik vind de structuur wel mooi voor een kloostertafel, alleen de kleur niet echt.
Ik denk dat ik met waterbeits, of 'verouderingsbeits' het hout op kleur ga brengen, daarna met een kalkpasta een patina aanbrengen en daarna nog skylt ultramat of iets dergelijks erop.

Of het hele spul verkopen en dan wel echt (amerikaans) grenen er voor terug kopen natuurlijk. Ik weet net niet of ik nog dezelfde prijs er voor terug krijg, nu ik weet dat het douglas is..

mvg, Corné
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heb je een factuur waar de soort op staat? Kan je ons misschien de prijs L/M of M3 geven zodat we weten of je de prijs van douglas hebt betaald of geïmporteerd grenen.
Specifiek Amerikaans grenen gaan halen voor een verweerde look tafel die er uit gaat zien alsof ze toch maar van goedkoop den is gemaakt is voor mij een beetje gek.
Zoek dan door een stapel rode den constructie balken voor de mooiere zonder knopen en maak het daarvan. Sommige handels leggen die zelf opzij en verkopen die dan wat duurder.
Ofwel ga bij een liefst familiale handel en vraag of ze niets hebben waarvan ze af willen, een restpartij inlands hout dat ze niet verkocht krijgen. En waarop ze je een prijs maken.
het is mij ook voorkomen dat ze mij dat gewoon geven.
Vraag anders naar een soort zoals populier, dat is goedkoop en heeft een zachte tekening dat je met de nodige beits kan laten lijken op nobel hout. Niet zo agressief gevlamd of herkenbaar als naaldhout.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
Het liefst had ik eiken gehAd maar om wat goedkoper uit te zijn ging ik voor grenen, amerikaans omdat daar wat minder noesten in zitten.
Balken zijn 90x140mm en 2,40m lang; heb ik €9,- per stuk voor gegeven. Dit lijkt me ook voor douglas redelijk schappelijk.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
Heb de stempels nog eens goed bekeken, hier is duidelijk "DOUG FIR" op te lezen. Misschien kan iemand van jullie nog wat opmaken uit de rest van de stempel, zie foto? Over herkomst of iets dergelijks.
foto 1-2.jpg
Onderste regel, doug fir

foto 2-3.jpg

Groetjes corné
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
De stempel vertelt dat het is ( #1&BTR ), dat wil zeggen dat het minstens 75% clear hout is, (zonder knoken en andre inperfecties)
KDHT meent Kiln Dried High Temperature oftewel, op hoge temperature in de oven gedroogd (voor insect vrij hout)
DOUGFIR is Douglas Fir.

Ik heb geprobeerd om de zagerij Mill 55 te vinden maar dat is me niet gelukt, sorry for that.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
Dag Leo,
Bedankt voor je reactie, en je hoeft je niet te verontschuldigen hoor! Ben blij met je reactie ;)
Heb toch nog wel hout van redelijke kwaliteit in huis gehaald al met al geloof ik.
Is douglas fir nou hetzelfde als oregon pine?
Gr corné
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dag Leo,
Bedankt voor je reactie, en je hoeft je niet te verontschuldigen hoor! Ben blij met je reactie ;)
Heb toch nog wel hout van redelijke kwaliteit in huis gehaald al met al geloof ik.
Is douglas fir nou hetzelfde als oregon pine?
Gr corné

Yes, Douglas Fir, Pseudotsuga menziesii, word ook wel Douglas spruce genoemd en ook nog Oregon Pine, allemaal hetzelfde beestje :D
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Je vindt ook regelmatig de Canadese versie en die heeft buiten stempels op het kopshout ook op de brede kant een maple leaf gestempeld. Elke balk van dat lot is dan gestempeld. Het 'verwisselen' van Europese en Amerikaans / Canadese Oregon is wel iets waar je op moet letten want houtboeren durven dit wel eens te doen (en dan uiteraard afrekenen aan de prijs van Amerikaanse Oregon). Foei ...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.