Gereedschap voor beginner

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Hallo houtbewerkers,

Mijn naam is Christiaan, en ik ben compleet nieuw in de wereld van de houtbewerking. Ik ben wel redelijk handig, maar door alle info rond frezen, boren en handgereedschap zie ik de bomen door het bos niet meer.
Voor mijn eerste project zou ik graag een Chinees puzzeldoosje ineen steken.
Zo'n doosje bestaat meestal uit een hoop onderdelen die in elkaar schuiven, dus ik verwacht dat ik een hoop sleuven zal moeten uitfrezen. Gaten uitboren tot op verschillende dieptes zal ook ongetwijfeld aan bod komen, evenals bepaalde patronen in het hout kerven.
Kan iemand mij zeggen over welke basistools ik waarschijnlijk zal moeten beschikken om aan een dergelijk project te beginnen?
Heb al eens rondgekeken voor wat elektrisch gereedschap, maar de meeste frezen e.d. zijn wel redelijk prijzig. Iemand die me een goed adresje kan adviseren om gereedschap te kopen? Ik wil hier hopelijk een nieuwe hobby van maken, maar ik zie het niet direct zitten om honderden euro's te gaan uitgeven om dan tot de conclusie te komen dat ik er eigenlijk niets van bak, dus goedkoop is het kernwoord ;).
Ik heb eigenlijk ook niet direct zicht op waar ik aan het juiste hotu kan geraken. Zijn er bepaalde winkels of eventueel online shops waar ik planken en/of balken kan krijgen met kleinere afmetingen om te bewerken?

Alvast bedankt voor eventuele suggesties!
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik denk dat je verder komt met handgereedschap dan met elektrisch gereedschap. Met een blokschaafje, setje beitels, een fijn zaagje e.d. kan je al een een hoop doen. Zorg wel dat je gereedschap vlijmscherp is, anders krijg je nooit een mooi resultaat.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Welkom!

We hebben een huisleverancier voor klein fijn hout, in Zwolle. Maar er is ook een post met houthandels:Overzicht houthandels

Wat gereedschap betreft: ik ben ooit begonnen met elektrisch handgereedschap (cirkelzaag, decoupeerzaag, bovenfrees) maar nu een paar jaar later weet ik dat goed en scherp "ouderwets" handgereedschap minstens zo belangrijk is.
Zeker met wat kleiner werk heb je eigenlijk stationair elektrisch apparaten nodig i.p.v. handmachines, vanwege de kleine afmetingen van je werkstukken.
Dan is een beitel en een fijn zaagje net zo makkelijk en snel.

Groeten, Raymond
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Misschien een ander idee.

Zit er in de buurt misschien een hobby werkplaats met houtbewerking?

Dan kan je daar vast ervaring opdoen met het werk en de gereedschappen.
Daar is ook vaak begeleiding.

Het kan ook gaan tegenvallen in de praktijk wat in het hoofd bedacht is en dan zit je met een hoop,gereedschap.
 

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Alvast bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik ga investeren in een goedkope bovenfrees (om de nodige sleuven en profielen deftig te kunnen uitvrezen) en een aantal beiteltjes/zaagjes. Ik denk dat ik daarmee m'n doosje wel ineen kan steken. Hopelijk doe ik dan tijdens m'n projectje genoeg ervaring op om in te kunnen schatten welke extra tools ik nodig heb.
 

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Misschien een ander idee.

Zit er in de buurt misschien een hobby werkplaats met houtbewerking?

Dan kan je daar vast ervaring opdoen met het werk en de gereedschappen.
Daar is ook vaak begeleiding.

Het kan ook gaan tegenvallen in de praktijk wat in het hoofd bedacht is en dan zit je met een hoop,gereedschap.

Heb niet direct weet van zo'n werkplaats in de buurt eigenlijk. Probleem is ook een beetje dat ik dit projectje min of meer in het geheim ga doen. Dat doosje moet een cadeau voor m'n vriendin worden, dus wil ik daar voornamelijk aan werken wanneer zij uit het huis is (ze heeft regelmatig de nachtshift, dus ik heb nu en dan wel een avondje voor mezelf).
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134



Gaat het om zulke boxen, dan lijkt me dat een hele uitdaging om het uit te denken.
 
Laatst bewerkt:

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Gaat het om zulke boxen, dan lijkt me dat een hele uitdaging om het uit te denken.
Inderdaag, ik zou graag een soortgelijk doosje ineen steken. Ik heb op zich al wel een idee hoe ik het ineen zou willen steken. Volgens mij niets al te moelijk: Ik denk dat ik de mechanica wel ineen kan steken met enkel een boor, frees en de nodige onderdelen (scharniertjes, slotjes, etc.), maar voor de afwerking (aanbrengen van patronen e.d.) zou ik waarschijnlijk wel wat handgereedschap nodig hebben.
In ieder geval gaat het idd wel wat tijd en werk kosten. Ik post hier wel het resultaat mocht het allemaal goed uitdraaien (anders kruip ik stilletjes ergens in een hoekje en doe alsof dit nooit gebeurd is ;) ).
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Nee hoor, niet doen. Het maken van fouten werkt inzicht verruimend.
Als je niks probeert ga je ook niks beleven.

Ik ben wel benieuwd naar de uitvoering.
 

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Ben al even op zoek gegaan naar het juiste gereedschap. Mijn oog viel op de Powerplus POWX091 bovenfrees (http://www.powerplusshop.be/2722/13376/frezen/powx091-bovenfrees-1200w-12-frezen.aspx).
Ik zou hier echter nog een freestafel voor willen voor het betere maatwerk. Ik heb niet echt veel plaats in m'n hobbykamer, dus zou ik liefst een compacte tafel willen. Nu had ik o.a. deze tafel gezien: http://www.fermwebshop.nl/ferm-bovenfreestafel/ , maar ik heb eigenlijk geen idee of die bovenfrees daar wel deftig op gaat passen. Zelf een tafel ineen steken zie ik niet direct zitten, enerzijds door tijdsgebrek, anderzijds omdat ik liever stevig startersmateriaal om mee te beginnen dan dat ik alles zelf als MacGyver ineen lig te flansen ;). Iemand die me kan zeggen of deze twee toestellen bijeen passen? Zo niet, iemand andere (goedkope) suggesties of alternatieven?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik heb denk ik een minder sjieke oplossing.
Van een sparing voor een kookplaat in een keukenblad heb ik dat deel overgehouden. Op maat gemaakt, gat erin, poten eronder en een balkje als geleider. Kostte niks. Gemaakt van resten.

Op Mp staat bij in en outmachines in Culemborg een elu tafeltje met frees. Hij heeft er geen prijs bij en het hoogste bod tot nu is €110.
Ik heb ook zo'n ding en je kan er best mee uit de voeten.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Ik zou persoonlijk niet voor Ferm gaan. De Triton MOF001 is een krachtige en zeer makkelijke machine om onder een tafel te monteren, kost slechts €200 euro. Een vriend maakt met Cnc freestafel bladen van trespa, kosten een paar tientjes, hoef je alleen zelf een onderstel te maken. Er zit een insert in waar je je frees aan vast maakt en een groot voordeel van de Triton is dat je je diepte instelling van bovenaf kan doen
 

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Ik zou persoonlijk niet voor Ferm gaan. De Triton MOF001 is een krachtige en zeer makkelijke machine om onder een tafel te monteren, kost slechts €200 euro
Tja, zoals ik al zei, ik ben maar een beginner. Ik ga in het begin absoluut geen gevorderde dingen liggen doen. Enkel een sleuven, gaten en eventueel verbindingen uitfrezen. Een frees van 200€ kopen is dus misschien een beetje overkill. Ik zou nu liefst gewoon investeren in enkele goedkope maar degelijke gereedschappen waarmee ik de basis onder de knie kan krijgen. Eventueel kan ik dan later een keer uitkijken naar duurder materieel als ik wat complexere dingen ga doen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Goedkoop en degelijk gaan meestal niet samen, heb ik nu al een aantal keer ondervonden. Dan zou ik liever voor een tweedehands machine gaan van een degelijk merk.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Het is inderdaad OF goedkoop OF degelijk.

Je kan inderdaad niet de beide in 1 zin gebruiken met hetwoord EN er tussen.

Voor bovenfrees zou ik de POF1400 van bosch nemen. 135 euro ongeveer (op bol.com geloof ik)

Goede waar voor het geld.

Edit:

ik zie net de post van Rizz: deze frees bedoel ik dus.
Ik heb deze frees nog steeds, en gebruik ze in een freestafel. Zolang ze het niet begeeft, zal ik ze niet weg doen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Is Ferm echt zo slecht dan?

Die bovenfrees van die link, dat merk weet ik ook niet. In dezelfde prijsklasse waarin TS zoekt heb je ook Ferm bovenfrezen, waarvan Ferm zegt dat ze onder de tafel passen. Ik denk dat zo'n setje voldoet voor de toepassing van TS.
 

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Ik moet zeggen dat die bosch bovenfrees er inderdaad interessant uitziet.
Heb zelf nog wat speurwerk gedaan, en kwam ook uit op deze set: http://www.fermwinkel.nl/a-25042593...rm-bovenfrees-set-bovenfrees-tafel-frezenset/. Die freesjes die daar bij geleverd worden zullen waarschijnlijk niet veel voorstellen, maar voor dat geld heb je dan wel een bovenfrees met bijbehorende freestafel. Als ik die Bosch frees zou kopen moet ik natuurlijk nog betalen voor een freestafeltje en een stel bitjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.