Gereedschap voor beginner

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Hallo houtbewerkers,

Mijn naam is Christiaan, en ik ben compleet nieuw in de wereld van de houtbewerking. Ik ben wel redelijk handig, maar door alle info rond frezen, boren en handgereedschap zie ik de bomen door het bos niet meer.
Voor mijn eerste project zou ik graag een Chinees puzzeldoosje ineen steken.
Zo'n doosje bestaat meestal uit een hoop onderdelen die in elkaar schuiven, dus ik verwacht dat ik een hoop sleuven zal moeten uitfrezen. Gaten uitboren tot op verschillende dieptes zal ook ongetwijfeld aan bod komen, evenals bepaalde patronen in het hout kerven.
Kan iemand mij zeggen over welke basistools ik waarschijnlijk zal moeten beschikken om aan een dergelijk project te beginnen?
Heb al eens rondgekeken voor wat elektrisch gereedschap, maar de meeste frezen e.d. zijn wel redelijk prijzig. Iemand die me een goed adresje kan adviseren om gereedschap te kopen? Ik wil hier hopelijk een nieuwe hobby van maken, maar ik zie het niet direct zitten om honderden euro's te gaan uitgeven om dan tot de conclusie te komen dat ik er eigenlijk niets van bak, dus goedkoop is het kernwoord ;).
Ik heb eigenlijk ook niet direct zicht op waar ik aan het juiste hotu kan geraken. Zijn er bepaalde winkels of eventueel online shops waar ik planken en/of balken kan krijgen met kleinere afmetingen om te bewerken?

Alvast bedankt voor eventuele suggesties!
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik denk dat je verder komt met handgereedschap dan met elektrisch gereedschap. Met een blokschaafje, setje beitels, een fijn zaagje e.d. kan je al een een hoop doen. Zorg wel dat je gereedschap vlijmscherp is, anders krijg je nooit een mooi resultaat.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Welkom!

We hebben een huisleverancier voor klein fijn hout, in Zwolle. Maar er is ook een post met houthandels:Overzicht houthandels