Lange planken kops verlijmen, hoe inklemmen?

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Beste mede forummers.

Ik moet een aantal lange planken en ook balken kops verlengen.
De planken zijn 20 cm breed 18 mm MDF en de balken 44x44 mm vuren.
Ik verleng van 240 cm naar 310 cm en de balken van 300 cm naar 310 cm met behulp van domino's en lijm.
Echter ik weet niet hoe ik precies klemkracht voor het verlijmen voor elkaar kan krijgen.
Zo'n lange lijmtangen heb ik niet en spanbanden ook niet.

Wie weet er een andere oplossing.

bij voorbaat dank
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Weet niet juist waarom je de balken wil verlengen maar lijkt mij niet de meeste sterke verbinding door gewoon domino's te nemen. Ik zou die eerder vingerlassen, liplas, haaklas of iets dergelijks. Voor een lange planken is het nog moeilijker om sterke verbinding te krijgen, maar hangt ook hier af van het project
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik weet de toepassing niet, maar als het alleen om het lijmen is:
Met lijmtangen aan beide zijde materiaal klemmen, kort bij de lijmnaad en dan die naar elkaar trekken. Je hebt dus minstens 6 lijmtangen voor een plank of balkje nodig.
 
Laatst bewerkt:

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Beste mcarma,

Ik maak op zolder onder het schuine dak kasten. Dat wil zeggen er komt een frame van 44x44 mm balken tegen de lange horizontale gordingen aan. Deze worden links en rechts tegen de muur bevestigd maar ook aan de gording zelf middels hoekjes. Bovenop komt een 20 cm plank als boven kant van de kast, welke gelijk die gordingen uit het zicht weg werkt en tegen het frame aan worden mdf deuren gemaakt. Dit is dus de bedoeling. Ik kom niet goed uit kwa maten vandaar het verlengen. De oplossing met de domino's gebruik ik omdat dat een dominofrees ter beschikking heb en helaas geen machine om iets anders te doen. De planken rusten dus voor op het frame en aan de achterzijde op de gording en dat over de gehele lengte. De lange balken krijgen meerdere staanders waardoor de belasting ook niet zo groot is.
Als amateur blijft het altijd zoeken naar oplossing met hetgeen je ter beschikking hebt ook als dit niet de beste oplossing is.Zolder.jpg
Let even niet op de fouten in de tekening het is slechts om de situatie duidelijk te maken.
De MDF plaat wordt goed ondersteund door zowel de balk als de gording. Het gaat alleen om de manier van klemmen om het zo te verbinden/lijmen.
 
Laatst bewerkt:

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Het lijkt me makkelijker om vuren balken en planken te kopen van 330 lang. 18 (of 22) x 200 en 44X44 zijn standaard wel in die lengte te krijgen.

Als je al materiaal hebt gaat dat niet meer op. Voor het frame kun je een halfhoutverbinding toepassen boven een staander. Als je dat op de plek doet kun je er van boven een schroef indraaien om de boel op de plek te klemmen. Je plank kun je lijmen zoals bobmartin aangeeft. Als ik je plan goed begrijp heeft het qua sterkte niets te lijden en gaat het er vooral om dat het optisch een strak geheel wordt.
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Beste Erik,

Bedankt voor je reactie. Ik heb het hout inderdaad al. Ik dacht te "zuinig" door slechts het eind te verlengen van de balken. Jouw idee omdat boven de staander te doen is handiger en zeker ook sterker. De MDF-platen zal ik zoals Bobmartin aangeeft met de vele klemmen proberen te klemmen. Daar maakt de plek van de naad niet echt uit, het moet toch worden geschilderd.

mvg

Blazoen
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Mocht je over een afkortzaag beschikken, dan kan je de balkjes onder 45 graden verstek zagen. Je hebt dan een langer lijmvlak.
Als fixatie Lamello's erin, lijmen, klemmen en het is nog stevig ook. Wel de uitharding van de lijm in de gaten houden.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Mocht je over een afkortzaag beschikken, dan kan je de balkjes onder 45 graden verstek zagen. Je hebt dan een langer lijmvlak.
Als fixatie Lamello's erin, lijmen, klemmen en het is nog stevig ook. Wel de uitharding van de lijm in de gaten houden.

45 graden doet er weinig qua sterkte, je zult veel vlakker moeten gaan om een sterke verlenging te krijgen. Vuistregel is 1:10 dus als je balk 44 dik is moet de lengte van de verbinding 440 zijn. Kijk eens naar hoe de headstock van een gitaarneck wordt verlijmd dan weet je wat ik bedoel. Als je en bovenfrees hebt kun je een eenvoudig hulpstukje maken om een dergelijk schuin vlak te maken. De sterkte komt niet zo zeer uit die lengte maar uit het verlijmen van de nerf in de lengterichting i.p.v. kops hout.
Google eens op "guitar neck scarf joint".
 

WR1944

Oud hout
Als de lange elementen op staanders rusten is het probleem van de sterkte van de verbinding opgelost. Dan hoef je alleen te zorgen dat de aan elkaar te bevestigen uiteinden op elkaar gefixeerd worden. Dat kan met domino's maar ook met deuvels. Als je de strook MDF en het balkje aan elkaar moet bevestigen kan je de deling van de srook op een andere steun laten uitkomen dan van het balkje. Dat geeft een beetje extra stabiliteit aan het geheel.Als je de naden onder 45 graden kan zagen is de deling vaak wat minder zichtbaar.
Omdat de lijmverbinding nogal kwetsbaar is kan je beter de verbinding maken met de strook en het balkje op de staanders geplaatst. Als je met die lange stukken gaat manoevreren gaat het geheid mis. Het tegen elkaar klemmen kan met de hierboven beschreven lijmklemmen maar een paar lange stukken strak aangetrokken duck tape doen de truc ook.

Succes en laat maar foto's zien van je constructie.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Als je zo een kregjig hebt is het opgelost. Anders een balkje eronder schroeven, zie je toch geen drol meer van. Mdf wel even het kantje breken, daar waar gekoppeld, voor het plamuren, resultaat is dan aanzienelijk beter.
 
A

Athanor

Guest
@hansb,

Ik ben het eens met je theorie, maar daar gaat hebben dit topic niet over.

Ik vind dat je nu wel heel veel deskundigheid naar jezelf toetrekt door deze waardevolle opmerking van hansb zo af te doen. Zijn advies is nl. zeer relevant en bij vakmensen uit de scheepsbouw goed bekend als een constructief goede oplossing!! Bovendien scheep je nu een nieuwkomer op wel erg brute manier af terwijl hij zijn eerste bijdrage levert:( en dat terwijl je zelf ook nog maar kort op het forum je bijdrage levert. Ik snap je enthousiasme maar vraag om respect voor andere deskundige meningen!!

Fons
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Beste mensen, het spijt mij dat dingen anders overkomen dan ik bedoel.
Ik ben niet zo'n beste woord kunstenaar als sommige hier aanwezig.

Die opmerking aan hansb ging over mijn aangegeven 45 graden, met Lamello's , waarvan ik denk dat ze in de toepassing die hier gevraagd wordt zal voldoen.

Op een simpele manier met weinig gereedschap! Want TS heeft geen beschikking over arsenaal spullen.

image.jpg
 
A

Athanor

Guest
Oké, het gaat mij er om dat ieder een bijdrage kan leveren waar de topicstarter wat aan heeft. Nu beargumenteer je de adviezen die je zelf geeft in aanvulling op de bijdrage van een ander, dat geeft een heel ander beeld dan het advies van een starter op het forum als niet relevant bestempelen! Goed dat je het nu even motiveert, dan voeren we een goede dialoog met elkaar en dat is een van de waarden die we proberen hoog te houden en een reden waarom veel mensen zo veel plezier aan dit forum beleven! Ga zo door!

Groet van Fons
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Beste Fons,

Ik kan me niet vinden in jou zienswijze, maar dat doet dit topic geen goed dus zal me hier niet meer moeien.
 
A

Athanor

Guest
Jammer, mijn opmerking was als positieve bemoediging bedoeld hoor!


Fons
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Beste Fons,

Ik kan me niet vinden in jou zienswijze, maar dat doet dit topic geen goed dus zal me hier niet meer moeien.

? Hij geeft je een compliment, hoor.. :)

Om even terug te komen op de scarf joint: met een bovenfrees en een zaagtafel kom je een eind. Daarmee kan je een jig maken met 2 stukken onder de gewenste hoek aan weerszijden van de balk, bovenfrees op de schuine zijden van die 2 stukken, diepte frees instellen en frezen maar. Eventueel om het wat veiliger te maken een soort geleidingslede maken om ervoor te zorgen dat je frees niet om kan vallen of wegschieten.. De kracht van je verbinding valt of staat met de vlakheid van je gefreesde oppervlak, dus als de geleidende stukken vlak zijn en exact even groot, zal je lijmoppervlak dat ook zijn. Met een beetje goodwill en een plan van tevoren is zo'n jig met een uurtje te fixen..

Ik heb met de handschaaf een scarfjoint gemaakt en met de bovenfrees. Ik prefereer het met de hand te doen, maar is erg lastig.


Edit: Dit is het idee dus:

bass007.jpg

.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Beste Blazoen,

Je zou ook van die verbindingen kunnen gebruiken die ze aan de onderkant van keukenbladen gebruiken. Die zijn er ook voor 18 mm MDF. Als ik je tekening goed begrijp, dan kun je ze mooi uit het zicht plaatsen.

Als je aan twee kanten muren hebt, kun je die ook als "lijmklem" gebruiken. Gewoon strak zagen en met lijm verbinden.

Succes
Martie.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
image.jpg

Blazoen,

In dit geval hoeft het misschien niet zo spannend te zijn.
Je schrijft dat het frame (staanders) links en rechts tegen de muur bevestigd worden. Ik neem aan met pluggen en schroeven.
Dat korte stukje rechts op de tekening, kan je met 2 schroeven via de mdf plaat strak trekken. Wel de mdf plaat iets ruimer boren dan de diameters van de schroef. Je moet ze echt aantrekken. Hetzelfde geldt voor het stuk mdf wat te kort schoot. Ook die schroef je weer op dezelfde manier vast aan het balkje. Je mag er 2 Lamello's infrezen en wat lijm om de lijn strak te houden. Hetzelfde geldt voor het balkje, wat lijm ertussen. Je kan aan de achterkant eventueel zo'n metalen verbindingsstrip schroeven.
Komen de deuren aan de balkjes?
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
751
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik heb goed ervaring 1:3. Plankje van 2 wordt dan een schuine kant van 60. Je hebt dan niet teveel verlies. Belangrijk is dat de lijmvlakken goed passen. Mij lukte dat het beste om op de afkortzaag een gelei evenwijdig aan de zaagsnede te maken. Daarna gewoon met witte houtlijm lijmen en achteraf testen door er een keer mee op de grond te slaan. Degene die los gingen waren niet goed:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.