Profielmessenkop

Roel Wouters

Nieuw lid
10 nov 2014
1
0
Ik ben als hobby-houtbewerker nieuw in dit forum.
Ik heb mij recent een oude beginnerscombiné aangeschaft, en er was een set met kop en profielmessen bij.

Wat mij nu meteen opviel, is dat er van de meeste profielmessen maar 1 mes bij zit.
Slechts van 2 messen waren er 2 bij.

Ik ging er van uit dat je ze altijd per 2 steekt, of zie ik hier iets over het hoofd?

Alvast bedankt om een beginner advies te geven!

grtn,
Roel



IMG_0528.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Ik heb ook een paar profielkoppen, een met profielmessen en spaanbegrenzers, een met alleen profielmessen zoals jij en twee stuks met profielmessen voor een radiaalzaag. Bij de laatste twee zit een set profielmessen die je aan drie of vier kanten kan gebruiken, van elk profielmes zit er maar een bij. Aan de overliggende kant gebruik je een recht mes voor de balans. Je moet dus wel zorgen dat je profiel mes verder uitsteekt dan je rechte mes. Dit is door dewalt zo als extra geleverd bij een radiaalzaag. Je voert je hout gewoon wat langszamer door. Bij de kop met spaanbegrenzers gebruik ik twee afgeslepen spaanbegrenzers als vulplaat en standaard flumessen in sets van twee. Heb ik een niet standaard profiel nodig, dan verslijp ik een mes en gebruik een kort standaard mes voor de balans. ik heb geen spullen om twee messen hetzelfde te slijpen . Kortom ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Je moet alleen je doorvoersnelheid aanpassen.
 

Houtie

Nieuw lid
15 sep 2014
23
0
Ik heb zelf ook 2 van deze sets waarvan ook maar 1 stuk profielmes bevat, in het bijbehorend kistje is ook maar plaats voor 1 profielmes per vakje.
Ik heb dit eens geprobeerd op mijn freestafel de HM 1 Prima, met als tegembeitel ook een prfielmes welk er een beetje bij in de buurt kwam, maar merkte een onbalans in de freeskop. Was dit vroeger meer gebruikelijk dan tegenwoordig?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Misschien heeft dit met het toerental te maken.De radiaalzaag draait 2800 tpm en mijn freesmachine draait 4200 tpm. Bij deze toerentallen is de onbalans geen probleem.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je ziet wat ze vroeger allemaal durfden met frezen dan waren ze helemaal niet vies van dit. Het ziet ernaar uit dat dit vroeger de gewoonte was, de eerste koppen die kwamen met mijn occasie machines hadden ook maar 1 stuk voor sommige profielen. Aan de andere kant zet je dan een ander mes dat niet in de weg zit om niet te sterk uit evenwicht te zitten.
En dan ook het toerental op het minimum van wat er op de kop staat.

Nu heb je koppen met 2 profielen en 2 tegenprofielen die als begrenzers dienen, wat veiliger is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb ook zo een set gehad bij mijn eerste machine. Ik heb de messen en kop gratis meegegeven toen ik de machine terug verkocht heb (Robland x 310) want echt pretig werken vond ik het niet. Het was inderdaad gangbaar om maar één profielmes te gebruiken. Ik heb nu nog zo een kop liggen met nog een mes er in. Bovendien kan je bij die kop de messen ook nog regelingen in de diameter. Ook slechts één profielmes, aan de andere kant eentje wat niet uitsteekt. Als ik jou was, liet ik die messen voor wat ze waren en kocht ik tenminste een set andere messen. Een compleet set met kop kost wel wat geld, maar dan kan je ook veilig werken.
Ik heb zelf een set messen gekocht bij Probois. Niet zo duur en behoorlijke kwaliteit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Het frezen met een mes is niet onveiliger als met twee messen. De messen zitten op dezelfde manier vergrendeld in de kop. Als je houtbewerking voor hobby doet of je werkt alleen als zzp er, dan leveren de koppen met de spaanbegrenzers geen enkel voordeel op. Voor het geld van de spaanbegrenzers kan je beter andere messen kopen. Je bepaald zelf de aanvoer. Iedere houtbewerker snapt dat je je handen niet in je zaag of frees moet stoppen, je hebt dan niets aan je spaanbegrenzer. De wetgevers bedenken elke keer weer iets nieuws om ondernemers op kosten te jagen. Als je weet wat je aan het doen bent en je hebt gezond respect voor de machine, dan kan je ongeschonden heel oud worden. Werk rustig, houd je handen bij draaiend gereedschap vandaan en scherm je draaiend gereedschap goed af.
 

tuoh

Oud hout
Zeker voor hobbyisten is het belangrijk om met het veiligste systeem te starten en niet te gaan klooien met een freeskop die in het beste geval uitsluitend gebruikt mag worden met een aanvoerder. Anderzijds is er met dergelijke koppen wel vlot te werken als je weet waar je mee bezig bent. Dat betekend bijvoorbeeld dat je als tweede mes in deze kop kiest voor een profiel dat zo dicht mogelijk het eerste mes benaderd qua vorm. Hoe minder onbalans hoe beter, ook al omdat je voor glad freeswerk wel wat toeren moet kunnen draaien. Zelf gebruik ik deze koppen nog occasioneel voor restauratieklussen.

Het verschil in kwetsuren bij een frees met spaanbegrenzers of een exemplaar zonder die dingen is enorm. Was een paar jaar geleden getuige van een freesongeval met een handmatige doorvoer bij een Mec. frees, enkel de pink en een stuk van de linkerduim bleven behouden, de rest zat in de stofafzuiging en was verloren. Volgens de spoedarts waren de ontbrekende stukken er letterlijk afgerukt en niet afgesneden zoals je eerder zou verwachten.

Wees er dus van bewust dat als het fout loopt met dergelijke koppen het ook goed fout is.


Mvg,

André
 

Karl G

Nieuw lid
11 nov 2014
2
0
Hallo iedereen, hier mijn eerste vraag je op dit forum.
Ik heb zopas wat machineaccesoires aangeschaft via een veiling. In het kavel zat een set van stehle, freeskop met profielmessen en spaanbegrenzer. Omdat ik een tijdje geleden ook mijn eerste combine heb gekocht had ik deze graag gebruikt. Alleen... Deze freeskop is voor een asmaat van 40 mm en mijn toupie 30 mm. Bestaan hier conversiesets voor of moet ik een nieuwe freesas laten draaien? Of misschien nog iets anders??

Mvg
Karl
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je kan hulzen kopen om ertussen te steken, 40mm is helemaal niet meer gangbaar. Ik denk dat er zijn op de webshop van Felder, maar je kan daar niet naar linken.
Afhankelijk van de prijs moet je het overwegen om een nieuwe kop te kopen met asgat 30mm, op zich zijn die niet zo heel duur zonder een set van messen erbij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.