Cadeautjes voor de feestdagen zelf maken.... van hout natuurlijk

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Over een paar weken is het al december, Sinterklaas en Kerst en voor velen de gelegenheid of aanleiding om elkaar wat te geven. In deze post wat ideeën om zelf aan de slag te gaan, veel succes en vooral veel plezier! En graag aanvullen met eigen ideeen natuurlijk.


jaap

Houten sterren van Paul Sellers


Houten ringen van fineer


Opbergbox voor breiwerk van Steve Ramsey

 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
En deze link van SlowWood moet je echt even downloaden, schitterend Italiaans design, ik werd er vrolijk van!! En heel veel is prima zelf te maken!

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat leuk om te zien John, ze lijken ook prima gelukt! Is je vriend zelf geen forumlid, bij zulke fraaie werkstukken is het lidmaatschap in ieder geval het eerste half jaar gratis ;).
Nog een hele leuke van Steve Ramsey, die er overigens op dit filmpje wat ouder en vermoeid uitziet.

jaap

 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
WP_20141204_00_22_21_Pro.jpg

Ben zelf aan het hobbypieten met een houten dierenpuzzel voor de neefjes. Het is een beetje een race tegen de klok voor pakjesavond. Maar vanavond de eerste 6 stukken in de olie gezet. Als ie klaar is zal ik wel een topic maken. Zoals het er nu bijstaat denk ik dat het een leuk cadeau wordt.

Zo'n ring. Is dat nou een werkstuk waar je er een van maakt en dat perfect uitvoert. Of is het zo dat je er bij wijze van spreken honderd draait om de mooiste 2 weg te geven?
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Ik geef m'n (vaste/ terug kerende) klanten en m'n vrienden (die er nog geen hebben) dit jaar een kaas (presentatie) plank of een snijplank( Ahem, orgineel, niet? :eek:). Daarbij zaag en schuur ik allerhande keuken gereedschap. Ik zal, voor de liefhebber, op een later moment de snij en presentatie planken beter fotograferen. Liever gezegd, bij daglicht en dat valt niet mee dezer dagen alhier.. ;-) Ben van plan morgen naar een kringloop winkel te rijden om te kijken of ik er niet keukengereedschap in ijzer kan kopen die misschien opgefrist kunnen worden door ze van een nieuw handvat te voorzien.

Kerst3.jpg

Gevlamd Berken

kerst.jpg

Selectie van de net behandelde snij en presentatie plankies
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
@erik-o, prachtige dierenpuzzel, hoe is ie uiteindelijke geworden?

@ Botte bijl, fraaie snijplanken en lepels. Zaag je de lepels in de gebogen vorm uit, of zaag je ze uit een rechte plank en buig je ze dan door stomen oid??

jaap
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Ik zaag de spatels op de lintzaag en schuur ze met een stationaire bandschuurmachine. Daarna schuur ik ze nog even met de hand.
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
@erik-o, prachtige dierenpuzzel, hoe is ie uiteindelijke geworden?
Van de uiteindelijke puzzel heb ik een topic aangemaakt. Hij is gelukkig al goed in gebruik. daar was ik nog wel bang voor, dat mijn neefje er in 5 minuten mee klaar zou zijn.

@botte bijl:
Dat zijn mooie degelijke planken zo te zien! Die snijplank met de rondjes vind ik intrigerend. Komen de rondjes van een draaibank? Zo niet dan ben ik wel benieuwd naar de truc om ze zo precies rond/pas te krijgen zonder, namelijk.
 

Smokediver

Actieve deelnemer
Vandaag ook even lekker bezig geweest om mijn eerste ring te maken. Er leuk werk om te doen. Aangezien dat ik nog niet echt over de juiste gereedschappen beschik ben ik wel tevreden met het resultaat.
Het gat moest 17 mm worden. Dus een malletje gemaakt van 17mm waar ik een gat in boorde voor een lange bout. De bout paste in mijn boormachine en kon ik een ring draaien en schuren.
ben bijna jarig en dan komt er een houtdraaibank in mijn collectie.
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.