mafell roltafel en klemstuk

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi forum, onlangs een Mafell roltafel incl liniaal klemstuk en dropstop aangeschaft voor bij de Erika 70Ec. Na enig afstelwerk heb ik alles parallel gekregen tov de zaagtafel. Maar ik loop tegen een probleempje aan.

Ik heb ik ook een klemstuk, hiermee kan je de langere liniaal nog eens extra vast zetten op de roltafel.
Mafell geeft als voorbeeld wanneer je de liniaal als rip fence wilt gebruiken. Maar ik zie het ook gebruikt worden met afkorten en onder verstek etc.

Als ik het klemstuk aandraai dan trek ik de liniaal scheef, het komt een paar mm omhoog aan de kant van het blad...
Correct afgesteld zou de roltafel 1mm hoger moeten zijn dan het tafelblad van de zaag, draai ik dat extra klemstuk aan, dan wordt het spleetje licht aan het einde van de liniaal zon 5/6 mm ipv gewoon 1mm. Beide tafels zijn vlak en parallel tov elkaar.

- Is mijn geleider nu scheef? (nooit eerder gemerkt of last van gehad)
- Wanneer gebruiken jullie dat klemstuk?

0001203_300.jpeg


maxresdefault.jpg


Geen eigen foto, maar deze laat prima het overzicht zien, waar deze meneer zijn vinger houdt komt het bij mij omhoog als ik het klemstuk aandraai, het klemmetje ligt hier rechts op tafel.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als het klemstuk de lineaal vlak op de roltafel trekt en de lineaal piekt dan omhoog, dan staat de roltafel niet vlak afgesteld lijkt me. Of je hebt misschien meer dan 1 mm speling?

jaap
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi jaap, thanks voor je bericht. Ik heb gister nog ff gekeken. Ik denk toch dat de geleider iets scheef is.
Met dat klemstuk aan het uiteinde van de tafel trek ik het aan één kant strak op tafel aan de andere kant van de roltafel piekt die nu ook omhoog.

Met de oude liniaal merkte ik dat niet die is een stuk korter, maar met deze lange is het plots een stuk duidelijker, vraag is hoeveel last ik ervan ga hebben op de nieuwe aanslag zit wel een stopblok/dropstop, als ik die op 40cm zet zal die geen 40 gaan zagen omdat het onder een hoek staat. Vanavond nog maar eens kijken, er zit nog een mini stelknop op de geleider misschien doet die iets, ik had gister niet de juiste inbus bij de hand.

Anders wordt de vraag is dit scheef genoeg voor garantie:(
Ik zal nog een fototje plaatsen, kunnen jullie zelf oordelen (of ik zeur of niet:p)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.