Vragen ivm aanbouw nieuwe werkplaats

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Ik wil achterin mijn tuin een nieuw - groter - atelier bouwen. Ik zou dit najaar graag nog voor het gaat vriezen de betonnen vloer gieten. Ik zal er proberen een beeldverslag van maken. Maar de ervaring leert me dat ik als druk bezig ben dikwijls foto's vergeet te maken. :cool:

Daarom enkele vraagjes:

1. Ik denk er over de buizen voor de stofafzuiging en de electriciteitskabels voor de machines onder de beton te leggen. Goed idee? Waarom wel/niet?
Alvast een eigen bedenking: Mij lijkt het wel mooier en netter maar het beperkt me later als ik de ruimte eventueel wil herinrichten (bv bij aankoop nieuwe
machines)

2. Aangezien ik afzuiginstallaties die de lucht filteren (bv: Felder RL 160 of de Festool turbine 3091) erg duur vind, had ik het idee een aparte ruimte aan de buitenkant van het atelier te metsen waar ik een gewone afzuiginstallatie in plaats (bv: Felder AF 22 S). Dan draag ik gewoon een stofmasker als ik de zakken vervang. Maar een vriend van me vertelde me dat ik dan in de winter alle warme lucht naar buiten blaas, waardoor het bijna onmogelijk wordt om het atelier warm te houden. Hebben jullie ideeën om dit op te lossen?

Alvast bedankt voor de hulp!
 

Houtactief

Actieve deelnemer
19 feb 2012
30
0
Beste Bram,

Op het moment dat je een vloer stort met kruipruimte kun je beter later de kabels van onderaf door leren, dat laat je inderdaad de vrijheid eerst aan de slag te gaan en later veranderingen aan te brengen.
Op het moment dat je de fundering op staal stort (gelijk op een draagkrachtige grondlaag zonder kruipruimte) zou ik grotere mantel buizen nemen zodat je later kabels kunt trekken als je alsnog iets wilt veranderen. Bijvoorbeeld 50 mm pvc buis, geheel verlijmd. Het voordeel is dan dat je later kabels kunt trekken terwijl er ook een andere,in de buis ligt.

Wat betreft de stofafzuiging, je kunt dan beter voor een houtmotcontainer kiezen, op het moment dat hij vol is laat je hem ophalen en heb je nooit een stofkapje nodig. Je raakt inderdaad wel warme lucht kwijt op deze manier, je moet dus zorgen dat je gefilterde lucht teruggevoerd wordt in de werkplaats. Persoonlijk vraag ik me af of een complete installatie wel zoveel duurder is.
Zelf heb ik een installatie met pers waardoor het mot geperst wordt tot blokjes brandhout, die kun je prima stoken.
Hooguit 2x per jaar moet ik daar in om hem schoon te maken en dat komt eigenlijk altijd omdat ik vuren beschaaft heb dat zo licht is dat het tussen de filters blijft hangen.

Voor tweedehands afzuiginstallaties zou ik eens kijken bij koster Werkplaatstechnieken in Steenwijk of bij Talens machines in Staphorst.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.