Afstellen Festool ATF55e op zaagtafel Basis

Sjummie

Nieuw lid
4 nov 2014
4
0
Goedemiddag,

Ik ben nieuw hier, lees al een tijdje mee, maar nu ook geregistreerd. Hoop veel te kunnen leren hier :)

Heb ook direct een vraag. Ik heb recentelijk een gebruikte Festool Basis zaagtafel met bijbehorende invalzaag ATF55e op de kop weten te tikken. Het enige nadeel is dat het aanwezige zaagblad enigszins bot was. Dat zaagblad heb ik nu vervangen en na de atf55 weer in de geleider heb vastgezet valt me op dat het zaagblad akelig dicht langs het aluminium loopt van het werkblad.

Heb de zaag een aantal malen gedemonteerd en weer gemonteerd, maar de afstand blijft klein. Ik neem aan dat het zaagblad mooi in het midden van de gleuf dient te staan? Ik meen dat dit wel het geval was voordat ik het blad heb vervangen.

Het zaagblad staat wel mooi parallel aan de gleuf, als ik de trekfunctie gebruik blijft de afstand gelijk. De verschillende verstelmogelijkheden die ik vind zijn bedoeld om de parallel of de zwenking aan te passen.

Is er iemand die kan zeggen of er een manier is om het blad in het midden van de gleuf te krijgen? Ik heb stiekem het idee dat het iets heel simpels is dat ik over het hoofd zie.
IMG_8577 (Small).jpg


Alvast bedankt
icon_smile.gif


Groet,
S.
 

Bijlagen

  • IMG_8577.jpg
    IMG_8577.jpg
    64,2 KB · Weergaven: 201

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Is de dikte van het nieuwe en oude zaagblad gelijk ? Het eerste waar ik aan denk maar, staat het blad haaks ten opzichte van de tafel ? Wanneer je het blad op maximale hoogte zet, wordt de afwijking dan kleiner of juist groter ?
Zit het zaagblad op de juiste manier gemonteerd ? Hierbij doel ik op een eventueel verkeerd geplaatste sluitring of afstandsbus.

Welkom trouwens ;)
 

Sjummie

Nieuw lid
4 nov 2014
4
0
Hoi CivixX,

Bedankt voor je reactie.

Heb het zaagblad gemeten, is exact evendik als het oude. Alles is, of lijkt, goed gemonteerd. Zaagblad weer losgehaald en vastgezet. Blad stond inderdaad niet helemaal haaks op de tafel. Stond weliswaar ingesteld op 0 graden, maar bij nameten met een geodriehoek bleek dit toch niet te kloppen, als ik hem instel op 2 graden is ie wel recht :)

Daarnaast heb ik dat ronde metalen schijfje dat in de zaag valt bij het plaatsen van de machine in de tafel wat opgedikt met een ringetje, scheelt een millimeter, zaag valt nu redelijk in het midden van de gleuf, het zagen kan beginnen :)

Groet,
S.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.