Ik ben Gerrit en ik pruts ook wat met hout

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
Hallo beste mensen van woodworking,

De laatste tijd pruts ik weer wat meer met hout.


Bomen zijn een belangrijk onderdeel van mijn leven, Ik heb ze geplant langs de A1 en in de polder en in mijn tuin; waarvan ik de laatste meest ook weer omgezaagd heb.
Hout kloven ( tegenwoordig machinaal is) een van mijn favoriete vormen van houtbewerking.
Het inrichten van mijn verbouwde schuur houd me aardig bezig en ik heb nu de voor mij ideale werkplek.
Het liefst hergebruik ik hout en schilder het bij voorkeur niet zodat het altijd nog in de kachel kan.
YouTube geeft mij heel veel ideeën wat ik eigenlijk ook wel zou willen maken maar dan anders.
Het schiet niet op maar omdat het hobby is maak ik eerst een plan in mijn hoofd, daarna kijk ik wat er ligt of wat eigenlijk wel gesloopt kan worden en begin aan het project intussen voortdurend het plan aan te passen aan het aanwezige materiaal enzovoort. En toch komen er soms best leuke dingen uit.
mijn interesse ligt onder andere op het gebied van bos, bomen, hout, natuur, tuin, YouTube, oud gereedschap, houtbewerken meest met handgereedschap
Houtbewerken is voor mij tijdverdrijf en de zinnen verzetten. Ik heb waardering voor vakmannen die het echt kunnen maar evengoed voor een scheef nestkastje.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Hallo Gerrit,

Ik zou om te beginnen een boom eens niet meteen tot brandhout maken!
Dat zou de laatste levenscyclus moeten zijn.

Er is zoveel te verzinnen nog.

De bomen uit mijn tuin, die verwilderd was toen wij er kwamen wonen, hebben allemaal een functie of krijgen die nog.
bv steunpilaren, tafelpoten, tafelblad, trap, poort etc,

Gemaakt van coniferen, spar, atlasceder, esdoorn, plataan, notenhout, sierappel, hazelaar.
tja en het kon allemaal in de kachel.

Nou succes dan maar.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Welkom Gerrit!

De kop: "ik ben Gerrit en ik" .... begon er bij mij meteen een liedje door mijn hoofd te gonzen:)

Hout kloven is zeker een mooie bezigheid http://www.youtube.com/watch?v=depGGSiUJ6A

Hoe machinaal doe je het? met een houtkliever of heb je een zaag/klief combi?
Wij hebben gewoon een elektrisch/hydraulische kliever en het is een heel rustgevend klusje inderdaad. Mijn vrouw doet het graag.

Het 'liefst ongeschilderd' is hier ook heel bekend zodat het de kachel in kan. Ik heb een dichte kachel dus een beetje verf is niet zo heel erg, maar ik beperk het liefst zo veel mogelijk.
Als je het een beetje duurzaam wil maken kan je wellicht lijnolie gebruiken, dat zal niet zo veel narigheid geven bij verbranding.

@ bobmartin: deels met je eens dat een boom voor mooie dingen te gebruiken is ipv brandhout, maar de kachel moet wel kunnen branden!
 

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
Hallo,
Bedankt voor de reacties
Ik probeer nu en foto te laten zien van mijn werkbank met daarop onder andere de spanzaag waar ik mee bezig ben.
2014-11-04 19.22.48.jpg
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Knetterbiele??? Is dat een Zündapp? ;)
Google zegt een kettingzaag! Wist 't niet.

Vandaag nog een boom veranderd in 2x3tjes. Heerlijk werk inderdaad.

@ gerrit: WOUW! Heb je geen gereedschap of ruim je zo netjes op. Jaloers op zo'n werkbank. De mijne is nooit te zien door alle rotzooi erop ;)
 
Laatst bewerkt:

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
zoek eens naar power chainsaw dan hoor je een Knetterbiele
Ben gek met mijn werkbank is gemaakt van de oude ruwe dakbalken van de garage
Hierop kan ik echt hakken zonder gewip en foor wat fijner werk met een beitel is het ook goed dat het ding niet veert.
Behalve de bakken eronder heb ik een kastje erboven net rechts boven de foto waar veel in gaat
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Da's inderdaad mijn makke, niet genoeg kasten, en daardoor de kasten die er zijn te vol, dan heb je geen zin om dingen terug te leggen
De balken die ik vandaag heb staan te maken zijn voor een stellingwand. Kan niet wachten tot die klaar is: 3 meter lang en 2,5 hoog.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.