Draadstang verlijmen in douglashout

Wanddecoratie

Nieuw lid
14 sep 2014
6
0
Hallo, ik ben bezig met de voorbereidingen van een nieuw te bouwen douglas schuur.
Ik wil een betonnenfundering maken met poeren van 150x150 waar de douglas staanders op komen.

nu wil ik in de poeren een draadstang m16 meestorten zodat hier de douglas staanders op komen. Hoe verlijm ik dit met elkaar en welke diameter moet ik boren?

Alvast bedankt
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik heb voor mijn balkon 20mm 40 cm lang RVS draadeind gebruikt, in de staanders een 22 mm gat geboord, 20 cm diep. De staanders rusten op een grote RVS ring en moer, het draadeind zit ongeveer 18 cm in de (Azobé) staanders. Voordeel is dat je bij verzakking een en ander weer op hoogte kan krijgen. Het balkon staat op veen, dus dat wil wel zakken. In theorie kan het balkon wegvliegen, maar dat maak ik niet meer mee vrees ik.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
draadeinde verlijm je niet in hout.
als het echt vast moet kan je beter een stip in de staander inlaten en hier bouten haaks doorheen aanbrengen
 

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
Met de vorige sprekers eens
Als wegwaaien geen probleem is , de pin zorgt er voor dat de staander op zijn plek blijft als het hout gaat werken.
Ik zou er wel een stukje dakleer of iets tussen doen tegen optrekkend vocht
 

Houtactief

Actieve deelnemer
19 feb 2012
30
0
Wij deden het altijd andersom, eerst gaten in de grond maken met bijvoorbeeld een grondboor, pvc buis erin, dan de hele schuur opzetten op schroefstempels met haakankers onder de staanders geschroefd. Pas als het hele frame staat, de pvc buizen volstorten zodat de haakankers vast komen te zitten.
Het voordeel is hiervan dat je flexibel bent tijdens de bouw en dat het verse beton de beweging van het frame niet op hoeft te vangen tijdens de bouw.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Ben ik met Houtactief eens.

Verder zou ik de draadstangen niet in de staander bevestigen, het gewicht van je bouwwerk is voldoende.

Vorig jaar heb ik zelf een douglas schuur gebouwd, lees gerust misschien vind kunnen mijn fouten je helpen =) LINK
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Hier kun je RVS plaatjes kopen met een moer eraan gelast, dan kun je de paal stellen en daarna vastschroeven.
voordeel is dat je naderhand de paal nog eens kunt nastellen en dat hij toch enigzins bestand is tegen opwaaien.
 

Wanddecoratie

Nieuw lid
14 sep 2014
6
0
Bedankt voor jullie reacties! Als ik het goed begrijp hoef ik de pinnen dus niet vast te zetten in de staander. Hoeveel cm zou hij in de staander moeten zitten?

en als ik geen stelruimte nodig heb kan ik dan de staander, met een stukdakleer ertussen, direct op de betonnenpoer plaatsen? Deze betonpoer zit enkele cm boven het maaiveld.

Zijn jullie voor het behandelen van het douglas hout of zouden jullie het niet lakken/beitsen?

de kozijnen ook van douglas hout maken of is het beter hier een andere soort hout voor te gebruiken?

POW jij hebt werkelijk een pracht schuur gemaakt! Ga ik zeker dingen van leren voordat ik mijn schuur ga bouwen.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Wanddecoratie, ik zou altijd minsten 1 cm ventilatiespleet houden tussen het kopse hout en de poer anders gaat de paal daar rotten.

Als je de rossige kleur van douglas wilt behouden kun je het behandelen met een beits of een mengsel van gekookte lijnolie en terpentine. Je kunt het ook onbehandeld laten, als je constructie goed is maakt het qua houdbaarheid weinig uit.
Ik heb een schutting gemaakt van onbehandeld douglas, die staat nu een jaar en wordt steeds grijzer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.