De stofzuiger met cycloon is klaar

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Het heeft even geduurd om alles te bedenken aan te schaffen en te maken maar ik ben zeer tevreden met het eindresultaat.
Een parkside stofzuiger met DLX cycloon en opvangbak met vuilniszak.
Ik heb de eficientie nog niet kunnen testen en heb momenteel ook de stofzuigerzak nog gemonteerd.
De zuigkracht is nu erg sterk dus de cycloon houdt niets tegen mede door de dikke verbindingsslang.
Ik heb ook een arm gemaakt waarlangs de afzuigslang en stroomkabel voor de machine loopt zodat de slang en bedrading niet over de vloer en door het stof slepen.
Hij is zo hoog dat ik er onder door kan lopen (2mtr) en valt niet om.
De arm kan 360 graden draaien en is demontabel.
De slang is gemonteerd met klittenband.

20141031_164759.jpg

20141031_165717.jpg

20141031_165047.jpg

20141031_165402.jpg

20141031_165205.jpg

20141031_165321.jpg
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dit is de parkside pnts 1500 b2
alles is origineel aan de stofzuiger ivm garantie.
Dus niets erop geschroeft.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Interesting, kost ook geen drol, zo te zien.. Nu ben ik van alles aan het lezen over stofafzuiging en ik zie dan gelijk 1 ding wat misschien voor verbetering vatbaar is. Dat zijn dan de bochten, m.n. die op de cycloon aansluiten. Voor minder verlies zou je nog kunnen overwegen om hier 2x 45 graden te gebruiken..


Voor de rest: mooi systeem!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
90 graden bochten zijn altijd minder goed dan 45 graden.
Maar in dit geval ontkwam ik er niet aan.
het eerste idee was om de clang vanuite de stofzuiger helemaal naar de bovenkant van de cycloon te laten gaan.
maar ik kon de bocht bovenin niet maken omdat de slang toch te stug was en te veel aan de cycloon trok.
Dan maar zo.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Tof gedaan! Is dat een "gewone" metalen emmer met deksel dat je hiervoor gebruikt hebt? Waar heb je dat "trechtertje" van boven op de emmer vandaan?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Het is een dikwandige emmer van edpm.
hierop zit eeb houten deksel met tochtstrip voor de afsluiting.
in de emmer zit een pedaalemmerzak om hem makkelijk te legen.
De 'trechter' boven op is het cycloonfilter wat het vuil van de lucht scheidt.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dat hij geen zuigkracht tegenhoudt.
stof houdt hij uiteraard wel tegen.

- - - Updated - - -

De cycloon komt van amazon.de
 
A

Athanor

Guest
Ja, ik ben er ook nog steeds naar op zoek ( nou ja, min of meer..;)) een aantal jaren geleden hebben we ook al eens een discussie over dit onderwerp gehad en deze komt inderdaad regelmatig weer even langs.

Fons
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
209
7
65
Drachten - Buitenpost.
Ik moet er ook maar eens aan en wou dan een cycloon filter zelf maken van een pion en zo heb ik gelijk de juiste vorm ervoor, en die schroef ik op een plaat die precies op de kliko past.
Als ik de filmpjes op yt zie zou het wel moeten werken of gaat dat dan niet werken?
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ik heb er ook een gemaakt met zo'n pylon en als emmer een asemmer, die ooit bij de Aldi te verkrijgen was. Dat werkt prima kan ik je vertellen. En heel eenvoudig te maken.

Groet,

Ad
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Even een oud topic weer naar boven halen omdat het voor mij toch interessant is. Ik heb momenteel een karcher 1200 (wd2) geloof ik op een cycloon gekoppeld, deze koppel ik dan weer aan bijvoorbeeld mijn tafelzaag. daar zit ook het grootste probleem. er wordt een enorme hoeveelheid zaagsel verspreid als ik hem gebruik. Dit terwijl de zuigkracht toch redelijk lijkt gezien hij toch stukjes hout, glas en dergelijk opzuigt als ik hem gewoon op de grond gebruik.

@3dmatzer, gebruik jij de parkside nog en toevallig ook gekoppeld aan een tafelzaag? zou jij hem mij aanraden. Gezien mijn zeer beperkte ruimte ben ik al gebonden aan een stofzuiger, ook is het budget voor een festool simpel weg niet aanwezig. Zit er trouwens ook een fijnstoffilter in?

ik hoop dat jij mij kunt helpen of natuurlijk iemand anders met ervaring op dit vlak.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Het ligt natuurlijk niet aan de stofzuiger als je zaagtafel alle kanten op zaagsel verspreid. Over dit onederwerp zijn echt legio topics ( ook van de cyclonen in de laatste weken zelfs langsgekomen.
Als je zaagtafel teveel rondstrooid kun je ook kijken of je dat op de een of andere manier kan afvangen, door er bv een bak omheen te maken onder de tafel waar je dan de slang op aansluit. Ook dit is pas langsgekomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.