vlak vandiktebank decock defect

koenieboy

Nieuw lid
31 okt 2014
3
0
Hallo,

Weet nog altijd niet waarom maar mijn vlak/vandiktebank heeft het deels begeven. Plots bij opstart zijn de 5 zware bouten die één (van de in totaal 2) mes vasthouden afgekraakt met het gevolg dat het mes en de plaat die het vasthout eruit zijn gevlogen. Gelukkig geen gewonden...

Ondertussen heb ik de vlakschaaf terug werkende gekregen. De vandikte lukt me niet omdat wss één van de 2 aandrijfassen een duw heeft gekregen waardoor hij moeilijker draait en de motor krijgt hem niet meer vooruit.

Ook is er één van de 2 gietijzeren stukken die aan beide kanten van de schaafas zitten volledig in stukken en hier gaat mijn vraag over. Waartoe dienen die stukken juist? Zijn die essentieel of enkel essentieel voor de vandikte?
Alvast bedankt,
Koen
decock.jpg
 

tuoh

Oud hout
Ai dat zijn serieuze problemen, en er is nog meer slecht nieuws, die twee stukken voor en achter de schaafas zijn essentiële onderdelen, beide zijn een combinatie van drukbalk en spaangeleiding. zonder die dingen word vandikteschaven quasi onmogelijk, ze zorgen er namelijk voor dat het hout strak tegen de tafel gedrukt word, zo kan dit niet gaan klapperen ( bij dunnere stukken) Het vandikte schaven daar zal je een kruis kunnen overmaken, dat gaat niet meer lukken.

De breuk van de bouten is meer dan waarschijnlijk te wijten aan metaalmoeheid, als er eentje bezwijkt krijgen de andere meer krachten te verwerken en zo krijg je een kettingreactie. Als je de machine nog wil blijven gebruiken als vlakschaaf MOET je alle bouten in de schaafas zeker vervangen. Nu is het een levensgevaarlijk ding.
Zelf zou ik aan die machine geen euro meer spenderen, het sop is de kool niet waard, enkel nog goed voor oud ijzer. Van die oude gietijzeren machines zijn er plenty te koop voor een zacht prijsje.
 
Laatst bewerkt:

koenieboy

Nieuw lid
31 okt 2014
3
0
ik vreesde al zoiets, bedankt voor de info. We gaan dus op zoek moeten gaan naar een vandikte bank...
greetz,
Koen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Die drukbalk is gewoon een rechthoekig stuk ijzer, neem de maten, ga naar een ijzerboer en koop een stuk rechthoekig staf, bv c45.
De onderkant laat je vlak, de rest maak je op maat met de slijptol en een vijl. Nieuwe bouten in de beitelas en draaien met het spul.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik lees net dat je aandrijfas ook krom is, Die neem je mee naar dezelfde ijzerboer, die heeft wel een richtpers.
 

koenieboy

Nieuw lid
31 okt 2014
3
0
Zijn jullie zeker dat die twee stukken het hou op zijn plaats houden? Ik heb de indruk dat deze die nog overblijft hoger zit dan de aandrijfassen van de vandikte (groene pijlen) en dat deze dus geen hout raakt...

decock.jpg
grtn
 

tuoh

Oud hout
Nu zal die wals lager zitten als de drukbalk, maar dat plaatje veranderd als er hout word doorgevoerd:p dan gaat de aanvoerwals omhoog.

WAt je ook moet controleren is het frame, en dan specifiek de lagerbehuizing van schaafas en walsen, dat is namelijk gietijzer dat een enorme klap te verwerken gekregen heeft. Vermoedelijk zitten daar haarscheurtjes:(

Een machine die een dergelijke klap te verwerken gekregen heeft moet je afschrijven, er verder mee klooien is vragen om problemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.