Step-back cupboard

WR1944

Oud hout
Oftewel een keukenkast in lokale traditie, de Pennsylvania Dutch. Dat het eigenlijk Duitsers waren beseften die Engelsen indertijd niet. Maar indien nodig herinner ik ze er wel aan wat de echte Dutchies zijn.

Er is behoeft aan bergruimte in de keuken en dat wil ik voorlopig oplossen met een losse kast in deze stijl. Als later de keuken in z'n geheel wordt opgeknapt staat die niet in de weg.

Hutch 1.jpg

Het is een kopie uit het boek "Cabinet making" van Bill Hylton. De afmetingen moet ik aanpassen wegens de beschikbare ruimte. Het wordt sowieso een product in millimeters dus aanpassen moest ik toch al. Het wordt een meter breed en zal net onder het plafond passen. In het onder- en bovendeel zitten twee deuren en daartussen een schot. Omdat ik het smaller maak weet ik nog niet of ik dat handhaaf. Ik zal het op schaal opzetten en zien of het wel zinvol is. De panelen maak ik niet met zwaluwstaarten aan elkaar. Teveel werk en je ziet het door de lijsten toch niet.
Ik overweeg het in maple (esdoorn) te maken alhoewel het natuurlijk wel duurder is dan ordinair vurenhout. Het is $25 voor een plank van 1 x 6 x 8ft oftewel 19 x 140 en 2,4m lang. Vanaf twee planken wordt het al gratis thuis bezorgd.
http://www.homedepot.com/p/Sure-Woo...in-x-8-ft-Maple-Board-MAPLE1X68-3PL/100092345

Ik weet niet of ik eerst een plank moet bestellen om er iets mee te maken om een beetje gevoel voor dit hout te krijgen.
 

WR1944

Oud hout
Op de plaats waar de kast komt te staan is nog een hoop zooi (mijn woorden, m'n vrouw noemt het essentials) dat eerst een ander plaatsje moet krijgen. Ik heb wel besloten het van poplar te maken. Dat werkt lekker en is makkelijk te beitsen. Binnenkort hoop ik de eerste lading planken in te slaan. Voor dat ik een nieuw project start maak ik eerst de kelder aan kant en dat is ook een aardige klus. Maar het gaat wel gebeuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.