afwerking gemoesteerd esdoorn

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Vanmiddag in Arnhem weer wat mooie stukjes hout op de kop getikt, behalve Am. noten en Am esdoorn voor snijplanken ala the woodwhisperer en een stuk bubinga (een van de mooiste houtsoorten imho) heb ik ook wat gemoesteerd esdoorn gekocht.
Hoe kan ik dit het beste afwerken om dat mooie diepte effect te krijgen?

Welke soort lak of olie is hier het meest geschikt voor.
De voorwerpen die ik ga maken zijn voor droge toepassingen.

Ook ben ik op een ander forum wel eens werkstukken van getekend esdoorn tegengekomen die transparant gekleurd waren in elke kleur van de regenboog. Volgens mij was dit gedaan met analine verf, zover ik weet is dit zeer schadelijk. Is dit zo of zijn hier ook alternatieven voor te bedenken.

Alvast bedankt.
Con
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Aan was heb ik niet gedacht, ik kan me van vroeger herinneren dat mijn moeder de meubels eens in de zoveel tijd in de boenwas zetten. Het glom als een spiegel. Is zeker uit te proberen.
Shellac heb ik wel aan gedacht, maar van wat ik lees is het niet zo eenvoudig om dit aan te brengen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.