Van hobby naar werk.

Maarten_A

Actieve deelnemer
26 aug 2014
32
0
Geertruidenberg
Beste forumgenoten en zielsverwanten.
Ik ben al enige tijd lid van dit forum en het wordt dus wel een keertje tijd om mij voor te stellen.
Mijn naam is Maarten, en woon in Geertruidenberg,dat ligt in het zuiden van het land, net boven Breda. Houtbewerking is, net als varen en boten, al jaren een hobby van mij. Niet verassend dus dat ik meestal wel boten heb die of geheel van hout zijn of waar toch wel wat hout aan zit.
Mijn geluk is dat ik een fijne werkplaats van 6x8 meter aan huis heb, een voormalige koeiestal die in de loop der jaren geheel is verbouwd, maar nooit helemaal af is. welke werkplaats wel ?

Zowel met boten als met houtbewerking kan ik zeggen dat ik zowel de traditionele als de moderne technieken erg interessant vindt. Ik richt mij dus niet uitsluitend op het een of het ander.
Wat ik wel opvallend vindt is dat de oudere technieken vaak een langere houdbaarheid hebben.
Zo wordt een oud schip vaak mooi gevonden, en zal dat over twintig jaar nog zijn, terwijl een schip dat nu nieuw en "state of the art" is over twintig jaar geheel uit de tijd zal zijn. hetzelfde geldt in mijn ogen voor gereedschap. De "oude" handgereedschappen doen het nog steeds goed, terwijl er van allerlei moderne machines elk jaar nieuwere en betere modellen uitkomen.
Maar goed, zoals gezegd, omarm het nieuwe zonder het oude uit het oog te verliezen!

Ik ben op dit forum terecht gekomen op advies van een medewerker van Baptist, je weet wel die snoepwinkel in Arnhem. Ik vroeg daar naar hoe ik in contact zou kunnen komen met houtbewerkers in mijn omgeving en hij adviseerde mij om dat via dit forum te doen. Inmiddels heb ik ontdekt dat dit forum een schat aan informatie biedt waar ik dan ook regelmatig en dankbaar gebruik van maak.

Waarom zoek ik contact met andere houtbewerkers? Ik ben me op dit moment aan het oriënteren om van mijn hobby mijn beroep te gaan maken. Mijn plan is om me te richten op kleinschalig maatwerk zoals een kast in huis of boot, teakhouten bekleding van kuipbanken in een boot, een gelamineerde helmstok op maat, herstelwerkzaamheden aan houtwerk. Omdat ik met allerlei vragen zit zou ik dan ook graag in contact komen met mensen die hobbymatig of professioneel bezig zijn met fijn houtwerk. Ik realiseer me terdege dat ik nog erg veel kan leren, maar naast de technische aspecten zijn er ook andere zaken die bij het opstarten van een eigen bedrijf op je pad komen. Als er mensen zijn die hun ervaringen op dit gebied willen delen dan zou ik dat erg fijn vinden.

Om ook alvast wat te in brengen post ik hierbij een foto van mijn nieuwe freestafel, naar het befaamde ontwerp van Norm Abram of New Yankee Workshop.
De romp is van Berken multiplex en de fronten en randen van het blad van mahonie. Het blad zelf is opgebouwd uit 2 lagen van 18 mm. MDF met aan de boven- èn onderzijde formica erop verlijmd.
Ik heb hierbij een Triton TR001 gekocht die permanent in de tafel blijft. Deze frees vindt ik ook te groot om mee uit de hand te frezen, daarvoor blijf ik mijn oude trouwe Elu gebruiken.
De Triton hangt in een Incra plaat waar ik de speciale Cleansweep ringenset heb bijgekocht. Dit in combinatie met de afzuiging via het plenum van de freestafel zorgt voor nagenoeg stofvrij frezen.
Het frezen met zo'n tafel werkt perfect, zodra de tafel functioneel was heb ik hem gebruikt bij het frezen van de resterende onderdelen van de tafel zelf zoals de greepjes, het deurtje en de fence.

Met vriendelijke groet,
Maarten.
 

Bijlagen

  • P1020084 (Medium).jpg
    P1020084 (Medium).jpg
    79,2 KB · Weergaven: 432

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Hallo Maarten,
Welkom op het forum! Mooie freestafel heb je daar, en ik zie ook een prachtige collectie beitels. Ben benieuwd naar foto's van jouw projecten, succes en groet, Jaap Bri
 

Maarten_A

Actieve deelnemer
26 aug 2014
32
0
Geertruidenberg
Hallo Jaap,

Ik maak uit je profielfoto op dat je ook zeilt, (Cornisch Shrimper ?)
Hierbij enkele foto's van mijn bootprojecten van afgelopen twee jaar:
Onze Drascombe Coaster, die al meer dan dertig jaar oud is, heb ik in de winter van 2012-2013 geheel kaalgehaald, alle gaten, gaatjes en beschadigingen gerepareerd en opnieuw gelakt.
Hierbij zit erg veel kunststofwerk, brons en koper, maar ook hout en omdat ik het zo'n karakteristieke boot vindt durf ik hem wel op dit forum te posten.
DSC_0977 (Large).jpgTyke_2013-04-30_b-2.jpgTyke_new_helm-1.jpg

Vorig jaar kochten we samen met onze twee zoons onderstaand gaffelkottertje, een plaatje!
De boot was in prima staat, alleen niet zo goed bijgehouden.
Na een middagje poetsen en enkele dagen schuren en lakken van de rondhouten lag ze er weer stralend bij.
2013-06-06.jpg
Het mocht niet lang duren, door een stomme actie van een gast bij een kampvuur belandde een jerrycan met benzine brandend tegen de boeg van de boot.
Ondanks dat de brand snel was geblust was de aangerichtte schade verschrikkelijk. Gelukkig geen persoonlijk letsel, mijn zoon, die met de boot op pad was, lag binnen te slapen.
2013-08-01.jpg
De verzekering verklaarde de boot total-loss, maar wegdoen was voor ons geen optie.
Ik heb er dus voor gekozen om de boot te houden en heb alle herstelwerkzaamheden zelf uitgevoerd, van polyesterreparatie (met glasweesel en epoxy), teakhouten potdeksel en stootlijst vervangen en lakwerk van de gehele boot tot het repareren van de verbrande mast en het nieuw maken van de boegspriet.
P033.jpg
Toch bezig zijnd heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de kuip van teakhout te voorzien.
Dat oogt een stuk mooier dan de grijs geverfde antislipvlakken.
P024.jpg
P004.jpg

Ze ligt er nu weer als een plaatje bij.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Zeer mooie scheepjes en fijn herstelwerk aan het onfortuinlijke exemplaar. De overstap van hobby naar werk zou ik vooral moedig durven noemen vandaag de dag. Maar ongetwijfeld zeer voldoening gevend als het lukt!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hallo Maarten,

Mooie freestafel ! Ik ken best een aantal forumleden die van hun hobby deels hun werk hebben gemaakt. Ik ben er 1 van. Mocht je een ritje naar Zwolle zien zitten dan ben je meer dan welkom.
 

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Ha Maarten,
Welkom!
Ik heb hier ook al veel opgestoken. Niet allemaal direct voor mij toepasbaar. Wellicht later wel.

Ik heb sinds een jaar ook mijn eigen "onderneming": een dag en 1-2 avonden per week ben ik klusjesman/meubelmaker. Ik doe dit naast mijn kantoorbaan (30uur)bij een werkgever.

Bij ons ontstond ruimte, omdat de kinderen wat ouder worden en we een flexibele oppas vonden, die de kinderen uit school haalt. Hierdoor kan ik op die dag van 9-17u aan de slag. Of in mijn schuur (6x3m) of bij een klant die kleine klussen heeft, of een speciaal/maatwerk meubel wil. Dat laatste is waar ik mij steeds meer op toe wil leggen.

Hoe denk jij de overstap te maken? Heb je al een "klantenkring"?
Aanschaf van gereedschap wordt dan opeens ook veel leuker:D.
Ik wil je adviseren: hoe klein je boekhouding ook is, laat het (zeker in het begin)de opbouw en uitvoering even checken door een boekhouder. Ik laat mijn excel file net voor de BTW aangifte even checken. kost me €80/jaar. Het verwerken van bonnen, facturen etc doe ik zelf.

succes!

groet,

Baan
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Hoi Maarten,

Leuk, nog een liefhebber van klassieke Britse bootjes! Mijn eigen zeilboot heb ik vorig jaar verkocht, ergens op dit forum staat er een posting over (Houtwerk Cornish Shrimper). Wel met pijn in het hart, zoals veel oudere zeilers ben ik overgestapt op een motorboot...
Die Drascombe heeft een aardige metamorfose ondergaan, mooi! Wat jouw tweede boot betreft, die reparatie is knap werk, vooral het polyester is weer heel strak, wat is je geheim? Mooi teak kuipwerk ook. Wat is de type-naam van dit scheepje, er zijn er zoveel, deze kan ik even niet thuisbrengen.
Succes met je plannen, groet, Jaap Bri
 
Laatst bewerkt:

Maarten_A

Actieve deelnemer
26 aug 2014
32
0
Geertruidenberg
En ook een (oud) Oughtred bouwer.
Ik heb destijds de "Auk" van Iain Oughtred gebouwd.
De "Elf" staat nog ergens op mijn lijstje. (als ik een keer een winter tijd over heb)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Hallo Maarten.

Als je van je hobby je beroep maakt, moet je een nieuwe hobby zoeken!

Ik wist het wel met zo'n schuur naast het huis. Hout bleef mooi m'n hobby!
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum Maarten!

Leuk, bootjestopics spreken mij altijd aan;)


Fons
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
751
153
Heerde
marinusvannorel.nl
Als je er een "normaal"inkomen mee wilt verdienen, moet je best veel opdrachten hebben. Je maakt mooie dingen dus daar hoef je je waarschijnlijk de minste zorgen over te maken.

Als je naast houtbewerken ook houdt van administratie bijhouden, offertes maken en uitbrengen (en nooit meer een reactie op terug krijgen) dan is van je hobby je beroep maken misschien wel een idee. Ik heb er voor gekozen om mijn eigen baan (in de IT) aan te houden en er naast dingen met hout te doen. Ik heb er wel voor gekozen om het formeel te maken (BTW-nummer, KvK en zo). Een reden is dat ik met houtbewerken nooit een goede boterham bij elkaar kan scharrelen en daarnaast vraag me af of ik full-time houtbewerken wel zo leuk zou blijven vinden.
Misschien geen positief verhaal, maar er moeten ook mindere verhalen zijn om tot een weloverwogen besluit te kunnen komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.