afzuiging werkplaats?

deek

Nieuw lid
29 okt 2014
4
0
Ik ga een werkplaats inrichten en wil daar een stationaire afzuiging in plaatsen. Kan iemand mij vertellen of bijvoorbeelde deze, http://www.toolnation.nl/stationair/afzuigingen/metabo-spa-1200-afzuigaparaat.html , afzuiger aan te sluiten is op meerdere apparaten tegelijk via een buizenstelsel? Of is ie daar niet krachtig genoeg voor en moet je hem op 1 machine tegelijk aansluiten?
En kan ik voor de buizen gewoon spiraalpijpen van gegalvaniseerd staal gebruiken?

Ik hoor het graag
Alvast bedankt

Groeten
Deek
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Deek,

Deze machine houdt niet over en ik zou hem niet gebruiken voor meerdere machines tegelijkertijd (vraag je ook af hoe vaak je twee of meer machines tegelijkertijd gebruikt). Je kunt de machines het best aansluiten met spiraliet buizen en dan eventueel het laatste stuk met flexibele slang. Als je afsluiters plaatst dan kun je een vast buizenstelsel aanleggen en hoef je alleen de afsluiter voor de te gebruiken machine te openen en een andere te sluiten; kost vijf seconden en scheelt een hoop capaciteit. Als je het ding dan ook nog voorziet van een schakelaar met afstandsbediening en je neemt zelf zo'n klein zendertje mee dan heb je een mooie en gebruiksvriendelijke installatie.

Groeten,
Hans
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik heb een vergelijkbare afzuiger (merk Einhell, met 1150m³/uur). Is ook aangesloten op een buizensysteem (PVC, geen metalen) en van daaruit uiteindelijk op 5 machines en een vloerafzuiging) De afzuiging doet het perfect bij gebruik van 1 machine. Maar bij 2 of meer machines zal hij nooit genoeg zuigkracht hebben.
Ik maak gebruik van 'blast gates', wat ik bij deze machine echt wel aanraad.

Een situatie waarbij je als eenmans-werkplaats 2 machines tegelijk nodig hebt, kom je toch nooit tegen.
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
@rhynix: die buizen, zijn dat gewoon waterafvoerbuizen dan?
Waar haal je zo'n blastgates?

In m'n nieuwe werkruimte volgend jaar zou ik ook graag een klein buizennetje leggen voor m'n machines.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
De 'blast gates' heb ik zelf gemaakt volgens dit principe (foto van internet, niet van mezelf):
site1031.jpg


De buizen komen uit de gewone DHZ (globus uit lendelede) met een diameter van 100mm. Werkt perfect en goedkoop. en genoeg hulpstukken beschikbaar om er vanalles mee te maken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb afgelopen zomer ook een buizenstel aangelegd in spiraliet buizen. Een hele vooruitgang in de werkplaats. Het zijn gewikkelde buizen voor ventilatie en eigenlijk niet ideaal voor deze toepassing. Het werkt goed genoeg, maar ik verlies toch wel wat debiet. Eigenlijk zouden bochten uit twee keer 45° moeten worden gemaakt, en T-stukken als broekstuk worden uitgevoerd. De kleppen heb ik eenvoudig een stukje draadstang met een een plaatje.
PVC afvoerbuis is niet geschikt voor een afzuiging. De buizen worden door de wrijving statisch geladen en een vonk kan een stofexplosie veroorzaken. De draad in de flexibele buizen zit er niet voor de sterkte in, maar als aardingsdraad. Bovendien is die kunststof niet statisch. Je moet tenminste PE buizen gebruiken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
PVC afvoerbuis is niet geschikt voor een afzuiging. De buizen worden door de wrijving statisch geladen en een vonk kan een stofexplosie veroorzaken. De draad in de flexibele buizen zit er niet voor de sterkte in, maar als aardingsdraad. Bovendien is die kunststof niet statisch. Je moet tenminste PE buizen gebruiken.

Welnee, PVC zou statisch geladen kunnen worden. Er zijn een hoop spookverhalen, maar bijna ieder artikel wat ik gelezen heb, inclusief dit: http://www.wwgoa.com/d-o-g-simple-approach-for-dust-collection-ducting/ Aangeraden door forumleden. Er bestaat een kans, maar die is zo astronomisch klein... En dan nog, ook PVC kan geaard worden...
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
hmmm, vreemd, ik had hier zopas gereageerd, en nu werd mijn post verwijderd?

Maar mijn antwoord kwam op hetzelfde neer als wat Rizz zegt...
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
hmmm, vreemd, ik had hier zopas gereageerd, en nu werd mijn post verwijderd?

..
Ik heb dat ook al meermalen gehad dat ik dacht gepost te hebben wat achteraf niet zo bleek te zijn. Ik maakte daar in een ander topic een grapje over waarop Jaap direct reageerde dat er geen posts verwijderd worden. ( en anders laten ze je het weten )



OT: hoe doen jullie dat met machines met een kleinere aansluiting dan 100mm. Gaan jullie dan gewoon naar een kleinere diameter pijp/slang?
Ik had uit een ander topic begrepen dat je dan veel zuigkracht verliest.
 

deek

Nieuw lid
29 okt 2014
4
0
Bedankt mensen! Dat ga ik doen, ik leg een vast stelsel aan met kunststof buizen en afsluiters.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.