PDA

Bekijk Volledige Versie : Ik ga een bootje bouwen!

Ad Beumer
28-10-14, 22:10
Tenminste, dat is het plan.

Dit is een beetje een lange-termijn project. Het is al jaren een droom van me en ik ga maar gewoon beginnen. Ik weet nog niet hoe het allemaal gaat lopen, ik weet zelfs nog niet goed waar het precies gaat gebeuren. Kleine onderdelen maak ik in mijn werkplaatsje, de bouw zelf gaat waarschijnlijk mijn achtertuin gebeuren. Ik verwacht dat ik op een bepaald moment ergens een zeiltje tegen de regen ga ophangen. Ik zie wel. :)

Het is geen project waar ik onafgebroken hard aan ga werken. Het suddert al jaren dus het zou jammer zijn het nu af te raffelen. Ik werk eraan als ik zin heb, en anders doe ik gewoon lekker iets anders. Ik ga proberen het vooral leuk te vinden.

Het wordt de "Macgregor Canoe" van Iain Oughtred. Een leuk (zeil)kanootje waarmee ik lekker in het Waaltje bij mij achter kan ronddobberen. Hij moet er ongeveer zo uit gaan zien. (plaatje gepikt van het woodenboat forum, ik hoop dat de eigenaar het niet erg vindt.)
21440

Goed, genoeg gebabbeld, aan het werk. Als eerste maak ik de hulpspanten waaromheen later de boot gebouwd gaat worden.
Een stapel goedkoop 9mm multiplex bij de locale bouwmarkt gekocht, onder de arm gepakt en naar huis gewandeld.
Tot zover gaat het soepel. geen problemen. Dat geeft de burger moed. Dit kan ik!

Nu wordt het iets lastiger. De spanten moeten vanaf de tekening worden overgezet op het hout. Op de tekening staan alleen halve spanten getekend maar ik heb toch liever een hele boot. Daar moet dus nog iets aan gebeuren. Gelukkig zat er bij de tekeningen ook een stapeltje A4-tjes met een paar goede tips. Het gaat als volgt:
- Snij een paar openingen in de basis- en centerlijn op de tekening. (ik noem het maar centerlijn. bestaat er een goed nederlands woord voor 'centerline'?)
- Trek een lijn, haaks op de rand van het hout, op de plek waar de centerlijn van het spant moet komen.