PDA

Bekijk Volledige Versie : Ik ga een bootje bouwen!

Ad Beumer
28-10-14, 22:10
Tenminste, dat is het plan.

Dit is een beetje een lange-termijn project. Het is al jaren een droom van me en ik ga maar gewoon beginnen. Ik weet nog niet hoe het allemaal gaat lopen, ik weet zelfs nog niet goed waar het precies gaat gebeuren. Kleine onderdelen maak ik in mijn werkplaatsje, de bouw zelf gaat waarschijnlijk mijn achtertuin gebeuren. Ik verwacht dat ik op een bepaald moment ergens een zeiltje tegen de regen ga ophangen. Ik zie wel. :)

Het is geen project waar ik onafgebroken hard aan ga werken. Het suddert al jaren dus het zou jammer zijn het nu af te raffelen. Ik werk eraan als ik zin heb, en anders doe ik gewoon lekker iets anders. Ik ga proberen het vooral leuk te vinden.

Het wordt de "Macgregor Canoe" van Iain Oughtred. Een leuk (zeil)kanootje waarmee ik lekker in het Waaltje bij mij achter kan ronddobberen. Hij moet er ongeveer zo uit gaan zien. (plaatje gepikt van het woodenboat forum, ik hoop dat de eigenaar het niet erg vindt.)
21440

Goed, genoeg gebabbeld, aan het werk. Als eerste maak ik de hulpspanten waaromheen later de boot gebouwd gaat worden.
Een stapel goedkoop 9mm multiplex bij de locale bouwmarkt gekocht, onder de arm gepakt en naar huis gewandeld.
Tot zover gaat het soepel. geen problemen. Dat geeft de burger moed. Dit kan ik!

Nu wordt het iets lastiger. De spanten moeten vanaf de tekening worden overgezet op het hout. Op de tekening staan alleen halve spanten getekend maar ik heb toch liever een hele boot. Daar moet dus nog iets aan gebeuren. Gelukkig zat er bij de tekeningen ook een stapeltje A4-tjes met een paar goede tips. Het gaat als volgt:
- Snij een paar openingen in de basis- en centerlijn op de tekening. (ik noem het maar centerlijn. bestaat er een goed nederlands woord voor 'centerline'?)
- Trek een lijn, haaks op de rand van het hout, op de plek waar de centerlijn van het spant moet komen.
- leg de tekening precies op die lijn op het hout en hou hem op zijn plek met bijvoorbeeld een paar zware stukken hout.
21431

- neem de vorm van het spant over op het hout door op regelmatige afstanden even met een spijkertje door de tekening te prikken.
21433

op de tekening waren de plekken aangeven waar de verschillende gangen terecht kwamen. Het is handig om deze op het hout over te nemen dus ik heb maar gewoon op die plekken geprikt.

- en als je dan te tekening weghaalt heb je de vorm van het spant in gaatjes. :)
21434

- daarna is het gewoon een kwestie van 'verbind de puntjes'
21435

- tekening omdraaien, daarbij gebruikmakend van het al bestaande gaatje in de centerlijn en de openingen in de tekening ...
21436

... en gewoon de gemaakte gaatjes in de tekening nog een keer doorprikken ...
21437

... en voor je het weet heb je het eerste spant uitgetekend. Nog even grof uitzagen zodat hij wat gemakkelijker onder de lintzaag past.
21438

- tenslotte een mooie nieuw lint op de zaag en voorzichtig, en vooral buiten de lijntjes uitzagen. En daar zijn de eerste spanten.
21439

Ik heb het grote spant even op mijn werkbank gelegd en ben erop gaan zitten: het past! :)

Goed, tot zover dit keer. Alle spanten zijn uitgetekend en wachten op de lintzaag. Daarna met schaaf en beitel netjes afwerken tot op de lijnen, de uitsparing voor de kielbalk uithakken en dan ga ik eens nadenken over de volgende klus.

Klaas
28-10-14, 22:31
Nou Ad, dat ziet eruit als een goed begin! Ik ben benieuwd waar het op uit gaat draaien!

jaap
29-10-14, 00:17
Ambitieus project met zo'n mooie houten boot! Succes met de bouw!

jaap

TH0M
29-10-14, 14:32
Ben heel benieuwd, gaaf project namelijk! Leuke voortgangsfoto's!

schrijnwerker
29-10-14, 14:51
[QUOTE=Ad Beumer;124707]
(ik noem het maar centerlijn. bestaat er een goed nederlands woord voor 'centerline'?)
QUOTE]

Middellijn.

Leuk project deze ga ik zeker volgen.
Succes met de bouw.

Athanor
29-10-14, 20:46
Leuk, weer een boot op stapel! Ga ik volgen!

Succes, Fons

Maarten_A
29-10-14, 23:36
Hoi Ad,

Leuk, een boot bouwen!
Als je dan ook nog een ontwerp van Iain Oughtred kiest wordt het nog een mooie boot ook.
Ik heb zelf, jaren terug alweer, de Auk van Iain Oughtred gebouwd.
Dit is een sloepje van ongeveer 2,36 meter, ook gebouwd in overnaads verlijmd triplex.
21468
Ik heb veel plezier gehad van het boek "Clinker plywood boatbuilding" van Iain Oughtred.
Zijn tekeningen zijn al erg compleet, maar in dit boek word ingegaan op de praktische dingen waar je met het bouwen tegenaan loopt.
Op mijn site (al jaren niet meer bijgehouden) staan ook enkele bouwfoto's.
http://home.online.nl/maarten.adriaans/

Ik wens je veel succes en plezier met het bouwen.
Maarten.

placebo
31-10-14, 17:53
hoi Ad, leuk bootje succes met de bouw, ik ga het zeker volgen.

gr placebo

Ad Beumer
31-10-14, 21:48
Bedankt voor de aamoedigingen. Ik ben nog niet helemaal overtuigd van een goede afloop, maar ik heb er zin in.
Dit is ook het moment voor de eerste lastige beslissing. Voor morgen wordt er goed weer verwacht. Ga ik in de tuin aan het werk of toch maar lekker spanten zagen? We gaan het zien.

Ik denk dat ik na de spanten me bezig ga houden met de voor- en achtersteven. Dat zijn gecompiceerde gebogen stukken gelamineerd hout. Het is een beetje een verplicht nummer om dit van mahonie te maken en daarom wil ik eigenlijk iets anders proberen. Oughtred noemt essen als alternatief. Daar heb ik een mooi stuk van liggen en het lijkt me eigenlijk minstens zo mooi als het eeuwige mahonie. Mechanisch zou het geen probleem mogen zijn, maar waar ik nog een beetje over twijfel is de duurzaamheid. Mahonie is wat dat betreft toch een iets andere klasse. De hele boel wordt ingepakt in de epoxy, dus het zou goed moeten gaan. Kan iemand mij geruststellen of me ervan overtuigen dat essen niet gaat werken?

@Maarten: Dat boekje heb ik net vorige week binnen gekregen. Er in bladerend merkte ik dat ik toch ook een paar dingen goed heb gedaan. :p
Voor ik besloot de macgregor te bouwen heb ik ook het aukje even overwogen. Probleem is dat ik, om bij het water te komen, tussen een paar paaltjes door moet. En daar past geen auk tussen maar wel een kano. Dus werd het de kano.:)

coko
31-10-14, 23:07
Weer een gaaf project! Een boot is wel wat anders dan een gezwaluwstaart kistje :rolleyes: . Ik heb enorm veel respect voor mensen die aan zo'n project durven te beginnen!
Veel succes en nog veel meer plezier!

boertje125
01-11-14, 16:21
Hartlijn kan ook

[QUOTE=Ad Beumer;124707]
(ik noem het maar centerlijn. bestaat er een goed nederlands woord voor 'centerline'?)
QUOTE]

Middellijn.

Leuk project deze ga ik zeker volgen.
Succes met de bouw.

Ad Beumer
01-11-14, 21:17
Hartlijn!
Dat woord zocht ik. Bedankt. :)

Baan
01-11-14, 22:06
Centerlijn-> hartlijn.

Succes!

Jopie
02-11-14, 20:28
Gaaf! Die bouw ik ook, samen met mijn vader.

Ik heb gekozen voor de lange versie, zonder dek.
Bij ons is inmiddels de romp al helemaal af.
Ik ben erg tevreden over het resultaat. Achteraf gezien hadden we hem meteen in mahonie kunnen maken en transparant kunnen lakken. We hebben nu alleen de bovenste gang van mahonie.

Nu nog het kleine klooi-werk: vlonder, rondhouten, mastvoetje.
En natuurlijk het schilderwerk.

Ik wens je heel veel plezier met de macgregor!!
Joop

Jopie
04-11-14, 20:16
21652

Even een plaatje...

Groet,
Joop

Maarten_A
04-11-14, 20:36
Heel mooi, complimenten!

Ik weet niet welke kleur je de romp (behalve natuurlijk de blank gelakte bovenste gang) gaat schilderen.
Mijn Auk (ook van Iain Oughtred) was roomwit met de bovenste gang ook blank gelakt.
Een dekkende kleur laat wel heel mooi de schaduwlijnen van de gangen zien en dat doet naar mijn mening de hele mooie lijn van jullie boot goed tot zijn recht komen.

Heb je ook foto's van de binnenkant ?

Jopie
04-11-14, 21:05
De buitenkant is inmiddels warm donkerblauw (RAL 5000). Staat erg gedistingeerd in combinatie met het mahonie van de bovenste gang en het mahonie van de knietjes en berghout. ;-)
Ik denk er over de binnenkant wit te doen.

Ik heb helaas geen foto's van de binnenkant bij de hand.

Ad, ben jij al een stapje verder??
Groeten,
Joop

Ad Beumer
04-11-14, 21:17
Mooi! Zo moet de mijne er ook ooit een keer uit gaan zien!
Misschien moeten we over jaar of zo maar eens een bootjesbouwersmeeting organiseren. :)
(eerder mag ook, maar dan kom ik op de fiets)

Alle spanten zijn ruim uitgezaagd, ik ben nu bezig ze netjes tot op de lijntjes af te werken. Met een schaafje en een beitel voor de lastige hoekjes valt dat eigenlijk best nog wel mee. Het gaat sneller dan ik had verwacht.

21660

Mijn laatste twijfels over het nut van zo'n beenvijs zijn nu ook verdwenen.

Arnoud Delporte
04-11-14, 21:21
Oh, wat word ik toch elke keer jaloers als ik een bootproject zie voorbij dobberen...
Mijn schoonvader heeft een vakantiehuisje aan het water en daar is zijn plastic roeibootje onlangs gepikt. Zou het niet prachtig zijn om...
Misschien als ik ooit eens vijf minuten tijd heb...
Ad, als je eens tegenslag hebt, bedenk dan: you're living the dream. We staan met velen in de rij om je te kunnen navolgen, als we ooit eens vijf minuten tijd hebben...

lemen
04-11-14, 22:08
Er is op dit forum eigenlijk veel te veel leuks om te lezen.
De kop *ik ga een bootje bouwen* had al een paar keer mijn aandacht getrokken. Eindelijk had ik even 5 minuten tijd! Dus heb ik het draadje kunnen lezen.
Geweldig project Ad, en Jopie natuurlijk ook.
Ik ga dit zeker verder volgen.

Als jullie de botenmeeting op het Kattegat houden kom ik ook!

Ad Beumer
24-11-14, 20:54
Ik heb een balk tegen een spant geschroefd. En dat heb ik daarna nog elf keer gedaan.

En toen begon een stapel hout opeens op een boot te lijken. ;)
Hij moet nog wat langer, en hij is ook nog niet helemaal waterdicht, maar als het over een paar weken weer zomer is dan gaat hij naar buiten en dan ga ik dat fixen.22502

Spaander
28-11-14, 20:01
Nu zie ik het ook het begint inderdaad een beetje te lijken:)
Ik ga dit ook volgen, veel plezier met het bouwen.
Mvg.:)

teus
28-11-14, 20:11
Heerlijk, ik droom ook van het bouwen van een bootje.
Met de boot zelf varen boeit me niet, ik wil het gewoon bouwen... :D

Ad Beumer
04-12-14, 23:16
Ik heb de afgelopen dagen een klein mijlpaaltje bereikt: het eerste onderdeel dat daadwerkelijk deel gaat uitmaken van de boot is klaar. De binnen-voorsteven, opgebouwd uit vier 5mm dikke essen latten.
Waarin essen? Nou, ik vind essen gewoon mooi, en ik wilde eens wat anders dan mahonie. Volgens de theorie zou het mechanisch prima geschikt moeten zijn, en na even met Rick te hebben gebabbeld kwamen we samen en tot de conclusie dat ik het maar gewoon moest proberen. De hele boel komt in de epoxy te staan dus een iets mindere houdbaarheid van essen is waarschijnlijk ook geen probleem. Een bijkomende reden was dat ik nog een heel mooi stuk essen had staan waarmee ik direct kon beginnen. Dus heb ik op een avond de stoute schoenen aangetrokken en heb het blok hout door de lintzaag gegooid.
(Rick, als je dit leest: maak je niet ongerust, ik ben je niet vergeten, ik wilde eerst een testje doen om een indruk te krijgen hoeveel reserve-hout ik moet bestellen. :))

Allereest een mal gemaakt van een stevig stuk MDF, een stuk van de tekening en een paar stukken hout.
22973

Eerst een keer droogoefenen. Dat valt mee, ik heb nog lijmklemmen over.
22974

Vervolgens de boel goed ingepakt in antiplakfolie
22976

Alles bij elkaar gezocht, geen stress, alles onder controle.
22977

Epoxy afgewongen en gemengd, iets verdikker toegevoegd om de omvermijdelijke spleetjes ook netjes dicht te krijgen, nog een keer goed mengen, even geen tijd voor foto's, waar is de roller gebleven, waar is het rolbakje, eerste latje insmeren, oeps, ik ben de handschoenen vergeten, handen wassen, handschoenen aan, waar is die roller gebleven, latje op zijn plek, tweede latje ingesmeerd, tweede latje op zijn plek, tweede latje verkeerd om dus weer van zijn plek, tweede latje omdraaien, tweede latje op zijn plek, derde latje ingesmeerd en op zijn plek, vierde latje ingesmeerd en op zijn plek, lijmklemmen, nog meer lijmklemmen, daar kiert het nog wat dus nog meer lijmklemmen, waar haal ik nog meer lijmklemmen vandaan, lijmklem van onder de werkbank gehaald (hoe komt hij daar?), lijmklem erbij, nog meer aandraaien, er moeten nog een paar klemmen in de kast liggen, ook die erbij, met een paar ferme meppen met de (vooraf ingepakte) hamer de latjes recht gemept, goed mikken om geen lijmklemmen te raken, klaar! :p
Even een moment om het zweet van het voorhoofd te wissen. Shit. Handschoenen nog aan. Handschoenen uit. Even een moment om het zweet en wat resten epoxy van het voorhoofd te wissen. En nu maar 24 uur wachten.
22978

Goed. De volgende avond. Voorzichtig de lijmklemmem losgehaald. Nog eentje te gaan.
22979

Die ook los, en jawel! hij blijft krom!
22981

Ik kon het niet laten om dit even te proberen.
22983
Het lijkt opeens weer op een boot. :)

Tenslotten nog even wat puntjes op de i. Eerst even de uitpuilende resten epoxy wegschaven,
22984

en daarna de belangrijkste maten van (een andere, niet verknipte kopie van) de tekening op het hout overnemen.
22985
Goed, uiteindelijk viel het dus allemaal nog wel mee. Door de stress raakte ik een beetje mijn gevoel voor tijd kwijt en had ik het gevoeld dat ik ieder moment met een pot uitgeharde epoxy in mijn handen kon staan. Achteraf bleek dat ik binnen een kwartier de boel ingeklemd had, en was die stress helemaal niet nodig geweest. En dat is toch ook weer een opstekertje voor de volgende keer. Nog drie van dit soort dingen te gaan. :cool:

lemen
04-12-14, 23:44
En nu maar hopen dat je die pot epoxy in het water gedonderd hebt, anders kan je straks de blusboot bellen!

Gefeliciteerd met je mijlpaal, en als altijd: het was weer een genot om te lezen. ( en de foto's te bekijken natuurlijk!)
Ik zou zeggen: vooral dooooorrrgaaaaan!

aguvo
05-12-14, 08:01
Ooit ooit ooit. Zoals al meerdere hier op het forum zou ik ook ooit wel eens een bootje willen bouwen. Leuk verslag, ga ik zeker volgen.

Maarten_A
05-12-14, 08:22
Ik volg je project met interesse, en het eerste daadwerkelijke onderdeel van de boot is inderdaad een mijlpaal!
Het ziet er mooi uit, ik zou me over Essen ook geen zorgen maken, zeker niet als je het in de epoxy zet.
Mag ik een tip geven die ik zelf door het eerst fout te doen heb geleerd?

Ik zie namelijk dat je je gelamineerde delen tegen de binnenzijde van de mal (binnenbocht) klemt.
Als je dan buigingen moet maken die nog wat sterker zijn loop je de kans dat je latjes breken op de plek waar je de klem zet, omdat daar op n punt de kracht komt.
Als je de malblokjes zodanig zet dat je de latjes tegen de buitenkant van de ronding klemt, dan is dit risico veel minder, omdat je latjes over de gehele ronding egaal worden aangedrukt.
Je kunt dan vanaf het begin klem voor klem aanspannen, tot je het einde van je te lamineren onderdeel hebt bereikt.
Succes!

ErnstP
19-01-15, 12:30
Hallo Ad
Leuk project!

Ik ben zelf met een iets grotere bezig op bijna dezelfde manier.
25071

(Ik ben ondertussen al een stuk verder )

Ik ga je zeker volgen.

Goed idee van die boorschaaf trouwens in een andere post van je. Ik deed het nu met een bovenfrees en met een beitel.

Even een kleine tip:
Ik las dat je hem in de tuin ging maken maar met deze temperaturen is dat niet zo slim.
Zelfs met een speciale harder voor je epoxy moet je toch wel boven de 5 graden blijven anders hard het niet uit.

Succes verder.

Gr Ernst

golddigger
23-01-15, 17:50
nice :)

Ad Beumer
23-01-15, 19:39
een iets grotere
Nou ja, formeel klopt het wel, ze kunnen natuurlijk nog veel en veel groter. :D

Even snel een kleine update.
Er is niet zo heel veel te melden.De hulpspanten zijn klaar en staan te wachten om aan het werk te gaan en de binnen-voorsteven is gelamineerd, blijft heel netjes in model en ligt naast de spanten te wachten op wat er te gebeuren staat. Dat was ongeveer de situatie na mijn laatste update en dat is ook precies de situatie zoals hij nu is. De tussenliggende tijd is vooral besteed aan kijken, lezen, nadenken en dingetjes uitproberen.

En van de aanleidingen van dat nadenken was het lezen van de opmerking van Maarten_A. Het malletje dat ik had gemaakt werkte, maar daarmee was het dan ook wel gezegd. Het was ook meer bedoeld als experiment en ik was eigenlijk best wel verrast met het prima resultaat. Maar voor de rest van de onderdelen ga ik toch maar 'echte' mallen maken. En dan natuurlijk netjes buitenlang inklemmen. Dus daar ben ik nu een beetje over aan het piekeren. Ik heb al een paar mogelijkheden gevonden dus dat gaat goedkomen.

Een ander piekerpuntje is inderdaad het buiten werken. Het masterplan is de verschillende onderdelen zoveel mogelijk in mijn werkplaats maken en als het straks mooi weer is de boel buiten in elkaar zetten. En als ik ervan uitga dat het drie maanden droog blijft en niet te hard gaat waaien, dan is dat een prima plan. Maar omdat de realiteit soms niet voor rede vatbaar is wil ik toch iets regelen voor het moment dat plannen in het water beginnen te vallen. Ik wil natuurlijk gewoon een mooie ruime loods achter mijn huis bouwen, maar omdat ik in een huurhuisje woon met een toch best wel kritische huiseigenaar in een best wel kritische gemeente, en ook de financien niet onbeperkt zijn, lijkt het me verstandig nog even naar wat alternatieven te kijken.
Nu heb ik er een paar gevonden, en mijn favoriet op dit moment is: ik bouw een pergola. Want dat mag.
Het wordt een mooie pergola. Een grote pergola. Een stevige pergola. Een pergola waaronder ik bij wijze van spreken in een gekke bui een boot zou kunnen bouwen. En pergola waarvan de buren zeggen 'tjonge, daar staat een pergola'. Zoiets dus. :)

Het is nog even afwachten wat het precies gaat worden, ik zie wel.

fjaveldkamp
04-10-15, 10:46
Hi Ad, ik zie dat jij ook met een boot begonnen bent, maar het is nu al een tijdje stil! Gestopt?
Tip voor de volgende keer. Binnen en buiten boeg tegelijk lamineren met plastic ertussen. Dan past het altijd!

Ad Beumer
04-10-15, 15:37
Nee, niet gestopt. Gelukkig niet :)
Het gaat alleen erg, erg langzaam. Een beetje met opzet, een beetje gedwongen.

Met opzet omdat ik voor dit project gewoon alle tijd wil nemen. Het is mijn projectje, het wordt mijn bootje en ik wil het gewoon doen op een manier waar ik me lekker bij voel. Geen baas die over mijn schouder kijkt en uurtjes staat te turven, geen deadlines, geen zaken afraffelen omdat de volgende klus staat te wachten. Gewoon alle tijd nemen om ook eens een uitstapje te maken als de mogelijkheid zich aanbiedt.
En zo'n uitstapje: ik ben bezig mezelf te leren hoe je zeilen naait. Ik ga een zeilbootje maken. Dus dan moet ik ook de zeilen maken. Anders maak ik alleen een bootje, nietwaar? :)
36518
Linksonder toch ook nog weer een stukje houtbewerking: een robber gemaakt van een mooi stukje zwolle-palissander. Dat vind ik zo leuk aan die uitstapjes, twee maanden geleden wist ik niet eens wat een robber was, nu heb ik er ntje gemaakt. :)

Het gaat gedwongen langzaam omdat ik nog geen goede plek heb om mijn jacht in elkaar te zetten. Het schip wordt 5 meter lang, de werkplaats is een voormalige slaapkamer van net 3 meter lang. Dus dat wringt. Ik zou de muur naar de badkamer eruit kunnen breken, maar tja. Huurhuisje, huisbazen die beren op de weg zien, noem maar op. Ik heb mijn best gedaan maar dat gaat'm niet worden. Dus moet de bouw in de tuin gebeuren. Gelukkig zit daar nu weer schot in. Toen ik begon zag mijn tuin er zo uit:
36519
Nu ben ik zover.
36520
(inderdaad, het gras moet nodig weer gemaaid,)

Onder al dit houtwerk span ik een zeiltje om het meeste weer buiten te houden, en dan maar zien waar het schip strandt. Links en rechts hoor ik bezorgde geluiden, maar och, er worden al duizenden jaren schepen gewoon in de open lucht gebouwd dus zo'n zeiltje is eigenlijk een luxe. En daarnaast, je mag toch verwachten dat een boot tegen een beetje water kan, dacht ik zo.

fjaveldkamp
04-10-15, 17:10
Ach ja een bootje bouwen kost nu eenmaal veel tijd. Ik ben ook nog maar 8 jaar bezig en het einde is nog niet in zicht. En dat met een minimum van 1000 uur per jaar. Ik zeg al twee jaar nog twee jaar te gaan, en dat moet ik nog maar even volhouden.
Maar je moet het gevoel kennen als de boot uiteindelijk te water gaat, dan maakt het niet uit hoe klein of groot. Het is een prestatie!

placebo
19-10-15, 21:39
Ad wat kan je met een robber doen?

Gr. Placebo.

lemen
19-10-15, 21:53
Ad, pas je wel op dat je niet om die palen heen bouwt? Of zaag je die na de bouw bij de grond af en worden dat de masten?

Ad Beumer
25-10-15, 21:39
Ad wat kan je met een robber doen?
Robber is een verbastering van het engelse 'Rubber' oftewel 'wrijver'.
Zeildoek is vaak erg stug en het kan lastig zijn er een mooie strakke vouw in te krijgen. Dus ga je er een paar keer stevig met de robber overheen, dan blijft de vouw wel zitten. Het is een extreem low-tech gereedschapje, de uitdaging zit hem erin dat je soms best kracht moet zetten en hij daarom goed in de hand moet liggen om blaren en andere ellende te voorkomen. Dus snijden, vijlen en schuren tot hij perfect is. Dat proces is nog gaande. :)

Ad, pas je wel op dat je niet om die palen heen bouwt? Of zaag je die na de bouw bij de grond af en worden dat de masten?
Goed plan! voorsteven, achtersteven en twee masten. Daar had ik eerder aan moeten denken. Dit kon wel eens een revolutie in de scheepsbouw betekenen. :)
Maar voorlopig blijf ik nog even bij mijn oude plan. Tussen palen en schutting zit ruim drie meter, bootje wordt iets van 80cm dus dat moet gaan lukken.

placebo
03-11-15, 21:18
Ja ad bedankt voor de uitleg, dus weer wat geleerd:D

Ad Beumer
28-07-16, 22:48
De hoogste tijd voor weer een update. Het is vakantie dus er gebeurt weer iets.

Vorig jaar heb ik mijn tuin voorbereid, dus dit is het moment om het bouwframe neer te zetten.
Gewoon een ladderframe op poten. Daar bovenop komen de hulpspanten en daaromheen wordt dan (met de kiel naar boven, op de kop dus) de romp gevouwen.
Ik ben begonnen met het maken van twee liggers van vijf meter lang. Zo recht mogelijk.

50775

Toen die klaar waren moest ik ze natuurlijk ook even uitproberen. Dit ziet er prima uit zo!

50776

...tot er een windvlaagje langskwam. Het is de bedoeling dat dit een zeilbootje wordt dus er zijn nog wat structurele aanpassingen nodig. :)

50777

Ik ben begonnen met het tijdelijk, maar wel haaks, vastzetten van de poten aan beide liggers. Dit alles voorzien van het nodige schoorwerk en nog wat extra hout om de boel tijdens al deze toestanden in model te houden.
Op de plaats van de poten heb ik een rij gaten in mijn gazon te gegraven, heb daar de poten in laten zakken, de boel zo goed mogelijk waterpas gezet, vijf (of zes) maal gecontroleerd of de ligger nog echt recht was, en vervolgens de gaten weer netjes dichtgegooid en aangestampt. Deze constructie gaat zo geen jaren mee, maar hopelijk is dat ook niet nodig.

50778

Vier laddertreden exact even lang afgezaagd en deze gebruikt om de andere ligger plus poten exact op de juiste plek ook in de grond te krijgen

50779

en vervolgens controleren of de boel nog een beetje waterpas staat.

50780

Niet dus. :(

Maar niet getreurd, er is weinig dat met met wat sjorren, schoppen en schelden niet te verbeteren valt.

50781

Niet perfect, maar voorlopig goed genoeg.

Dit heb ik een paar dagen laten staan om te zien of er nog beweging in zat. Waar ik woon willen dingen nog wel eens verzakken. Maar blijkbaar had ik genoeg gestampt, alles bleef prima op hoogte.
Dus konden de liggers weer los om nu opnieuw, maar dan exact waterpas, weer vastgezet te worden. Daarvoor gebruik ik mijn "extreme-high-tech-zero-error-long-distance-leveling-system", oftewel 10 meter tuinslang.

50782

50783

En daar staat hij dan. Ik ben er een paar keer omheen gelopen, dat past prima zo.

50784

Nog snel even proberen, een paar spanten en de voorsteven (denk ik). Ja, dat gaat hem wel worden, lijkt me. :)

50785

rmenkveld
29-07-16, 08:49
Mooi project! Dat met die tuinslang wordt zelfs het bedrijf waar ik werk nog regelmatig gebruikt... Soms moet je namelijk flexibel kunnen zijn :)
Dus niet te sarcastisch over High tech ;)
Nogmaals mooi project, blijf ik mooi volgen (vanuit mijn luie stoel...)

Heckemann
29-07-16, 09:53
Mooi om te zien hoe je zaken aanpakt, iedereen doet dat weer op zijn eigen manier en daar leert iedereen weer van. Ik ben ook bevangen door het bootjesvirus, waarschijnlijk gaat er hier ook een op stapel in het najaar. Mijn polyester kano begin langzaam maar zeker de geest te geven en is aan vervanging toe, ik heb de ruimte om te bouwen en het enige probleem wordt tijd. Maar goed, ik heb geen haast.

Mooi model trouwens, waar heb je de tekeningen gekocht?

Succes verder!!

Groets, Rob.

benno
29-07-16, 14:35
Ad, ik volg met interesse je project. ben zelf net klaar, en herken de afwegingen bij de start, en de eerste keer werken met epoxy, en vinden juiste werkplek. via onderstaande link zijn foto's te volgen van project, 3 weken geleden afgerond,

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.119996208357810.1073741828.100010422944904&type=1&l=b1b12e6ef4

Album is openbaar

gaat helemaal goed komen Ad!,

succes, benno

rmenkveld
29-07-16, 15:30
Ad, ik volg met interesse je project. ben zelf net klaar, en herken de afwegingen bij de start, en de eerste keer werken met epoxy, en vinden juiste werkplek. via onderstaande link zijn foto's te volgen van project, 3 weken geleden afgerond,

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.119996208357810.1073741828.100010422944904&type=1&l=b1b12e6ef4

Album is openbaar

gaat helemaal goed komen Ad!,

succes, benno

Mooi project Benno!
Wel een vraagje naar aanleiding van de foto's, waar dient het piepschuim eigenlijk toe?

Grt. Ruben

benno
29-07-16, 18:09
Ruben,

Als het goed is, is het niet nodig, maar mocht je omslaan, is je drijfvermogen groter,. Daar waar piepschuim is, kan geen water komen. Boot voldoet aan bepaalde CE normen, vandaar dat voor en achterplecht zijn gevuld met piepschuim. (Wellicht zou je het ook kunnen oplossen met luchtkasten, maar tussen de doftplanken zit wat ruimte en zou er wat water binnen kunnen komen). Ontwerper heeft in bouwbeschrijving voor deze oplossing gekozen. Formeel moeten er ook nog drijflichamen aan de zijkanten zitten om aan de eisen te voldoen, (bij bepaalde type jollen en ik meen bij optimisten is dat ook het geval),

groet, Benno

rmenkveld
29-07-16, 21:34
Ah, kwestie van lekstabiliteit dus...
Niet aan gedacht! Varend dus overbodig :)

Bedankt voor de toelichting en veel vaarplezier!

Ad Beumer
02-08-16, 18:43
Bedankt voor de leuke reacties. Dat geeft de burger weer moed. :)

Het is de MacGregor Canoe van Iain Oughtred. De tekeningen heb ik bij de woodenboatstore gekocht. Intussen heb ik me laten vertellen dat ik ze ook direct bij Iain had kunnen bestellen. Zou zomaar kunnen.

@Benno: Daar doe je het voor. Over twee jaar wil ik ook zo staan. :)
50864

placebo
05-09-16, 09:55
Gefeliciteerd Ad en een behouden vaart.:)

gr placebo.

Ad Beumer
24-10-16, 14:59
@placebo: Bedankt, maar dit is de boot van Benno. De mijne is nog niet helemaal zover. :)

Intussen is het wel weer tijd voor een kleine update dus daar gaan we:

De afgelopen tijd heb ik gebruikt om een dak boven de werkplek te maken. Nou is dak een beetje een groot woord, het zijn een paar lappen aan touwtjes onder de pergola, maar in ieder geval staat de boot nu droog.
Ik had natuurlijk ook voor een paar euro een stel dekkleden bij de bouwmarkt kunnen kopen maar mijn bootje moet ooit ook nog zeilen krijgen en dit leek me wel een goede oefening. Van een afstand ziet het er nog helemaal niet zo slecht uit. :o

54205

Hier ben ik de spanten op het frame aan het bevestigen. Eerst zo nauwkeurig mogelijk de spantafstanden op n drager van het frame afgetekend, vervolgens dit haaks overgenomen op de andere drager en daarna een dag beziggeweest met controleren, nameten, corrigeren, nog weer controleren, enzovoort. Uiteindelijk maar gestopt toen ik het gevoel kreeg dat dit voor mij het best haalbare was. Er zit vast ergens nog wel een milimeter naast dus de rompt wordt ongetwijfeld niet perfect recht, maar, zoals Professor Little op een ander forum al eens zei: "the sea is all lumpy anyway".
Een lijntje gespannen waar het midden van de spanten moet komen en toen maar gewoon gaan schroeven.

54206

Euh...:confused:
Hoe kan ik er zover naast zitten?

54207

Ah, dat verklaart. :)

54208

Veel beter zo.

54209

54210

Zoiets gaat het worden. Voorlopig ben ik niet ontevreden.

Klaas
24-10-16, 15:38
Leuk om de voortgang te zien! 't Is alleen niet het lekkerste weer wat er aan zit te komen, om buiten in te klussen... Hou je het wel warm? ;)

Ad Beumer
24-10-16, 15:53
Tja, wat timing betreft had het beter gekund. :o

Ik heb voor dit project het hele idee van planning radicaal overboord gegooid. Ik doe gewoon waar ik zin in heb. Alleen kan dat dus betekenen dat ik ijzer sta te smeden als het koud is. Eigen schuld, zullen we maar zeggen. Gewoon harder slaan is meestal de oplossing. :)

rmenkveld
24-10-16, 18:53
Leuk Ad, succes alvast!
Ga jij verder in dit topic of ga je nog een eigen topic aanmaken?

Arthurdeboer
24-10-16, 19:42
He Ad,

Ik weet dat er een club is die veel kennis heeft, je kan eens kijken naar de website www.natuurlijkvaren.nl (http://www.natuurlijkvaren.nl) of hier (http://www.natuurlijkvaren.nl/boten/b/caledonian/) (de boot van mijn vader).

succes met je project en ik zie veel overeenkomst met het eerste project van mijn pa, die ook onder een afdakje stond in de tuin :)

ErnstP
07-11-16, 09:34
Hallo Ad

Ik zie dat je buiten bezig bent, maar hoe ga je dat met lijmen doen?

Ik koop al in de winter speciale harder voor mijn epoxy maar die is ook minimaal tot +5C
Ik denk dat houtlijm het ook niet erg prettig vind tegen het vriespunt aan.

Gr Ernst

lemen
07-11-16, 10:09
http://www.casco.eu/se/casco-produkter/?pc=166&p=1204&series=4
tr = hout lim = lijm.

Kan je gebruiken tot -10 en bewaren tot -40.
Casco is een onderdeel van SIKA, en dat is wat meer internationaal. Vermoedelijk is het dan in NL ook te vinden.

Ik gebruik het zelf wel eens, maar niet voor een boot. Zelf dus even checken of het voor jouw tepassing ook bruikbaar is!

Ad Beumer
10-11-16, 11:29
Ik ga het gewoon van het weer laten afhangen hoe en wanneer ik ga lijmen. Ik heb de indruk dat de meeste lijmen winterharder zijn dan ik. :)
Er zijn nog genoeg klussen die ik gewoon binnen kan afwerken, zodra het weer het toelaat ga ik weer buiten bezig.

Iets anders:

Hout transporteren blijft voor een amateur toch vaak een beetje een gedoe. :)
54960
Dit perfecte stuk essen levert het materiaal voor de kiel.

rmenkveld
10-11-16, 12:03
Ad,

Voor je volgende transport op de fiets: deze (http://www.convoiexceptionnelltd.co.uk/signs-marker-boards/) ;)
Leuk om te zien dat ik niet de enige ben die wel eens moeite heeft dingen voor elkaar te boxen :)

Grt.

lemen
10-11-16, 13:35
Als ik die plank op die fiets zie moet ik onwillekeurig aan Peppi en Kokki denken.

ErnstP
11-11-16, 14:32
;)
Goed bezig Ad

gr Ernst

Ad Beumer
25-03-17, 21:54
Vandaag heb ik eindelijk weer eens serieus aan mijn bootje kunnen werken.

Dit keer was de kiel aan de beurt.
Begonnen met het onwijs grote stuk hout van de vorige foto. Een 6 meter lange essen plank van ongeveer 15x3 cm. Daaruit moet een kielbalk van 1,5 x 4cm worden gehaald.

Ik ben begonnen met 1 kant haaks en recht te schaven.

61583

Dat was even een klus maar uiteindelijk was dit het resultaat. Er zit nog iets van een golfje in, maar als je weet dat deze balk 6m lang is dan vind ik het heel acceptabel. enigszins noodgedwongen, ik kan nog een maand blijven schaven maar beter krijg ik het niet. :)
61584

De rechte kant gebruikt om een lijn op (ruim) 4 cm te zetten,
61585

Een keer diep ademgehaald en toen gewoon maar begonnen te zagen.
61573

even opletten dat de workmate niet doormidden gaat. ;)
61586
En toen was ik opeens aan het einde van de plank aangekomen.

Uiteindelijk viel het allemaal dus heel erg mee. Ik vond een paar weken geleden op de markt in Rotterdam een mooie grote zaag, 75cm lang blad, 5TPI. Even netjes schoongemaakt, geslepen en gezet, en die ging er doorheen als boter. Bij dit soort klussen heb ik mezelf aangeleerd niet te kijken naar wat ik nog moet, maar alleen naar wat ik al gedaan heb. Met als resultaat dat de plank opeens op was.

61575
Zo ongeveer gaat het worden. De kiel licht nu nog op zijn kant, hij moet nog exact op 4cm worden afgewerkt anders past hij niet in de uitsparingen in de tijdelijke spanten. Daarna nog een keer in de lengte door, om de hoogte van 3 terug te brengen naar 1,5 cm. En daarna afschuinen zodat hij mooi strookt met de hulpspanten. Maar dat is voor de volgende keer.

Spaander
27-03-17, 08:54
Ha, eindelijk weer een vervolg, gaat goed Ad (gewoon doorgaan) veel plezier.
Mvg,:).

Ad Beumer
05-05-17, 18:16
Weer een update van de tergend langzame bouw van mijn bootje.

Ik heb bij het maken van de voor- en achtersteven ontzettend zitten piekeren over de vraag hoe je de de maten van de tekening op het hout overneemt.
Van alles geprobeerd. Hout op de tekening leggen en dan proberen over te tekenen, tekening op het hout leggen en met spijkertjes overnemen, tekening overtrekken over kalkpapier, uitknippen en dan op het hout plakken, zeg het maar, ik heb het gedaan.
Wat uiteindelijk voor mij werkte was de manier die mijn oud-achteroom ook gebruikte toen hij in de Wetering boaties bouwde: een mal maken van goedkoop hout. In mijn geval waren dat een paar afvalstukjes hardboard.
63607
De belangrijkste lijnen overtrekken op kalkpapier, papier met een willekeurige lijm op het hardboard plakken en daarna heel snel met een zaag en een klein schaafje op maat maken. Wat er daarna met het papier gebeurt maakt niet uit, de belangrijkste maten zitten nu in de mal. Minutenwerk, meer is het niet. En die mal kun je dan heel gemakkelijk over het hout blijven schuiven tot het allemaal perfect uitlijnt, aftekenen, door de lintzaag, even met een schaaf erlangs en klaar. Ik denk dat ik dit truukje intussen aardig onder de knie heb.

De kiel is intussen ook op dikte gezaagd dus ik kan kijken hoe de boel op elkaar aansluit.
63608

63609
Toch een wat bijzonder moment. Tot nu toe ben ik alleen bezig geweest met allerlei hulpconstructies maar dit zijn echt structurele delen die daadwerkelijk op deze plek onderdeel van de boot worden. Dus nu is het even tijd voor een klein feestje. :)

Jopie
05-05-17, 20:07
Goed bezig!
Begrijp ik het goed dat het een massieve steven is (niet gelamineerd)?
Spannend klusje straks: afschuinen van kiel en steven zodat de eerste gangen er op kunnen.
Dat heb ik destijds een beetje onderschat...

Ad Beumer
06-05-17, 21:14
Nee hoor, gewoon gelamineerd. Ik ben blijkbaar niet zo goed in lamineren. Na afloop moet ik nog zoveel bijwerken dat het voor mij gewoon handiger is om gelijk maar een flinke overmaat aan te houden. Voor de lintzaag maakt het niet uit.