Wijnfleshouder

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Ik heb dit een jaar geleden gezien en ik krijg het niet meer uit mijn hoofd. Om de zoveel tijd komt het weer me boven drijven..


2014-01-06%2015.59.27_576x768.jpg

2014-01-06%2015.59.27_576x768.jpg


Zou dit moeilijk te maken zijn? Het lastigst zou de grote ronding zijn volgens mij, waar haal je freesjes met zo'n grote straal vandaan....

Hoe maak je zoiets?
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik weet niet of je het systeem precies wilt nabootsen maar je kan met rechte vlakken werken en dan wordt het een stuk simpeler. Je kan het zelfs op een hoger plan brengen door met zwaluwstaartgroeven te werken. Dan wordt het nog modulair ook en kan je de vorm aanpassen naar believen (en je wijnvoorraad).
De tussenschotten worden dan recht met een zwaluwstaart aan de lange zijkanten. De verbindingsstukken worden dan achtkantig met vier zwaluwstaartgroeven. Dan ben je met twee elementen volledig modulair. Wil je geen ongebruikte groeven zien dan zul je er wat verbindingstukken bij moeten maken met drie en twee groeven in plaats van vier.
Als je het voorbeeld precies wilt nabootsen dan kom je naar mijn beperkte ervaring al gauw op machines terecht die in de metaal gebruikt worden zoals kotterboren. Voor de grote diameters heb je speciale frezen nodig en een professionele freestafel.

P.S. Ik zie dat één schotje iets naar achteren geschoven is. Dat zou al duiden op een systeem met losse elementen, dus zaluwstaarten.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Ik weet niet of je het systeem precies wilt nabootsen maar je kan met rechte vlakken werken en dan wordt het een stuk simpeler. Je kan het zelfs op een hoger plan brengen door met zwaluwstaartgroeven te werken. Dan wordt het nog modulair ook en kan je de vorm aanpassen naar believen (en je wijnvoorraad).
De tussenschotten worden dan recht met een zwaluwstaart aan de lange zijkanten. De verbindingsstukken worden dan achtkantig met vier zwaluwstaartgroeven. Dan ben je met twee elementen volledig modulair. Wil je geen ongebruikte groeven zien dan zul je er wat verbindingstukken bij moeten maken met drie en twee groeven in plaats van vier.
Als je het voorbeeld precies wilt nabootsen dan kom je naar mijn beperkte ervaring al gauw op machines terecht die in de metaal gebruikt worden zoals kotterboren. Voor de grote diameters heb je speciale frezen nodig en een professionele freestafel.

P.S. Ik zie dat één schotje iets naar achteren geschoven is. Dat zou al duiden op een systeem met losse elementen, dus zaluwstaarten.

Het systeem bestaat uit losse elementen, je kunt het zo uit elkaar schuiven. Ik ben van mening dat een zwaluwstaart helemaal mooi zou staan!
Als je het me rechte vlakken zou maken dan zou het idd veel eenvoudiger te fabriceren zijn. In combinatie met zwaluwstaarten zou het al weer een stuk deftiger staan.

Maargoed ik dacht laat ik eens wat mensen meedenken die ook veel met hout werken.. Misschien weet iemand raad

Ik wil ooit nog zoiets fabriceren voor bij mij thuis

De grote rondingen, diagonaal op een cirkelzaag.

Dit snap ik niet direct.. kun je dit op een andere manier uitleggen?
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2


Kijk daar kunnen we wat mee!:)

wijnfleshouder2.jpg


Het model bestaat uit 4 onderdelen.

#1. Midden verbingsstuk.

#2. Midden kruisstuk.

#3. Bovenkruisstuk/zijkantkruisstuk.

#4. Bovenhoekkruisstuk.


Stappenplan:

##1.

Ik zou beginnen met #2 te maken. Een vierkant balkje met daarin de groeven maken aan de 4 kanten. Deze vervolgens 2 keer maken.

##2.

Dan van een rechthoekig balkje de zijkanten verwijderen zodat het het mes overblijft aan de zijkanten.


##3.

Als je de vorige 2 stappen gedaan hebt dan kun je #2 + #1 + #2 aan elkaar verbinden. Nu moet je de geleider maken uit het filmpje maken.


##4.

Nu kun je alle3 de onderdelen er tegerlijkertijd doorheen halen. Dan krijg je de ronding in alle 3. Je kan ze onderling verdraaien zodat alle benodigde rondingen erin komen.

##5.

Je kunt onderdeel #3 maken door onderdeel #2 te maken met een groef minder.
De buitenste 2 delen van de bovenkant kun je met de zaagtafel maken met de geleider. Alleen het middenstuk zou je met de hand moeten afronden, daar heb ik nog geen handigheid voor.
##6.

Je kunt onderdeel #4 maken door onderdeel #2 te maken met 2 groeven minder. Als je de ronding onderverdeelt in kwarten welke je kan maken met de geleider. ( ik neem als voorbeeld de rechterbovenhoek)


kwart #1. van 12uur tot 3uur.
kwart #2. van 3uur tot 6uur.
kwart #3. van 6uur tot 9uur.
Kwart #4. van 9 tot 12uur.


Kwart #2. kun je maken door hem in te klemmen in de geleider, met de groef2 naar links. Hij komt dan rechts van het zaagblad.

Kwart #3. Kun je maken door hem gewoon in te klemmen in de geleider zoals je met de kruisstukken doet met het groef1 rechts. Hij komt dus rechts van het zaagblad.

Kwart #4. Kun je maken door groef1 naar rechts te plaatsen. Hij komt dus links van het zaagblad.



##7.

Je blijft nog zitten met het rondmaken van kwart #1 van onderdeel #4. En het afronden van het middenstuk van onderdeel #3.

Heeft iemand een oplossing?
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Je zou ook aan een lintzaag kunnen denken.
groevenwerk voorbereiden, afkorten, droog als vierkant samenvoegen en telkens in een gat de lintzaag inbrengen. Rondom samenklemmen en zagen maar. Gaten klaar, vastlijmen en dan de buitenkant zagen. Daarna is alles te schuren op een oscillerende.
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
ik zou die midden stukken allemaal met zwaluwstaart uitfrezen en diegenen aan de buitenkant opvullen met alleen een zwaluwstaart met de ronde vorm erop . zodat je die er dan makkelijk kan uitschuiven en verder uitbreiden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.